Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Конспект урока №1 8 страница

Із розрізних частин, які є в кожній групі на картках, учні послідовно «будують» скелет. Представник від кожної групи вибігає до дошки і чіп- ляє потрібну частину скелета.

3. Запитання для створення проблемної ситуації (використання тех- нології «Мозковий штурм»).

Що забезпечує певне положення нашого тіла в просторі?

Які органи працюють, коли людина усміхається, сердиться, ди- вується?

III. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення вчителя.

На перший погляд, кістки, як зуби, не схожі на живу тканину. Але кістки складаються з таких самих живих клітин. Як і все тіло, ці клітини харчуються, дихають і розмножуються. Скелет є опорою тіла, захищає внутрішні органи від пошкоджень. До нього прикріплюються м'язи.

Прощупайте на своїх руках і ногах потовщення під шкірою. Що це? Так, це м'язи, які прикріплюються до кісток. М'язи становлять полови­ну тіла людини.

Робота з підручником (диференційовані завдання).

Фізкультхвилинка

Гра «Телепередача».

К о р е с п о н д е н т. На березі нашого сільського ставка танцюва- ла весела стонога.

Стара жаба дивилась на неї, заздрячи її легким і граційним рухам.

І раптом запитала:

Чи не скажеш, дорога, як тобі вдається так вправно керувати всі- ма своїми ніжками? Звідки ти знаєш, котра ніжка піднімається першою, котра — двадцять восьмою? Котра з них опускається, коли піднімаєть- ся одинадцята і сьома?

Стонога зупинилася і замислилась. Ти ніколи не спадало таке на дум­ку. А зараз зацікавило — як це насправді вона робить? Яку, наприклад, ніжку їй треба підняти, щоб продовжити танок?

Та цього вона не знала. І чим більше про це думала, тим більше плу- талась.

Так вона і залишилась нерухомою з усіма своїми ніжками, на радість зловтішній жабі.

Слово експерту.

Е к с п е р т. Ви могли б опинитись у сумному становищі, якби що- разу, перш ніж ступити крок чи підняти руку, починали розмірковува- ти, як це робити.

Що ж тягне нашу руку, коли ми її піднімаємо?

Це роблять м'язи. Ще їх називають «мускулами», що в перекладі з латини означає «мишата». Кожний м'яз прикріплений одним кінцем до однієї кістки скелета, а другим — до другої. За наказом мозку м'язи мо­жуть чи скорочуватись чи довшати. Коли м'яз плеча скорочується, він піднімає руку, а коли розслабляється — опускає:

В нашому тілі є майже 500 великих і малих м'язів.

Щоб ступити лише крок, працює близько двадцяти м'язів.

Організм людини побудований так мудро, що всі звичайні рухи ми ро- бимо автоматично, не думаючи, який рух виконуватимемо наступним.

Учитель. Отже, щоб не опинитись на місці нещасної стоноги, нам не потрібно замислюватись над кожним наступним рухом. За нас це зробить сигнал з мозку.

Серед таких малих учнів, як ви, вже є бабусі й дідусі. Як це може бути? На зв'язку — кореспондент.

Учень-кореспондент повідомляє за малюнком.

Кореспондент. В нашу студію приходив хлопчик Микола. Коли він йшов по коридору, я завжди могла здогадатись, хто йде, хоч двері були зачинені: тільки він човгав ногами, як старезний дід.

А коли він сідав за парту, то не міг сидіти прямо й десяти хвилин. То підіпре голову однією рукою, то другою, то ляже грудьми на стіл. Така в нього була слабка спина. «Чому?» — запитаєте ви. З цим питанням ми звернулись до нашого експерта.

Виходить учень-експерт і пояснює.

Е к с п е р т. Організм людини надсилає більше крові тим м'язам, які цієї миті працюють. Клітини працюючих м'язів краще харчуються, а отже, швидше ростуть.

В нашому випадку Миколчина спина слабка тому, що він не любив працювати і цим самим не давав роботу своїм м'язам. Діти взимку роз- чищали сніг, навесні — саджали дерева, квіти, восени — збирали вро- жай. А цей хлопчик щоразу знаходив причину, щоб не працювати. Так і став молодим дідусем.

Учитель. Отже, недаремно я наголошую, щоб ви тримали спин­ку рівно, коли ходите, і не згинали її, коли сидите.

З новинами спорту виступає коментатор...

Коментатор. У нашій школі було оголошено підготовку до вес- няної спартакіади. В першому турі — два змагання з бігу. Два приятелі — Сергійко і Василько, які до цього ніколи не брали участь у змаганнях,— вирішили підготуватись по-своєму.

Весь останній тиждень вони за обідом та вечерею з'їдали по дві пор- ції й намагались якомога більше лежати.

— Треба набиратися сили,— казали вони,— а не витрачати її даремно.

Та наслідки були зовсім не ті, на які вони сподівались. Обоє так роз- повніли та обважніли, що захекались і зійшли з доріжки вже на середині дистанції.

Ось чому спортсмени набираються сили, не вилежуючись у ліжку, а тренуючись.

Слово — спортивному експертові.

Е к с п е р т. Під час тренувань спортсмен завжци ставить перед собою завдання складніше, ніж вимагають змагання. Гарних наслідків досягає той, у кого розвинені всі м'язи тіла, добре працюють легені, серце.

А наші хлопчики, Сергійко і Василько, спортом не займалися, мало працювали фізично. Тому у них слабкі не тільки м'язи, а й легені і серце. А отже, через своїм лінощі, вони програли змагання з бігу.

Учитель. Як бачите, сильний не той, хто багато їсть, а той, хто ба­гато рухається, систематично займається спортом.

л

т

IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Розгадування кросворда.

с

к

е

е

На чому, мов на шарнірах, руки і ноги, пальці і корпус легко повер- таються? (Суглоб)

Чим закінчується хребет? (Куприк)

Як по іншому називаються м'язи? (Мускули)

Якщо м'яз виконує роботу, він... (скорочується). 2. Робота в зошиті.

Закінчіть речення. (1)

Запишіть відповіді на питання. (2, 3)

Творча робота.

Підсумок уроку

Про що ви дізнались на уроці?

Як зміцнювати м'язи?

Як долати втому м'язів?

Домашнє завдання

Опрацювати статтю «Як людина рухається», «Чому треба тренувати м'язи».

Скласти розповідь «Як я дбаю про свою поставу».

урок 30

Тема. Як відбувається живлення людини.

Бережи органи травлення

Мета: формувати елементарні поняття травлення, органи травлення (роз­ташування в організмі, значення), рослинна їжа, тваринна їжа; уявлення про взаємозв'язок органів однієї системи, про гііієну харчування і догляд за зубами; вміння розрізняти на своєму тілі місця, де розміщені органи травлення; догля - дати зуби, правильно харчуватися; формувати вміння самостійно виконувати практичну роботу, встановлювати функціональні зв'язки (будова органу — його функція, тобто значення в організмі), узагальнювати й робити висновки; вихову­вати бережливе ставлення до свого організму, прагнення берегти здоров'я.

Обладнання: муляж «Органи травлення», «Зуби»; таблиці «Органи травлення», «Зуби», «Наша їжа»; роздаткові картки.

ХіД УРОКУ

Підсумок фенологічних спостережень

Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування.

Пригадайте, як працює м'яз.

Як зміцнюються м'язи?

Чому м'язи стомлюються?

Яке значення мають м'язи?

Індивідуальна робота за картками.

Використання інтерактивних технологій.

Робота в парах.

Виберіть правильні відповіді.

Грудна клітка захищає печінку і нирки;

грудна клітка захищає серце і легені;

череп захищає головний мозок від ушкоджень;

грудна клітка складається з 16 пар ребер;

грудна клітка складається з 12 пар ребер;

м'язи можуть скорочуватись і розслаблюватись;

м'язам завжди потрібен відпочинок.

Мотивація навчальної діяльності

Скажіть, без чого людський організм не зможе жити?

Розгадування ребуса.

 

Щоб жити, працювати, а дітям ще й рости, треба їсти й пити. Хліб, різні овочі та фрукти, молочні, рибні й м'ясні страви, фруктові соки міс- тять усі потрібні для організму речовини.

Що відбувається з їжею в нашому організмі?

Сьогодні ви ознайомитесь з органами травлення. Дізнаєтесь, якими шляхами проходить їжа і як перетравлюється, а та-

кож поговоримо про те, як захистити органи травлення від захворюван- ня, як і коли саме потрібно чистити зуби. IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя.

Їжа в нашому організмі зазнає великих і складних змін. Розглянь­те на таблиці, який довгий шлях проходить вона. Спочатку потрапляє в рот. Дотиком губ ми розрізняємо, яка вона — тверда чи м'яка, холод­на чи гаряча. Зубами розжовуємо їжу. За допомогою язика ми визначає- мо її смак. Під дією слини в роті вона починає розчинятись. У шлунку, в який їжа потрапляє по стравоходу, вона перетравлюється частково і за допомогою шлункового соку до кінця в тонкій кишці. Тільки в перетрав­леному вигляді їжа може проникнути в кров, яка розносить її до всіх ор- ганів нашого тіла, тобто живить їх.

Подрібнення їжі й перетворення її в організмі на розчинні речови- ни називають травленням.

Захворювання хоча б одного органа травлення відразу ж погано впли- ває на наше здоров'я. Якщо з якихось причин у кров не надходитимуть розчинені поживні речовини, то людина вмирає. Тому дуже важливо до- тримуватись гігієни харчування. Передусім перед вживанням їжі треба мити не тільки руки, а й овочі та фрукти, щоб не занести в організм хво- роботворні мікроби. Їсти потрібно в один і той же час, неквапливо й доб­ре пережовувати їжу. Вона повинна бути різноманітною, щоб організм діставав усі необхідні для життя речовини.

Робота з таблицею «Органи травлення».

Ротова порожнина;

слинні залози;

стравохід;

шлунок;

дванадцятипала кишка;

підшлункова залоза;

жовчний міхур;

печінка;

тонка кишка;

товста кишка;

апендикс;

пряма кишка.

Продовження розповіді з елементами бесіди.

Чи знаєте ви, скільки в людини зубів?

Їх тридцять два. Шістнадцять у верхній щелепі і стільки ж — у нижній.

Чи змінюються зуби протягом життя?

Так, протягом життя набір зубів у людини змінюється повністю. Перший набір — це дитячі, чи молочні, зуби. Їх буває до двадцяти. З 5 років молочні зуби поступово розхитуються і випадають. Їх міс­це займають постійні зуби.

Із чого складаються зуби?

Зуби — найтвердіші частини людського організму. Шар білої емалі, яким вони вкриті, не поступається твердістю слоновій кістці.

Під шаром емалі знаходиться шар дентину. Всередині знаходиться м'яка пульпа. У ній прокладені кровоносні судини, які живлять зуб. Так само, як живлять вони всі інші частини тіла.

Що ж потрібно робити, щоб зуби не руйнувалися, не боліли, а ясна були здоровими?

Бережіть органи травлення.

Захворювання хоча б одного органа травлення відразу ж погано впливає на наше здоров'я. Якщо з якихось причин у кров не надходити- муть розчинені поживні речовини, то людина вмирає. Тому дуже важли- во дотримуватись гігієни харчування.

Перед їжею треба мити руки.

Ретельно мити овочі і фрукти.

Їсти потрібно в один і той самий час.

Їсти потрібно неквапливо і добре пережовувати їжу.

Під час їжі не розмовляти.

Хвилинка відпочинку. V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з підручником.

Роздивіться малюнок.

Перелічіть органи травлення.

Опрацюйте статтю «Правила догляду за зубами».

Робота в зошитах.

Відкрийте зошити. (Завдання 4, 5, 6, 7.)

Це цікаво знати!

Добова норма харчування людини:

хлібобулочні вироби — 300 г;

картопля — 264 г;

молоко і кефір — 450 г;

м'ясо і м'ясні продукти — 205 г;

риба — 50 г;

цукор та кондитерські вироби — 100 г;

масло — 15 г;

яйця — 40 г;

сир (твердий) — 18 г, або м'який — 20 г;

свіжі фрукти та овочі — 660 г.

Бесіда.

Що таке травлення?

Які є органи травлення?

Чому треба харчуватися різноманітною їжею?

Яке значення для нашого організму мають зуби?

Що означають слова «гігієна харчування»?

Робота за картками «Здоровий зуб».

Використовується інтерактивний метод «Незакінчені речення».

Дивіться на картинку. Це допоможе вам заповнити пропуски в ре- ченнях.

Біла частина зуба називається...

Інша частина зуба схована в...

...міцно утримує зуб в щелепі.

...досить тверда і захищає зуб.

У пульпі містяться кровоносні судини та...

Зафарбуйте дентин жовтим кольором. Зафарбуйте пульпу червоним кольором.

Корисні поради.

Два—три рази на рік відвідуйте лікаря, щоб перевірити загальний стан здоров'я; здорові зуби загалом бувають у здорових людей;

завжди повноцінно харчуйтесь, їжте багато зелених овочів, м'ясо, курку, рибу, яйця і, звичайно, пийте побільше молока;

чистіть зуби після кожного прийому їжі;

не їжте багато цукерок і не дуже захоплюйтесь солодкою газованою водою...

VI. Узагальнення та систематизация знань

Складання на дошці схеми «Система травлення».

Впишіть у клітинки назви органів, у яких відбувається травлення, з'єднайте їх стрілками в єдину систему.

Запишіть на дошці, що допомагає процесу травлення їжі. Система травлення ^ ротова порожнина ^ стравохід ^ шлунок ^

тонка кишка ^ товста кишка ^ пряма кишка.

Допомагають перетравленню їжі: язик, зуби, слина, печінка з жовч- ним міхуром.

Підсумок уроку

Що цікавого ви дізналися?

Що найбільше запам'яталося? Чому?

Домашнє завдання .

Опрацювати статтю підручника «Як відбувається живлення лю­дини».

Виконати в зошиті завдання 7.

УРОК 31

Тема. Для чого і як людина дихає.

Бережи органи дихання

Мета: формувати елементарне поняття органи дихання (розташуван­ня в організмі, значення); уявлення про газообмін в легенях, про необхід- ність чистого повітря для дихання, про звички, які шкідливо діють на ор­гани дихання, про шляхи збереження органів дихання здоровими; вмін­ня знаходити на своєму тілі місця, де розміщені органи дихання, дбати про чистоту повітря, дотримуватися правил гігієни під час спілкування з хворими людьми; формувати вміння висловлювати судження, встанов- лювати взаємозв'язки і залежності між органом й умовами його функ- ціонування; розвивати уяву; виховувати охайність, допитливість, пізна- вальний інтерес до вивчення свого організму.

Обладнання: муляж «Органи дихання», таблиці «Органи дихання», таблиці минулого уроку, сантиметрові стрічки, картки.

ХіД УРОКУ

Підсумки спостережень за погодою

Хто дає нам тепло? Що дає нам тепло?

Ми спостерігаємо за природним світилом — сонцем, джерелом тепла і світла. Розповість нам про це наш класний синоптик.

Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальне опитування.

Що таке травлення?

Що відбувається з їжею в нашому організмі?

Які органи травлення є у людини?

Чому треба харчуватися різноманітною їжею?

Яке значення для нашого організму мають зуби?

Які основні правила гігієни харчування?

Робота за картками «Як розвивається карієс».

Пронумеруйте картинки 1, 2 та 3 так, щоб номери показували послі-

довність розвитку карієсу.

Використайте картинки і слова в рамці, щоб заповнити пропуски

в реченнях.

Кислота порожнина карієс

Коли... руйнує емаль зуба, розпочинається карієс.

Незабаром виникає отвір, або...

...розповсюджується.

Робота в малих групах (використання інтерактивних технологій).

Час опрацювання — 3 хвилини.

Ігрупа. Скласти на дошці схему «Система травлення», вказавши, що саме допомагає процесу травлення їжі в організмі людини.

ІІ група. Розказати, де починається процес травлення і як це можна довести за допомогою досліду.

ІІІгрупа. Розказати, які поживні речовини утворюються з продуктів харчування і як вони поступають у кров до всіх органів.

III. Мотивація навчальної діяльності

Використання технології «Мозковий штурм».

Проблемна ситуація.

Уівіть собі таку картину: 1846 рік, судно «Мері Сомс» наздогнала на морі буря. Всі, хто був на судні (а це батальйон солдат і команда судна) сховалися в трюмі. Коли буря скінчилася, на палубу ніхто не піднявся — всі загинули, хоча дно залишилося абсолютно неушкодженим.

Поміркуйте. З якої причини сталася ця трагедія?

Хвилинка ерудита.

Щоб повніше розв'язати нашу проблемну ситуацію, нам необхід- но прочитати цей ребус.

ПО

(Повітря)

— Так. Крім їжі, що ще треба людині для життя? (Повітря) 3. Практична робота.

Дослід 1. Давайте проведемо дослід: затримайте дихання. (Можна за- тримати дихання так: закрити носик іротик рукою.)

Скільки секунд ви можете не дихати? (40—50 секунд) А потім ви від- чули, що вам конче треба вдихнути повітря. І яке це радісне відчуття, коли ваші груди наповнюються свіжим повітрям!

Без повітря людина не може прожити навіть кілька хвилин! Вона по- стійно вдихає і видихає повітря все своє життя.

IV. Оголошення теми і мети уроку. Робота над новим матеріалом

Робота за таблицею «Органи дихання».

Який же шлях повітря від органів дихання до легень?

Щоб потрапити до легенів, повітря проходить досить довгий шлях по цілій системі трубок. Усі ці трубки так і називаються — верхні ди- хальні шляхи.

Давайте простежимо весь цей шлях. Починається він з носа.

(Робота з тематичним словником школяра: 1. Що таке ніс? 2. Спро- буйте вдихнути через ніс.)

У носі затримуються великі часточки і пил, які могли б пошкодити ніжну тканину легень. Тут же відбувається нагрівання повітря, яке вди- хаємо. Часточки і пил затримуються за допомогою волосинок, які щільно ростуть на слизистій носових проходів. А зігрівання відбувається тому, що носові ходи дуже вузькі, а їхні стінки багаті на кровоносні судини. Кров, яка постійно циркулює, зігріває стінки, а від них зігрівається й повітря. Тому дуже важливо дихати носом, а не ротом.

Потім повітря через носоглотку надходить у дихальне горло. Дихаль- не горло ділиться на два бронхи: правий і лівий. Бронхи входять в ле- гені і там розгалужуються, як коріння дерев. Саме цим шляхом потрап- ляє повітря до легень.

Робота із зошитом та таблицею.

Потрібно зазначити шлях, яким проходить повітря від органів ди- хання до легень.

Учень біля дошки працює з таблицею. Інші учні — в зошитах.

Робота з підручником.

Опрацювати статті «Для чого і як людина дихає».

Розгляд і аналіз ілюстрації.

Практична робота. Вимірювання об'єму своєї грудної клітки.

Зроби вдих і виміряй об'єм своєї грудної клітки. Полічи число вдихів і видихів, сидячи спокійно за партою, і зроби підрахунки після 15 присідань. Порівняй отримані результати.

Словникова робота.

Гортань, трахея, бронхи, легені.

Анатомія людини у цифрах і фактах.

Основними органами, завдяки яким ми дихаємо, є легені. Наші легені працюють і вдень, і вночі — все життя. Якби вони перекачували не повітря, а воду, тільки за одну ніч підняли б на висоту другого поверху півтони води. Ось який потужний дихальний апарат створила природа!

Практична робота.

Відчиніть вікно.

Зробіть вдих. Що ви відчули? Легені розширилися і наповнилися свіжим повітрям — грудна клітка піднялася.

А тепер знову зробіть вдих і видихніть повітря. Що ви відчули?

Якби діафрагма перестала опускатися і підніматися, легені переста­ли б дихати.

А для чого це треба — весь час вдихати і видихати повітря?

Справа в тому, що живі істоти — люди, тварини, птахи, риби, кома­хи, навіть квіти і дерева — постійно мають потребу в одному з газів, що входить до складу повітря. Цей цілющий газ — кисень.

Як потрібно розвивати легені?

Щоб забезпечити органи киснем, треба розвивати легені. Цьому сприяють ранкова гімнастика, ігри на свіжому повітрі, помірна фізич- на праця.

Як треба дихати?

Краще від усіх вміють дихати співаки, музиканти, котрі грають на духовних інструментах (флейті, сопілці, трубі), спортсмени та йоги.

Уміння дихати — це правильне і повне використання можливостей грудної клітки, дихальних м'язів і діафрагми. Від правильного дихання залежить здоров'я і продовження життя людини. 10. Інсценівка.

Сигарета. Hello! Друзі! Я — американка. Мене з Америки при­везли моряки Христофора Колумба ще в 1492 році. З того часу і про­живаю в Європі. І всі мені раді! Подивіться, яка я гарна! Понюхайте, як я пахну! А може, хтось хоче запалити? Я ж така корисна!

Учень. Ні, стій! З тебе користі тільки й того, що з тютюну одер- жують хімічну речовину — нікотин-сульфат, який використовується і в сільському господарстві для захисту рослин від попелиць. Це одна з найсильніших отрут! Крім того, іноді господині посипають тютюном вовняні речі, щоб їх не побила міль. Ось яка з тебе користь! Від тебе біль­ше неприємностей, ніж користі!

V. Закріплення матеріалу

Тестові задачі

1. Які органи беруть участь в диханні?

Відповіді:

1) Серце; 2) носоглотка; 3) печінка; 4) легені; 5) бронхи; 6) шлунок; 7) гортань; 8) трахея.

Що відбувається у твоєму організмі, коли ти вдихаєш повітря? Відповіді:

Грудна клітка опускається;

грудна клітка піднімається;

легені розширюються;

легені звужуються;

свіже повітря проникає в пухирці легень;

кров віддає легеням не потрібний для організму кисень;

легені віддають в кров необхідний для організму кисень.

Що треба робити, щоб забезпечити свій організм чистим повітрям? Відповіді:

Розвивати легені;

ламати дерева, нищити кущі, трави;

при вході в приміщення не витирати взуття;

берегти зелені насадження;

дихати у приміщенні, де палили;

витирати вологою ганчіркою пил з меблів, підлоги, користуватися пилососом;

витрушувати й чистити одяг у кімнаті.

Як ти розумієш прислів'я: «Ліси — легені планети»? Що треба робити, щоб зберегти ці легені?

Підсумок уроку

Що ви дізналися нового, не відомого вам досі?

Що вам запам'яталося найкраще?

Чи варто провітрювати приміщення взимку?

Домашнє завдання

Опрацювати статтю «Для чого і як людина дихає», розказати рідним, як слід турбуватися про чистоту повітря.

УРОК 32

Тема. Для чого людині органи кровообігу. Бережи органи кровообігу

Мета: формувати елементарне поняття органи кровообігу (судини, серце, їх значення в організмі), пульс; уявлення про кругообіг крові в ор­ганізмі, про шляхи збереження органів кровообігу здоровими; вміння розрізняти на своєму тілі ті місця, де знаходиться серце і судини, ви- значити пульс, дотримуватися режиму дня; формувати вміння вста- новлювати взаємозв'язки між системами органів в організмі людини,

моделювати ці зв'язки, робити висновки; виховувати розуміння необ- хідності берегти власне здоров'я, зокрема органи кровообігу, прагнення знати, як берегти серце, судини, і вміти це робити, доброзичливо стави­тися до інших людей.

Обладнання: муляж «Серце»; таблиці «Кровоносна система люди­ни», «Органи дихання».

ХіД УРОКУ

Хвилинка спостережень

Які зміни сталися у природі?

Який сьогодні день?

Який стан неба?

Чи падає дощ?

Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування.

На таблиці покажіть і назвіть органи дихання.

Розкажіть, що відбувається з повітрям у легенях.

Чому потрібно дихати носом?

Чому потрібно розвивати легені?

Якої шкоди завдає паління?

Чому найкраще дихати тільки свіжим повітрям?

Індивідуальне опитування.

Запишіть номери правильних відповідей.

Що відбувається у вашому організмі, коли ви вдихаєте повітря?

Грудна клітка опускається.

Грудна клітка піднімається.

Легені розширюються.

Легені звужуються.

Свіже повітря проникає у пухирці легень.

Кров віддає легеням непотрібний організму кисень.

Легені віддають у кров необхідний для організму вуглекислий газ.

Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

Що з'єднує дві системи органів — систему травлення і систему ди- хання людини?

А чи замислювались ви, яке значення в житті людини має серце?

Ви, мабуть, часто помічали: якщо порізати палець чи подряпатись, то з'являється кров. Чому?

Повідомлення теми і завдань уроку

На уроці ви дізнаєтесь про те, як рухається кров у нашому організ­мі, про будову і роботу серця, про засоби його розвитку і зміцнення.

Робота над новим матеріалом

Розповідь учителя про серце за муляжем.

У ході пояснення ставляться такі запитання.

Хто бачив серце тварини?

Що воно нагадує?

Який має вигляд?

(Учні відповідають, спираючись на знання про особливостім'язів.)

Серце працює вдень і вночі протягом усього життя людини. Стін­ки серця складаються з м'язів. Скорочуючись і розслаблюючись, воно ви- штовхує кров у кровоносні судини, що нагадують трубки. У той час, коли серце виштовхує кров у кровоносні судини, ми відчуваємо пульс.

Практична робота.

Щоб розкрити залежність ритму скорочення серця від фізичного навантаження на організм людини, дітям пропонують вийти з-за парт, у швидкому темпі кілька разів присісти і піднятися, сісти на місця. Паль­ці однієї руки притиснути до іншої трохи вище долоні. В цьому місці су­дини проходять близько біля шкіри, тому добре чути поштовхи. (Діти ви- значають свій пульс.)

Розповідь учителя за таблицею.

Демонстрація органів кровообігу.

Як зміцнювати серце?

Бесіда за малюнками.

Чому у фізично міцних дітей пульс прискорився менше, ніж у дітей, слабших за фізичним розвитком? (Відповідь уточнюється вчителем.)

Серце відіграє важливу роль в організмі людини. Дехто вважає, що йому потрібно давати менше навантаження. Але це неправильне тверджен- ня. Навпаки, люди, які не займаються спортом, мають слабке серце. У фі- зично розвинених учнів серце працює краще. Під час фізичного наванта- ження воно здатне вміщувати в собі більше крові і більше виштовхувати її у судини. У таких людей пульс спокійний, і вони менше задихаються. Отже, серце потрібно тренувати, а цьому сприяють фізична праця і спорт.

Фізкультхвилинка

Робота з підручником.

Читання статті «Для чого людині органи кровообігу».

Розгляд і аналіз ілюстрацій.

Відповіді на запитання.

Закріплення вивченого матеріалу

Робота в зошиті.

Складання на дошці схеми «Кровоносна система».

Бесіда (використовується інтерактивна модель «Акваріум»).

Де знаходиться серце у людини?

Яке значення має кров у нашому житті?

Від чого залежить частота пульсу?

Що сприяє зміцненню здоров'я? 4. розгадування кросворда.

1 2

             
       
             
         

 

По вертишлі:

Найтонші судини, що пронизують усі органи тіла. (Капіляри)

Судини, по яких кров, насичена вуглекислим газом, повертається до серця. (Вени)

Порожнистий м'язовий орган, який виштовхує кров у судини. (Серце) По горизонталі:

рух крові по кровоносних судинах тіла людини. (Кровообіг)

Великі кровоносні судини, що відходять від серця. (Артерії)

Підсумок уроку

Домашнє завдання

Опрацювати статті підручника.

Виконати завдання в зошиті (3, 4).

Виконуючи ранкову гімнастику, перевірити частоту пульсу.

урок 33

Тема. Мозок і нерви. Як людина сприймає

мета: формувати елементарні поняття нервова система (головний і спинний мозок, нерви, їх значення в організмі), органи чуття людини (види органів чуття, подразники, що сприймаються кожним органом); уявлен­ня про роботу нервової системи й органів чуття, про шляхи збереження органів чуття; вміння розрізняти на своєму тілі ті місця, де знаходяться

головний і спинний мозок, нерви, розрізняти органи чуття, дотримува­тися режиму дня, чергувати розумову працю з фізичною працею та від- починком; формувати вміння встановлювати взаємозв'язки між усіма органами тіла людини, доводити судження: «Організм — єдине ціле»; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес до власного організму, прагнення берегти власне здоров'я, розуміння його цінності для люди­ни, залежності життя людини від стану здоров'я.

Обладнання: таблиці попередніх тем, ілюстрації, таблиці «Нервова система», «Органи чуття».

ХіД УРОКУ

Підсумок фенологічних спостережень

Перевірка домашнього завдання

Інтерактивна гра «Мікрофон».

Яке значення має кров в організмі людини?

Тестова перевірка знань.

ііі. мотивація навчальної діяльності

Використання технології «Мозковий штурм».

Як реагує організм, якщо шкіра руки торкається до гарячих, го- стрих предметів?


Читайте також:

  1. I. ОБРАЗОВАНИЕ СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ 14 страница
  2. А. В. Дудник 1 страница
  3. А. В. Дудник 10 страница
  4. А. В. Дудник 11 страница
  5. А. В. Дудник 12 страница
  6. А. В. Дудник 2 страница
  7. А. В. Дудник 3 страница
  8. А. В. Дудник 4 страница
  9. А. В. Дудник 5 страница
  10. А. В. Дудник 6 страница
  11. А. В. Дудник 7 страница
  12. А. В. Дудник 8 страница




Переглядів: 837

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Конспект урока №1 7 страница | Вращательное движение твердого тела

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.034 сек.