Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Стратегії одержання знань

Піраміда” знань

Ієрархічність понятійної структури свідомості підкреслюється в роботах багатьох психологів [Брунер, 1971; Веккер, 1976]. Поле знань можна стратифіцирувати, тобто розглядати на різних рівнях абстракції понять. У “піраміді знань” кожен наступний рівень служить для сходження на нову ступінь узагальнення і поглиблення знань у предметній області. Таким чином, можлива наявність декількох рівнів понятійної структури Sk

 

Представляється доцільним зв'язати це з глибиною професійного досвіду (наприклад, як у системі АВТАНТЕСТ [Гаврилова, Червинская, 1992]) чи з рівнем ієрархії в структурних сходах організації (мал. 4.12 глави 4).

 

Природно, що і стратегії прийняття рішень, тобто функціональні структури Sf на різних рівнях будуть істотно відрізнятися.

 

Якщо спробувати дати математичну інтерпретацію рівнів піраміди знань V = (V1, V2, V3, ..., Vn), те найбільш прозорим є поняття гомоморфізму – відображення деякої системи Е, що зберігає основні операції й основні відносини цієї системи.

 

Нехай

 

Е = (Еіі: і Î 1), (rj:jÎJ))

 

деяка система з основними поняттями оі, i Î І і основними відносинами rj; j ÎJ.

Гомоморфізмом системи Е в однотипну їй систему Е':

Е' = (Е', (о'i: iÎI), (г'j:jÎJ)),

називається відображення

Ф: Е Þ Е',

задовольняюче наступним двом умовам:

Ф(оi, (е1, ..., еnj.)) = оi' (Ф (е1), ..., Ф (еnj));

1,..., еm) Îгj Þ(Ф (е1), ..., Ф (еm)) Î г'j.

Для всіх елементів еі,..., еm з Е и всіх і Î І, jÎ J.

Відповідно до введених позначень рівні піраміди суть гомоморфізми моделей (тобто понять і відношень) предметної області

 

Ф:МÞМ',

 

де М = (А, R, S); М' = (А', R', S'), А' – мета-поняття, чи поняття більш високого рівня абстракції; R' – мета-відношення; S' – мета-стратегії.

Піднімаючись по ступінях піраміди, ми одержуємо систему гомоморфізмів, що відповідає результатам, отриманим у когнітивній психології про зменшення розмірності семантичного простору пам'яті зі збільшенням досвіду экспертів.

 

При формуванні поля знань ключовим питанням є сам процес отримання знань, коли відбувається перенос компетентності експертів на інженерів по знаннях. Для назви цього процесу в літературі по EС одержало поширення кілька термінів: придбання, видобуток, витяг, отримання, виявлення, формування знань. В англомовній спеціальній літературі в основному використовуються два: acquisition (придбання) і elicitation (виявлення, витяг, установлення).

 

Термін “придбання” трактується або дуже широко – тоді він включає весь процес передачі знань від експерта до бази знань EС, або вже як спосіб автоматизованої побудови бази знань за допомогою діалогу експерта і спеціальної програми (при цьому структура поля знань заздалегідь закладається в програму). В обох випадках термін “придбання” не стосується самого таїнства екстрагування структури знань з потоку інформації про предметну область. Цей процес описується поняттям “витяг”.

 

Автори схильні використовувати цей термін як більш ємний і більш точно відобра- жающий зміст процедури переносу компетентності експерта через інженера по знаннях у базу знань EС.

 


Читайте також:

  1. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  2. III. Актуалізація набутих знань
  3. III. Контроль знань
  4. IV. Закріплення й узагальнення знань
  5. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  6. IІ. Актуалізація опорних знань учнів.
  7. V. Закріплення знань
  8. V. Засвоєння знань
  9. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  10. VI. Узагальнення та систематизація знань
  11. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  12. Аксіоматизація знань та причинні зв'язки у методології наукових досліджень




Переглядів: 547

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Семіотична модель поля знань | Придбання энаний (knowledqe acqusition) – процес наповнення бази знань експертом з використанням спеціалізованих програмних засобів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.