МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Стратегії одержання знаньПіраміда” знань Ієрархічність понятійної структури свідомості підкреслюється в роботах багатьох психологів [Брунер, 1971; Веккер, 1976]. Поле знань можна стратифіцирувати, тобто розглядати на різних рівнях абстракції понять. У “піраміді знань” кожен наступний рівень служить для сходження на нову ступінь узагальнення і поглиблення знань у предметній області. Таким чином, можлива наявність декількох рівнів понятійної структури Sk
Представляється доцільним зв'язати це з глибиною професійного досвіду (наприклад, як у системі АВТАНТЕСТ [Гаврилова, Червинская, 1992]) чи з рівнем ієрархії в структурних сходах організації (мал. 4.12 глави 4).
Природно, що і стратегії прийняття рішень, тобто функціональні структури Sf на різних рівнях будуть істотно відрізнятися.
Якщо спробувати дати математичну інтерпретацію рівнів піраміди знань V = (V1, V2, V3, ..., Vn), те найбільш прозорим є поняття гомоморфізму – відображення деякої системи Е, що зберігає основні операції й основні відносини цієї системи.
Нехай
Е = (Еі (оі: і Î 1), (rj:jÎJ))
деяка система з основними поняттями оі, i Î І і основними відносинами rj; j ÎJ. Гомоморфізмом системи Е в однотипну їй систему Е': Е' = (Е', (о'i: iÎI), (г'j:jÎJ)), називається відображення Ф: Е Þ Е', задовольняюче наступним двом умовам: Ф(оi, (е1, ..., еnj.)) = оi' (Ф (е1), ..., Ф (еnj)); (е1,..., еm) Îгj Þ(Ф (е1), ..., Ф (еm)) Î г'j. Для всіх елементів еі,..., еm з Е и всіх і Î І, jÎ J. Відповідно до введених позначень рівні піраміди суть гомоморфізми моделей (тобто понять і відношень) предметної області
Ф:МÞМ',
де М = (А, R, S); М' = (А', R', S'), А' – мета-поняття, чи поняття більш високого рівня абстракції; R' – мета-відношення; S' – мета-стратегії. Піднімаючись по ступінях піраміди, ми одержуємо систему гомоморфізмів, що відповідає результатам, отриманим у когнітивній психології про зменшення розмірності семантичного простору пам'яті зі збільшенням досвіду экспертів.
При формуванні поля знань ключовим питанням є сам процес отримання знань, коли відбувається перенос компетентності експертів на інженерів по знаннях. Для назви цього процесу в літературі по EС одержало поширення кілька термінів: придбання, видобуток, витяг, отримання, виявлення, формування знань. В англомовній спеціальній літературі в основному використовуються два: acquisition (придбання) і elicitation (виявлення, витяг, установлення).
Термін “придбання” трактується або дуже широко – тоді він включає весь процес передачі знань від експерта до бази знань EС, або вже як спосіб автоматизованої побудови бази знань за допомогою діалогу експерта і спеціальної програми (при цьому структура поля знань заздалегідь закладається в програму). В обох випадках термін “придбання” не стосується самого таїнства екстрагування структури знань з потоку інформації про предметну область. Цей процес описується поняттям “витяг”.
Автори схильні використовувати цей термін як більш ємний і більш точно відобра- жающий зміст процедури переносу компетентності експерта через інженера по знаннях у базу знань EС.
Читайте також:
|
||||||||
|