Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Система бюджетування

Система бюджетування є сучасною основою інтегрального підходу до організації обліку на підприємстві [22; 52]. Бюджет ~ це фінансовий план, що охоплює всі сторони діяль­ності організації і дозволяє зіставляти всі понесені витрати й отри­мані результати у фінансових термінах на майбутній період часу в цілому і по окремих підперіодах. У високорозвинених країнах бюд­жет є основою внутріфірмового керування.

Відповідно бюджетування - це технологія складання, коректу­вання, контролю й оцінки виконання фінансових планів, а тому бюд­жетування перетворюється в основу основ усіх технологій внутрі­фірмового керування.

Важливо також уявляти собі сфери застосування бюдже­тування. Як процес складання фінансових планів і кошторисів бюджетування може бути віднесене до безлічі об'єктів - ком­панії або підприємства в цілому, окремого структурного під­розділу (бюджет відділу, цеху, ділянки і т. д.), програми робіт або функції керування (бюджет комерційних витрат, бюджет продажів і т. п.).

При постановці бюджетування як процесу важливо вибрати об'єкт бюджетування. Для бюджетування як управлінської техно­логії важливо також визначити рівні складання і консолідації (скла­дання зведених бюджетів) бюджетів, що відповідають рівням уп­равлінської ієрархії (бюджети дочірніх компаній, центрів фінансо­вої відповідальності).

При постановці бюджетування важливо також уявляти собі, що універсальних правил, методів і процедур, строго описаних в еко­номічній літературі або закріплених у нормативних актах із бух­галтерського обліку, тут бути не може. Бюджетування - це завжди простір для творчості, оскільки кожне підприємство, будь-яка ве­лика або мала фірма - унікальні і неповторні. Тому і системи внут­ріфірмового бюджетування в них можуть бути неповторними й ун­ікальними.

У самому загальному вигляді призначення бюджетування в ком­панії полягає в тому, що це - основа:

• планування і прийняття управлінських рішень у компанії;

• оцінки всіх аспектів фінансової заможності компанії;

• зміцнення фінансової дисципліни і підпорядкування інтересів окремих структурних підрозділів інтересам компанії в цілому і власникам її капіталу.

При цьому в кожній компанії може бути своє призначення бюд­жетування залежно від об'єкта фінансового планування та системи фінансових цілей. Тому, говорячи про призначення бюджетування, необхідно пам'ятати, що в кожній компанії як управлінська технологія воно може переслідувати свою власну мету і використовува­ти свої власні засоби, свій власний інструментарій.

Насамперед бюджети розробляються для великої компанії в цілому та її окремих структурних підрозділів з метою прогнозу­вання фінансових результатів, встановлення цільових показників фінансової ефективності і рентабельності, лімітів найбільш важ­ливих (критичних) витрат, обґрунтування фінансової забезпече­ності бізнесу або реалізованих нею інвестиційних проектів.

Бюджети повинні дати керівникам компанії можливість про­вести порівняльний аналіз фінансової ефективності роботи різних керівників структурних підрозділів, визначити кращі для подальшого розвитку фірми напрямки структурної перебудови діяльності компанії (згортання одних і розвиток інших видів бізнесу).

Бюджети призначені забезпечувати постійний контроль за фінансовим станом компанії, постачати її керівників усією необхідною інформацією, що дозволяє судити про правильність рішень. Застосовувані у фінансовому плануванні види бюджетів можна розділити на чотири основні групи:

• основні бюджети (бюджет доходів і витрат, бюджет руху грошових коштів, розрахунковий баланс);

• операційні бюджети (бюджет продажів, бюджет прямих ма­теріальних витрат, бюджет управлінських витрат і т. ін.);

• додаткові (спеціальні) бюджети (бюджет розподілу прибутку, бюджети окремих проектів і програм);

• майстер-бюджет (зведений виробничий або основний бюд­жет) - це сукупність взаємозалежних між собою трьох основних бюджетів компанії плюс набір операційних і допоміжних бюджетів, необхідних для їх складання.

При цьому майстер-бюджет може бути розроблений як для підприємства або фірми в цілому, так і для окремого бізнесу, виділеного, наприклад, у центр фінансової відповідальності (ЦФВ).

Основні бюджети дозволяють керівникам мати всю необхідну інформацію для оцінки фінансового становища компанії і контролю за його зміною, оцінки фінансової спроможності бізнесу й інвести­ційної привабливості проекту.

Операційні і допоміжні бюджетипотрібні, насамперед, для ув'я­зування натуральних показників планування з вартісними, більш точного складання основних бюджетів, визначення найбільш важ­ливих пропорцій, обмежень і допущень, що варто враховувати при складанні основних бюджетів. Якщо набір основних бюджетів є обо­в'язковим, то склад операційних і допоміжних бюджетів може виз­начатися керівниками підприємства або фірми, виходячи з харак­теру мети, що постає перед ним, і задач, специфіки бізнесу, а також рівня кваліфікації працівників фінансових і планово-економічних служб, ступеня методологічної, організаційної і технічної готовності підприємства або фірми.

Спеціальні бюджети(допоміжні і додаткові) необхідні для більш точного визначення цільових показників і нормативів фінансового планування, більш точного обліку особливостей місцевого (регіо­нального) оподаткування. Набір спеціальних бюджетів, як і опера­ційних, може визначатися самостійно керівниками підприємства або фірми залежно від специфіки господарської діяльності.

Однак правила і принципи складання тих операційних, допоміж­них і спеціальних бюджетів, що вибрали для себе керівники підприєм­ства або фірми, повинні відповідати загальним положенням теорії фінансового менеджменту.

Нижче наведений склад майстер-бюджету.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  4. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  5. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  6. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  7. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  8. VI. Узагальнення та систематизація знань
  9. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  10. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  11. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  12. Автоматична система сигналізації




Переглядів: 1151

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Структуризація обліку | Спеціальні бюджети.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.