МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Предмет естетичного знання. Специфіка естетичного.Естетикос («естаномай», «естаноме») – в перекладі з грецького означає «чуттєвий». Предметом естетичного знання є естетичне пізнання. Його специфіка, наприклад на відміну від наукового, полягає в тому, що естетичне пізнання відбувається шляхом почуттів. Ми бачимо троянду і відчуваємо задоволення від кольору, запаху, оксамитових пелюсток і виносимо естетичну оцінку:троянда прекрасна, або бачимо смердючу купу сміття та відчуваємо при цьому огиду, тобто, незадоволення, і виносимо іншу естетичну оцінку: це потворно. Отже, специфіка естетичного пізнанняпов'язана із задоволенням або незадоволенням від сприйманих предметів. Естетичні об'єкти – об'єкти, які викликають емоції. У цьому головна суть естетичного. Ще одна істотна характеристика естетичного – його неутилітарність, тобто практична даремність. Призначення предмету мистецтва знаходиться поза межами практичної функціональності (виключення становить дизайн), а полягає в наданні чуттєвої насолоди, емоційної наснаги. Разом з цим, феномен емоційного впливу естетичних об’єктів також є певним нонсенсом, оскільки емоції виникають в людині як реакція на біологічно значуще для нього. Чому ж емоція, у такому разі, виникає в результаті впливу практично даремних естетичних об'єктів? В цьому питанні міститься головна загадка естетичних почуттів. 2. Практика і становлення естетичної діяльності. Форми та види естетичної діяльності. Мистецтво. При вивченні питання специфіки естетичної діяльності пріоритетною повинна стати думка про соціально-практичний характер виникнення естетичного. Спираючись на історичний та соціогенетичний методи, необхідно проаналізувати історичний аспект проблеми взаємозв’язку естетичної діяльності з суспільною практикою, що надасть змогу визначити суттєві характеристики естетичної діяльності та сфери естетичного в цілому. Естетична діяльність виникає з утилітарної практики та поступово виділяється у відносно емансиповану сферу. Цей процес має витоки в первинних формах соціуму, яким притаманна інтегрованість духовного виробництва в матеріальні стосунки людей. Синкретизм свідомості обумовлює цілісність чуттєво-образного та практично-корисного, або утилітарного ставлення до природи як об’єкта практичної діяльності суспільства. Естетичне, як і моральнісне ставлення обумовлені корисністю щодо практичної діяльності – саме з утилітарного ставлення, як свідчить давня міфологія, зростає усвідомлення природних об’єктів – землі, неба, води, сонця, світа та темряви, тепла та холоду – як благих чи злих, корисних чи шкідливих, дружніх чи ворожих, гарних чи поганих. Синкретичне невідокремлення початкових утилітарно-етично-естетичних уявлень зберігається ще в давньогрецькій культурі. У категорії калокагатії відбилося ставлення до людини як водночас прекрасної й гарної, красивої й доброї. На певному етапі розвитку суспільства естетична діяльність виділяється з утилітарної практики у відносно емансиповану сферу впливу на свідомість. Феномен виникнення в сучасній людині естетичних емоцій можна пояснити тим, що споглядання естетичних об'єктів пов'язане з певним пригадуванням – ідентифікацією та співвідношенням в пам’яті деяких елементів практичної діяльності з певними естетичними структурами. Наприклад, первісні орнаментальні форми імітують такі елементи практичної діяльності, які призводять до успішних результатів (наприклад, симетрія первісної зброї необхідна для успіху на охоті, ритмічність важлива в трудовому процесі, та ін.). Водночас, симетрія, пропорційність, гармонія як такі є абстрагованими (емансипованими) естетичними структурами, що набувають самостійного емоційно-естетичного значення, з якого вже не можна вивести прямого утилітарного змісту. Таким чином, естетичніоб’єктитісно пов'язані з утилітарною практикою, нею породжені, але від неї відособлені, є віддаленим натяком на практику і тому значущі емоційно. Разом з тим, вони породжуються нейтральними в практичному відношенні знаками, які повторюють практично значущу властивість. Саме нейтральність по відношенню до практики обумовлює їх неутилітарний характер. Отже, треба зробити такий висновок, який в подальшому вивченні сутності естетичного повинен стати вихідним принципом: головноюособливістю естетичної сфери є її абстрагованість (відірваність) від емпірії ( тобто реального досвіду, реальної практики), і водночас, імітація естетичними знаками реальних об'єктів практики. Історичний процес емансипації (відокремлення) естетичної діяльності від утилітарної практики породжує мистецтво - самостійну форму естетичної діяльності, позбавлену утилітарної функції. При домінуванні в естетичній діяльності функціональних особливостей, в результаті синтезу естетичної та утилітарної функцій, виникає така форма естетичної діяльності, як дизайн. До форм естетичної діяльності належать також фольклор, декоративно-ужиткове мистецтво, художнє конструювання. До видів естетичної діяльності відносяться мода, садово-паркове мистецтво та ін. Не можна обмежувати сферу естетичного тільки формами естетичної діяльності. При пильній увазі до суспільної практики можна побачити, що естетичного оформлення набувають будь які види суспільної практики: спорт, дозвілля, соціальні ритуали, політика, медицина, економіка, та ін. Їх супроводження естетичним оформленням призначено для посилення емоційного впливу на людину. Читайте також:
|
||||||||
|