І. Норми, використовувані для впровадження поділу праці
-
1. Нормаобслуговування– кількість одиниць, об’єктів обліку, які обслуговуються одним (групою) працівників відповідного рівня кваліфікації за заздалегідь визначених організаційно технічних умов:
Ноб= 9450 / Нч,
де 9450 – місячний фонд робочого часу одного облікового працівника, хв.; Нч– норма часу на один об’єкт обслуговування (одиниця обліку), який
å
визначають за формулою:
Ч
ç ÷
è ø
Нч= Чс.о. æ 10 с.зö,
де Чс.о– сумарний оперативний час на обслуговування одного об’єкта;
åЧс.з– сума часу на підготовчо-завершальні роботи, організаційно-технічне обслуговування робочого місця, відпочинок, особисті потреби у відсотках до оперативного часу (відповідно до типових норм на особистий час відводиться до 9% особистого часу, з них 4,2% – на відпочинок).
В табл. 6.2, 6.3 наведена інформація з типових норм обслуговування з деяких ділянок обліку.
Таблиця 6.2Типові норми обслуговування з розрахунку оплати праці
бсяг робіт, які здійснюють за допомогою комп’ютерів
Характер виробництва з відрядною системою оплати праці
нші категорії працівників незалежно від характеру виробництва
масове, потокове
та великосерійне
серійне
дрібносерійне та індивідуальне
До 5
6–10
11-15
16-20
21–25
86–90
91 та більше
Таблиця 6.3Типові норми обслуговування з табельного обліку
Система табельного обліку
Форма організації
децентралізована
централізована
Рапортно-відомча
Жетонна, пропускна, карткова
Обхідна
-
2. Нормачасу– це необхідні витрати часу на виконання окремого виду робіт одним працівником (групою) за визначених організаційно технічних умов. Типові норми часу на здійснення облікових робіт наведено в додатку Д.3
о
3. Нормавиробітку– це визначений обсяг облікових, аналітичних та контрольних робіт, яку повинен виконати працівник визначеної фахової кваліфікації за одиницю часу (годину, день, місяць) при визначених організаційн -технічних умовах.
Між нормою часу та нормою виробітку є зворотний зв’язок: норма виробітку дорівнює одиниці, поділеній на норму часу.