Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Робота в групах

Клас

Тема: Осип Назарук. «Роксоляна». Незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода Роксоляни

Мета:

розкрити найважливіші риси характеру Роксоляни, головної героїні однойменної повісті О.Назарука;

розвивати уважність, вдумливість, аналітичне мислення;

виховувати повагу до історичного минулого рідного краю, гордість за наших предків, співчуття до них, захоплення красою рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми:бесіда, самостійна робота учнів над текстом художнього твору; слово вчителя, система питань, робота в групах. Міжпредметні зв’язки: світова література (Турган Тан «Гюррем Султан» ), історія ( зображення історичної доби XVI ст.).
Обладнання: презентації на тему "О. Назарук. "Роксоляна". Художні особливості твору, образи героїв, художня майстерність автора" та "Роксоляна – жінка халіфа й падишаха (Сулеймана Великого) завойовника і законодавця" ( відеоматеріали з х/ф "Роксоляна"), узагальнююча таблиця "Осип Назарук. «Роксоляна». Проблема кохання і служіння народові", ілюстрації.

Використана література:

1) Коли земля стогнала. ІІ пол. XVI – І пол. XVIІ ст. / В. О. Щербак. – Київ: Україна, 1995. – 432 с. (Історія України в прозових творах і документах).

2) Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Харків: Вид. група «Основа», 2009. –88 с.

3) Слоньовська О. В. Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./О.В.Слоньовська. – К.: Освіта, 2008. – С.288-311.

План уроку

 

I. Організаційний момент ( 1 хв.)

II. Перевірка домашнього завдання ( 10 хв.)

III. Актуалізація опорних знань ( 5 хв. )

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу ( 22 хв.)

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань ( 2 хв.)

VI. Підведення підсумків ( 5 хв.)

 

Історія – скарбниця наших діянь,

свідок минулого, повчальний приклад

для сучасності, застереження на майбутнє

Сервантес

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

( Вітання, перевірка присутніх на уроці)

II. Перевірка домашнього завдання

1. Бесіда за питаннями:

Учитель. Що називають історичною повістю?

Учень. Історична повість – епічний твір середнього розміру, в якому відображуються видатні події минулого й сучасного,уславлюються люди з незвичайною долею, сильним героїчним характером. Наприклад, історична повість Марка Вовчка«Маруся», О. Назарука "Роксоляна", І. Франка "Захар Беркут" тощо.

Учитель. Пригадаємо, що собою являла історична доба 16ст.

Учень. У 16 ст. українські землі не мали державності, вони були під владою Литовсько –Польського князівства, на країну постійно нападали турки і татари, щоб заволодіти землями та збагатитися через продаж невільників у рабство. Козаки намагалися боронити рідні землі від цих розбійницьких набігів.

Учитель. Чи можна назвати повість «Роксоляна» історичною?

Учень. «Роксоляна» — історична повість, оскільки це літературний твір про історичних осіб: Роксолану, Сулеймана Пишного, їх дітей та про історичні події: напади татар на Україну, облогу Відня у вересні 1529р.

Учитель. Український народ, виходячи з дослідження, переживав у той час найглибший занепад. Державність його була зруйнована, життя простих людей надзвичайно важке, світла в кінці тунелю не видно. Можливо, саме тому О.Назарук своїм твором «Роксоляна» прагнув довести, що український народ таїть у собі великий потенціал, тому Божа воля видвинула в тім часі одну жінку як найбільшу жіночу постать світової історії тієї епохи – просту русинку Настю Лісовську, щоб прославити її на весь світ. Вперше в Україні Роксолана згадується у 1924 р. у дослідженнях А.Кримського.

Учитель.А зараз давайте пригадаємо і запишемо, що ж таке тема та ідея твору.

Ідея художнього твору – головна думка, яка народжується в процесі роботи письменника над текстом і висловлюється в конкретному художньому матеріалі; об’єднує всю сукупність думок і почуттів, висловлених в образній формі, і віддзеркалює ставлення автора до дійсності; визначає вибір теми, трактування проблем, задум автора. Тема– коло життєвих явищ, відібраних письменником для художнього відтворення, предмет мистецького пізнання.

Учитель. А тепер самостійно визначте тему та ідею історичної повісті "Роксоляна".

Учень. Тема повісті– зображення двох світів: християнського, для якого характерне безправне становище простих людей у важкі часи історичної доби ХVІ ст., коли західноукраїнські землі, перебуваючи під владою Польщі, потерпали від нападів турецьких завойовників, та мусульманського, у якому панує диктатура влади, жорстокості й насильства.
Ідея повісті– утвердження думки автора про те, що міцна вдача, велика сила волі, цілеспрямованість та щира любов до рідного краю здатні уберегти людину від безодні безправ’я та зневаги; гімн чистому і світлому коханню; засудження насильства, жорстокості, уярмлення людей.

2. Клоуз-тест

Учитель. Вставте потрібні слова, виконуючи клоуз -тест.
1.«В кривавім блиску конаючого дня надходив…. зі своїм щастям у душі. Він очима жваво шукав » своє кохання.
2. «Настуня все нетерпеливо ждала на…, щоб розпитувати його докладніше про нового султана».
3. «Як кажда людина, так і кажде плем’я, має свій…, твердий і невмолимий, котрого не об’їде ні конем на землі, ні судном на морю».
4. «Вже сьомий раз сходив міяць над Стамбулом, відколи... свою службу розсилала, двері своїх покоїв на чотири спусти замикала, вікна в своїх салонах сама заслоняла...»
5.«В п’ятницю, Аллахом благословенну днину, виплила хассеке Хуррем із сином Селімом і з донечкою Мірмаг кораблем зі Стамбула до Єгипту, щоб відбути .... – святу подорож на прощу до Мекки й до гробу Пророка».
6. «... був прекрасно одягнений, – стрункий і високий. Мав чорні, як терен, блискучі, трохи зачервонілі очі, сильне чоло, вузькі вуста й зазяття біля них».

Учні: 1. Стефан Дорош. 2. Абдуллага. 3. Кісмет. 4.Молода султанка Ель Хуррем. 5.Гаддж. 6.Сулейман Пишний.

III. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда за питаннями:

Учитель.Хто головні герої твору?
Учень. Сулейман Катуні (Пишний) і русинка-полонянка Настя Лісовська, дочка священика Луки. Герої твору жили на переломі Середньовіччя й Нових часів.
Учитель.Хто така Роксоляна?
Учень.Українська дівчина-бранка Анастасія Лісовська з Рогатина, яка потрапила в полон до турецького султана Сулеймана Пишного, згодом стала його дружиною і понад сорок років успішно правила Османською імперією, не забуваючи про Україну та допомагаючи їй. Учитель.Чому дівчину назвали Роксоляна?
Учень. У стародавню добу вважали, що Роксоланія – це Русь, або Рутенія, територія між Доном та Дністром. А мешканців її, азовсько-чорноморських сарматів, називали роксоланами (рокс – аланами), тобто українцями. Учитель. Сулейман Пишний – владний і непідступний султан, «силі його не було рівня в цілім тодішнім світі». Мав твердий характер, був відважний, розумний і справедливий, богобоязливий, завжди дотримував слова. Після вступу на престол зарекомендував себе як талановитий правитель і жорстокий ворог християнського світу. Та серце його тануло поруч з українкою Роксоляною-Хуррем, яку він щиро кохав і змінив багато своїх поглядів під її впливом.Учитель. А зараз ми переглянемо презентацію на тему "Роксоляна – жінка халіфа й падишаха (Сулеймана Великого) завойовника і законодавця" ( відеоматеріали з х/ф "Роксоляна"). Але перед тим ми з'ясуємо декілька незнайомих для вас слів.

Халі́ф(араб.— наступник, заступник) — титул ісламського правителя, як керівника віруючих і наступника Мухамеда, верховного глави ісламської общини, що вибирався для здійснення духовного і світського керівництва в ісламському світі відповідно до шаріату та стежив за виконанням віруючими «божественних правил», що заповів Аллах.
Падиша́х, Падшах, Падешах, Бадишах чи Бадшах — дуже престижний титул, утворений поєднанням перських слів Pati — "володар, господар" і відомішого титулу ШахКороль, який був прийнятий в декількох ісламських монархіях для визначення найвищого рангу, який відповідає християнському титулу імператор або в старішій нотації Великий князь.
Руте́нія — назва України в історичних джерелах, написаних латиною XIII—XIX століттях

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

Учитель.А зараз ваше завдання поділитися на групи, проаналізувати образ Роксоляни, підбираючи цитати.

Завдання І групи. Незалежна вдача Роксоляни.

з/п Змістове наповнення Цитатне вираження
1. Гордість і непідкупність у спілкуванні з Сулейманом на Афоні; відмова від його турботи. «Ти володар великої держави, а я никла квітка... Таких, як я багато, таких, як ти, нема... Бог не знає, що буде з нашої любові».
2. Сміливість дій та вчинків: таємно охрестила сина. «Втомлена до краю, впала на шовкові подушки, бліда, але вдоволена».
3. Незалежність у вчинках. «...Йшла прямо до залі Великої Ради Ридвану». «...в сні не снилося, щоб вона могла відважитися прийти аж тут, незаповіджена, з дитиною й цілим почотом!..»
4. Біль душі, непокірність вдачі. «... вибухнуло бунтом серце Роксоляни». «Я вам поломлю старі закони ваші так, як ви ломите серце моє!»

Завдання ІІ групи. Стосунки Роксоляни з людьми.

№ з/п Змістове наповнення Цитатне вираження
1. Поважне ставлення до турецького вчителя Абдуллага. «... він сам був їй симпатичний, бо відчувала в нім чесного чоловіка».
2. Жорстокість у ставленні до людей, яким не могла довіряти: великого візира Агмед-баші та чорного євнуха Ібрагіма. Просьба Сулеймана покарати їх. «Наперед кажи його ув’язнити. Бо я боюся, щоб не втік з палати!.. І ще накажи ув’язнити його спільника, чорного єввнуха Гассана...» «Роби судейське діло своє!»
3. Люб’язне ставлення султанки до простого старця під час Гадджу. «Не знаю, чим нагородити тебе, Старче Божий...»


Завдання ІІІ групи. Природний розум і врода Роксоляни.

№ з/п Змістове наповнення Цитатне вираження
1. Далекоглядність Роксоляни, віра у зміни на краще, у міцну «підвалину її дальшої долі». «Збентежено вибиралася Настуня до школи невольниць. Але ум її працював живо. Розуміла ясно, що в сій школі може бути побудована підвалина її дальшої долі – доброї або злої. Чи до життя і те, чого воно вимагає. Розуміла се так ясно, як «Отче наш», котрий раз у раз повторяла».
2. Багатство внутрішнього світу; широта кругозору, освіченість простої дівчини-полонянки. «Перша грядка була та, котру засадили в душу ще вдома... Друга грядка була та, яку засаджував у ній турецький учитель Абдуллаг... А третя грядка була та, яку засаджував у ній італійський учитель Річчі. Інстинктом відчувала, що він гірший за турка».
3. Врода Роксоляни – об’єкт захоплення султана Сулеймана Пишного. «Засоромилася від того, що її невільницький одяг закривав красу її тіла». «...біле, як ясмин, личенько Настусі...». «...улюблена жінка завойовника, прегарна Роксолана Хуррем, «серденько серця Селеймана».

Учитель.З'ясуємо сучасні художні інтерпретації образу Роксоляни
Учень.Багато митців слова зверталися до образу Роксолани, інтерпретуючи його по-своєму:
- романтично-піднесені стосунки (О.Назарук. «Роксоляна»);
- психологізм стосунків: любов-ненависть (П.Загребельний.«Роксолана»);
-версії ділової угоди на патріотичному ґрунті (Ю.Колісниченко. «Роксолана», С.Плачинда. «Роксолана», Л.Забашта. «Дівчина з Рогатина», М.Лазорський. «Степова квітка»;
-постмодерні погляди на стосунки двох закоханих: султана і одаліски (Ю.Винничук. «Житіє гаремноє»);
- головний герой – Ібрагім, образ Роксолани другорядний, як доповнення (Л.Гардель. «Світанок закоханого»);
- екскурс у дитячі роки Роксолани, захоплення розповідями про козаків (Й.Тралов. «Роксолана»);
- синтез кохання і розрахунку у ставленні Роксолани до султана (К.Климент. «Султана», К.Фальконер. «Гарем»).
Образ Роксолани у творчості турецьких письменників: Турган Тан «Гюррем Султан», Орган Асен (п’єса з такою ж назвою). Автори акцентують увагу на перипетіях довкола вбивства принца Мустафи, сина старшої жінки Сулеймана, наслідника престолу.

 

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань

1. «Незакінчені речення»

Учитель.Підведемо підсумки уроку.

Учень. Після уроку я зробив висновок, що...

«Мені більше сподобався образ Роксолани у повісті... тим,що...»


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. IV. Практична робота.
  3. VI. Домашня робота.
  4. VI. Практична робота .
  5. VI. Практична робота .
  6. VI. Практична робота.
  7. VI. Практична робота.
  8. VI. Практична робота.
  9. VI. Практична робота.
  10. VI. Практична робота.
  11. VI. Практична робота.
  12. VI. Практична робота.




Переглядів: 838

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Дії по створенню спеціальних комісій з ліквідації НС. Призначення уповноваженого керівника. Створення Штабу з ліквідації НС. | Узагальнювальне слово вчителя

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.