Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Хід уроку

План уроку

Тема: Художнє оздоблення виробів різьбленням

 

Мета: засвоєння учнями понять про види оздоблення виробів різьбленням, формування умінь розпізнавати види різьблення виробів із різних конструкційних матеріалів, наводити приклади особливостей технологічних процесів різьблення, виконувати прийоми оздоблення виробів з деревини тригранно-виїмчастим різьбленням із дотриманням правил техніки безпеки та особистої гігієни;

викликати бажання наслідувати традиції оздоблення виробів різьбленням, виховувати естетичні смаки та відповідальне ставлення до роботи;

розвивати окомір, координацію рухів.

 

Обладнання, інструменти, матеріали:верстак, заготовка з породи м’якої деревини, лінійка, олівець, різець (ніж-косяк), інструкційна карта.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Час: 90 хв.

 

Клас: 7.

 

1. Організаційна частина

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

4. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

5. Вивчення нового матеріалу

6. Закріплення вивченого матеріалу

7. Практична робота

8. Заключна частина

 

1. Організаційна частина

· перевірка присутності учнів на занятті;

· призначення чергових;

· перевірка наявності спецодягу.

2. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів

З уроків трудового навчання та власного досвіду ви знайомі з деякими техніками оздоблення матеріалів. Давайте відтворимо в пам’яті їх назви, скориставшись наступними зображеннями (мал.1 - 4).

Мал.1. Розпис Мал.2. Карбування

Мал.3. Різьблення

Мал.4. Випалювання

А тепер скажіть, у кого вдома є вироби, подібні до тих, що ви побачили на малюнках (учні наводять приклади виробів побутового та декоративного призначення)?

Розкажіть, чому майже в кожному вашому домі є вироби, які несуть традиції українського народного мистецтва?

Як на вашу думку, чи необхідно зберігати традиції наших предків, навіщо? А хто в наш час повинен цим займатись? (учні відповідають).

3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Темою сьогоднішнього заняття є : «Художнє оздоблення виробів різьбленням».

На даному уроці ви :

· засвоїте знання про традиційні для українського народу види різьблення виробів із деревини;

· навчитеся розпізнавати види різьблення і описувати особливості технологічного процесу оздоблення деревини різьбою;

· в ході практичної роботи навчитеся виконувати розмітку заготовки та прийоми базового елементу тригранно-виїмчастої різьби - кутники.

Для цього ви ознайомитесь із новим матеріалом і виконаєте тренувальні вправи.

4. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

Якщо за час навчання в школі кожен з вас зможе виготовити хоча б один виріб, подібний до тих, які ви бачили на попередніх ілюстраціях, то своїми діями ви внесете вклад у справу збереження традицій українського народу.

Для того, щоб зрозуміти, з чого треба починати шлях до вершин майстерності в обробці виробів із деревини, я пропоную вам розгадати ребус (мал.5 ). Слово, зашифроване в ньому, є продовженням речення, написаного на дошці:

«Складність полягає в ……………». (простоті)

 

Мал.5. Ребус

Прокоментуйте цей вислів (учні коментують).

Тепер зрозумілим є для всіх, що будь-які складні речі починаються з простих елементів і дій.

Перш ніж ми перейдемо до безпосереднього навчання технології різьблення, нам необхідно дізнатись про його різновиди та особливості.

А почнемо з історії виникнення цієї декоративної техніки.

 

 

5. Вивчення нового матеріалу

Види різьблення. Достеменно не відомо, коли людиною вперше було виготовлено виріб, прикрашений візерунком, коли виникло мистецтво оздоблення виробів. Археологами віднайдено написи та малюнки на кам'яних скелях, вироби з кісток, прикрашені невітіюватими малюнками, які датуються десятками тисяч років до нашої ери.

Найдавніші пам'ятки народного мистецтва на території сучасної України датуються близько 20 тис. років до нашої ери. Це вироби з кістки, оздоблені різьбленням. Їх розкопали археологи на території Чернігівської області. Предметів із дерева з тих часів не збереглося.

Під час розкопок скіфських курганів (поховань) віднайдені виро­би з дерева, золота, кісток, каменю, які оздоблені геометричними орнаментами, кольоровими розписами, склом, бурштином, золотом.

У наш час широкого використання набув такий вид оздоблення як різьба по дереву. Є багато видів різьби: прорізна, плоско-виїмчаста, геометрична, контурна, плоско-рельєфна, домова, скульптурна (додаток А). В кожній місцевості вона має свої особливості.

Детальніше зупинимось на традиційній для нашого регіону контурній та тригранно-виїмчастій різьбі. Вони є простими у виконанні і разом з тим мають привабливий вигляд.

Контурне різьблення і гравірування. Найпростішими видами різьблення є гравірування (мал.6) і контурна різьба (мал.7). Гравірування найбільш придатне для прикраси невеликих предметів, тому що добре сприймається на близькій відстані. Гравірування часто роблять по попередньо облицьованій і відполірованій поверхні , тоді воно оголює світлі контури малюнка на темнім тлі. Виконують гравірування маленьким (шириною не більш 0,75 мм) напівкруглим долотом або кутовим різальницьким долотом (козячою ніжкою).

Основний елемент контурної різьби – канавка. В залежності від обраної стамески канавка може бути напівкруглою або трикутною.Лінії елементів орнаментів, зокрема ос­новних фігур, виконують під лінійку (металеву або пластмасову) стамескою ширшого профілю.

 

Мал.6. Гравірування Мал.7. Контурне різьблення

До­даткові лінії мотиву мають тонший контур, їх виконують напівкруг­лою вузькою стамескою або кути­ком (футчиком). Краще вирізу­вати лінії фігур у одному напрям­ку, а потім, розвернувши виріб,— у іншому. Кінцеві підрізки можна робити різаком або ножем. Стаме­ску тримають трьома пальцями, впираючись мізинцем на поверхню виробу та регулюючи ним кут нахилу, під яким зрізують негли­бокі контури.

Різновидом контурного різьблення можна вважати яворівське різьблення (мал.8), яке виникло, порівняно з іншими, не так давно – в другій половині минулого століття. В 1964 році в селищі Івано-Франків Яворівського району була відкрита школа художніх ремесел (згодом професійно-технічне училище). Майстер цієї школи, Й.П.Станько, розробив новий прийом плоскої різьби, який отримав назву «яворівська різьба». ЇЇ сутність полягає в тому, що на затонованій темно-коричневій, червоній чи зеленій поверхні виконується контурною різьбою, неглибокими виїмками орнаментарні мотиви. Вражає велика кількість рослинних орнаментів, які можна відтворити з основних елементів яворівської різьби – стилізованих гілочок та листочків з округленим кінцем.

 

 

 

Мал.8. Яворівське різьблення

Тригранно-виїмчасте або геометричне різьблення(в літературі зустрічаються також назви клиновидне, клиноподібне) складніше, ніж контурне різьблення (мал. 9).

Воно виконується вирізанням на поверхні деревини геометричних фігур: трикутників, квадратів, кіл та ін. Малюнок врізають у глиб поверхні таким чином, що між окремими фігурами орнаменту не залишається фону. Деревину вибирають плоским різцем з коротким лезом або різцями певного профілю. Деяка одноманітність, властива цьому виду різьблення, пожвавлюється чіткістю ліній і різкими переходами світлотіні. Комбінуванням простих фігур створюють більш складні композиції.

 

Мал.9. Геометричне різблення

У Західних областях України виготовляють художні вироби у гуцульському стилі (мал.10). Своєрідність його у поєднанні плоского різьблення з тригранно-виїмчастим, з особливою манерою композиційної побудови орнаменту, форми виробів, прийомами виконання, інструментами.

 

 

Мал.10. Гуцульське різьблення.

Інструменти, необхідні для різьблення. Для різьби по дереву застосовуються як звичайні столярні інструменти (пили, лобзики, струги, свердла), так і спеціальні, а саме: ножі, долота і стамески (мал.11). Вони можуть мати різний профіль, розміри (додаток Б).

 

а б

 

в

Мал.11. Інструменти для виконання різьблення

Прийоми виконання різьби. Отже, ви дізнались про різновиди різьблення дерев’яних виробів і деякі технологічні особливості іх виконання. Більш детально розглянемо технологію виконання тригранно-виїмчастого різьблення. Основним елементом цієї різьби є тригранні виїмки – трикутники (мал.12, а). Комбінаціями з трикутників можна отримати велику кількість варіантів візерунків для художнього оздоблення – змійки, ромби, вітейки, сяйва та ін. Тригранно-виїмчасте різьблення виконують на чистих, добре виструганих та відшліфованих дошках м’яких і твердих порід деревини зі слабо вираженою текстурою. Звичайно краще починати виконувати перші роботи на деревині м’яких порід (липа, верба, вільха). Розглянемо послідовність виконання елемента «кутник». Спочатку надрізають сторони трикутників від вершини до основи (мал.12, б).

 

а б

 

Мал.12. Техніка різання кутників

Глибина надрізу біля вершини повинна бути найбільшою (2…3 мм), а біля основи – найменшою (менш як 0,5 мм).

Зробивши надрізи, носком косячка зрізують усю стружку, тобто підрізують трикутник в основі (мал.12, в). Повторенням описаних дій отримують декоративну смужку необхідної довжини.

Поступово, вивчаючи технологію виконання інших елементів, можна перейти до оздоблення нескладних виробів і розробки орнаментів оздоблення в розглянутому виді різьблення.

6. Закріплення нового матеріалу

Для закріплення нового матеріалу давайте розв’яжемо кросворд. Якщо ви назвете всі поняття та терміни, закладені в кросворді по горизонталі, то здогадаєтесь, яке слово зашифроване по вертикалі. Саме воно втілює у собі зміст теми нашого уроку.

 

1.Інструмент, що застосовується для виконання різьби (різець).

2. Візерунок, побудований за допомогою ритмічного чергування і об’єднання елементів (орнамент).

3. Операція по нанесенню малюнка на дерево або поверхню іншого матеріалу за допомогою різців (різьблення).

4. Інструмент для вимірювання довжини і проведення прямих ліній (лінійка).

5. Теоретичний досвід, набутий у процесі життя (знання).

Отже слово по вертикалі – ОЗДОБЛЕННЯ.

7. Практична робота

7.1. Зміст завдання

На практичній частині нашого заняття будемо виконувати пробні тренувальні вправи з метою опанування прийомів виконання найпростіших елементів тригранно-виїмчастої різьби.

7.2. Вступний інструктаж

Для виконання цієї роботи нам необхідне робоче місце (верстак або стіл), на якому розташовані: заготовка, інструкційна карта, креслярські інструменти (лінійка, олівець), різець (ніж-косяк).

Під час різьблення на деревині необхідно дотримуватись таких правил безпеки праці:

· працювати при гарному освітленні;

· робоче місце (стіл або верстак) повинно бути нехитким;

· не перевіряти гостроту інструменту на дотик;

· працювати добре загостреним і справним інструментом;

· не різати на себе;

· стружку прибирати щіткою;

· не відволікатись від роботи та не відволікати товаришів.

Спершу вам необхідно отримати заготовки деревини м’якої породи (роздає черговий). Для того, щоб навчитись вирізувати кожен елемент «азбуки» геометричної різьби, його потрібно повторити кілька разів. Тому зараз ми розмітимо заготовку на смужечки. Для цього на заготовку наносимо горизонтальні лінії на відстані 5…10 мм одна від одної. Будуємо рівносторонні трикутники. Переходимо до виконання різьблення. А тепер подивіться, як правильно виконувати різьблення кутників. Тримаючи різець вертикально, наколюємо дві сторони трикутника, а потім підрізаємо з основи, немов сколюючи ділянку деревини між підрізаними сторонами. Щоб закріпити вміння, вирізаємо кутники по всій смузі.

З метою уникнення браку в роботі необхідно:

· чітко нанести розмітку, яка складається з рівнобедрених трикутників;

· різати строго по розміченим лініям;

· слідкувати за напрямком волокон заготовки;

· слідкувати за гостротою різця;

· намагатись, щоб глибина занурення ріжучой частини леза різця у заготовку була однаковою;

· кут нахилу різця по відношенню заготовки не міняти.

Викликаю 1 – 2-х учнів для перевірки правильності засвоєння прийомів різьблення.

По завершенні тренувальної вправи кожен з вас представить до перевірки дощечку з виконаним орнаментом.

Робота буде оцінюватись за наступними критеріями: чіткість контурів елементів; чистота зрізу; однакова глибина западин.

Для самоконтролю діяльності ви можете скористатись кресленням орнаменту.

7.3. Поточний інструктаж

1) Зміст роботи учнів – виконання тренувальних вправ по засвоєнню прийомів різьблення за інструкційною картою (додаток В).

2) Форма організації праці учнів – фронтальна.

Під час роботи здійснюю поточний інструктаж:

· перевірка правильності організації робочого місця;

· контроль якості виконуваних робіт із дотриманням правил безпеки.

· вказівки на недоліки в роботі і шляхи їх усунення.

7.4. Заключний інструктаж

Аналіз завершеності та якості виконаної роботи.

Акцентування уваги на важливісь наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментом).

8. Заключна частина

· Рефлексія (відповіді учнів на питання: Що цікавого дізнались на уроці? Чого нового навчились? І чому? Де можна застосувати сформовані вміння?).

· Визначення і демонстрація кращих робіт.

· Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у роботі учнів.

· Мотивація та повідомлення оцінки кожному учню.

· Повідомлення домашнього завдання (розробити ескіз орнаменту для оздоблення виробу ).

· Прибирання робочих місць черговими.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. IV. Підсумок уроку
  3. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  4. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  5. VII. Підсумки уроку
  6. VIІ. Підсумок уроку
  7. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  8. Аналіз та оцінка проведеного уроку
  9. Вимоги до проведення сучасного уроку
  10. Вимоги до уроку
  11. Додатковий матеріал до уроку
  12. Додаток №1 до уроку 19




Переглядів: 1809

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 10. Мезозойський етап розвитку Землі | Методичні рекомендації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.