Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття товарообігу як економічної категорії та показника діяльності торгівельних підприємств.

 

Товарообіг – це реалізація торгівельними підприємствами товарів масового споживання та надання платних торгівельних послуг населенню з метою задоволення особистих потреб в обмін на його грошові доходи, або іншим підприємствам – для подальшої переробки чи продажу.

Залежно від специфіки операцій з купівлі-продажу товарів виділяють наступні види товарообігу:

1) роздрібний товарообіг – характеризує обсяги продажу безпосередньо населенню споживчих товарів для власного користування.

2) оптовий товарообіг – характеризує обсяги продажу споживчих товарів, що пройшли певну технологічну обробку на даному підприємстві (зберігання, сортування, транспортування, передпродажна підготовка тощо) різним оптовим покупцям для наступної реалізації кінцевим споживачам.

3) торгівельно-посередницький товарообіг – визначається обсягом посередницьких операцій купівлі-продажу споживчих товарів на даному торгівельному підприємстві.

Роздрібний товарообіг тісно пов’язаний з такими економічними показниками:

– попит;

– поступлення товарів;

– товарні запаси;

– прибуток;

– чисельність працівників;

– витрати на оплату праці.

Оптимальне співвідношення даних показників відображається в моделях стратегічного регулювання товарообігу.

1. Модель забезпечення збалансованості попиту і пропозиції товарів:

Іп > Іт > Іт.з. > Ід ,

де: Іп – індекс росту поступлення товарів;

Іт – індекс росту обсягу товарообігу;

Іт.з. – індекс росту суми товарних запасів;

Ід – індекс росту обсягу попиту населення;

 

2. Модель забезпечення зростання ефективності господарської діяльності торгівельного підприємства:

Іпр > Іт > Іфоп > Іч,

де: Іпр – індекс росту маси прибутку;

Іфоп – індекс росту фонду оплати праці;

Іч – індекс росту чисельності робітників.

або:

Ір > Іпп > Ізп,

де: Ір – індекс росту рівня рентабельності (в %-х до товарообігу);

Іпп – індекс росту продуктивності праці 1-го працівника;

Ізп – індекс росту заробітної плати 1-го працівника.

 

Обсяг товарообігу є функцією від ціни реалізації товарів (Ц) та кількості придбаних товарів (К):

.

Зростання обсягу товарообігу можливе в таких випадках:

а) при зростанні ціни реалізації окремих видів товарів;

б) при знижені ціни реалізації окремих видів товарів при зростанні обсягу їх реалізації.

Індекс зміни товарообігу визначається за формулою:

Іт = Іц × Ік,

де: Іц – індекс зміни ціни;

Ік – індекс зміни обсягу товарообігу.

Обсяг товарообігу залежить від наявності товарної пропозиції (надходження товарів), обсягів товарних запасів та їх зміни протягом певного періоду, обсягів іншого вибуття товарних ресурсів:

Т = Зп + Н – В – Зк,

 

де: Зп – запаси товарів на початок періоду;

Н – надходження товарів; В – вибуття товарів;

Зк – запаси товарів на кінець періоду.

 

Вплив цих факторів відображає рівняння „товарного балансу”:

Зп + Н = Т + В + Зк.

 

Значний вплив на обсяг роздрібного товарообігу здійснюють забезпече-ність торгівельного підприємства трудовими ресурсами та ефективність їх використання:

а) ,

де: Чтоп – середньоспискова чисельність торгівельно-оперативного пер-соналу підприємства;

В – середній виробіток одного працівника;

ПВтоп – питома вага торгівельно-оперативного персоналу в загальній чисельності персоналу, %.

б) ,

де: Чсп – середньоспискова чисельність працівників;

ПП – продуктивність праці 1-го працівника.

На ріст товарообігу впливають наступні фактори: стан, розвиток та ефективність використання основних фондів та матеріально-технічної бази торгівельного підприємства:

,

де: ТП – площа торгівельного залу підприємства, м2;

Др – кількість робочих днів;

Тд – тривалість робочого дня, год.;

Тп – середногодинний обсяг товарообігу, що припадає на 1 м2 площі;

ПВтп – питома вага торгівельної площі в загальній площі, що експлуатується, %.

Під "точкою беззбитковості” розуміють такий обсяг товару, при якому сума одержаного валового доходу (без ПДВ) дорівнює сумі поточних витрат, тобто досягається самоокупність діяльності торгівельного підприємства:

,

де: ВОпост. – сума постійних витрат обігу, грн.;

Рвд, Рво зм. – рівень валового доходу і змінних витрат обігу, %.

 


Читайте також:

  1. Gigabit Ethernet на витій парі категорії 5
  2. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  5. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  6. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  9. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  10. Автоматизація метрологічної діяльності
  11. АГД як галузь економічної науки
  12. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики




Переглядів: 2272

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічна сутність та класифікація торгівельних підприємств. | Графік беззбитковості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.