МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Законодавство держави - це система всіх впорядкованих певним чином законів даної країни, а також міжнародних договорів, ратифікованих парламентом.Не обов'язково, щоб нормативні акти, що входять до складу законодавства, мали форму закону. Важливо, щоб в конституції містилася вказівка на них як на тих, що мають силу закону. До складу законодавства допустимо включати нормативно-правові акти президента, уряду, видані в порядку делегування їм законодавчих повноважень, тобто переданих законодавчим органом (парламентом) відповідно до конституції. Це - так зване «делеговане законодавство» (Франція, Великобританія і ін.). Законодавство - форма життя права. Саме законодавство надає нормам права формальну визначеність (одна з ознак права). Система права і система законодавства співвідносяться між собою як зміст і форма. Якщо поняття системи права характеризує сутнісну внутрішню сторону об'єктивного права - його зміст, то поняття системи законодавства відображає його зовнішню сторону - форму. Між системою права і системою законодавства є відмінності. Вони спостерігаються в структурних елементах, змісті, об'ємі: 1. Система права є невидимою, оскільки відображає внутрішню будову права, а система законодавства є видимою, зовнішньою, формою системи права. 2. Система права є сукупністю правових норм, а система законодавства - сукупність нормативно-правових актів. 3. В системі права норми права логічно розподілені по галузях, підгалузях і інститутах. Як правило, норми галузей права - будівельний матеріал, з якого (в різному поєднанні) складається конкретна галузь законодавства. Можливий варіант, коли галузь права є, а галузі законодавства - немає (фінансове право, права людини на соціальне забезпечення і ін.). В цьому випадку галузь права не кодифікують, а нормативний матеріал зосереджений по декількох правових актах, які потребують уніфікації. В системі законодавства нормативно-правові акти об'єднані по галузях законодавства, які поділені на інститути законодавства. Галузі законодавства створюються як з урахуванням галузевого принципу, так і без його урахування: галузь законодавства може містити норми різних галузей права (комплексні галузі) або створюватися на базі інституту або підгалузі права. Можливий варіант, коли галузь законодавства існує без галузі права (митне законодавство і ін.). 4. Система права складається з галузей права, які мають свій предмет і метод правового регулювання, а система законодавства включає галузі законодавства, в яких відсутній метод регулювання, а предмет регулювання не завжди однорідний, як у галузей права. 5. Система права має тільки галузеву, горизонтальну будову, а система законодавства може мати будову і горизонтальну (галузеву), і вертикальну (ієрархічну). У федеративних державах існує законодавство федерації і законодавство її суб'єктів (вертикальна будова). 6. Первинний елемент системи права - норма права з своєю структурою: гіпотеза, диспозиція, санкція, а первинний елемент системи законодавства - стаття закону, що містить нормативний припис, який, як правило, не має всіх трьох структурних елементів логічної правової норми. Нормативний припис нерідко складається тільки з гіпотези і санкції; диспозиція може міститися або в іншій статті даного закону (спосіб відсилання викладу), або в іншому правовому акті (бланкетний спосіб викладу). Закони, що включають норми різних галузей права, забезпечуються санкціями, що містяться в інших нормативно-правових актах (наприклад, закони про власність, про підприємницьку діяльність і ін.). 7. Система права формується об'єктивно, відповідно до існуючих суспільних відносин, а система законодавства створюється в результаті цілеспрямованої діяльності уповноважених суб'єктів і тому включає суб'єктивний момент. Нагадую, що нормативний припис - текст граматично і логічно завершених частин нормативного акту, в якому безпосередньо виражається зміст і структура правових норм. 8. Структурні елементи системи права не мають зовнішніх реквізитів: назви розділів, статей, глав і інших частин, властивих закону. Структурні елементи системи законодавства (нормативно-правові акти), як правило, мають назви розділів, глав, статей. Вони можуть включати преамбули, формулювання цілей і принципів, загальні нормативні визначення, що становлять загальну частину, і т.п. Система законодавства є головною, але не єдиною формою існування системи права, оскільки: 1) право існувало до законодавства, коли воно формувалося за рахунок звичаїв, які підтримувалися державою, яка щойно виникла; 2) право існує без законодавства: природні права людини мають правовий характер незалежно від закріплення їх в законі . Поняття галузі і інституту законодавства. Причини неспівпадання деяких галузей права і галузей законодавства. Галузі законодавства - великі об'єднання нормативно-правових актів по певних сферах правового регулювання суспільних відносин, які характеризуються єдністю змісту, форми і мають системні зв'язки між собою. Переважно галузь законодавства «очолюється» кодексом, який визначає юридичну цілісність галузі. Конституція служить нормативною базою формування всіх галузей законодавства. Читайте також:
|
||||||||
|