Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Предмет і завдання методики ознайомлення дітей з довкіллям 3 сторінка

О.О.Леонтьєв зазначає, що спілкування виступає у двох варіантах: а) предметно-орієнтованому, тобто здійснюється у сумісній не комунікативній діяльності, як генетично висхідний тип діяльності, воно обслуговує предметну діяль­ність; б) чисте спілкування, що не входить у спільну комуні­кативну діяльність.1 За його словами, "чисте" спілкування виступає самостійним видом діяльності і може бути со­ціально-орієнтованим. Спілкування як полікомпонентний утвір охоплює такі процеси: комунікацію (обмін інформа­цією), інтеракцію (зв'язки і впливи учасників), перцепцію (сприймання органами чуттів) (див. Рис. 1.1).

Спілкування

Інтеракція
Перцепція

Комунікація

Рис. 1.1. Структура спілкування

1 Леонтьев АА. Психология общения. - М.: "Смисл", 1997. - 254 с. 40


Спілкування визначається О.Леонтьєвим, як діяльність, що забезпечує усі інші види діяльності. Проте спілкування -відносно самостійна діяльність, яка має свої мотиви, мету, засоби, структуру. Діяльність спілкування - це використання мовленнєвої діяльності для здійснення соціальної або осо-бистісної взаємодії.

М.І.Лісіна визначає спілкування як провідний вид діяльності, що змінюється на різних вікових етапах. Дос­лідниця Н.Лепська виокремлює емоційний, фатичнии та предметно-змістовий аспекти спілкування та відзначає, що значення кожного з аспектів змінюється з розвитком. У ранньому віці, на відміну від дошкільного, превалюють емоційний та фактичний, і це є однією з провідних ха­рактеристик ситуативно-особистісного спілкування як ос­новної форми спілкування дитини з дорослим у першому півріччі першого року життя. Емоційне спілкування - це вираження емоцій дитиною та сприйняття нею емоційного забарвлення дій та мовлення дорослого. Воно є безпосереднім, бо обмін емоціями, відносини дитини та дорослого нічим не опосередковані і виступають у чистому вигляді. Емоційне спілкування - це первісний психічний зв'язок дитини з дорослим, який стимулює достигання мозкових систем, підвищує активність дитини та зумовлює розвиток усіх пізнавальних процесів

Потреба у спілкуванні - першопричина становлення мовлення, починаючи з ранніх етапів. Для дитини раннього віку ця потреба є самодостатньою цінністю. З розвитком, змінюється зміст та ускладнюється характер потреб дитини у спілкуванні, що зумовлюється зміною мотивів: від особистісного до ділового та пізнавального. Істотно змінюються форми спілкування дитини з дорослим: ситуативно-особистісне спілкування замінюється ситуативно-діловим, яке близько трьох років перетворюється у позаси-туативно-пізнавальне. Воно протікає на тлі практичної


Алла Вогуш, Наталія Гавриш


Методика ознайомлення дітей з довкіллям


 


діяльності дитини з дорослими (маніпулятивна, маніпуля-тивно-предметна, предметна).

Позаситуативно-пізнавальне спілкування - форма спіл­кування дитини з дорослим від 3 до 5 років, його метою є пізнання довкілля (природного, предметного, соціального), встановлення взаємозв'язків явищ у процесі співробітництва з дорослими в пізнавальній діяльності.

Позаситуативно-особистісне спілкування здійснюється у період з б до 7 років. Ця форма спілкування дитини з до­рослим спрямована на пізнання соціального світу, пізнання себе і взаємовідносин між людьми.

У дошкільному навчальному закладі щоденно в навчально-
виховному процесі здійснюється педагогічне спілкування
вихователя з дітьми. Педагогічне спілкування - це вплив
на дитину з допомогдю комунікативних засобів, спрямованих
на збільшення ефективності навчання, на встановлення
гуманних відносин між4 дітьми, на створення сприятливого
мікроклімату у групі. У процесі спілкування дитина
здійснює комунікативні акти, вступає у комунікативну
діяльність. /

Комунікативна діяльність - міжособистісний (соціальний) процес і вид соціальної діяльності, це механізм формування індивіда як соціальної особистості, пов'язаної з конкретним етносом, його культурою, історією, психологією, тобто специфікою світосприйняття, світобачення.1 Діти відчувають потребу в розвитку багатопланових зв'язків між собою, в організації особливих соціальних структур, що несуть певне навантаження як у дитячому соціумі, так і в дорослому світі, що найяскравіше виявляється, починаючи з молодшого шкільного віку - періоду активного формування самосвідомості зростаючої людини. Спілкування з одно­літками виявляється важливим "каналом інформації", за


якого діти дізнаються про багато необхідних речей, про які з певних причин не повідомляють дорослі. Саме через цей канал транслюється дитяча субкультура.

Спілкування з однолітками - це специфічний вид діяль­ності і міжособистісних відносин. У ході цього спілкування виробляються навички соціальної взаємодії, збільшується набір його соціальних ролей, розширюється уявлення про власну особистість. Результатом комунікативної діяльності дитини є сформованість у неї комунікативної компетенції.

Комунікативна компетенціявипускника дошкільного закладу - це компетентність застосування мовних і немов-них засобів з метою комунікації, спілкування у конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміння орієнтуватись у ситуації спілкування, ініціативність спілкування.

У процесі різних видів діяльності відбувається со­ціалізація особистості дитини дошкільника, тобто процес входження дитини в соціальне середовище, оволодіння нею уміннями і навичками практичної діяльності в довкіллі, засвоєння реально наявних взаємовідносин. Це процес засвоєння досвіду соціальних відносин.

Під соціалізацією особистості розуміють поступове розширення з набуттям індивідом соціального досвіду сфери спілкування і діяльності, як процес розвитку само­регуляції і становлення самосвідомості, активної життєвої позиції.1

Отже, діяльність виступає провідною умовою ефектив­ного пізнання дитиною довкілля (природного, предметного, соціального). У процесі різних видів діяльності відбуваєть­ся гармонійний розвиток дитини (інтелектуальний, мовлен­нєвий, фізичний, моральний, духовний, естетичний), входження її у соціум, соціалізація особистості.


 


1 Вацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. К.: "Академія", 2004. - С. 29.


1 Рапацепич Е.С. Педагогика. Большая современная знциклопедия. -Мн.: "Соврем. слово", 2005. - С. 543.


 




Алла Богуш, Наталія Гавриш


ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ:

1. Як Ви розумієте поняття "довкілля"? У чому полягає його розвивальний потенціал?

2. У чому полягають виховні та пізнавальні завдання навчально-виховної роботи дошкільного закладу з ознайомлен­ня з довкіллям?

3. Визначте особливості організації освітнього процесу в контексті префігуративної культури міжпоколінних від­носин.

4. Які фактори впливають на процес соціалізації дітей дошкільного віку?

5. Дайте визначення поняття "середовище". Що таке стимульоване і стихійне, нестимульоване середовище?

6. Визначте складові дитячої субкультури.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ:

1. Складіть символічну модель середовища як фактора навчання, виховання й розвитку дошкільників.

2. Підготуйте реферат з теми "Образ і нормативний статус дитини у традиційних культурах".

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Діти і соціум: Монографія / Заг. ред. А.М.Богуш. -Луганськ: Альма-матер, 2006. - 386 с.

2. Мид М. Культура и мир детства: Избранньїе произве-дения. - М.: Наука, 1988. - 429 с.

3. КонИ.С. Ребенок и общество: (Историко-зтнографическая перспектива) // Советская зтнография. -1987. - № 6. - С. 26-37.


Розділ 2.Зміст і форми ознайомлення дітей дошкільного віку з предметним довкіллям

2.1. Програмне забезпечення ознайомлення дітей з предметним довкіллям у дошкільному навчальному закладі

Зміст ознайомлення дітей з предметним довкіллям виз­начають загальнопедагогічні і тематичні програми навчання, розвитку і виховання дітей у дошкільному навчальному закладі. Кінцеві результати навчання подано в Базовому компоненті дошкільної освіти.

Метою Базового компонента дошкільної освіти є визна­чення вимог до змісту, рівня та обсягу дошкільної освіти, які є основою певного освітнього рівня, встановлення норм, які узгоджують інтереси дитини й потреби суспільства щодо освіченості особистості. Його призначення - узагаль­нити найкраще, що напрацьовано в науці та практиці останнім часом, уникнути перевантаження дитини частко­вими й випадковими знаннями, подбати про її різнобічний розвиток відповідно до віку, забезпечити кожній дитині не нижчий за мінімальний достатній рівень розвитку та соціальної адаптації.1

1 Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. - К.: "Дошкільне виховання", 1999.- С. 5.


Алла Богуш, Наталія Гавриш


Методика ознайомлення дітей з довкіллям


 


Базовий компонент дошкільної освіти побудовано за сферами життєдіяльності дитини ("Природа", "Культура", "Люди", "Я сам"), зміст кожної із них містить два блоки: світосприймання - це знання і уявлення, якими повинна оволодіти дитина, і власне діяльність - це вміння дитини користуватися набутим досвідом у довкіллі, тобто її вміння і навички. Усі сфери життєдіяльності взаємопов'язані між собою і спрямовані на формування цілісної особистості.

Сфера "Природа" передбачає екологічне спрямування пізнавальної діяльності у природі, виховання цілісної осо­бистості, орієнтованої на відтворення екологічної культури суспільства; формування екологічної культури світорозуміння, позитивного емоційно-ціннісного ставлення дитини до природного довкілля, розвиток чуттєвої сфери, засвоєння знань та оволодіння практичними вміннями.

Компетентність у галузі "Природа планети Земля" складають відомості про природне довкілля як цілісний організм, у якому взаємодіють повітря, вода, ґрунт, рослини, тварини, люди в багатоманітності їх єдності, русі і мінливості.

Компетентність у галузі "Природа Космосу" становлять елементарні уявлення про зорі (Сонце), планети, і в тому числі, планету Земля, Місяць.1

Компетентність у предметному довкіллі передбачає сформованість у дітей уміння диференціювати предмети за їх функціональними ознаками; здатності орієнтуватись у розмаїтті предметів, класифікувати їх, здійснювати серіа-цію; розрізняти за розташуванням у просторі і за віддале­ністю, володіння навичками практичного життя, культурного споживання та елементарного виробництва продуктів праці.

Компетентність в ігровій діяльності визначається розвиненістю ігрових умінь дитини, здатністю використо­вувати адекватні групові атрибути та іграшки, сформова-ністю партнерства, рівнем засвоєння нею ігрових правил.

1 Там само. С. 15.


Компетентність у мистецькій діяльності визначається рівнем розвитку естетичного сприймання об'єктів та явищ, умінням працювати з різними матеріалами, використову­вати різні техніки, добирати відповідні засоби реалізації задуму, виявляти емоційно-ціннісне ставлення до предмет­ного довкілля.1

Сфера "Люди" об'єднує змістові лінії "Сім'я. Родина", "Інші люди", "Людство".

Компетентність у напрямі "Сім'я. Родина" передбачає комплекс знань дитини про сім'ю як осередок суспільства, особливості взаємин батьків, стосунки з братом і сестрою, бабусею і дідусем, сімейне буття, склад родин.

Компетентність у напрямі "Інші люди" передбачає уміння диференціювати людей за ознакою спорідненості, віку, статі, прихильності.

Компетентність у напрямі "Людство" передбачає комплекс уявлень дитини про державу, народи, нації, суспільство, людство як узагальнені категорії.1

Сфера "Я сам" передбачає формування компетентності про фізичне "Я": системи знань дошкільника про своє тіло як ціле, його живлення та загартування, гігієну тіла, здо­ров'я, безпеку, самоохорону, самозахист; розвиток еле­ментарних уявлень про себе як носія свідомості та само­свідомості; ставлення до себе як соціальної істоти.

Компетентність внутрішнього психічного світу станов­лять уявлення дошкільника про пізнавальну активність, світ почуттів, цілеспрямовану діяльність, освоєння "Я", адекватну самооцінку, домагання самовизнання, пси­хологічну стать, уявлення себе в часі - минулому, тепе­рішньому, майбутньому, ставлення до своїх прав і обов'язків.

Компетентність соціального "Я" становить уявлення дитини щодо сприймання себе в контексті відносин з іншими,

1 Там само.-С. 21.

2 Там само. - С. ЗО.


 




Алла Богуш, Наталія Гавриш

розвинена потреба в контактах з однолітками й дорослими, соціальні мотиви спільної діяльності.1

У змістовій лінії "Соціальне Я", у номінації "Соціаліза­ція" записано: "Уміє пристосовуватися до життя у нових соціальних умовах: усвідомлює свої нові функції, соціальні ролі; з розумінням ставиться до нового періоду свого життя, усвідомлює його значущість для власного розвитку. Орієнтується у нових умовах, знаходить точку докладання своїх зусиль, приймає умови, у яких доводиться існувати. Уміє розібратись у навколишніх обставинах, елементарно упорядкувати свої враження, самостійно зайняти себе, продемонструвати іншим свої вміння та здібності, виявити приязне ставлення до інших, звернутися про допомогу. Розуміє відмінності між існуванням у сім'ї і соціальній установі, орієнтується у перевагах обох соціальних інсти­тутів, виявляє інтерес, зацікавлене ставлення до життя у дитячому садку, школі. Орієнтується в основних мораль­них цінностях і вимогах, приймає їх, керується ними у своїх вчинках. Легко включається у життя групи, опановує типові для неї норми, здатна функціонувати, вміє від­стоювати власні інтереси. Усвідомлює добро і зло, може пояснити свої вчинки, схвалити або засудити їх. Уміє, за відсутності контролю, стимулювання та заохочення дітей відповідно до соціальних норм, не порушувати їх, виявляти почуття гідності. Має елементарне уявлення про зміст та відмінність понять "совісний" та "безсовісний" :.

Дитина-випускник дошкільного закладу повинна навчитись адекватно ставитися до асоціальних вчинків: "Розрізняє соціально схвалювану поведінку від не схвалю­ваної; пов'язує першу з позитивними, а другу - з негатив­ними оцінками авторитетних людей та відповідними наслідками для оточення самого винуватця. Знає причини,

1 Там само. - С. 38.

2 Там само.


Методика ознайомлення дітей з довкіллям

що призводять до відхилень у соціальній поведінці. Розрізняє поняття "навмисно" і "випадково", керується в оцінці вчинків моральними нормами. Здатна до правило творчої і правило доцільної поведінки, впливає на поруш­ників правил співжиття, здатна опиратися спокусам, утри­мується від агресивності та руйнівних дій. Уміє владнати суперечку, знайти компроміс, передбачає наслідки своїх негативних дій, розуміє причини виникнення конфлікту, може висловити це, заспокоїти себе та іншого. У суперечці прагне відстояти істину, керується доцільністю. Може визнати свою провину, поступитися своїми власними інте­ресами заради загального благополуччя, має елементарні навички дипломатичної поведінки, знає слова пояснення, виправдання, вибачення"1.

У програмі "Малятко" ознайомлення дітей з предмет­ним довкіллям подано в розділі "Дитина і навколишній світ" за віковими групами: від першого року життя до сьомого.2

Тематика ознайомлення дітей з довкіллям за віковими групами подана в таблиці 2.1.

Таблиця 2.1.

Ознайомлення дітей з довкіллям у програмі "Малятко"

 

Група Тематика Результати
І Ісрша група раннього віку "Моя сім'я", "Найближче оточення" Діти виявляють бажання спілкуватися з батьками, членами сім'ї, іншими людьми; виявляють інтерес до довкілля, прагнення діяти з предметами, розуміють назви предметів довкілля, простих дій, прохання та вказівки дорослих; реагують на імена близьких людей, іграшок, дій.

1 Там само. - С. 51.

'■'■ Малятко. Програма виховання дітей дошкільного віку. -К., 1999.


Алла Богуш, Наталія Гавриш


Методика ознайомлення дітей з довкіллям


 


 

Друга група раннього віку (другий рік життя) "Моя сім'я", "Дитячий садок", "Праця дорослих" Діти знають рідних людей, вітають їх, дякують, знають назви і призначення предметів побуту, вміють виконувати окремі дії з ними; розуміють вимоги -заборони, правила (окремі) безпечної поведінки; виявляють бажання допомогти дорослим у господарсько-побутовій праці; оволодівають елементарними культурно-гігієнічними навичками та елементарними вміннями самообслуговування.
Перша молодша група (третій рік життя) "Моя сім'я", "Дитячий садок", "Праця дорослих" Знають імена рідних і вміють чемно спілкуватися з ними, бережно ставляться до їхньої праці; знають назву дитячого садка, орієнтуються у приміщенні групової кімнати, на ділянці; знають прості правила взаємин з однолітками; уміють орієнтуватись у простих видах праці дорослих.
Друга молодша група (четвертий рік життя) "Моя сім'я", "Дитячий садок", "Моя вулиця", "Праця дорослих" Знають: повне ім'я, по-батькові, прізвище своє і членів сім'ї, домашню адресу, прості правила взаємин у сім'ї, предмети домашнього вжитку; вміють: ввічливо спілкуватись із знайомими і незнайомими людьми; знають назви міста (села) і вулиць, на якій живе і де розташований дитячий садок; володіють елементарними правилами поводження у громадських місцях; прагнуть до надання дорослим допомоги, піклуються про результати праці.
Середня група (п'ятий рік життя) "Моя сім'я", "Дитячий садок", "Рідне місто", "Праця дорослих" Розуміють поняття "сім'я", знають про сімейні стосунки, обов'язки в сім'ї; уміють спілкуватись, спільно гратись і працювати разом з дорослими й однолітками; знають назву рідного міста (села), визначні місця, мають уявлення про нашу батьківщину, український народ; розуміють взаємозв'язок понять "батьки", "Батьківщина", "Рідний народ"; володіють необхідними культурно-гігієнічними навичками, знають правила безпечної поведінки з предметами побуту,

 

    називають трудові дії, прагнуть виконувати трудові доручення дорослих, діяти разом з ними; мають навички чемного ставлення до дорослих; вміють виявляти турботу про членів своєї сім'ї і людей у дитячому садку.
Старша група (шостий рік життя) "Моя сім'я", "Дитячий садок", "Рідний край", "Народознавство", "Праця дорослих" Знають про сімейні традиції, свята; розуміють поняття "родина"; вміють вільно орієнтуватись у приміщенні і на території дитячого садка, в найближчому районі (вулицях, площах); виконувати правила культури поведінки в дитячому садку і громадських місцях без контролю дорослих, виявляти доброзичливість у стосунках з людьми; справедливо оцінюють вчинки свої і однолітків; розуміють зміст понять "Батьківщина", "рідний край", "державні символи"; виявляють інтерес до подій, які відбуваються у крані; розуміють значення народних традицій, оберегів, звичаїв, мають уявлення про народні промисли, значущість праці народних митців, знають твори усної народної творчості; знають дві-три операції трудового процесу трьох-чотирьох професій.

Як бачимо, ознайомлення дітей з довкіллям за програ­мою "Малятко" відбувається за тематичним принципом з поступовим ускладненим змісту і розширення тематики, в межах якої відбувається навчально-виховна робота з довкілля.

Змістова лінія ознайомлення дітей з довкіллям у програ­мі "Дитина" є складовою розділу "Мова рідна, слово рідне", з назвою "Любій малечі про цікаві речі".1 У кожній віковій групі подається тематика ознайомлення дітей з довкіллям.

Для молодшої групи "Наші малята" пропонуються теми: "Наш дитячий садок", "Іграшки, ігри забави", "Рідний дім (квартира)", "Предмети побуту та вжитку", "Я сам (сама)", "Щомиїмо", "Що ми одягаємо, а що ми взуваємо", "Житло навколо нас", "Свята".

1 Дитина. Програма виховання і навчання дітей від 3 до 7 років. - К.: "Богдана". - 2003.



Алла Богуш, Наталія Гавриш

Середня група - "Дослідники, Чомучки": залишаються ті самі теми і додаються нові - "Родина. Культура родинних стосунків", "Мій рідний край", "У світлиці природи", "Ми подорожуємо", "Оберег нашого дому". В окремих темах змінена її назва: "У нашої Оленочки таке хороше вбран­нячко...", "Смачного вам". У розділі "Наша старша група" пропонуються такі нові теми: "Вони живуть поряд з нами", "Про сталевих коней, килими-літаки і чоботи скороходи", "Фольклорні символи" і ті самі теми, що і в попередніх групах. У програмі "Дитина" для кожної вікової групи подано кінцеві результати навчання. Так, у молодший групі зазна­чено: діти знають своє ім'я, імена батьків, друзів, поміч­ника вихователя; орієнтуються у групах, на майданчику. У середній групі: діти знають свої імена й прізвища, імена друзів, ім'я та по-батькові вихователя, його помічника, лікаря, завідуючої, своїх батьків, дідуся і бабусі.

Діти старшої групи повинні знати назву свого міста, своєї країни, міста чи села, де живуть родичі; народні обереги-символи (рушник, кольори на ньому), українсь-кий національний одяг, віночок (квіти, стрічки на ньому), рослини-символи (калина, дуб, верба, барвінок).

Проаналізуємо зміст ознайомлення дітей з довкіллям за програмою "Дитина у дошкільні роки". Ознайомлення ді­тей з довкіллям за програмою "Дитина в дошкільні роки" передбачається у розділі "Когнітивний розвиток", змісто­вих лініях "Предметний світ" і "Сенсорний розвиток. Форму­вання чуттєвого досвіду" дітей раннього і дошкільного віку.1 Завдання розвитку дитини розподілено за двома нап­рямами: створення фонду "Хочу" і створення фонду "Можу". Результати розвитку подаються у програмі як "показники компетенції дитини".

Результати розвитку дітей раннього віку за програмою "Дитина в дошкільні роки" подано в таблиці 2.2.

1 Дитина в дошкільні роки. Програма розвитку, навчання та виховання дітей. - Запоріжжя, 2004.


Методика ознайомлення дітей з довкіллям

Таблиця 2.2.

Показники компетенції дитини

 

Група Показники компетенції
Перший рік життя Маніпулює іграшкою, яка потрапила в поле зору; виконує найпростіші дії з іграшкою: трясе, роздивляється, жбурляє, стукає, торохкотить тощо; вільно нанизує на стержень кільця пірамідки (довільно); за допомогою дорослого ставить кубик на кубик.
Другий рік життя Фонд "Можу" На прохання дорослого показує предмети-знаряддя, іграшки, дидактичний матеріал; використовує іграшки-знаряддя за призначенням; діє з предметами-знаряддями в ігровій діяльності (прасує праскою, помішує ложкою тощо); Класифікує предмети: іграшки, предмети-знаряддя; співвідносить різнорідні предмети, вибирає з 4-х кольорових тонів 2 заданих тони. Знає і називає 4 кольори відносно предметів: сонечко жовте, огірок зелений; розрізняє і називає предмети за величиною (маленький стільчик, великий стільчик); складає пірамідку з 3-5 кілець (за розміром).
Третій рік життя Фонд "Можу" Знає і називає предмети найближчого оточення; вказує на частини і ціле у предметах, називає операції праці тата, мами (миє посуд, пере білизну); на прохання дорослого обирає картини із зображенням вантажного та пасажирського транспорту; виявляє зацікавленість працею дорослих. Виконує прості доручення; диференціює 8 кольорів, добирає 3 кольори; збирає мотрійку, яка складається з 4-х маленьких; добирає геометричну фігуру до її зображення на малюнку; збирає пірамідку з 5-8 кілець (у порядку зменшення розміру кілець); на прохання кладе предмети в, на, під інший предмет; називає предмети, які подають звуки; збирає головоломки з 3-х частин; добирає за зразком предмети однакової текстури.

Програмою "Дитина у дошкільні роки" виокремлено розділ "Розвиток пізнавальної сфери" для дітей дошкільного віку, в середині якого є підрозділ "Ознайомлення з предметним


 


 




____________________ Алла Богуш, Наталія Гавриш __________

довкіллям" для кожної вікової групи (4-7 роки життя). Зміст ознайомлення дітей з предметним довкіллям за програмою "Дитина в дошкільні роки" подано в таблиці 2.3.

Таблиця 2.3.

Зміст ознайомлення дітей з предметним довкіллям за

програмою "Дитина в дошкільні роки"

 

Група Тематика Показники компетенції
Молодший дошкільний вік Житло: Рідна домівка. Предмети домашнього вжитку. За межами дитячого садка. Дитячий садок. Вулиця, місто (село). Засоби пересування та зв'язку. Рукотворний практичний світ. Праця дорослих. Праця дітей. Самообслуговування. Господарсько- побутова праця. Праця у природі. Рідний край. Вулиця. Місто (село). Країна Знає предмети домашнього вжитку; знає назву міста (села), де живе; назву вулиці, на якій мешкає дитина. Вміє виявити позитивне ставлення до трудових завдань; знімати та надягати одяг у певний послідовності; виконує прості доручення з господарсько-побутової праці; користується іграшками, предметами, адекватно їх призначення.
Середній дошкільний вік Житло: Рідна домівка. Предмети домашнього вжитку. За межами дитячого садка. Дитячий садок. Вулиця, місто (село). Засоби пересування та зв'язку. Рукотворний практичний світ. Праця дорослих. Праця дітей. Самообслуговування. Господарсько-побутова праця. Праця у природі. Рідний край. Вулиця. Місто (село). Країна Знає предмети домашнього вжитку та їх деталі, застосування; знає назву рідного міста (села); знає назву вулиці, де розташовано дитячий садок; виявляє інтерес до праці дорослих. Вміє виявляти активність, охайність, самостійність у практичній трудовій діяльності; вміє виявляти увагу, бережне ставлення до праці дорослих; вміє додержуватися послідовності в одяганні та роздяганні; вміє сумлінно виконувати обов'язки чергових по їдальні та під час підготовки до занять; володіє елементарними правилами поводження у громадських місцях та вмінням додержуватися правил безпеки на вулиці; вміє піклуватися про результат праці; розуміє, що Україна це рідна країна, Батьківщина, знає і поважає державні символи, має уявлення про те, що в родини, рідного міста (села) є своя історія.

Методика ознайомлення дітей з довкіллям

 

Старший дошкільний вік Ті самі геми та "Ручна праця", "Рідний край. Україна" Оперує назвою держави; поважає державну символіку; орієнтується в місцезнаходженні України на карті; знає, з ким межує Україна: на півночі - Білорусь, на сході -Росія, на заході - Польща, Словакія, Угорщина, Румунія та Молдова. Знає, що у світі живуть різні народи та нації, всі вони прагнуть миру, турбуються про майбутнє своїх дітей, процвітання своєї країни та планети; виказує інтерес і доброзичливість до інших народів; має уявлення, що держава, у якій живе, має свою історію, пройшла довгий шлях; держава, у якій ми живемо, демократична за формою організації, багатонаціональна за складом; всі люди, які живуть на планеті, складають поняття "людство". Українці - їхня складова частина. Наш народ, як і все людство, прагне миру, щастя, процвітання.

Аналіз змістових ліній програми свідчить, що ускладнен­ня щодо ознайомлення дітей з предметним довкіллям від­бувається за цією програмою не шляхом збільшення тема­тики, а шляхом ускладнення самого змісту ознайомлення дітей з довкіллям.


Читайте також:

  1. V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  2. V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  3. V. Завдання.
  4. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  5. Vi. домашнє завдання
  6. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  7. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  8. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  9. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  10. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  11. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  12. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




Переглядів: 1375

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Предмет і завдання методики ознайомлення дітей з довкіллям 2 сторінка | Предмет і завдання методики ознайомлення дітей з довкіллям 4 сторінка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.