МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Предмет і завдання методики ознайомлення дітей з довкіллям 3 сторінкаО.О.Леонтьєв зазначає, що спілкування виступає у двох варіантах: а) предметно-орієнтованому, тобто здійснюється у сумісній не комунікативній діяльності, як генетично висхідний тип діяльності, воно обслуговує предметну діяльність; б) чисте спілкування, що не входить у спільну комунікативну діяльність.1 За його словами, "чисте" спілкування виступає самостійним видом діяльності і може бути соціально-орієнтованим. Спілкування як полікомпонентний утвір охоплює такі процеси: комунікацію (обмін інформацією), інтеракцію (зв'язки і впливи учасників), перцепцію (сприймання органами чуттів) (див. Рис. 1.1). Спілкування
Комунікація Рис. 1.1. Структура спілкування 1 Леонтьев АА. Психология общения. - М.: "Смисл", 1997. - 254 с. 40 Спілкування визначається О.Леонтьєвим, як діяльність, що забезпечує усі інші види діяльності. Проте спілкування -відносно самостійна діяльність, яка має свої мотиви, мету, засоби, структуру. Діяльність спілкування - це використання мовленнєвої діяльності для здійснення соціальної або осо-бистісної взаємодії. М.І.Лісіна визначає спілкування як провідний вид діяльності, що змінюється на різних вікових етапах. Дослідниця Н.Лепська виокремлює емоційний, фатичнии та предметно-змістовий аспекти спілкування та відзначає, що значення кожного з аспектів змінюється з розвитком. У ранньому віці, на відміну від дошкільного, превалюють емоційний та фактичний, і це є однією з провідних характеристик ситуативно-особистісного спілкування як основної форми спілкування дитини з дорослим у першому півріччі першого року життя. Емоційне спілкування - це вираження емоцій дитиною та сприйняття нею емоційного забарвлення дій та мовлення дорослого. Воно є безпосереднім, бо обмін емоціями, відносини дитини та дорослого нічим не опосередковані і виступають у чистому вигляді. Емоційне спілкування - це первісний психічний зв'язок дитини з дорослим, який стимулює достигання мозкових систем, підвищує активність дитини та зумовлює розвиток усіх пізнавальних процесів Потреба у спілкуванні - першопричина становлення мовлення, починаючи з ранніх етапів. Для дитини раннього віку ця потреба є самодостатньою цінністю. З розвитком, змінюється зміст та ускладнюється характер потреб дитини у спілкуванні, що зумовлюється зміною мотивів: від особистісного до ділового та пізнавального. Істотно змінюються форми спілкування дитини з дорослим: ситуативно-особистісне спілкування замінюється ситуативно-діловим, яке близько трьох років перетворюється у позаси-туативно-пізнавальне. Воно протікає на тлі практичної Алла Вогуш, Наталія Гавриш Методика ознайомлення дітей з довкіллям
діяльності дитини з дорослими (маніпулятивна, маніпуля-тивно-предметна, предметна). Позаситуативно-пізнавальне спілкування - форма спілкування дитини з дорослим від 3 до 5 років, його метою є пізнання довкілля (природного, предметного, соціального), встановлення взаємозв'язків явищ у процесі співробітництва з дорослими в пізнавальній діяльності. Позаситуативно-особистісне спілкування здійснюється у період з б до 7 років. Ця форма спілкування дитини з дорослим спрямована на пізнання соціального світу, пізнання себе і взаємовідносин між людьми. У дошкільному навчальному закладі щоденно в навчально- Комунікативна діяльність - міжособистісний (соціальний) процес і вид соціальної діяльності, це механізм формування індивіда як соціальної особистості, пов'язаної з конкретним етносом, його культурою, історією, психологією, тобто специфікою світосприйняття, світобачення.1 Діти відчувають потребу в розвитку багатопланових зв'язків між собою, в організації особливих соціальних структур, що несуть певне навантаження як у дитячому соціумі, так і в дорослому світі, що найяскравіше виявляється, починаючи з молодшого шкільного віку - періоду активного формування самосвідомості зростаючої людини. Спілкування з однолітками виявляється важливим "каналом інформації", за якого діти дізнаються про багато необхідних речей, про які з певних причин не повідомляють дорослі. Саме через цей канал транслюється дитяча субкультура. Спілкування з однолітками - це специфічний вид діяльності і міжособистісних відносин. У ході цього спілкування виробляються навички соціальної взаємодії, збільшується набір його соціальних ролей, розширюється уявлення про власну особистість. Результатом комунікативної діяльності дитини є сформованість у неї комунікативної компетенції. Комунікативна компетенціявипускника дошкільного закладу - це компетентність застосування мовних і немов-них засобів з метою комунікації, спілкування у конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміння орієнтуватись у ситуації спілкування, ініціативність спілкування. У процесі різних видів діяльності відбувається соціалізація особистості дитини дошкільника, тобто процес входження дитини в соціальне середовище, оволодіння нею уміннями і навичками практичної діяльності в довкіллі, засвоєння реально наявних взаємовідносин. Це процес засвоєння досвіду соціальних відносин. Під соціалізацією особистості розуміють поступове розширення з набуттям індивідом соціального досвіду сфери спілкування і діяльності, як процес розвитку саморегуляції і становлення самосвідомості, активної життєвої позиції.1 Отже, діяльність виступає провідною умовою ефективного пізнання дитиною довкілля (природного, предметного, соціального). У процесі різних видів діяльності відбувається гармонійний розвиток дитини (інтелектуальний, мовленнєвий, фізичний, моральний, духовний, естетичний), входження її у соціум, соціалізація особистості.
1 Вацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. — К.: "Академія", 2004. - С. 29. 1 Рапацепич Е.С. Педагогика. Большая современная знциклопедия. -Мн.: "Соврем. слово", 2005. - С. 543.
Алла Богуш, Наталія Гавриш ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ: 1. Як Ви розумієте поняття "довкілля"? У чому полягає його розвивальний потенціал? 2. У чому полягають виховні та пізнавальні завдання навчально-виховної роботи дошкільного закладу з ознайомлення з довкіллям? 3. Визначте особливості організації освітнього процесу в контексті префігуративної культури міжпоколінних відносин. 4. Які фактори впливають на процес соціалізації дітей дошкільного віку? 5. Дайте визначення поняття "середовище". Що таке стимульоване і стихійне, нестимульоване середовище? 6. Визначте складові дитячої субкультури. ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ: 1. Складіть символічну модель середовища як фактора навчання, виховання й розвитку дошкільників. 2. Підготуйте реферат з теми "Образ і нормативний статус дитини у традиційних культурах". РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: 1. Діти і соціум: Монографія / Заг. ред. А.М.Богуш. -Луганськ: Альма-матер, 2006. - 386 с. 2. Мид М. Культура и мир детства: Избранньїе произве-дения. - М.: Наука, 1988. - 429 с. 3. КонИ.С. Ребенок и общество: (Историко-зтнографическая перспектива) // Советская зтнография. -1987. - № 6. - С. 26-37. Розділ 2.Зміст і форми ознайомлення дітей дошкільного віку з предметним довкіллям 2.1. Програмне забезпечення ознайомлення дітей з предметним довкіллям у дошкільному навчальному закладі Зміст ознайомлення дітей з предметним довкіллям визначають загальнопедагогічні і тематичні програми навчання, розвитку і виховання дітей у дошкільному навчальному закладі. Кінцеві результати навчання подано в Базовому компоненті дошкільної освіти. Метою Базового компонента дошкільної освіти є визначення вимог до змісту, рівня та обсягу дошкільної освіти, які є основою певного освітнього рівня, встановлення норм, які узгоджують інтереси дитини й потреби суспільства щодо освіченості особистості. Його призначення - узагальнити найкраще, що напрацьовано в науці та практиці останнім часом, уникнути перевантаження дитини частковими й випадковими знаннями, подбати про її різнобічний розвиток відповідно до віку, забезпечити кожній дитині не нижчий за мінімальний достатній рівень розвитку та соціальної адаптації.1 1 Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. - К.: "Дошкільне виховання", 1999.- С. 5. Алла Богуш, Наталія Гавриш Методика ознайомлення дітей з довкіллям
Базовий компонент дошкільної освіти побудовано за сферами життєдіяльності дитини ("Природа", "Культура", "Люди", "Я сам"), зміст кожної із них містить два блоки: світосприймання - це знання і уявлення, якими повинна оволодіти дитина, і власне діяльність - це вміння дитини користуватися набутим досвідом у довкіллі, тобто її вміння і навички. Усі сфери життєдіяльності взаємопов'язані між собою і спрямовані на формування цілісної особистості. Сфера "Природа" передбачає екологічне спрямування пізнавальної діяльності у природі, виховання цілісної особистості, орієнтованої на відтворення екологічної культури суспільства; формування екологічної культури світорозуміння, позитивного емоційно-ціннісного ставлення дитини до природного довкілля, розвиток чуттєвої сфери, засвоєння знань та оволодіння практичними вміннями. Компетентність у галузі "Природа планети Земля" складають відомості про природне довкілля як цілісний організм, у якому взаємодіють повітря, вода, ґрунт, рослини, тварини, люди в багатоманітності їх єдності, русі і мінливості. Компетентність у галузі "Природа Космосу" становлять елементарні уявлення про зорі (Сонце), планети, і в тому числі, планету Земля, Місяць.1 Компетентність у предметному довкіллі передбачає сформованість у дітей уміння диференціювати предмети за їх функціональними ознаками; здатності орієнтуватись у розмаїтті предметів, класифікувати їх, здійснювати серіа-цію; розрізняти за розташуванням у просторі і за віддаленістю, володіння навичками практичного життя, культурного споживання та елементарного виробництва продуктів праці. Компетентність в ігровій діяльності визначається розвиненістю ігрових умінь дитини, здатністю використовувати адекватні групові атрибути та іграшки, сформова-ністю партнерства, рівнем засвоєння нею ігрових правил. 1 Там само. С. 15. Компетентність у мистецькій діяльності визначається рівнем розвитку естетичного сприймання об'єктів та явищ, умінням працювати з різними матеріалами, використовувати різні техніки, добирати відповідні засоби реалізації задуму, виявляти емоційно-ціннісне ставлення до предметного довкілля.1 Сфера "Люди" об'єднує змістові лінії "Сім'я. Родина", "Інші люди", "Людство". Компетентність у напрямі "Сім'я. Родина" передбачає комплекс знань дитини про сім'ю як осередок суспільства, особливості взаємин батьків, стосунки з братом і сестрою, бабусею і дідусем, сімейне буття, склад родин. Компетентність у напрямі "Інші люди" передбачає уміння диференціювати людей за ознакою спорідненості, віку, статі, прихильності. Компетентність у напрямі "Людство" передбачає комплекс уявлень дитини про державу, народи, нації, суспільство, людство як узагальнені категорії.1 Сфера "Я сам" передбачає формування компетентності про фізичне "Я": системи знань дошкільника про своє тіло як ціле, його живлення та загартування, гігієну тіла, здоров'я, безпеку, самоохорону, самозахист; розвиток елементарних уявлень про себе як носія свідомості та самосвідомості; ставлення до себе як соціальної істоти. Компетентність внутрішнього психічного світу становлять уявлення дошкільника про пізнавальну активність, світ почуттів, цілеспрямовану діяльність, освоєння "Я", адекватну самооцінку, домагання самовизнання, психологічну стать, уявлення себе в часі - минулому, теперішньому, майбутньому, ставлення до своїх прав і обов'язків. Компетентність соціального "Я" становить уявлення дитини щодо сприймання себе в контексті відносин з іншими, 1 Там само.-С. 21. 2 Там само. - С. ЗО.
Алла Богуш, Наталія Гавриш розвинена потреба в контактах з однолітками й дорослими, соціальні мотиви спільної діяльності.1 У змістовій лінії "Соціальне Я", у номінації "Соціалізація" записано: "Уміє пристосовуватися до життя у нових соціальних умовах: усвідомлює свої нові функції, соціальні ролі; з розумінням ставиться до нового періоду свого життя, усвідомлює його значущість для власного розвитку. Орієнтується у нових умовах, знаходить точку докладання своїх зусиль, приймає умови, у яких доводиться існувати. Уміє розібратись у навколишніх обставинах, елементарно упорядкувати свої враження, самостійно зайняти себе, продемонструвати іншим свої вміння та здібності, виявити приязне ставлення до інших, звернутися про допомогу. Розуміє відмінності між існуванням у сім'ї і соціальній установі, орієнтується у перевагах обох соціальних інститутів, виявляє інтерес, зацікавлене ставлення до життя у дитячому садку, школі. Орієнтується в основних моральних цінностях і вимогах, приймає їх, керується ними у своїх вчинках. Легко включається у життя групи, опановує типові для неї норми, здатна функціонувати, вміє відстоювати власні інтереси. Усвідомлює добро і зло, може пояснити свої вчинки, схвалити або засудити їх. Уміє, за відсутності контролю, стимулювання та заохочення дітей відповідно до соціальних норм, не порушувати їх, виявляти почуття гідності. Має елементарне уявлення про зміст та відмінність понять "совісний" та "безсовісний" :. Дитина-випускник дошкільного закладу повинна навчитись адекватно ставитися до асоціальних вчинків: "Розрізняє соціально схвалювану поведінку від не схвалюваної; пов'язує першу з позитивними, а другу - з негативними оцінками авторитетних людей та відповідними наслідками для оточення самого винуватця. Знає причини, 1 Там само. - С. 38. 2 Там само. Методика ознайомлення дітей з довкіллям що призводять до відхилень у соціальній поведінці. Розрізняє поняття "навмисно" і "випадково", керується в оцінці вчинків моральними нормами. Здатна до правило творчої і правило доцільної поведінки, впливає на порушників правил співжиття, здатна опиратися спокусам, утримується від агресивності та руйнівних дій. Уміє владнати суперечку, знайти компроміс, передбачає наслідки своїх негативних дій, розуміє причини виникнення конфлікту, може висловити це, заспокоїти себе та іншого. У суперечці прагне відстояти істину, керується доцільністю. Може визнати свою провину, поступитися своїми власними інтересами заради загального благополуччя, має елементарні навички дипломатичної поведінки, знає слова пояснення, виправдання, вибачення"1. У програмі "Малятко" ознайомлення дітей з предметним довкіллям подано в розділі "Дитина і навколишній світ" за віковими групами: від першого року життя до сьомого.2 Тематика ознайомлення дітей з довкіллям за віковими групами подана в таблиці 2.1. Таблиця 2.1. Ознайомлення дітей з довкіллям у програмі "Малятко"
1 Там само. - С. 51. '■'■ Малятко. Програма виховання дітей дошкільного віку. -К., 1999. Алла Богуш, Наталія Гавриш Методика ознайомлення дітей з довкіллям
Як бачимо, ознайомлення дітей з довкіллям за програмою "Малятко" відбувається за тематичним принципом з поступовим ускладненим змісту і розширення тематики, в межах якої відбувається навчально-виховна робота з довкілля. Змістова лінія ознайомлення дітей з довкіллям у програмі "Дитина" є складовою розділу "Мова рідна, слово рідне", з назвою "Любій малечі про цікаві речі".1 У кожній віковій групі подається тематика ознайомлення дітей з довкіллям. Для молодшої групи "Наші малята" пропонуються теми: "Наш дитячий садок", "Іграшки, ігри забави", "Рідний дім (квартира)", "Предмети побуту та вжитку", "Я сам (сама)", "Щомиїмо", "Що ми одягаємо, а що ми взуваємо", "Житло навколо нас", "Свята". 1 Дитина. Програма виховання і навчання дітей від 3 до 7 років. - К.: "Богдана". - 2003. Алла Богуш, Наталія Гавриш Середня група - "Дослідники, Чомучки": залишаються ті самі теми і додаються нові - "Родина. Культура родинних стосунків", "Мій рідний край", "У світлиці природи", "Ми подорожуємо", "Оберег нашого дому". В окремих темах змінена її назва: "У нашої Оленочки таке хороше вбраннячко...", "Смачного вам". У розділі "Наша старша група" пропонуються такі нові теми: "Вони живуть поряд з нами", "Про сталевих коней, килими-літаки і чоботи скороходи", "Фольклорні символи" і ті самі теми, що і в попередніх групах. У програмі "Дитина" для кожної вікової групи подано кінцеві результати навчання. Так, у молодший групі зазначено: діти знають своє ім'я, імена батьків, друзів, помічника вихователя; орієнтуються у групах, на майданчику. У середній групі: діти знають свої імена й прізвища, імена друзів, ім'я та по-батькові вихователя, його помічника, лікаря, завідуючої, своїх батьків, дідуся і бабусі. Діти старшої групи повинні знати назву свого міста, своєї країни, міста чи села, де живуть родичі; народні обереги-символи (рушник, кольори на ньому), українсь-кий національний одяг, віночок (квіти, стрічки на ньому), рослини-символи (калина, дуб, верба, барвінок). Проаналізуємо зміст ознайомлення дітей з довкіллям за програмою "Дитина у дошкільні роки". Ознайомлення дітей з довкіллям за програмою "Дитина в дошкільні роки" передбачається у розділі "Когнітивний розвиток", змістових лініях "Предметний світ" і "Сенсорний розвиток. Формування чуттєвого досвіду" дітей раннього і дошкільного віку.1 Завдання розвитку дитини розподілено за двома напрямами: створення фонду "Хочу" і створення фонду "Можу". Результати розвитку подаються у програмі як "показники компетенції дитини". Результати розвитку дітей раннього віку за програмою "Дитина в дошкільні роки" подано в таблиці 2.2. 1 Дитина в дошкільні роки. Програма розвитку, навчання та виховання дітей. - Запоріжжя, 2004. Методика ознайомлення дітей з довкіллям Таблиця 2.2. Показники компетенції дитини
Програмою "Дитина у дошкільні роки" виокремлено розділ "Розвиток пізнавальної сфери" для дітей дошкільного віку, в середині якого є підрозділ "Ознайомлення з предметним
____________________ Алла Богуш, Наталія Гавриш __________ довкіллям" для кожної вікової групи (4-7 роки життя). Зміст ознайомлення дітей з предметним довкіллям за програмою "Дитина в дошкільні роки" подано в таблиці 2.3. Таблиця 2.3. Зміст ознайомлення дітей з предметним довкіллям за програмою "Дитина в дошкільні роки"
Методика ознайомлення дітей з довкіллям
Аналіз змістових ліній програми свідчить, що ускладнення щодо ознайомлення дітей з предметним довкіллям відбувається за цією програмою не шляхом збільшення тематики, а шляхом ускладнення самого змісту ознайомлення дітей з довкіллям. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|