Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття про методи навчання та їх класифікація.

Однією з актуальних проблем сучасної як загальної, так і військової дидактики є проблема класифікації методів навчання. У сучасній дидактиці немає єдиного погляду щодо цього питання. У зв'язку з тим, що різні автори за основу класифікації методів навчання беруть різні ознаки, існує кілька варіантів класифікації.

Серед них найбільшого значення набули такі:

а) з позиції історизму;

б) з позиції джерел інформації;

в) логічно-структурний підхід до класифікації методів навчання;

г) за видами пізнавальної діяльності об'єктів навчання тощо.

У передвоєнні роки в підручниках педагогіки давали таку класифікацію, яка поділялася на три групи: словесна, наочна і практична.

У сучасній вітчизняній дидактиці найбільш популярними є праці А.М.Алексюка та В.О.Онищука, в яких подається історія розвитку методів навчання та їх класифікація.

За дидактичними цілями та задачами В.О.Онищук поділяє методи навчання на такі види:

· комунікативний метод навчання. Дидактична мета - засвоїти готові знання;

· пізнавальний метод навчання. Дидактична мета - сприйняття, осмислення і запам'ятовування об'єктами навчання нового матеріалу;

· перетворювальний метод навчання. Дидактична мета - засвоєння об'єктами навчання знань і творче використання навичок та вмінь;

· систематизований метод навчання. Дидактична мета - узагальнення і систематизація знань, навичок і вмінь;

· контрольний метод навчання. Дидактична мета - з’ясування якості засвоєння знань, навичок і вмінь та їх корекція.

В останні роки найбільшої популярності набула така класифікація методів навчання за рекомендаціями російського дидакта Ю.К.Бабанського:

методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності (словесні, наочні, проблемно-пошукові, індуктивно-дедуктивні);

методи стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності (пізнавальні ігри, навчальні дискусії, емоційний вплив педагогів, заохочення навчальної діяльності, покарання);

методи контролю і самоконтролю у навчанні (опитування, письмові роботи, тестування, контрольні лабораторні роботи, контрольні практичні роботи, машинний контроль, самоконтроль).

У військовій педагогіці використовується практично останній варіант класифікації, який враховує специфіку навчального процесу в збройних силах.

Це такі групи методів:

- метод усного викладення навчального матеріалу;

- метод обговорення матеріалу, що вивчається;

- метод показу (демонстрація);

- метод вправи;

- метод практичних робіт;

- метод самостійної роботи.

Польський військовий вчений-дидакт Я.Богуш поділяє методи навчання на методи викладання і методи учіння. Власний варіант класифікації він пропонує на основі аналізу історичного розвитку методів викладання-учіння, джерел інформації та характерологічних властивостей усіх методів, які, визначаючи способи впливу військових педагогів на навчально-пізнавальну діяльність об'єктів навчання, обумовлюють різноманітні можливості дидактичного впливу. На основі вищевикладеного методи викладання він поділяє на:

- наочні (показ, демонстрація);

- словесні (пояснення, розповідь, бесіда, лекція, дискусія);

- практичні (лабораторні роботи, вправи, польові заняття - маневри, тренування, інструктаж);

- активні.

Цим методам викладання відповідають певні методи навчання:

- навчання через запам’ятовування;

- навчання через відкриття;

- навчання через спостереження;

- навчання через діяльність (практику);

- навчання через переживання.

Окрему групу у нього складають методи контролю та оцінки. Вони можуть мати різні форми залежно від того, які методи переважають (словесні, практичні, наочні),.

Отже, аналіз різноманітних підходів до класифікації методів навчання в загальній та військовій педагогіці свідчить про те, що ця проблема є досить актуальною, складною, і немає на сучасному етапі остаточного розв'язання. Причина в тому, що:по-перше, автори використовують різні основи для їх класифікації та, відповідно, не опрацьовані загальновживані ознаки їх класифікації; по-друге, складності цих задач, які повинна вирішувати сучасна освіта; по-третє, різноманітність методів навчання.

Яким саме чином можна розв'язати цю складну і, водночас, актуальну проблему?

Український вчений-дидакт А.М.Алексюк запропонував оригінальний варіант вирішення цієї проблеми. Він пропонує бінарні методи навчання, тобто подвійні, коли метод і форма навчання зливаються в єдине ціле. Він науково обгрунтував ідею бінарних методів, які були висунуті в 20-х роках автором підручника педагогіки А.Г.Пінкевичем (1925), у 50-х роках - М.М.Верзиліним (табл.1).

 

Таблиця 1.


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V Засоби навчання
  4. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  5. А/. Поняття про судовий процес.
  6. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  7. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  8. Адаптації та навчання
  9. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  10. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  11. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  12. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.




Переглядів: 8341

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Частина 3. Методи навчання військовослужбовців | Класифікація методів викладання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.