Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Образотворче мистецтво в системі загальноосвітньої школи

Образотворче мистецтво посідає чільне місце в шкільній освіті. І це цілком виправдано. Життя владно вимагає, щоб людина, яка закінчила школу була всебічно ознайомлена з кращими надбан­нями художньої культури людства. Ця—тенденція відбиваєтеся в програмах з образотворчого мистецтва та введенням факульта­тиву з питань образотворчого мистецтва.

У програмі з «Образотворчого мистецтва» значну увагу при­ділено ознайомленню з художніми творами. Слід, проте, відзначи­те деяке перевантаження програми образотворчим матеріалом.

Як відомо, предмет «малювання», а нині «образотворче мистецтво», розрахований на учнів І—VIІ класів. У VIII класі він поступається місцем перед уроками креслення.

Цілком зрозуміле бажання упорядників максимально збагати­ти програму, дати в ній все те, що становить мінімум художніх знань, до чого школярі у подальшому вже не повернуться. Але в цій частині програми наводиться такий великий обсяг образотворчого матеріалу, що виникають сумніви щодо можливостей його ви­користання, якщо зважати на час, відведений для занять. Але зараз це питання цікавить нас в іншому аспекті, а саме: як матеріал образотворчого мистецтва пов'язується з практикою викладання, в якій формі він повинен подаватися учням, як це впливатиме на їх естетичний розвиток.

У програмі йдеться про застосування на заняттях творів жи­вопису, скульптури, графіки, яке й дає змогу ознайомити учнів з «використанням засобів художньої виразності, які вивчаються ни­ми у творчості найвидатніших художників». З цією метою в роз­ділах програми поряд з навчальними практичними завданнями на­
водяться окремі твори образотворчого мистецтва.

Можна погодитись з добором творів, що рекомендуються в темі «Робота в кольорі», куди входять завдання малювання з натури нескладних за формою гілок і квітів. Такі зразки, як «Гілка липи» Ф. Толстого, «Персики» П. Кончаловського, «Яблука і листя» І. Рєпіна значно допоможуть конкретизувати і усвідомити основні практичні завдання учням V класу. Якщо виходити з характеру завдання, доцільно було б включити в цей розділ славнозвісну «Гілку» О. Іванова, «Білу шипшину» П. Крилова, що дасть мож­ливість ознайомити дітей і з новими іменами художників.

Демонстрування наведених творів і їх ґрунтовний аналіз допо­може з'ясувати характер квітів і плодів, зрозуміти утворення об'є­му, дасть можливість простежити зміну кольору в просторі за різ­них умов освітлення.

Аналогічну роль відіграють художні твори в тих розділах, де подані завдання з малювання натюрмортів.

Набувши певних навичок у малюванні з натури, опрацювавши засоби її відтворення, діти, звичайно, зацікавлюються тим, як зав­дання, пропоновані їм, розв'язують визначні майстри, якими засо­бами художники досягли в своїх творах бажаного враження.

На взірцях натюрморту можна подати перші уявлення про ком­позицію. Композицію, саме як співвідношення окремих елементів, як їх зв'язок, учні добре усвідомлюють під час постановки натюр­морту на уроках малювання. Групування і розставляння окремих предметів дає змогу вчителеві зразу ж пояснити дітям, чим він ке­рується, розміщуючи їх саме так, а не інакше.

Доречно буде обгрунтувати сказане репродукціями з творів сла­ветних майстрів — Шардена, Зурбарана, голландців, а також і з картин сучасних митців: Ю. Пименова, О. Шовкуненка, І. Матко­ва, на яких можна розкрити ті самі принципи композиційного вирішення натюрморту.

У програмі певне місце належить малюванню на теми з навко­лишньої дійсності, що сприяє розвитку творчої уяви і спостереж­ливості дітей. їм слід прищеплювати вміння помічати характерне, концентрувати увагу на головному і суттєвому, що найкраще від­биває предмет чи певне явище.

Твори образотворчого мистецтва, безперечно, відіграють у ньо­му неабияку роль. Зображенню природи передує бесіда, в якій слід нагадати дітям бачене ними, викликати у них асоціативні пере­живання, їх можна поглибити творами мистецтва. Образотворчий матеріал при цьому слід добирати за тематикою бесід, щоб він до­помагав пригадати бачене раніше, глибше зрозуміти його, гостріше відчутим використовувати ілюстративний матеріал з зазначеною метою слід, проте, обережно. Твори художників можуть заступити безпо­середні враження від життя, спричинити до наслідування, що зов­сім не бажано.

Тому, застосовуючи під час бесіди твори мистецтва учитель по­винен продумати, як вони можуть бути використані. Матеріал образотворчого мистецтва можна залучати з більш конкретною навчальною метою.

Наприклад, уявлення про перспективу набуває більшої наоч­ності на зразках творів мистецтва. Скорочення предметів у просто­рі, зменшення їх і зміна кольору, залежно від відстані, добре за­своюється під час розглядання пейзажних творів та інтер'єрів.

У своїй роботі вчитель найчастіше використовує репродукції з художніх творів, Діафільми застосовуються рідше. Але ні перший, ні другий тип унаочнень не замінять оригіналів художніх творів. Не кажучи про те, що в оригіналах засоби художніх вирішень роз­криваються наочніше, яскравіше, переконливіше, справжній твір діє ще й з іншого боку. У дітей створюється уявлення про роботу митця, про його творчість. Ось ця картина створена Шевченком, ці полотна — пензля Шишкіна, Васильківського. Тут і власноручні підписи художників. А скільки працював майстер над цим твором? Що він сам розповідає про себе, про свою творчість?

Звідси і значення музейних колекцій. Певну роль відіграють шкільні музеї, що складаються із зразків творів різноманітних жанрів і технік.

Програма передбачає ще й інше. Виконання практичних нав­чальних завдань повинно узгоджуватись з художнім розвитком уч­нів, тобто діти, крім уміння передати бачене і оволодіння основа­ми художньої грамоти, повинні відчувати естетичну цінність явищ життя і природи, чого й навчає мистецтві/

Коли йдеться про естетичну цінність мистецтва і про те, як роз­крити її дітям, виникає думка про необхідність роз'яснення ролі засобів художньої виразності.

Не заперечуючи значення розмови про зображальні засоби, ми хочемо нагадати про те, що естетична реакція — акт цілісний, не­подільний. І якщо він містить у собі і оцінку художньої мови тво­ру, то це є тільки результатом тривалого й серйозного ознайомлен­ня із специфікою образотворчого мистецтва.

Досвід показує, що дітям 10—12 років не можна подати ґрун­товного всебічного аналізу художнього твору, з'ясування всіх зо­бражальних його компонентів.

Якщо занадто довго концентрувати увагу учнів на питаннях форми, то це може призвести до небажаної реакції.

Діти не витримують напруженої уваги, яка вимагається від них під час бесід на дану тему. Втома і неуважність призводять до то­го, що вони починають втрачати інтерес до творів мистецтва. Тому не і слід зловживати теоретичними міркуваннями.

Краще аналізувати окремі засоби художньої виразності саме там, де вони виявляються найбільш наочно. В одному творі доціль­но аналізувати композицію, в іншому можна звернути увагу на ко­лорит, а третій дає уяву про малюнок, як основу форми.

Говорити про це слід після того, як буде розкрито зміст худож­ніх образів, коли діти перебувають під владою естетичних пере­живань. У даний момент слушно поставити запитання: Чому са­ме нам подобається цей твір? У чому полягає майстерність худож­ника, цього чародія пензля, що створив таке чудове полотно?

Аналізуючи будь-яку рису художньої форми даної картини, скульптури або малюнка, ми пояснюємо, як їх вирішено. Діти по­винні самі брати в цьому участь, давати відповідь за навідними запитаннями. Кожне пояснення повинно зацікавлювати своєю пізнавальністю, бути маленьким відкриттям для дітей, давати їм від­чуття того, що вони прозирнули в невідоме, в таємницю майстер­ності художника.

Нагадуємо, що такі бесіди краще проводити, користуючись ори­гіналами, бо це забезпечує повноту естетичних переживань. На жаль, викладачі малювання, які мають таку можливість, рідко влаштовують екскурсії до музеїв, не використовують того, що вони дають їм.

Курс «Образотворче мистецтво» за своїм значенням має стати основою виховання естетичних навичок у дітей.

Вагому частину програми становить розділ, що передбачає ознайомлення учнів з найвизначнішими явищами художньої куль­тури. Він розрахований на те, щоб дати дітям певні знання у да­ній галузі, ознайомити їх з творчістю видатних майстрів минуло­го і сучасного, з відомими пам'ятками вітчизняної і світової культури.

Добір пам'яток у цілому не викликає заперечень. Є зауважен­ня щодо окремих пунктів розділу. Наприклад, у перелік творів скульптури бажано ввести по одному зразку жанрової, станкової і монументальної пластики. Історичний живопис подається у про­грамі лише кількома прикладами — полотнами В. Сурикова «Пере­хід Суворова через Альпи», В. Васнецова «Богатирі», О. Бубнова «Ранок на Куликовому полі». Як доповнення до нього слід було б ввести зразок історико-революційного живопису.

Уявлення про станкову графіку дасть ряд творів, що входять до графічної серії, а праці українських художників-ілюстраторів можна використати як зразки книжкової графіки.

Який метод слід застосовувати під час проведення бесід з об­разотворчого мистецтва? На думку деяких викладачів малювання, літи не дуже охоче слухають бесіди про мистецтво. їм більше подобається малювати самим, і вони з незадоволенням міняють ціка­ве заняття на пасивний процес слухання розповіді вчителя. Ці спостереження, що грунтуються на безпосередніх дослідах, слід обов'язково враховувати в педагогічній практиці. Певну користь дасть їм досвід музейної роботи з дітьми. Щоправда, музейні пра­цівники перебувають у набагато кращих умовах порівняно з учи­телями. Екскурсія або бесіда в музеї біля оригіналу художнього твору і розмова про мистецтво в школі на матеріалі репродукцій нерівнозначні за можливостями. Але багаторічний досвід роботи з дітьми переконує в тому, що і на репродукціях можна побудувати цікаву бесіду, заволодіти увагою дітей, захопити їх. Бесіда повин­на бути емоційною, розрахованою на особливості сприймання ді­тей певного віку. Увагу аудиторії рекомендується підтримувати різноманітністю засобів, запитаннями, що виникають у процесі аналізу твору.

Добре допомагають літературні паралелі, вірші. Можна засто­сувати також музичне оформлення. Використання цих засобів знач­но активізує увагу аудиторії і підсилює естетичну реакцію дітей.

Під час ознайомлення школярів з художніми творами виникає багато ускладнень. Згідно з вимогами програми характеристи­ку художніх творів, їх ідейний зміст слід подавати учням в історичній зумовленості. Це ускладнюється тим, що основна части­на програми складається з вітчизняного мистецтва, а діти V—VI класів ще не ознайомлені з історією нашої країни (крім коротких відомостей, набутих в IV класі). Ось чому висвітлення художніх творів практично може бути пов'язане лише з окремими історич­ними фактами, що в якійсь мірі конкретизують обстановку і умо­ви, в яких виникало те чи інше явище.

Наприклад, характеристика Московського Кремля потребує розповіді про руську державу того часу. Повідомлення про засну­вання і будівництво Петербурга повинно передувати ознайомлен­ню з ансамблем Двірцевої площі Ленінграда.

Аналізуючи портрет О. Пушкіна пензля О. Кипренського, слід розповісти як про особливості цього твору, так і про основні історичні події пушкінського часу.

Треба застерегти викладачів від готових висновків, що часто механічно запозичуються із мистецтвознавчої літератури. Під час аналізу відомого монумента «Робітник і колгоспниця» В. Мухіної пе досить сказати про те, що він символізує ідею єдності двох суспільних сил Радянського Союзу — робітників і колгоспного селянства. До цього висновку аудиторію слід поступово підготувати на основі попередньої бесіди, підкреслити яскравість, своє­рідну виразність образів юнака й дівчини, що спаяні єдиним рухом, звернути увагу на експресивну стрімкість їхнього кроку, вказати на те, як вони гордо линуть уперед, переможно несуть серп і молот — емблему Радянського Союзу. Якщо все це розпо­вісти учням докладніше і після цього запитати, що символізує цей монумент, вони дадуть правильну відповідь.

Під час аналізу скульптури слід охарактеризувати окремі ри­си художньої форми. Як зазначалось раніше, повний аналіз худож­ніх засобів учнями V—VI класів ще не сприймається, але в загаль­ному комплексі художніх прийомів завжди можна виділити якийсь один, найбільш виразний компонент, на якому можна зупинитися.

Так, у розмові про скульптурну групу «Робітник і колгоспни­ця» мова йтиме про композицію, як тільки ми почнемо аналізувати положення фігур. Легко з'ясувати також композиційне вирішення в картині «Запорожці» І. Рєпіна. Пам'ятник Петру І скульптора Е.М. Фальконе дає уявлення про ритм, ритмічні зв'язки в си­луеті вершника, руху коня і лінії постаменту.

Слід привчати учнів до правильного вживання спеціальних тер­мінів, які треба добре засвоїти. Термін, почутий кілька разів у різ­них контекстах і зв'язках, добре запам'ятовується. Бажано, щоб учні самі оперували термінами, вживаючи їх правильно й обгрунтовано.

Успішне виконання завдань, передбачених програмою «Образо­творчого мистецтва», зумовлене насамперед тим, як підготовле­ний сам викладач. Багато чого залежить від його ґрунтовних знань і навичок у різних галузях мистецтва.

Учитель малювання повинен навчити дітей основ образотворчо­го мистецтва, дати їм елементарні відомості з його специфіки, по­відомити найважливіші факти з історії мистецтв, дати аналіз окре­мих творів і творчості визначних митців минулого й сучасного.

Педагог повинен добре володіти методикою викладання малю­вання і одночасно бути лектором, щоб яскраво, переконливо і об­разно розповідати про мистецтво.

Лише за всіх цих умов курс «Образотворче мистецтво» може стати цілісною дисципліною, яка органічно поєднає практичну ді­яльність і пізнавальну сторону, що підпорядковані загальній важ­ливій меті — завданню естетичного виховання учнів.

 


Читайте також:

  1. Австрії: мистецтво повсякденного життя.
  2. Адресація в системі ЕП НБУ.
  3. Акти Конституційного Суду України в системі національного законодавства.
  4. Акти Конституційного суду України в системі національного законодавства.
  5. Акціонерна власність в економічній системі
  6. Алгоритми арифметичних операцій над цілими невід’ємними числами у десятковій системі числення.
  7. Аналіз посередників в системі розподільчої політики
  8. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  9. Архітектура і мистецтво. Українське бароко.
  10. Архітектура і образотворче мистецтво Русі.
  11. Архітектура та мистецтво
  12. Архітектура та образотворче мистецтво




Переглядів: 1156

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мета та завдання предмету ОМ. | Навчання та виховання на уроках ОМ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.