Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Категоричний імператив Іммануїла Канта та його сучасна критика

Принципи педагогічної моралі

 

Соціальний працівник – носій не лише знань, умінь, навичок, але й моральної культури, духовності, краси. На нього покладається величезна соціальна відповідальність за створення гармонії в суспільстві.

Найбільш узагальнено моральні вимоги до особистості соціального працівника, його діяльності містяться в моральних принципах. Принцип (від лат. principium − початок основа). − 1) першооснова, те, що лежить в основі певної сукупності фактів, теорій, науки. 2) внутрішні переконання людини, ті практичні, моральні й теоретичні засади, якими вона керується в житті, в різноманітних сферах діяльності [256, с. 410].

Якщо моральна норма приписує які конкретно вчинки людина має здійснювати, то принципи в загальній формі розкривають зміст тієї чи іншої моралі, виражають сформовані в моральній свідомості суспільства вимоги, які стосуються моральної сутності людини, її призначення, сенсу її життя і характеру взаємин між людьми. Вони дають людині загальний напрям діяльності, і, зазвичай, є підґрунтям для більш часткових норм поведінки.

Крім принципів, які розкривають зміст тієї чи іншої моралі, існують також формальні принципи, котрі розкривають особливості способу виконання моральних вимог (наприклад, “свідоме – несвідоме”; “гуманне – антигуманне”).

Історія етичної думки зафіксувала погляд, згідно з яким єдиним і загальним принципом моралі є категоричний імператив. Сутність його визначив І.Кант, який наголошував: “Існує лише один категоричний імператив, а саме: дій, взявши за основу такий імператив, керуючись яким одночасно бажав би, щоб він став загальним законом” [97, с. 260].

Отже, І.Кант підносить моральний принцип до поняття “морального закону”, який ніколи не дозволить ставитися до людини як до засобу досягнення мети, а лише як до вищої цінності. Керуючись цим моральним законом на практиці, люди змогли б “хаотичний агрегат своїх вчинків” довести до певної системи і належним чином регулювати стосунки не лише на рівні “особистість – особистість”, “особистість – суспільство”, але й на рівні міжнаціональних зв'язків, зв'язків планетарного характеру [Там же].

Інший погляд щодо цієї проблеми зустрічаємо в сучасних представників комунікативної теорії етики – трансцендентальної прагматики (К.Аппель, Ю.Хабермас, В.Кульман, X.Ебелінг та ін.), які пропонують зміну парадигми морального закону шляхом переходу від “філософії свідомості” до “філософії комунікації” і від соціології, до теорії комунікативної дії.

Долаючи методологічний індивідуалізм класики, зокрема І.Канта, комунікативна теорія спрямовує свій пошук на знаходження більш фундаментальних основ для визначення достовірності, загальності й очевидності знань, правильності й універсальності етичних норм, принципів і цінностей, ніж ті, які могли бути виділені з людської суб'єктивності.

Такий підхід дозволяє оригінально досліджувати можливості регуманізації суспільства й особистості, стверджувати, що процес руйнації етичних норм, принципів зайшов настільки далеко, що поставив під сумнів; існування гуманістичних цінностей взагалі. Водночас загальні інтереси збереження гуманності, моралі, культури, екології землі є колективними і вимагають взаєморозуміння, вияву доброчесностей на загальнолюдському рівні.

Першоосновою для взаєморозуміння є життєвий світ, (Е.Гусерль), який заданий та існує інтерсуб'єктивно. Цієї позиції доnримується, наприклад, К.Аппель, який, виходячи з принципу загальних взаємин і полемізуючи з І.Кантом, формулює імператив моралі сучасності у такий спосіб: “По–перше, у всіх діях належить виходити з! того, щоб забезпечити виживання людського роду як реально комунікативної спільноти; по–друге, з того, щоб здійснити у реальному житті комунікативну спільність. Перша мета є необхідною умовою другої; а друга надає першій сенсу, який у кожному аргументі передбачається” [32, с. 58].

Конкретно розв'язуючи проблеми, пов'язані з наданням допомоги тим, хто її потребує, трансцендентальна прагматика виступає проти того, щоб спільне життя людей розглядалося як гонитва за матеріальними благами, як конкуренція у задоволенні предметних, а не духовних потреб. У кожного народу, наголошують представники трансцендентальної прагматики, є усталені віковічні традиції гуманного ставлення до інших. Соціальним працівникам необхідно розумно використовувати ці традиції у соціальній роботі з метою удосконалення її ефективності. Це по–перше. А по–друге, кожний етнос має вийти за власні межі для самозбереження і збереження всього людства. Кожна нація несе відповідальність перед іншою за поширення освіченості, духовного зростання і збереження миру на землі. Лише таким має бути шлях спасіння. Отже, моральний закон представниками комунікативної теорії формується таким чином: усі разом з усіма.

Ще один критичний підхід до сформульованого І.Кантом категоричного імперативу знаходимо в християнській етиці, яка визначає принцип реалізму. Теоретик та ідеолог християнської етики папа Іоанн Павло II пише, що ”для реалістичної етики імператив Канта є недостатнім: дій так, щоб твої дії могли стати основою загальних законів. Її вихідний принцип – у всіх своїх діях залишайся у єдності з дійсністю, будь вірним дійсності у вчинках. Розум здатний не лише до пізнання суб'єктної і предметної реальності, але й до її оцінки. Таким чином він передбачає, що в ній благо, і встановлює ієрархію благ, а це стає підґрунтям для нормативних суджень” [42, с. 33–34].

Неважко побачити, що, незважаючи на різні підходи щодо визначення сутності морального принципу І.Кантом і його сучасними критиками, їх об'єднує ідея гуманізму. Виходячи з вищенаведених суджень, можна констатувати, що принципи гуманізму є основним для моралі зокрема, педагогічної.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. ВП – як сучасна форма організації підприємств
  3. Вчення І. Канта про пізнання
  4. ГЛОБАЛЬНИЙ ЕВОЛЮЦІОНІЗМ І СУЧАСНА НАУКОВА КАРТИНА СВІТУ
  5. Гносеологічні та етичні погляди І. Канта.
  6. Еволюція грошей. Сучасна грошова система
  7. Загальне поняття про вигук. Групи вигуків за походженням (первинні, вторинні) та значенням (емоційні, імперативні, етикетні, вокативні, звуконаслідування).
  8. Імперативний метод – застосування до особи, яка вчинила злочин санкції кримінально-правової норми.
  9. Категоричний силогізм
  10. Космогонічні гіпотези Канта та Лапласа.
  11. Критика теорії Платона про світ ідей




Переглядів: 3350

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття і структура моральної свідомості особистості соціального працівника | Принцип педагогічного оптимізму

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.