Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Становлення російської дефектологічної науки

Історія російської дефектології не менш різноманітна, не менш цікава. Вона також має приклади самопожертвування, самовідданої праці в справі подолання психічних і фізичних дефектів у дитини, виправлення аномалій в його розвитку і поведінці. Російська історія коректувальної педагогіки взаємозв'язана з європейською дефектологічною наукою, враховує і використовує її великий науковий і практичний досвід. В той же час в історії розвитку теорії і практики коректувальної педагогічної діяльності в Росії ми маємо деяку своєрідність, відмітні особливості.

Глибоке проникнення релігії в життя і побут російського народу, специфіка російського національного менталітету додають роботі з аномальними дітьми гуманістичну спрямованість, побудовану на співчутті, милосерді, захисту убогих і юродивих. Селянська природа Російської держави відображається в спільності в ухваленні рішення зі складних проблем, в подоланні життєвих труднощів "всім світом спільно". Різні суспільні рухи в Росії в другій половині XIX ст. формують в середовищі інтелігенції подвижників, людей, захоплених ідеєю допомоги страждущим і знедоленим.

Турбота і опіка страждущих і знедолених на Русі знайшла своє місце як в традиціях і життєдіяльності простого народу, так і в офіційних діях церкви і державної влади. У Статуті про православну церкву, затвердженому київським князем Володимиром Святославовичем (996), ставилося в обов'язок церкви піклуватися про убогих, жебраків і юродів

У XI ст. Києво-Печерська лавра стає притулком для калік і недоумкуватих, те ж саме можна сказати про діяльність монастирів і церков по всій Київській Русі.

На початку XII ст. київський князь Володимир Мономах в повчанні своїм дітям ("Повчання князя Володимира Мономаха своїм дітям") указував: "Всього паче убогих не забувайте, але елико могуще по силі годуєте про подавайте сироті і вдову виправдайте самі, а не давайте сильним погубити людину".

На Русі, так само як і в Європі, відношення до убогих, жебракам, калікам було неоднозначним. Коли їх ставало особливо багато (після воєн, екологічних катастроф), пересування їх намагалися обмежити. Для них при монастирях відкривали богадільні, перші установи суспільного піклування. У "Стоголовий судебник" (1551) при Івані Грізному була внесена стаття про необхідність піклування хворих і жебраків, "які одержимі бісом і позбавлені розуму". Їх рекомендувалося поміщати в монастирі, щоб вони не були "страховищем для здорових". На початку XVIII ст. Петром I був розроблений указ про створення госпіталів для психічнохворих, в яких повинні були поміщатися ненормальні покинуті діти. Але йому не дано було здійснитися. Зате Петро I вимушений був прийняти заходи проти напряму в монастирі під виглядом "дурнів" дітей бояр, які хотіли врятувати своїх дітей від державної служби. Петро I повелів вважати "дурнями" тільки тих, хто "відповіді чинити не можуть, не годяться ні в яку службу і науку; нерухоме до порожнього приводять, життя безпутно марнують". Їм було заборонено одружуватися і успадковувати майно.

Зміни в державній політиці Росії відносно психічнохворих відбулися в другій половині XVIII ст. у зв'язку з виданням Катериною II "Указу про установу Наказів суспільного піклування" (1775), по якому в Росії створювалися лікувальні установи, добродійні заклади і школи.

Найвищий етап в історії російської педагогіки і спеціальної освіти пов'язаний з періодом кінця XIX - почала XX ст. у зв'язку із створенням суспільств і громадських організацій по навчанню і вихованню анормальних дітей. Питаннями навчання і виховання розумово відсталих дітей, дослідженнями в області психології аномального дитинства, проблемами педагогічної корекції недоліків розвитку і поведінки займалися такі видатні учені-педагоги, психологи, медики, як Е.К.Грачева, В.П.Кащенко, Г.І.Россолімо, Г.Я.Трошин, А.Ф.Лазурський, А.В.Владімірський, Н.В.Чехов і ін.

Історія російської дефектологічної науки і практики тісно пов'язана з ім'ям Катерини Костянтинівни Грачової (1866-1934), яка стояла у витоків створення нових в Росії установ для розумово відсталих дітей, їй належить видання першого керівництва по роботі з глибоко відсталими дітьми. Справі навчання, розвитку і виховання глибоко відсталих дітей вона віддала майже сорок років свого життя.

Всеволод Петрович Кащенко (1870-1943) - відомий педагог, талановитий організатор наукових досліджень в області дефектології і дефектологічної освіти. Їм була створена школа-санаторій для дефективних дітей, яка переросла в Науково-дослідний інститут дефектології Академії педагогічних наук (1943), а потім в Інститут коректувальної педагогіки РАО. Його книга "Педагогічна корекція", видана в 20-і роки, є і в даний час практичним керівництвом в коректувальній педагогіці.

У Росії, так само як і за кордоном, був період захоплення психометрією - вивченням особи дитини за допомогою тестів. Григорій Іванович Россолімо (1860-1928), відомий невропатолог, на початку століття запропонував свій оригінальний метод, який отримав назву "Метод психологічних профілів", по якій на відміну від європейських психометричних методик пропонувалося досліджувати вісім основних здібностей дитини: стійкість пам'яті, швидкість запам'ятовування, тлумачення малюнків, виявлення безглуздостей, здатність комбінувати, стан моторики, уяву, спостережливість. Методика була цікавою, давала багатий матеріал для педагогів і психологів, але як будь-який метод тестів мала недоліки: штучність умов проведення, статичність, громіздкість в підведенні підсумків дослідження.

Великий внесок у відмежування форм психічного недорозвинення від дитячих неврозів і психозів, від тих форм ненормальності, які є наслідком соматичної ослабленої дитини або несприятливих умов життя і їх виховання вніс відомий психіатр Георгій Якович Трошин (1874-1938). Він в своїх поглядах на недоумство виходив з того, що закони розвитку дітей як нормальних, так і ненормальних ідентичні, мають одну і ту ж природу. В той же час дослідники як в Росії, так і за кордоном все більш переконувалися в тому, що типологію недоумства дати тільки на основі етіологічних і анатомо-фізіологічних показників стає все складнішим. Більшість учених сходилися на думці, що класифікація повинна бути характерологічною, коли в ній дається опис якісної своєрідності різних типів відхилень у дітей.

Радянська дефектологічна наука спробувала знайти комплексне вирішення проблеми розвитку, що відхиляється, і поведінки дітей і підлітків. На одному з перших Всеросійських з'їздів діячів по боротьбі з дитячою дефективністю, безпритульністю і злочинністю (1920) ставилися завдання: розкрити причини дефективності, накреслити заходи боротьби з нею, визначити типи установ для аномальних дітей і характер навчання і виховання дітей в них, вирішити питання про долю випускників спеціальних установ, визначити шляхи підготовки кадрів дефектологів. У роботі з'їзду взяли участь багато фахівців, що займалися проблемою аномального дитинства в дореволюційній Росії. Не дивлячись на економічні труднощі в країні, з'їзд дав відчутний імпульс в активізації роботи з даної проблеми, позначивши її як загальнодержавну, загальнонародну.

Новий час зажадав зміни поглядів на природу і суть аномального дитинства, на завдання і зміст діяльності спеціальних освітніх установ, було потрібно і новий підхід до теорії і практики вивчення відхилень в розвитку і поведінці дітей. Це успішно вдалося зробити психологові-експериментаторові Л. С. Виготському (1896-1934), який зумів розібратися в теоретичному хаосі спеціальної педагогіки того часу, виділити найважливіше і істотніше в природі дефективності, визначити соціальну значущість допомоги аномальним дітям наший країні. І хоча цей новий етап в розвитку дефектології був підготовлений всією попередньою діяльністю вітчизняних лікарів, педагогів, психологів, особиста заслуга Л.С.Виготського безперечна.

Виготський зумів визначити провідні тенденції в попередженні і подоланні аномального дитинства, виявити, систематизувати і пов'язати їх із загальними закономірностями розвитку особи і суспільства. Їм були сформульовані нові завдання спеціальної педагогіки і спеціальної школи, основні теоретичні передумови для перебудови роботи в області аномального дитинства. Суть їх зводилася до того, щоб "пов'язати педагогіку дефективного дитинства (сурдо-, тифло-, олиго- і тому подібне педагогіку) із загальними принципами і методами соціального виховання, знайти таку систему, в якій вдалося б органічно пов'язати спеціальну педагогіку з педагогікою нормального дитинства".

Ідея інтеграції, взаємозв'язки загальних і спеціальних психолого-педагогических питань проходить через всю творчість ученого. Їм були виявлені і сформульовані основні закони психічного розвитку дитини: закон розвитку вищих психічних функцій, закон нерівномірності дитячого розвитку, закон метаморфози в дитячому розвитку і ін. Він висунув ідею своєрідності розвитку особи аномальної дитини, яка формується, як і у звичайної дитини, в процесі взаємодії біологічного, соціального і педагогічного чинників.

Л.С.Виготським були розроблені і науково обґрунтовані основи соціальної реабілітації аномальної дитини. На противагу лікувальній педагогіці, яка тоді спиралася на "психологічну ортопедію" і "сенсорне виховання", він розробив соціальну педагогіку, що знімає негативні соціальні нашарування в процесі формування особи дитини в ігровій, учбовій, трудовій і інших видах діяльності.

Їм був запропонований динамічний підхід до дефекту. Він вважав, що симптом не ознака, не першопричина аномального розвитку дитини, а результат, наслідок своєрідності його розвитку, за ним ховаються, як правило, складні патологічні процеси етіологічного і анатомо-клінічного характеру.

Виготський розробив вчення про первинність і вторинність дефекту, про соціальну природу вторинного дефекту, обґрунтував ідею єдності інтелекту і афекту; мислення, так само як і дія, має мотиваційну основу і в абстрактних умовах розвиватися не може. Він сформулював поняття "Зона найближчого і актуального розвитку дитини", виявивши взаємозв'язок психічного розвитку і навчання, де навчання служить рушійною силою розвитку.

Їм активно розроблялася думка про компенсаторні можливості організму аномальної дитини. Початковою точкою в коректувально-педагогічній роботі з аномальними дітьми він рахував підлягаюче зберіганню, таке, що найменш піддалося аномалії або стан організму дитини, що не торкнувся нею. З опорою на здорове, позитивне і слід працювати з дитиною, - затверджував Л.С.Виготський.

Ідея педагогічного оптимізму була властива роботі багатьох учнів і послідовників Л.С.Виготського. Проте як для загальної педагогіки і психології, так і для спеціальної (корекційної) педагогіки відома ухвала "Про педологічні збочення в системі Наркомпроса" (1936) не пройшла безслідно, загальмувавши, а в деяких випадках зупинивши і цілеспрямовані психолого-педагогічні дослідження, і практику розвитку роботи спеціальних шкіл.

Разом з тим в 60-70-і рр. нашого сторіччя в дефектології (коректувальній педагогіці), як і в багатьох інших галузях наукових знань, були зроблені істотні кроки по активізації спеціальних досліджень, розробці нових підходів в сучасній коректувально-педагогічній діяльності з дітьми і підлітками з недоліками в розвитку і відхиленнями в поведінці.

Психоневрології Г.Е.Сухарева і М.С.Певзнер провели глибоке клінічне дослідження розумово відсталих дітей. Г.Е.Сухарева (1892-1981) розробила систематику олігофренії, яка враховувала час і причини пошкодження нервової системи. В рамках диференціальної діагностики олігофренії нею було проведено відмежування олігофренії від затримок темпу розвитку, від патології мови і інших станів, які характерні для порушень неолігофренічного характеру.

М.С.Певзнер (1901-1991) розробила класифікацію олігофренії за показниками недорозвинення пізнавальної діяльності, по ступеню рухливості і врівноваженості процесів гальмування і збудження. Вона відзначала, що група генетично обумовлених олігофренії не ускладнена порушеннями поведінки, зате решта всіх форм виступає як ускладнені поведінки, що поєднуються з порушеннями, із зниженням працездатності, з локальними порушеннями слухомовних функцій, з грубими порушеннями особи, психопатоподібною поведінкою.

Останніми роками проблема коректувальної педагогіки значно розширилася, захопивши сферу не тільки спеціальних шкіл, але і спеціальних класів, окремих груп дітей в загальноосвітній школі. Проблемі неуспішних і недисциплінованих дітей і індивідуальному підходу були присвячені дослідження психолога Л.С.Славіной (початок 60-х років). Проблема диференціації навчання аномальних дітей і виділення серед них що неуспішних вчаться масової школи із затримкою психічного розвитку послужила предметом глибоких наукових досліджень Т. А. Власової. Сьогодні у зв'язку з функціонуванням в загальноосвітніх школах класів компенсуючого і корекційно-розвиваючого навчання встало питання про диференціацію змісту навчання і характер виховання учнів цих класів (Г.Ф.Кумаріна, С.Г.Шевченко).

Не менш глибокий опрацьовуються питання шкільної дезадаптації дітей і підлітків, поведінки неповнолітніх, що відхиляється, що викликає необхідність не тільки діагностувати це явище, але і шукати шляхи його попередження і психолого-педагогічної корекції недоліків в розвитку і поведінці дітей і підлітків (С.А.Белічева, С.А.Бадмаєв).

Таким чином, коректувальна педагогіка разом з суто дефектологічними проблемами, пов'язаними з яскраво вираженими аномаліями і дефектами, все частіше звертається до питань на стику норми і патології, до тих дітей, які входять до групи риски, які вже як би не є об'єктом загальної педагогіки і психології, але ще не стали і об'єктом спеціальної психології і педагогіки.


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  3. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  4. АГД як галузь економічної науки
  5. Б. Обчислювальні науки
  6. В Росії основні положення про амністію та помилування містяться в Конституції, Кримінальному кодексі та Кримінально-виконавчому кодексі Російської Федерації.
  7. В системі вищої освіти і науки України
  8. Вал має 5 опорних шийок, зовнішні діаметри яких послідовно збільшуються для полегшення встановлення вала в головку.
  9. Валютний курс. Режими встановлення валютних курсів
  10. Взаємодія науки, техніки і виробництва
  11. Взаємодія науки, техніки і виробництва
  12. Вигідне господарсько-географічне розташування Харкова перетворило його у XVIIІ ст. на один з найпотужніших економічних центрів Російської імперії.




Переглядів: 1150

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Історія розвитку корекційної педагогіки в Західній Європі | Становлення і розвиток корекційної педагогіки в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.