МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Система стандартизації продукції1. Сучасний стан науково-технічного прогресу характеризується прискореним темпом розвитку науки і техніки, більш тісною взаємодією та впливом їх на виробництво. Розвиток техніки пов’язаний зі значним ускладненням обладнання, використанням різних систем машин і приладів, які взаємопов’язані між собою більш жорстким режимом їх експлуатації, використанням широкої номенклатури речовин і матеріалів. Відбувається процес поширення кооперації і значне ускладнення зв’язків між галузями народного господарства, підприємствами та організаціями. Різко зростають вимоги до сировини, матеріалів, комплектуючих виробів і готової продукції. Першорядне значення набувають питання надійності та безпеки товарів виробничого призначення і товарів народного споживання. У виконанні народногосподарських завдань, підвищенні ефективності суспільного виробництва та поліпшенні якості продукції стандартизація відіграє суттєву роль, адже вона акумулює найновіші досягнення науки і техніки, органічно з’єднує фундаментальні та прикладні галузі науки, сприяє швидкому впровадженню наукових досягнень у практику, допомагає визначити найбільш економічні та перспективні напрями розвитку науково-технічного прогресу і народного господарства країни. Сьогодні різко зростає роль стандартизації як важливої ланки у системі управління технічним рівнем якості продукції – від наукових розробок і до експлуатації та утилізації виробів. Стандартизація поєднує науку, техніку і виробництво, сприяє забезпеченню єдиної технічної політики в різних галузях народного господарства, технічному переозброєнню виробництва, широкому впровадженню сучасної техніки і технологій, інтенсифікації виробництва, механізації і автоматизації виробничих процесів, підвищенню якості товарів. Усе це сприяє розвитку економіки країни. Характерною особливістю стандартизації є те, що сфера її дії та застосування, рівень розвитку знаходяться у широкому діапазоні. Немає такої сфери діяльності людини, до якої б не була причетна стандартизація. Адже з поширенням і поглибленням пізнання, розвитком науки і техніки, удосконаленням виробництва масштаби робіт значно зростають і поширюється сфера використання принципів стандартизації. Основна мета стандартизації – це оптимальне впорядкування об’єктів стандартизації для прискорення науково-технічного прогресу, підвищення ефективності виробництва, поліпшення якості продукції, удосконалення організації управління народним господарством, розвиток міжнародного економічного, наукового і технічного співробітництва. Стандартизація відповідно до основної мети має різні завдання. Головне завдання – створення системи нормативної документації, яка визначає прогресивні вимоги до продукції, що виготовляється для потреб народного господарства, населення, оборони держави та експорту, до її розробки, вироблення та застосування, а також забезпечення контролю за правильністю використання цієї документації. Стандартизація є організаційно-технічною основою економічного і науково-технічного співробітництва між країнами, ефективним засобом поширення зв’язків між країнами і ліквідування технічних бар’єрів у міжнародній торгівлі. Зміцнення науково-технічних та економічних зв’язків привертає увагу до стандартизації усіх розвинених країн світу та країн, що розвиваються, а також технічних, економічних, міжнародних, регіональних і національних організацій, фірм і підприємств. Це є наслідком об’єктивної необхідності стандартизація з управлінні економічними і виробничими процесами. Останнім часом однією з ключових проблем науково-технічного та економічного розвитку країн є проблема якості продукції. Поліпшення якості продукції (процесів, робіт послуг) – це проблема не тільки споживча чи технічна, але й економічна, соціальна й політична проблема суспільства. Сучасний рівень розвитку економіки України, потреба у корінних змінах матеріальних і соціальних умов життя народу висувають на перший план проблему якості. Поліпшення якості товарів (процесів, робіт, послуг) можливе тільки на основі стандартизації. Управляти та підвищувати якість можливо тільки на основі стандартів та іншої нормативно-законодавчої документації. Стандарти встановлюють вимоги до якості та надійності методів контролю і випробовувань продукції, створюють необхідну єдність, без якої неможливий подальший розвиток технічного рівня. Стандарти та інші нормативні документи становлять значну і важливу частину нормативної бази економіки країни. Розробку стандартів здійснюють вчені та спеціалісти головних і базових організацій зі стандартизації усіх галузей народного господарства. На основі результатів науково-дослідних, проектно-конструкторських і дослідницько-технологічних робіт у стандартах встановлюються перспективні вимоги, тобто закладаються не тільки показники, що визначають якість продукції на даному етапі, але й перспективні показники технічного рівня, якості та економічності, відповідно до яких повинна проектуватися і освоюватися нова продукція. Стандарти з випереджаючими вимогами є своєрідним прогнозом технічного прогресу продукції, що розробляється. При цьому повинні використовуватися найсучасніші методи прогнозування і оптимізації. Математичні методи оптимізації кількісних вимог стандартів дають можливість отримувати найвищий ефект від стандартизації. Стандарти та інша нормативна документація відіграють важливу роль при вирішенні технічних, економічних і соціальних проблем країни, тому потрібно постійно підвищувати науково-технічний рівень чинних стандартів, оновлювати їх з метою заміни застарілих показників і своєчасного відображення вимог народного господарства. Технічними комітетами України зі стандартизації розроблено більше 500 термінологічних стандартів в усіх галузях діяльності, що дозволило сформувати основи української науково-технічної термінології. В Україні станом на 01.01.99 р. надано чинності 2160 державним (національним) стандартам, близько 60 % з яких гармонізовані з міжнародними. Проблема міжнародної гармонізації стандартів як важливого засобу ліквідування перешкод у торгівлі та промисловому співробітництві знайшла відображення у Завершальному Акті, який підписали усі європейські держави, Канада й США у серпні 1975 р. у Гельсінкі. На території України протягом 1993 р. затверджено та впроваджено в різних галузях народного господарства 102 державних стандарти України, з яких 28 – пряме впровадження стандартів міжнародних організацій зі стандартизації IS0 та ІЕС. Впровадження міжнародних стандартів дає змогу виробникові не тільки піднести якість вітчизняних товарів до рівня міжнародних вимог, але й забезпечити перебудову виробництва, його організацію, технологію, систему управління якістю відповідно до рівня розвинених країн світу. Наявність сертифіката відповідності міжнародному стандарту забезпечить для українського виробника доступ на міжнародний ринок. З метою забезпечення ефективного доступу українських виробників (експортерів) до міжнародних, міждержавних (країн СНД) і національних нормативних документів створено Головний інформаційний фонд стандартів. Нормативні документи цього фонду використовуються в усіх галузях суспільного виробництва та споживання продукції (надання послуг). За станом на 01.10.98 р. у Головному інформаційному фонді стандартів Держстандарту України зберігається більше 104 тис. нормативних документів, у тому числі 20 тис. стандартів, що мають статус національних, більше 13 тис. міжнародних стандартів Міжнародної організації зі стандартизації (ISО) та Міжнародної електротехнічної комісії (ІЕС), більше 17 тис. міждержавних стандартів країн СНД, близько 6,6 тис. європейських стандартів. Фонд містить національні стандарти розвинених країн і країн, які є партнерами України. Фонд галузевих стандартів становить більше 43 тис. нормативних документів. Оновлення Фонду галузевих стандартів здійснюється дуже повільно і становить 0,4% за 5 років (1994–1998 рр.). За роки незалежності в Україні зареєстровано 314 галузевих стандартів. У Національному автоматизованому інформаційному фонді стандартів зберігається більше 100 тис. нормативних документів, які постійно оновлюються. Працює міжнародна бібліографічна електронна база даних РЕRINORM. Протягом 1993–1998 рр. затверджено 18 державних класифікаторів України. Головний інформаційний фонд взаємодіє з міжнародними й іноземними організаціями зі стандартизації на підставі договорів, укладених Держстандартом України. Протягом року до Головного інформаційного фонду надходить більше 10 000 одиниць нормативних документів. Впроваджено повнотекстову автоматизовану базу даних стандартів Європейського Союзу, що дає змогу будь-якій урядовій установі, підприємству чи організації, незалежно від форми власності та виду діяльності, громадському об’єднанню або приватній особі ознайомитися з необхідними інформаційними матеріалами. В Україні стандартизація, що має державний характер, спрямована на забезпечення: – єдиної технічної політики; – захисту інтересів вітчизняних виробників і споживачів продукції (процесів, робіт, послуг); – економії всіх видів ресурсів; – відповідності продукції (процесів, робіт, послуг) світовому рівню якості та надійності; – гармонізації національних нормативних документів зі світовими аналогами; – відповідності вимог нормативних документів законодавчим актам; – сприяння виходу української продукції на світовий ринок. Поряд з державною широко використовується галузева стандартизація. Так, набуває подальшого розвитку стандартизація на рівні підприємств. Відділи зі стандартизації є у кожному міністерстві (відомстві), об’єднаннях, науково-дослідних інститутах конструкторських бюро. Роботи з підвищення ефективності виробництва, технічного рівня і якості продукції проводяться із використанням стандартизації. 5.1.1. Основні цілі CEN, правила розробки Європейський Комітет зі Стандартизації (CEN) є аналогом ISO, а CENELEC – аналогом IЕС і займається стандартизацією в електротехніці, приладобудуванні, електроніці і зв’язку, а CEN – у решті галузей народного господарства країн ЄС (див. розділ 2.3.2), (рис. 17). Рисунок 17 – Структура CEN Існує міждержавна форма стандартизації. У 1992 р. головами урядів СНД підписана Угода про проведення узгодженої політики в галузі стандартизації, метрології й сертифікації. Відповідно до цієї угоди створена Міждержавна рада зі стандартизації, метрології і сертифікації (МДС, МДР). У 1995 р. ISO визнала МДС як міжнародну регіональну організацію зі стандартизації, яка була перейменована в Євразійську організацію зі стандартизації, метрології і сертифікації (ЕАSС), що має в складі Бюро стандартів (м. Мінськ), Науково-технічну комісію стандартизації. Офіційна мова – російська. За аналогією з міжнародними організаціями зі стандартизації при МДС створено більше 300 міждержавних технічних комітетів (МТК) зі стандартизації. Технічний секретаріат ради. МДС вже прийнято більше 1 500 міждержавних стандартів. Основні ціліцієї організації: усунення можливих технічних бар’єрів через неузгодженість стандартів окремих країн СНД, що сприяє розвитку економічного співробітництва в рамках СНД; розробка міждержавних стандартів; прийняття міжнародних стандартів як міждержавних; розвиток співпраці з міжнародними, регіональними і національними організаціями зі стандартизації і зацікавленими громадськими організаціями. Досягнення відповідності нормам Європейських директив з безпеки гарантує лише вихід вітчизняної продукції на світові ринки, але не її конкурентоспроможність. Як пріоритетні на ближчі роки МДС визначені такі напрями: розробка стандартів з управління охороною навколишнього середовища; забезпечення безпеки продукції для здоров’я, життя, майна людей і навколишнього середовища;стандартизація експрес-методів контролю якості і безпеки продуктів харчування й природного середовища; розробка стандартів для сфери послуг (банківські послуги, страхування, медичне обслуговування, туризм, торгівля). Національна стандартизація. Практично кожна країна має свій національний орган зі стандартизації, який займається розробкою національних стандартів, здійснює гармонізацію національних стандартів з регіональними, розвиває співпрацю з міжнародними та регіональними організаціями зі стандартизації і зацікавленими громадськими організаціями. У нашій країні таким органом є Державний комітет України з питань технічного регулювання й споживчої політики (Держспоживстандарт України) (Указ Президента від 1.10.2002 р.). У Росії таким органом є Держстандарт Росії, у Франції подібні функції виконує Французька асоціація зі стандартизації (AFNOR), у Швеції – Шведська асоціація зістандартизації (SIS), у Норвегії – Норвезька асоціація зі стандартизації (NS), у Великобританії – Британський інститут стандартів (BSI), у США – Національний інститут стандартів і технологій (NIST) та ін. Діяльність Держспоживстандарт України у сфері стандартизації: організує і координує роботи із стандартизації і функціонування державної системи стандартизації, встановлює загальні організаційно-технічні правила проведення робіт із стандартизації і здійснює міжгалузеву координацію цих робіт, включаючи планування, розробку, видання, розповсюдження і застосування державних стандартів; затверджує державні стандарти України; визначає порядок державної реєстрації нормативних документів із стандартизації; здійснює державну реєстрацію державних стандартів України, галузевих стандартів, стандартів науково-технічних та інженерних товариств; бере участь у проведенні заходів з міжнародної, регіональноїстандартизації відповідно до міжнародних договорів України; організовує формування, ведення і користування Національним автоматизованим інформаційним фондом стандартів. Офіційне прийняття європейських стандартів відбувається кваліфікованою більшістю голосів національних членів Комітету. Національні члени повинні впровадити стандарти на національному рівні та вилучити стандарти, що викликають протиріччя. Процес стандартизації координується Технічною Радою Комітету. Більшість стандартів розробляється у технічних комітетах та їх робочих групах. У робочих групах розробляються спеціалізовані документи – робочі угоди (workshop agreements). На міжнародному рівні вимоги щодо розроблення програми робіт зі стандартизації викладено в документах 1980-х – початку 2000-х років: – ISO Guide 26:1981. Justification of proposals for the establishment of standards (Обгрунтування пропозицій щодо розроблення стандартів; – ISO/IEC Guide 59:1994. Code of good practice for standardization (Кодекс усталених правил стандартизації); – ISO Guide 69:1999. Harmonized Stage Code system (Ed. 2) – Principles and guidelines for use (Система гармонізованих кодів стадії розробки (друге видання) – Принципи та настанови щодо застосування); – ISO/IEC Directives. Part I. Procedures for the technical work – 2001 (Директиви ISO/IEC. Частина 1. Настанови з технічної діяльності – 2001); – ISO Technical Programme. September 2002 (Технічна програма ISO. Вересень 2002). Програма робіт із стандартизації в широкому розумінні – це документ, що визначає завдання та пріоритети стандартизації, засоби та шляхи їх досягнення, і формує взаємоузгоджену та комплексну систему заходів центрального органу влади у сфері стандартизації, технічних комітетів (ТК) та інших суб’єктів стандартизації, спрямовану на ефективне розв’язання проблем та реалізацію державної політики щодо економічного і соціального розвитку, досягнення стабільного економічного зростання, утвердження України як високотехнологічної держави. Програму розробляють, щоб здійснити державну політику щодо технічного регулювання розвитку галузей економіки, концентрації фінансових, інтелектуальних, матеріальних та інших ресурсів, науково-технічного потенціалу та реалізації визначених пріоритетів щодо робіт зі стандартизації. Програму робіт зі стандартизації розробляють на підставі стратегічних і поточних пріоритетних напрямів стандартизації. Стратегічні пріоритетні напрями зумовлено реальними політичними та соціально-економічними процесами, зокрема, базовим принципом та основним пріоритетом України, яким є гармонійний розвиток економіки, людського потенціалу та природного середовища, і визначено низкою законодавчих та нормативно-правових документів. У першу чергу, це: – нові та відновлювані джерела енергії; – новітні ресурсо- та енергозберігаючі технології; – критичні технології; – машинобудування та приладобудування як основа високотехнологічного оновлення усіх галузей виробництва; – інформаційні технології та телекомунікації, нанотехнології, мікроелектроніка; – удосконалення хімічних технологій, нові матеріали, біотехнології; – технології високоякісної металургії; – високотехнологічний розвиток сільського господарства та переробної промисловості; – транспортні системи; – охорона та оздоровлення людей, захист довкілля (екологічний менеджмент). Слід зазначити, що формування програми робіт зі стандартизації необхідно провадити таким чином, щоб розроблення та впровадження стандартів відповідало визначеним міжнародними організаціями основним напрямам політики у сфері стандартизації на урядовому рівні: - сприяння впровадженню міжнародних стандартів; - використання однозначної термінології; - усунення технічних бар’єрів у торгівлі на підставі стандартів; - сприяння науково-технічному співробітництву. Основні принципи розроблення програми робіт зі стандартизації: Цілісність – розроблення взаємопов’язаних і взаємоузгоджених частин програми, які охоплюють усі галузі економіки України та усі рівні стандартизації від національного рівня до міжнародних директив; – усі суб’єкти стандартизації обов’язково повинні керуватись розробленим планом. Збалансованість – програма повинна забезпечувати сумірність потреб з можливостями їх задоволення (фінансовими, технічними, кадровими тощо). Науковість – урахування під час розробки програми прогнозних документів щодо пріоритетів і напрямів стандартизації, основних положень стратегії економічного і соціального розвитку України, а також постійне удосконалення методології та використання світового досвіду в галузі розробки програм. Гласність та прозорість – програма є доступною для громадськості на усіх етапах її розробки та реалізації; інформування про завдання, пріоритети та зміст програми забезпечує усі зацікавлені сторони необхідними орієнтирами та даними щодо власної діяльності у сфері стандартизації. Самостійність – галузеві органи виконавчої влади та ТК у межах своїх повноважень відповідають за розробку програми за закріпленими за ними напрямами та за розроблення відповідних стандартів, а центральний орган влади у сфері стандартизації забезпечує координацію діяльності галузевих органів влади та ТК. Рівність – дотримання прав та врахування інтересів усіх суб’єктів стандартизації. Успішне вирішення цих питань пов’язане з гармонізацією національних стандартів з міжнародними чи, за потреби, з регіональними. Однією з основних умов цього процесу є правильний вибір нормативного документа для гармонізації, що накладає певні вимоги до підготовки пропозицій та формування програми робіт зі стандартизації. Критеріями такого вибору тем до програми є: – ступінь забезпеченості рівня взаємозамінності та технічної сумісності об’єкта стандартизації, його вплив на економічну і технічну ефективність співробітництва; – значення стандарту для взаємного визнання результатів випробовування та контролювання якості продукції; – ступінь зв’язку стандартів з іншими нормативними документами; – здатність стандарту реально або потенційно усувати технічні бар’єри в торгівлі. Необхідно також зважати на те, що чинниками, що впливають на ступінь гармонізації національних стандартів, є загальний рівень економіки, її орієнтація на зовнішню торгівлю, обсяги внутрішнього ринку, ступінь та спосіб входження країни до організації міжнародного співробітництва. Загальне методичне керування щодо розроблення програм зі стандартизації виконує Держспоживстандарт України та Кабінет Міністрів України. Роботи з державної стандартизації здійснюються відповідно до річного плану, який формують на основі довгострокових програм і проектів планів роботи зі стандартизації технічних комітетів і міністерств (відомств). Координує роботи, веде облік і контроль виконання завдань плану державної стандартизації Держспоживстандарт України. У роботі зі стандартизації бере участь велика кількість спеціалістів і служб різних підприємств та організацій, тому чітке планування і координація їх діяльності має особливе значення для успіху всієї роботи. Перспективні та поточні плани робіт з державної стандартизації і метрологічного забезпечення розробляються на таких рівнях: у галузі (відомстві), на підприємстві (об’єднанні), у науково-дослідних і окремих організаціях. Усі плани зі стандартизації є складовою частиною техпромфінплану галузі, підприємства (об’єднання) чи організації. У техпромфінпланах передбачено окремий розділ, згідно з яким виділяються кошти на розробку нових стандартів, перегляд чинних стандартів та іншої нормативної документації, а також на інші види робіт у галузі стандартизації. Планування робіт зі стандартизації дозволяє правильно розподілити кошти для забезпечення комплексності та системності стандартизації при створенні нормативних документів з визначеними прогресивними вимогами до продукції, яка призначена для потреб народного господарства, населення, оборони країни та експорту. План робіт зі стандартизації містить перелік національних стандартів, прийнятих до розроблення на підставі пропозицій міністерств (відомств), ТК та організацій-розробників. План охоплює усі комплекси економіки України, він є документом (банком даних), який постійно чинний упродовж зазначеного періоду і містить перелік робіт, забезпечених необхідним фінансуванням з державного бюджету. 5.1.2. Добровільність застосування стандартів як основний принцип міжнародної стандартизації Законом «Про стандартизацію» запроваджується основоположний принцип міжнародної стандартизації – добровільність застосування стандартів, тобто виробник вільний виробляти продукцію за будь-яким чинним в Україні нормативним документом (національним або міждержавним стандартом, технічними умовами). Однак добровільність стандартів, задекларована міжнародною, європейською, українською системами стандартизації, ускладнює досягнення основних цілей стандартизації щодо сумісності, взаємозамінності та безпечності продукції, процесів, послуг (далі – продукція) для життя та здоров’я людей, тварин і рослин, захисту навколишнього середовища. Для досягнення цього повинні встановлюватися чіткі однозначні вимоги та забезпечуватися безумовне їх виконання. У межах Європейського Союзу (ЄС) це питання вирішено таким чином. Як відомо, одним із основних правових актів ЄС є директиви Нового підходу, які встановлюють основні вимоги щодо безпечності продукції, захисту здоров’я працівників та навколишнього середовища, а також методів оцінки відповідності, які є обов’язковими і яким має відповідати продукція, що виготовляється в державах ЄС. До директив розробляють європейські гармонізовані стандарти, які мають статус добровільного застосування і розробляються з метою забезпечення реалізації вимог відповідної директиви (директив). Виконання положень таких стандартів сприймається як відповідність продукції вимогам директив. Тобто, продукція, що відповідає вимогам європейських гармонізованих стандартів, вважається такою, що відповідає основним вимогам директив і може бути поставлена на європейський ринок. При цьому виробник, хоча і вільний виробляти продукцію, яка не відповідає європейським гармонізованим стандартам(наприклад, згідно з національними стандартами), зобов’язаний надавати підтвердження тому, що його продукція відповідає основним вимогам директив. Однак це буде коштувати йому більше часу, зусиль і грошей, оскільки в цьому випадку може знадобитися більший обсяг випробувань, ніж при сертифікації продукції, вимоги до якої викладено в директивах чи європейських гармонізованих стандартах. Перелік гармонізованих (або визнаних гармонізованими) стандартів публікується в Official Journal Європейського Співтовариства (OJEC). Лише з моменту публікації у цьому журналі гармонізовані стандарти вважаються такими, що забезпечують презумпцію відповідності основним вимогам, встановленим європейськими директивами, тобто відповідності європейському законодавству. Таким чином, у ЄС ключовим завжди залишається принцип: застосування стандарту є добровільним, а відповідність закону – обов’язковою. [Вгору] [Вниз] Читайте також:
|
||||||||
|