Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



З історії науки

Питання для самоперевірки

Основні етапи розвитку нервової системи

Нервова система починає формуватися на третьому тижні емб­ріонального розвитку із зовнішнього зародкового листка — ектодер­ми. Спочатку утворюється нервова пластинка, яка перетворюється на жолобок з піднятими краями. Краї жолобка потім утворюють зам­кнену нервову трубку з нижньою відділу утворюється спинний мозок, а з верхнього гри розширення периннім мозкові міхури (передній, середній і задній).

В 5 тижнів у ембріона видно поділ поперечною борозною пере­днього і заднього міхурів ще на дві частини, утворюється 5 мозко­вих міхурів. З п'ятого мозкового міхура утворюється довгастий мо­зок, з четвертого міст і мозочок, з третього — середній мозок, з другого очні міхури і проміжний мозок, з першого — півкулі вели­кого мозку.

 

На третьому місяці ембріонального розвитку формується мозоли­сте тіло, яке з'єднує праву і ліву півкулі. До 6 місяців півкулі повністю покривають мозок.

1. У чому полягає біологічне значення нервової системи?

2. Охарактеризуйте загальний план будови нервової системи.

3. Зробіть порівняльний аналіз симпатичної і парасимпатичної нер­вової системи.

4. Назвіть властивості нервової системи.

5. Що таке рефлекс, рефлекторна дуга?

6. Які основні етапи розвитку нервової системи?

о Гален (II ст. н.е.) довів існування рухових і чутливих нейронів. Він розрізняв сім черепних нервів, усі інші нерви він також пов'язував з мозком.

о Термін "рефлекс" у ХVIII ст. був запропонований чеським фізіо­логом Прохазкою.

° У середині XIX ст. Е. Дюбуа – Раймонд і Р. Мадеучі виявили існу­вання електричного потенціалу клітини. Вони зареєстрували так звані струми ушкодження

Які виникають між ушкодженими та неушкодженими ділянками м’яза. Напрям такого струму свідчить про те, що ци­топлазма клітини заряджена негативно щодо зовнішнього середовища. Тоді ще не було відомо, чи є електричний потенціал у неушкодженій клітині, чи він виникає тільки внаслідок її ушкодження. Тепер з'ясовано, що в усіх клітинах існує різниця потенціалів по обидва боки мембрани.

° О.П. Вальтер (1817 IКХ9), учень Пирогова, у своїй праці "Про значення симпатичних шляхів, домішаних до сідничного нерва" вперше довів вплив симпатичних нервів на просвіт кровоносних судин.

о 1863 року І.М. Сеченов уперше описав явище сумації збуджен­ня. В основі цього явища лежить процес сумації збудливих постсинаптичних потенціалів на тілі нейронів. Порція медіатору, яка викидається нервовим закінченням у відповідь на поодинокий імпульс, досить мала для того, щоб спричинити збудливий постсинаптичний потенціал, дос­татній для деполяризації мембрани нервової клітини. Така деполяриза­ція можлива або в разі одночасного збудження кількох синапсів, розта­шованих на тілі нейрона, або при надходженні до того самого синапса серії нервових імпульсів, які йдуть один за одним з коротким інтерва­лом. При цьому постсинаптичні потенціали складаються один за одним і в момент, коли сумарний потенціал досягає порогової величини, вини­кає потенціал дії, який поширюється далі.

о О. О. Ухтомським був сформульований принцип домінанти. Тим­часово пануючий, головний у поточний момент осередок стійкого три­валою збудження називається домінантою. Під час голоду виникає харчова домінанта. Домінантний осередок збудження має властивість притягувати до себе хвилі збудження, які надходять в інші центри, і внас­лідок цього посилюватися. В цей час інші нервові центри, які не входять до його складу, і відповідні рефлекси загальмовуються, тому при наяв­ності в ЦНС домінантного осередку координаційні відношення зміню­ються. Принцип домінанти є фізіологічною основою акту уваги і пред­метного мислення. Принцип домінанти підкреслює необхідність враховувати при виробленні нових рефлекторних актів попередні відношення в ЦНС раніше сформовані домінантні осередки.

о М. Є. Введенський (1852 - 1922), учень І.М. Сеченова, за допомо­гою телефонного апарата показав, що через нерв за одну секунду може проходити до 500 хвиль збудження, але закінчення нерва може переда­вати не більше 100-150 імпульсів за секунду, тобто різні частини нерва мають неоднакову функціональну властивість (за Введенським — ла­більність). М.Є. Введенський робить висновок, що кожен нерв, залеж­но від ритму імпульсів, можна то збуджувати, то гальмувати. Надмірне збудження переходить у гальмування. Отже, гальмування закономірно виникає із збудження, і природа їх єдина.


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. АГД як галузь економічної науки
  3. Актуальність курсу історіософії історії України
  4. Актуальність курсу «Історіософія історії України».
  5. АЛЬТЕРНАТИВНІСТЬ В ІСТОРІЇ
  6. Антропологічна періодизація первісної історії
  7. Б. Обчислювальні науки
  8. В історії Стародавньої Греції важливу роль відіграли два поліси: Афіни і Спарта.
  9. В рамках святкування Всесвітнього Дня Туалету (19 листопада 2013р.) Музей Історії Туалету оголошує конкурс робіт молодих художників та скульпторів
  10. В системі вищої освіти і науки України
  11. Важливою методико-методологічною проблемою є періодизація історії економічної думки, визначення пріоритетів, що підлягають аналізу.
  12. Взаємодія науки, техніки і виробництва




Переглядів: 630

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ефектор (виконавчий орган), який відповідає на подразнення (м'язи, залози, кровоносні судини). | Загальний план будови головного мозку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.