Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Завдання до експрес-контролю якості засвоєння знань лекційного матеріалу з теми 2

1. Що таке бізнес-план?

2. У чому ви бачите призначення бізнес-плану діяльності ТП?

3. Яке місце займає бізнес-план у системі планування діяльності турфірми?

4. Яку цінність має бізнес-план для менеджерів турфірми?

5. З якою метою розробляють бізнес-план?

6. З яких джерел збирають інформацію для розробки бізнес-плану турпідприємства?

7. Чому бізнес-план залежить від сфери, до якої належить дані бізнес?

8. Які питання і чому треба обов'язково розглядати в будь-якої бізнес-плані?

9. Охарактеризуйте загальні вимоги до стилю написання бізнес-плану.

10. Які ви знаєте види бізнес-планів.

 

Тема 3 Етапи бізнес-планування. Ситуаційні особливості бізнес-планування: реорганізація, санація, реструктуризація – 2 години

Лекція № 3

Етапи бізнес-планування. Ситуаційні особливості бізнес-плнування: реорганізація, санація, реструктуризація – 2 години

3.1. Етапи розробки бізнес-плану.

3.2. Специфічні особливості розробки бізнес-плану фінансового оздоровлення ТП.

3.3. Специфічні особливості розробки бізнес-плану реорганізації ТП.

3.4. Специфічні особливості розробки бізнес-плану санації ТП.

3.5. Розробка бізнес-плану відкриття турагенства.

 

Мета. Навчальні цілі

Прочитавши цей розділ, Ви:

· з’ясуєте, в якій послідовності здійснюється розробка бізнес-плану;

· визачите, які стадії проходить розробка бізнес-плану;

· охарактеризуєте специфічні особливості розробки бізнес-планів в залежності від стадії розвитку та потреб ТП.

Ключові терміни й поняття

v Бізнес-план;

v Зовнішні функції бізнес-плану;

v Внутрішні функції бізнес-плану;

v Інформаційне поле бізнес-плану;

v Види бізнес-планів;

v Бізнес-план реорганізації;

v Бізнес-план диверсифікації.

 

Етапи розробки бізнес-плану

 

Існують два підходи до складання бізнес-плану. Один, коли бізнес-план складається найманою групою, а ініціатори проекту беруть участь у ньому за допомогою підготовки вихідних даних; другий, коли ініціатори проекту самі розробляють бізнес-план, а методичні рекомендації одержують у фахівців. На наш погляд другий

Бізнес планування - це упорядкована сукупність стадій і дій, пов’язаних із ситуаційним аналізом навколишнього середовища, постановкою цілей бізнес планування, здійсненням планування (розробка бізнес-плану), просуванням бізнес-плану на ринок інтелектуальної власності, реалізацією бізнес"плану, контролем над його виконанням.

Можна виділити наступні основні стадії процесу бізнес"планування:

— підготовча стадія: стадія розробки бізнес-плану (рис. 3.1):

— стадія просування бізнес-плану на ринок інтелектуальної власності (рис. 3.2);

— стадія реалізації бізнес-плану (рис. 3.3).

Ключовим моментом підготовчої стадії бізнес-планування є формування перспективної бізнес-ідеї. Бізнес-ідея - це ідея нового продукту або послуги, технічного, організаційного або економічного рішення й ін.

До бізнес ідеї можна прийти самостійно, переробляючи інформацію з різних джерел або в ході цілеспрямованого творчого пошуку, але можна запозичати вже готову ідею і дати їй нове життя через механізм придбання існуючих підприємств, поглинання, створення спільних підприємств або викупу. І в тому, і в іншому випадку конкретні шляхи можуть бути найрізноманітнішими.

Рисунок 3.1. – Етапи підготовчої стадії

Рисунок 3.2. – Етапи стадії розробки бізнес-плану

Рисунок 3.3. – Етапи стадії просування бізнес-плану

Рис. 3.4. - Інвестиційний проект та розвиток підприємства

 

Незалежно від того, яким образом ідею отримано, важливо дуже ретельно її зважити й оцінити для того, щоб переконатися, що вона дійсно може лягти в основу успішного підприємства.

Підготовча стадія. Наявність концепції власного діла ставить перед підприємцем велику кількість цілком конкретних запитань. Чим його бізнес відрізнятиметься від бізнесу конкурентів? Що сприятиме або заважатиме його становленню та розвитку? На які конкурентні переваги слід орієнтуватися? Якими мають бути програма дій та пріоритети діяльності майбутнього бізнесу? Отримати відповіді на них — це завдання підготовчої стадії розробки бізнес-плану.

Отже, на підготовчій стадії:

1) збирається та аналізується маркетингова, виробнича, фінансова й загальноекономічна інформація про майбутній бізнес (процес формування інформаційного поля бізнес-плану). Що більше інформації буде зібрано, то більш обґрунтованими будуть наступні розрахунки;

2) з’ясовуються сприятливі можливості та загрози розвитку бізнесу в зовнішньому середовищі. Для вивчення факторів зовнішнього середовища всю їх сукупність, як правило, поділяють на три групи: загальноекономічні фактори; галузеві фактори; конкуренти;

3) оцінюються сильні та слабкі сторони фірми. Сильні сторони фірми — це її особливі, унікальні або принаймні оригінальні способи конкурентної боротьби. Слабкі сторони — це те, в чому фірма відстає від конкурентів;

4) визначається місія фірми, тобто головне призначення, специфічна роль, особливий шлях у бізнесі, що відрізнятимуть її від конкурентів;

5) формулюються конкретні цілі діяльності фірми, тобто чітко визначається те, чого фірма хоче досягти за певний проміжок часу;

6) аналізуються стратегічні альтернативи та вибирається стратегія діяльності фірми. Вибираючи стратегію, підприємець, як правило, орієнтується на одну з можливих типових стратегій бізнесу: контролю за витратами; диференціації; фокусування.

У разі розробки бізнес-плану діючого підприємства невід’ємним елементом інформаційної бази має бути історична фінансова звітність, що містить інформацію про фінансовий стан, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства за звітний період. Відповідно до П(С)БО № 1 фінансова звітність в Україні складається з балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів, звіту про власний капітал і приміток до відповідних звітів..

Основна стадія — це безпосереднє опрацювання бізнес-плану рис. 3.5. Головна мета цієї стадії — довести економічну доцільність створення даного бізнесу, переконливо показати, як саме гроші чи інші ресурси потенційного інвестора забезпечать йому очікуваний зиск.

Рисунок 3.5. - Основна стадія бізнес-планування

Інвестор має побачити прибуток не після, а до того, як вкладе гроші в запропонований проект. Звичайно, зробити це можна за допомогою ретельно підготовленого бізнес-плану. При цьому сформульовані на початковій і підготовчій стадіях концепція, місія, цілі та стратегія майбутнього бізнесу створюють «каркас» бізнес-плану, визначають його спрямованість, логіку побудови і зміст відповідних розділів.

Специфічні особливості розробки бізнес-плану: бізнес-план фінансового оздоровлення, реорганізації, бізнес-план диверсифікації підприємства

 

Фінансове оздоровлення підприємства — це комплекс послідовних взаємозв’язаних заходів фінансово-економічного, виробничо-технічного, організаційного та соціального характеру, спрямованих на виведення суб’єкта господарювання з кризи і відновлення або досягнення ним прибутковості та конкурентоспроможності.

Процес фінансового оздоровлення підприємства передбачає послідовне здійснення заходів, що потребують певних коштів, котрі надходять, як правило, із зовнішніх джерел. Як і кожний проект, що потребує залучення зовнішніх джерел фінансування, проект фінансового оздоровлення потребує складання відповідного бізнес-плану, тобто документа, який визначає цілі та розкриває процес проведення санації підприємства-боржника. Бізнес-план фінансового оздоровлення розробляється зазвичай представниками санатора, підприємства-боржника та незалежної аудиторської фірми.

Бізнес-план фінансового оздоровлення підприємства, хоч і має ознаки, логіку побудови та загальну структуру стандартного бізнес-плану, проте, відрізняється певними особливостями, які випливають із самої суті та специфіки проведення санації.

Оскільки бізнес-план санації підприємства покликаний передовсім обґрунтувати потребу в коштах для фінансового оздоровлення підприємства, то найпершою та найголовнішою його особливістю є докладна оцінка кризового стану підприємства. Ці відомості подаються як перший розділ бізнес-плану (після резюме) і містять:

¾ загальну характеристику підприємства;

¾ оцінку його фінансового стану;

¾ опис тих «вузьких місць» та «проблемних зон», що призвели до кризового стану.

Другим розділом, характерним саме для цього виду бізнес-плану, є обґрунтування основних параметрів фінансового оздоровлення. Цей розділ містить такі дані:

¾ обґрунтування концепції та форми санації;

¾ обґрунтування джерел фінансування проекту;

¾ розрахунки потреби підприємства у фінансових ресурсах;

¾ прогнозні результати реалізації проекту.

Обґрунтування концепції санації відіграє чи не найважливішу роль під час розробки бізнес-плану, адже вона відображає ідеологію здійснення передбаченого оздоровлення, визначаючи його майбутні напрями та форми. На вибраній концепції санації будуються всі наступні обґрунтування як напрямів діяльності, так і джерел та розмірів потрібних фінансових вкладень.

Реорганізація підприємства, спрямована на його оздоровлення, часто спричиняється до зміни структури і навіть юридичного статусу підприємства. Вона може мати такі основні форми:

Ø реструктуризація (організаційно-правова, управлінська, технічна, економічна, фінансова);

Ø приватизація.

Форми реорганізації є досить різними за своєю суттю, часто потребують розробки різних проектів, що відображується в певних особливостях бізнес-планів.

Так, у разі реструктуризації підприємств першою такою особливістю є необхідність розробки розділу «Вибір та обґрунтування виду реструктуризації». Його розробляють на підставі таких даних:

Ø аналіз зовнішніх та внутрішніх чинників впливу на господарську діяльність підприємства;

Ø аналіз конкурентоспроможності продукції;

Ø аналіз техніко-економічного та фінансового стану підприємства;

Ø виявляння слабких місць та причин кризового стану підприємства;

Ø оцінка глибини кризового стану.

Правильно вибраний вид реструктуризації дасть змогу спрямувати отримані фінансові ресурси в потрібне русло та гарантовано досягти очікуваних результатів.

Наступним специфічним розділом бізнес-плану є «Обґрунтування вибору варіанта реструктуризації», що складається на підставі оцінювання можливостей реорганізації окремих виробничих підрозділів і створення на цій базі самостійних підприємств. У цьому розділі аналізують:

Ø рівень освоєння нових ринків, що визначає можливу швидкість зміни структури збуту продукції;

Ø рівень специфічних виробничих знань та технологій.

Реструктуризація може проводитися за такими варіантами:

1) злиття підприємств;

2) виділення окремих структурних підрозділів;

3) перепрофілювання підприємства.

Вибір варіанта спирається на аналітичні дані, подані в попередніх розділах, та стає основою для розроблення наступних прогнозів та розрахунків.

Третім етапом є «Обґрунтування форми проведення реструктуризації» — оперативної або стратегічної. Цей розділ містить інформацію про:

Ø прогнозні терміни проведення реструктуризації;

Ø перелік заходів, що вживатимуться для цього.

У четвертому розділі вміщуються розрахунки витрат на реструктуризацію та обґрунтування джерел фінансування цих витрат.

П’ятий розділ бізнес-плану реорганізації підприємства присвячується обґрунтованим способам розв’язання соціальних проблем, які неминуче постають за проведення реструктуризації будь-якого виду.

Шостий розділ включає прогнозну оцінку ефективності проек­ту, яка базується на:

¾ очікуваних результатах господарської діяльності підприємства;

¾ динаміці обсягу виробництва;

¾ підвищенні конкурентоспроможності продукції;

¾ прискоренні оборотності капіталу;

¾ збереженні гарантій соціального захисту працівників.

Решта розділів відповідає стандартній формі бізнес-плану і містить розрахунки та обґрунтування конкретних заходів, спрямованих на реалізацію проекту реструктуризації (виробничий план, маркетинг-план, організаційний план, фінансовий план, оцінка ризиків і т. ін.).

Якщо реорганізація підприємства має форму приватизації, то відповідний бізнес-план розробляється покупцем за загальновживаною логікою та структурою.

У широкому розумінні диверсифікація — це розширення сфери діяльності будь-якої організації без огляду на те, до якої сфери економіки вона належить.

Теоретично диверсифікація покликана розв’язати такі проблеми:

¾ підвищити стійкість бізнесу;

¾ збільшити розміри бізнесу;

¾ використати нові можливості;

¾ збільшити ефективність бізнесу за рахунок синергії;

¾ з найменшими втратами змінити вид діяльності.

Але досить часто трапляється так, що підприємства, які вирішили диверсифікувати свою виробничу діяльність, не знають усіх «підводних каменів» та «пасток» цього процесу. Найчастіше керівники не замислюються над такими питаннями, як проблема взаємодії різних видів бізнесу, «розпорошення» ресурсів, складнощів «вбудовування» нового бізнесу в існуючий, розподілу ресурсів між старим та новим бізнесом.

Виходячи з цього буде найдоцільнішим перед прийняттям рішення про диверсифікацію діяльності підприємства скласти відповідний бізнес-план, який одразу висвітлить усі «вузькі місця». Розробка такого бізнес-плану потрібна не стільки для залучення зовнішнього капіталу на фінансування проекту, скільки для самих власників компанії, яка бажає розширити чи змінити свій бізнес.

Найпершим завданням бізнес-плану диверсифікації діяльності є обґрунтування вибору певного виду диверсифікації.

В економіці виділяють два основні її види — споріднену (пов’язану) та конгломератну диверсифікацію.

У другому розділі бізнес-плану подається інформація щодо конкретної форми та направленості диверсифікації.

Так, якщо на основі фінансового аналізу було вибрано споріднену диверсифікацію, у другому розділі бізнес-плану треба розглянути інформацію про ту галузь, на ринки якої компанія спрямує свою діяльність. У цьому розділі має бути проведений тест на привабливість. Галузі, що їх вибирають для диверсифікації, мають бути структурно привабливими принаймні в перспективі. Використання аналізу галузей треба спрямувати на порівняння привабливості інвестиційних можливостей у нові галузі з тими, які фірма вже освоїла.

Якщо ж було вирішено провести конгломератну диверсифікацію, то в цьому розділі треба подати повну інформацію про фірми, які будуть придбані, або про підрозділи, котрі будуть створені «з нуля» як оператори кардинально нових ринків.

Третій розділ бізнес-плану в обох випадках повинен бути присвячений розв’язанню питання щодо сумісності існуючих та нових сфер бізнесу. У цьому розділі розглядаються результати проведених тестів «на вартість входження» та на додаткові вигоди, а також докладно розробляється відповідна корпоративна стратегія підприємства.

Резюме

 

1. У системі заходів, що мають на меті виведення підприємства з кризового фінансового стану, важлива роль належить його санації, або фінансовому оздоровленню. Бізнес-план санації підприємства покликаний передовсім обґрунтувати потребу в коштах для фінансового оздоровлення підприємства, отже, найпершою та найголовнішою його особливістю є глибокий аналіз кризового стану підприємства. Мета фінансового оздоровлення вважається досягнутою, а відповідно, і розроблений бізнес-план ефективним, якщо за рахунок зовнішнього фінансування та реорганізаційних заходів буде нормалізовано господарську діяльність та відвернуто банкрутство й ліквідацію підприємства.

2. Реорганізація підприємств тісно пов’язана з їх фінансовим оздоровленням і спрямована на здійснення організаційних процедур, що забезпечать ефективніші форми господарювання і тим самим сприятимуть їхньому фінансовому оздоровленню, підвищенню платоспроможності та конкурентоспроможності. У бізнес-плані реорганізації необхідно обґрунтувати вид та варіант організаційних змін та форму їх проведення. Бізнес-план приватизації складається за типовою формою.

3. Бізнес-план інноваційного проекту має переконливо обґрунтувати його комерційну привабливість. До нього бажано додати експертний висновок науково-дослідної установи про промислову придатність нововведення.

4. Підприємства, які вирішили диверсифікувати свою виробничу діяльність, часто не знають усіх «підводних каменів» та «пасток» цього процесу. Найчастіше керівники не замислюються над такими питаннями, як проблеми взаємодії різних видів бізнесу, розпорошення ресурсів, «вбудовування» нового бізнесу в існуючий, розподілу ресурсів між старим та новим бізнесом. Виходячи з цього буде найдоцільнішим перед прийняттям рішення про диверсифікацію діяльності підприємства скласти відповідний бізнес-план, який одразу висвітлить усі «вузькі місця». Розробка такого бізнес-плану потрібна не стільки для залучення зовнішнього капіталу на фінансування проекту, скільки для самих власників компанії, яка бажає розширити чи змінити свій бізнес. У процесі його складання необхідно обґрунтувати вид диверсифікації (на основі результатів ретельного стратегічного та фінансового аналізу). В організаційному плані треба приділити особливу увагу змінам, пов’язаним зі злиттям з іншими підприємствами або з їх поглинанням, якщо це передбачено проектом.

 


Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  3. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  4. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  5. II. Завдання на проект.
  6. III. Актуалізація набутих знань
  7. III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  8. III. Контроль знань
  9. III. Повторення вивченого матеріалу.
  10. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  11. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  12. IV. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 741

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Хто і чому зацікавлений у здійсненні інвестиційних бізнес-проектів? | Завдання до експрес-контролю якості засвоєння знань лекційного матеріалу з теми 3

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.