Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Групи проблем, характерних для дитячого віку

Таблиця 9

Специфіка соціальної роботи з представниками проблемних груп

Основні поняття: проблемна ситуація, ризик, група ризику, проблемна група, «практичне поле» соціальної роботи з представниками проблемних груп.

Соціальна робота завжди здійснюється в межах «проблемної ситуації», що ха­рактеризується таким станом соціокультурного життя на індивідуальному, групо­вому, загальносоціальному рівнях, за якого під дією зовнішніх або внутрішніх чинників раніше сталі процеси способу життя, взаємодії людей, їхні динамічні зв'язки з оточенням виявляються порушеними, а механізми відновлення балансу відсутні; при цьому виникає необхідність перегляду (аж до відмови від них) звич­них соціокультурних зразків і т. ін., оскільки за обставин, що змінилися, вони втра­чають функції засобів підтримки соціокультурного порядку, що приводять до ба­жаних результатів.

Виходячи з такого розуміння «проблемної ситуації» в соціальній роботі, будь-який її клієнт може опинитися в такій ситуації.

Покажемо це на прикладі трьох груп проблем, що виникають у житті дитини [22, С. 9-10].

Перелік проблем з точки зору вчених   Перелік проблем з точки зору соціальних педагогів / працівників, які практикують
1. Проблеми свободи вибору й соціальної творчості - труд­нощі на шляху реалізації дити­ною її інтересів і потреб у вже сформованих нормах соціаль­ного життя або труднощі у створенні нових норм соціаль­них взаємин (прояв власного ставлення до людей, установ­лення нового статусу, розши­рення масштабів впливу на навколишнє середовище тощо) 1. Проблеми, пов'язані зі збереженням психічного здоров'я дітей, розвитком особистості, самовизна­ченням дітей і підлітків, - фахове самовизначення підлітків з урахуванням можливостей соціального середовища; психологічна дезадаптивність, тривож­ність, страхи; саморозвиток дитини й реалізація її здібностей у соціальному середовищі; особистісне самовизначення, розвиток рефлексії; проблеми, пов'язані з неблагополуччям сім 'ї, порушенням прав дитини й насильством - психологічне неблагополуччя в роди­ні, сім'я «соціального ризику», важкий матеріальний стан, безпритульність дітей, алкоголізм і або наркома­нія батьків; дотримання, охорона і захист прав дітей-підлітків, які потребують правової соціальної та педа­гогічної допомоги; опіка, піклування, сирітство; агре­сія, насильство в сім'ї
2. Проблеми соціальної адап­тації й дезадаптації - труд­нощі в засвоєнні та пристосу­ванні до існуючих норм соціа­льного життя або труднощі в дозволі тих норм, що є соціа­льно небезпечними, несуть у собі загрозу для життя й здо­ров'я дитини 2. Проблеми, пов'язані з неадекватною та девіантною поведінкою, дезадаптацією дітей і підлітків у соціаль­ному середовищі- «важкі» діти (некеровані, педагогічно запущені, які поводяться зухвало, агресивно); дурна компанія, кримінальний контакт, причетність до кри­мінальних обставин, перебування на обліку в міліції; вживання дітьми алкоголю, наркотиків; адаптація до нового середовища (у новому класі, школі, дитячому колективі); дезадаптація до норм соціального життя в колективі і, як наслідок, до самотності, дефіциту спіл­кування
3. Проблеми соціальної інтег­рації або дезінтегрованості - труднощі в об'єднанні або роз'єднанні потреб, інтересів і можливостей дитини, її сім'ї з можливостями, потребами й інтересами інших людей; труд­нощі в розширенні й розвитку соціальних зв'язків або виході із попередньої системи стосу­нків і зв'язків   3. Проблеми, пов 'язані з конфліктами й морально-психологічним кліматом у школі, мікросередовшці - агре­сивна поведінка дорослих, насамперед учителів (чіп­ляються, кричать); конфлікти між дорослими й дітьми, вчителями та учнями; відмова вчителів працювати з учнями; пригніченість через нерозуміння навчального матеріалу; низька успішність, ухиляння від навчання, відсутність інтересу до шкільного життя, до розши­рення сфери спілкування; конфлікти в середовищі однолітків; багатосторонні конфліктні ситуації: не­вміння будувати взаємини при спілкуванні, розв'язу­вати конфліктні ситуації; відсутність чітких орієнтирів вибору

Крім того, феномен «проблемна ситуація» диктує спрямованість організації соціальної роботи на проблемно-орієнтований підхід до неї, що означає вирішення проблем клієнтів з акцентом на усвідомлення, стимулювання й підтримку їхніх власних здібностей і ресурсів [13, С. 8-9].

Подолання «проблемного поля» соціальної роботи припускає також її спрямо­ваність на здійснення завдань реформування соціальної роботи в Україні, насампе­ред, у таких її сферах, як соціальна політика, державно-правові основи, здоров'я і здоровий спосіб життя нації, захист і забезпечення цивільних прав і свобод тощо [14, С. 381.

«Проблемна ситуація» в практиці соціальної роботи найбільш адекватно може бути подана поняттями «ризик» і «група ризику».

Ризик - ситуативна характеристика проблемної діяльності, що означає неви­значеність її наслідків, за якої можливі альтернативні варіанти помилки або успіху. На основі поняття ризику виникає поняття групи ризику.

Групи ризику - це категорії людей, чий соціальний стан за тими або іншими ознаками не має стабільності, які практично не можуть поодинці перебороти труд­нощі, що виникли в їхньому житті; все це в результаті може призвести до втрати ними соціальної значущості, духовності, морального образу, біологічної загибелі [17, С. 419].

До цієї групи відносять такі категорії людей: інваліди, діти-сироти, діти з від­хиленою (асоціальною, девіантною) поведінкою, літні люди й розумово відсталі, біженці, люди, які зазнали насильства, алкоголіки, наркомани, бездомні, жертви екологічних катастроф, сексуальні меншості, злочинці, хворі на СНІД, люди, які займаються проституцією, обдаровані люди, які відчувають труднощі в спілкуванні («важкі» для інших), та інші.

Серед усіх представників груп ризику найбільш проблемними (з огляду на свої найбільш загальних соціальних ознак) є такі: дезадаптанти (ті, що порушують про­цес взаємодії людини з навколишнім середовищем), девіанти (виявляють поведінку, що відхиляється від норми), деприванти-делінквенти (які здійснили незаконні дії), маргінали тощо.

З зазначеного можна зробити висновок, що в професійному плані робота соці­ального педагога з представниками проблемних груп пов'язана, насамперед, з проблемою його власного соціального ризику (відчуття емоційного виснаження, наявність ворожості стосовно клієнтів і психосоматичних захворювань; негативна самооцінка, зростання агресивності й почуття провини тощо). Звідси виникає необ­хідність захисту самого соціального працівника, який працює з представниками проблемних груп клієнтів.


Читайте також:

  1. Алгоритми групи KWE
  2. Важливою ознакою класифікації є принцип побудови перетворювачів кодів, згідно з яким їх можна поділити на чотири групи.
  3. Варіанти групи крові
  4. Визначення та класифікація небезпечних і шкідливих виробничих чинників, характерних для офісів та фінансових.
  5. Вимоги до керівника групи
  6. Вимоги до професійних і особистісних якостей керівника групи АСПН
  7. Витрати, пов'язані з одержанням освіти, можна розділити на три групи
  8. Відмінювання іменників другої відміни. Особливості поділу на групи іменників з основою на –р. Особливості відмінкових закінчень іменників другої відміни родового відмінка.
  9. Відновлення металів може проводитись різними методами, які зручно об'єднати в такі групи: пірометалургійні, гідрометалургійні та електрометалургійні.
  10. Віковий підхід і взаємодія різних рівнів соціального досвіду в діяльності різновікових дитячих об’єднань. Функції різновікової групи.
  11. Властивості елементів підгрупи берилію
  12. Вплив групи однолітків на формування особистості дошкільника.




Переглядів: 1441

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Програма технології формування та розвитку особистості в соціальній (соціально-педагогічній) роботі | Характеристика проблемних груп

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.