Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методика ознайомлення учнів з прийомами усного додавання і віднімання двоцифрових чисел

Перший клас

Загальний прийом додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток

Підготовчі вправи:

а) засвоєння учнями порозрядного складу двоцифрових чисел в процесі вивчення нумерації;

б) засвоєння прийомів виконання дій додавання і віднімання, пов’язаних з нумерацією чисел;

засвоєння правила: числа можна додавати в довільному порядку.

Ознайомлення з прийомом виконання дій відбувається за такою схемою:

- монологічне пояснення вчителя або евристична бесіда, яку проводить вчитель, з використанням розгорнутого запису обчислення

 

34 + 52 =

 

30 4 50 2 30 + 50 = 80 4 + 2 = 6 80 + 6 = 86 34 + 52 = 86;

Зразок пояснення: Число 34 розкладаємо на розрядні доданки 30 і 4; число 52 розкладаємо на розрядні доданки 50 і 2; десятки додаємо до десятків: 30 + 50 = 80; одиниці додаємо до одиниць: 4 + 2 = 6; додаємо знайдені суми: 80 + 6 = 86; сума чисел 34 і 52 дорівнює 76;

– пояснення учнем/учнями за підтримки вчителя прийому обчислення за менш розгорнутим записом: 43 + 24 = 40 + 3 + 20 + 4 = 60 + 7 = 67;

– пояснення учнем/учнями способу виконання дії 25 + 71, допоміжних записів нема, вчителем можуть даватися навідні запитання;

– колективне виконання із записом на дошці і в зошитах з повним усним поясненням кількох прикладів 35 + 41 14 + 62;

– самостійне виконання із записом у зошитах кількох прикладів 33 + 33 72 + 16.

При виконанні обчислень учні опираються на правила: 1) при додаванні двоцифрових чисел десятки додають до десятків, одиниці – до одиниць; 2) при відніманні двоцифрових чисел десятки віднімають від десятків, одиниці – від одиниць.

Після засвоєння загального прийому розглядаються окремі випадки додавання і віднімання виду: 54 + 30, 54 + 3, 20 + 47, 79 – 40, 79 – 4. При вивченні прийомів додавання і віднімання вказаних видів звертаємо увагу на зручність виконання дії в кожному конкретному випадку. При виконанні дій 54 + 30 і 54 + 3, акцентуємо увагу на тому, що у першому випадку десятки зручніше додавати до десятків, а в другому випадку одиниці зручніше додавати до одиниць. Те ж саме стосується і виконання дії віднімання. В кінці вивчення теми розглядається також спрощений прийом додавання, коли на розрядні доданки розкладається тільки друге число: 53 + 45 = 53 + (40 + 5) = (53 + 40) + 5 = 93 + 5 = 98.

При завершенні першого класу на рівні ознайомлення можна розглянути (але не обов’язково) прийоми додавання і віднімання з переходом через десяток в межах 20.

Другий клас

1) Прийоми додавання і віднімання чисел з переходом через десяток у межах 20

а) 8 + 7 = 8 + (2 + 5) = 8 + 2 + 5 = 10 + 5 = 15.

Зразок пояснення: Число 7 будемо додавати частинами. Для цього 7 розкладаємо на два зручних доданки: 2 (щоб доповнити 8 до 10) і 3. До числа 8 додаємо, маємо 10. До 10 додаємо 3, отримуємо 13. Отже сума чисел 8 і 5 дорівнює 13.

б) 5 + 8 = 8 + 5 = 8 + (2 + 3) = 8 + 2 + 3 = 10 + 3 = 13.

Зразок пояснення: Зручніше менше число додавати до більшого. Тому спочатку скористаємось переставним законом і будемо мати 5 + 8 = 8 + 5. А далі число 5 додаємо частинами.

в) Спосіб 1. 12 – 5 = 12 – (2 + 3) = 12 – 2 – 3 = 10 – 3 = 7.

Зразок пояснення: Використаємо правило віднімання числа частинами. Для цього від’ємник 5 розкладемо на два зручних доданки: 2 (бо у числі 12 – дві окремих одиниці) і 3. Від 12 віднімемо 2, отримаємо 10; від 10 віднімемо 3, маємо 7. Отже різниця чисел 12 і 5 дорівнює 7.

Спосіб 2. 12 – 5 = (10 +2) – 5 = 10 – 5 + 2 = 5 + 2 = 7.

Зразок пояснення. Розкладемо число 12 на десятки і одиниці. Число 5 віднімемо від 10(ми вміємо це робити), отримаємо 5. До одержаного результату 5 додамо 2 одиниці зменшуваного. Отримаємо 7.

Спосіб 3. 12 – 5 = 7, тому що 7 + 5 = 12.

2) Таблиці додавання та віднімання одноцифрових чисел з переходом через десяток

 

1+6=7   7–6=1
2+6=8   8–6=2
3+6=9   9–6=3
4+6=10   10–6=4
5+6=11   11–6=5
6+6=12   12–6=6
6+7=13   13–6=7
6+8=14   14–6=8
6+9=15   15–6=9

 

 

Послідовність складання таблиць додавання віднімання:

– приклади додавання/віднімання в межах 10 просто зачитуються учням вголос;

– приклади додавання/віднімання з переходом через розряд зачитуються, але при цьому дається пояснення способу виконання дії, після пояснення деякі приклади записуються в зошитах. Після запису приступають до пояснення наступного прикладу. Можна записати два-три приклади через один як для таблиці додавання, так і для таблиці віднімання.

3) прийом округлення

а) 9 + 5 = 10 + 5 – 1= 15 – 1 = 14.

Зразок пояснення: Перший доданок збільшили на 1, то і сума збільшиться на 1. Щоб отримати реальний результат, треба від одержаної суми чисел 10 і 5, тобто числа 15, відняти 1.

Аналогічне пояснення дається і у випадку додавання виду 5 + 8 = 5 + 10 – – 2 = 15 – 2 = 13. Тут змінюється другий доданок.

б) 18 – 9 = 18 – 10 + 1 =8 + 1 = 9.

Зразок пояснення: При відніманні від’ємник збільшили на 1, різниця буде на 1 менша від реальної. Щоб одержати правильний результат, треба до різниці чисел 18 і 10 додати 1.

4) Усне додавання і віднімання чисел у межах 100 з переходом через розряд

Перший крок – додавання і віднімання одноцифрового числа до/від двоцифрового виду 45 + 7, 45 – 7.

Зразок пояснення

45 + 7:

а) Порозрядне додавання. Одиниці зручніше додавати до одиниць. До 5 + 7 = 12. Число 12 – це 10 і 2. До 40 + 10 = 50. 50 + 2 = 52. Отже, сума чисел 47 і 5 дорівнює 52.

б) Додавання числа частинами. Число 45 – це 40 і 5. Число 7 розкладемо на 5 (щоб доповнити одиниці числа 45 до 10) і 2. До 5 + 5, маємо 10. 40 + 10 = 50. 50 + 2 = 52.

45 – 7:

а) Віднімання числа від суми. Число 45 – це 30 і 15. 15 – 7 = 8. 30 + 8 = 38. Отже 45 – 7 = 38.

б) Віднімання числа частинами. 7 – це 5 і 2. 45 – 5 = 40. Щоб відняти ще 2, заберемо від 40 число 10. 10 – 2 = 8. 30 + 8 = 38. Отже 45 – 7 = 38.

Другий крок – вивчення прийомів додавання і віднімання двоцифрових чисел виду 45 + 27, 45 – 27.

Зразок пояснення

45 + 27:

а) Загальний прийом (порозрядне додавання). Число 45 – це 40 і 5. Число 27 – це 20 і 7. Десятки додаємо до десятків, одиниці – до одиниць. 40 + 20 = 60, 5 + 7 = 12. 60 + 12 = 72. Отже, сума чисел 45 і 27 дорівнює 72.

б) Спрощений прийом (за правилом додавання суми до числа). Розкладаємо на розрядні доданки 20 і 7 тільки число 27. 45 + 20 = 65. 65 + 7 = 72. Отже, сума чисел 45 і 27 дорівнює 72.

45 – 27:

а) Загальний прийом (за правилом віднімання суми від суми). Число 45 розкладаємо на зручні доданки 30 і 15, число 27 – на розрядні доданки 20 і 7. 30 – 20 = 10. 15 – 7 = 8. 10 + 8 = 18. Отже, різниця чисел 45 і 27 дорівнює 18.

б) Спрощений прийом (за правилом віднімання суми від числа). Розкладаємо на розрядні доданки 20 і 7 тільки число 27. 45 – 20 = 25. 25 – 7 = 18. Отже, різниця чисел 45 і 27 дорівнює 18.

5) прийом округлення: 45 + 49, 57 – 18.

Зразок пояснення

45 + 49:

Число 49 близьке до числа 50, яке легко додавати. 45 + 50 = 95. Але ми додали на 1 більше, ніж потрібно. Щоб одержати правильний результат, треба від 95 відняти 1. Отже сума чисел 45 і 49 дорівнює 94.

57 – 18:

Число 18 близьке до числа 20. 57 – 20 = 37. Але ми відняли на 2 одиниці більше, ніж було потрібно. Щоб одержати правильний результат, потрібно ці дві одиниці додати до 37. Отже різниця чисел 57 і 18 дорівнює 39.

Третій клас

Прийоми усного додавання і віднімання круглих трицифрових чисел виду 450 + 270, 450 – 270.

Зразок пояснення загального прийому і спрощеного подібний до пояснення додавання і віднімання двоцифрових чисел через розряд.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. I. Актуалізація знань учнів
  3. I. Контроль і закріплення знань учнів
  4. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  5. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  6. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  7. II. Множення круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа.
  8. II. Розвиток математичних знань учнів.
  9. II. Розвиток математичних умінь учнів
  10. II. Розвиток математичних умінь учнів
  11. II. Розвиток математичних умінь учнів
  12. II. Розвиток математичних умінь учнів




Переглядів: 2291

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Залежність результату арифметичної дії від зміни одного з компонентів | Ознайомлення з письмовим додаванням і відніманням. Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.259 сек.