Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тестові завдання до модуля ІІ

„Філософсько-методологічні принципи та проблеми сучасної науки”

Тема 4. Систематика методологічних принципів, критерії їх відбору та роль в процесі наукового пізнання

4.1. Принцип відповідності

 

4.1.1. Які з наведених принципів відносяться до апріорних:

1) принципи відповідності; 2) перші два принципи термодинаміки; 3) принцип доповнювальності; 4) принципи теорії відносності; 5) принципи симетрії; 6) принцип невизначеності; 7) принцип інваріантності електричного заряду; 8) принцип неможливості (заборони)?

 

4.1.2. Який з наведених методологічних принципів сучасного природознавства є підтвердженням узагальненого методологічного положення про взаємозв’язок відносної та абсолютної істини:

1) принцип відповідності; 2) принцип доповнювальності; 3) принципи симетрії, інваріантності; 4) принцип невизначенності?

 

4.1.3. Чи можливе на підставі принципу відповідності в існуючому дотепер вигляді визначення варіантів об’єднання теорії гравітації з квантовою механікою (квантової теорії гравітації):

1) так; 2) ні; 3) малоймовірне; 4) ймовірно, але за певних умов?

Відповідь обґрунтуйте.

 

4.1.4. Як змінюється за величиною скорочення поздовжніх розмірів ∆ релятивістських об’єктів, які мали швидкість внаслідок збільшення швидкості їх руху удвічі, тобто до :

1) зменшується у разів; 2) не змінюється; 3) збільшується у разів; 4) збільшується у разів?

Відповідь обґрунтуйте розрахунками.

 

4.1.5. Які релятивістські співвідношення (з наведеного переліку) мають відповідні класичні аналоги згідно вимогам методологічного принципу відповідності, а які – не мають класичних аналогів:

1) закон додавання швидкостей; 2) кінетична енергія; 3) повна енергія; 4) просторово-часовий інтервал; 5) сповільнення часу; 6) релятивістський імпульс?

Відповідь обґрунтуйте.

 

4.1.6. Як зміниться за величиною часовий інтервал ∆ (сповільнення часу в ІСВ) внаслідок збільшення швидкості удвічі, тобто до величини :

1) < ; 2) ; 3) > ?

Відповідь обґрунтуйте розрахунками.

 

4.1.7. Які фізичні параметри (з наведеного переліку) залишаються інваріантними як в класичній, так і у релятивістській механіках, а які не залишаються інваріантними:

1) часовий інтервал; 2) поперечні розміри; 3) маса; 4) поздовжні розміри; 5) імпульс; 6) швидкість світла; 7) просторово-часовий інтервал поміж подіями?

Відповідь обґрунтуйте.

 

4.1.8. Який з наведених параметрів є характеристичним параметром принципу відповідності поміж математичними апаратами релятивістської та класичної механіки:

1) швидкість світла с; 2) співмножник Лоренца ; 3) сталі Планка або ; 4) параметр ; 5) головне квантове число = 1,2,3,4,5; 6) просторово-часовий інтервал поміж подіями?

Відповідь обґрунтуйте.

 

4.1.9. Який з наведених параметрів є характеристичнимпараметром принципу відповідності поміж математичними апаратами квантової та класичної механік:

1) швидкість світла с; 2) співмножник Лоренца ; 3) сталі Планка або ; 4) параметр ; 5) головне квантове число = 1,2,3,4,5; 6) просторово-часовий інтервал поміж подіями?

Відповідь обґрунтуйте.

 

4.1.10. Який з наведених параметрів світлової хвилі являється характерним параметром принципу відповідності поміж хвильовою та геометричною оптиками:

1) фаза хвилі; 2) довжина хвилі; 3) амплітуда хвилі; 4) частота або період; 5) хвильове число?

Відповідь обґрунтуйте.

 

4.2. Принцип невизначеності

 

4.2.1. Співвідношення поміж довжинами хвиль де Бройля протона ( кг) та електрона ( кг) при їх однаковій швидкості руху становить:

1) <1; 2) =1; 3) >1?

Відповідь обґрунтуйте розрахунками.

 

4.2.2. При якій швидкості довжина хвилі де Бройля для електрона становить :

1) ; 2) ; 3) ?

Відповідь обґрунтуйте розрахунками.

 

4.2.3. Співвідношення поміж шириною енергетичного рівня атома в метастабільному стані з середнім часом життя та в збудженому стані з середнім часом життя становить:

1) < ; 2) ; 3) > ?

4.2.4. Який з двох нерелятивістських електронів, що мають однакову швидкість описується законами класичної механіки, тобто має траєкторію руху, а який – законами квантової механіки, тобто при відсутності траєкторії руху:

1) електрон в електронно-променевій трубці (монітор, кінескоп) з геометричними розмірами ∆ ; 2) електрон в оболонці атома з діаметром ?

Відповідь обґрунтуйте розрахунками на підставі принципу невизначеності.

 

4.2.5. На підставі принципу невизначеності доведіть, що нерелятивістський електрон ( кг) з швидкістю може перебувати в оболонці атома діаметром , але не може перебувати в атомному ядрі діаметром . При розрахунках вважати, що кг, а стала Планка Дж·с.

 

4.2.6. На підставі принципу невизначеності доведіть, що нерелятивістські нуклони (протон та нейтрон) з швидкостями можуть перебувати в атомному ядрі діаметром . При розрахунках вважати, що кг, а стала Планка Дж·с.

 

4.2.7. Середній час життя атома у збудженому стані становить . Ширина енергетичного збудженого рівня (невизначеність енергії) при цьому становить:

1) < 10-26 Дж; 2) ≈ 10-26 Дж; 3) ≥ 10-26 Дж?

Відповідь обґрунтуйте за допомогою принципа невизначеності, припускаючи, що стала Планка Дж∙с.

 

4.2.8. Ширина енергетичного рівня (невизначеність енергії) атома у метастабільному стані становить = 10-28 Дж = 6,25 ∙ 10-10 еВ.

Невизначеність середнього часу перебування атома в метастабільному стані за цих умов становить:

1) < ; 2) ; 3) > ?

Відповідь обґрунтуйте за допомогою принципу невизначеності, припускаючи, що стала планка Дж∙с.

 

4.2.9. Час життя „елементарних частинок”, тобто часовий інтервал поміж їх народженням та анігіляцією, становить в середньому .Якою буде за цих умов невизначеність енергії таких „частинок”:

1) < (10-13 ÷ 10-12) Дж; 2) = (10-13 – 10-12) Дж;

3) > (10-13 ÷ 10-12) Дж?

Відповідь обґрунтуйте за допомогою принципу невизначеності, припускаючи, що стала Планка Дж·с.

 

4.2.10. Невизначеність значення маси „елементарної частинки” з середнім часом життя становить за величиною:

1) < 10-29 кг; 2) = 10-29 кг; 3) > 10-29 кг?

Відповідь обґрунтуйте за допомогою принципа невизначеності, припускаючи, що стала Планка Дж∙с.

 

4.3. Принцип доповнювальності

 

4.3.1. Принцип доповнювальності передбачає використання основних понять, класичної фізики (енергія W, час t, імпульс p, координати x, y, z тощо) за умови:

1) зміни способу їх одночасного використання;

2) врахування притаманної їм доповнювальності;

3) зміни способу їх використання та врахування їх взаємодоповнювальності?

 

4.3.2. Чи можливе одночасне використання методів вимірювання просторово-часових (кінематичних) та енергетично-імпульсних (динамічних) параметрів квантових мікрооб’єктів без втрати інформації:

1) можливе; 2) не можливе; 3) малоймовірне?

 

4.3.3. Взаємодоповнювального є пара фізичних параметрів або величин, яким відповідають:

1) комутативні оператори; 2) не комутативні оператори?

 

4.3.4. В класичній фізиці елементами фізичної реальності являються:

1) безпосередньо об’єкт дослідження;

2) вимірювальний прилад;

3) процес спостереження, тобто взаємодія приладу з об’єктом дослідження?

 

4.3.5. В сучасній квантовій фізиці елементами фізичної реальності являються:

1) безпосередньо об’єкт дослідження;

2) вимірювальний прилад;

3) процес спостереження, тобто взаємодія приладу з об’єктом дослідження?

 

4.3.6. Класична фізична „реальність” охоплює:

1) актуально задане; 2) потенціально-можливе?

 

4.3.7. Квантово-механічна „реальність” передбачає реальним:

1) актуально задане; 2) потенціально-можливе?

 

4.3.8. Який з варіантів доповнювальності передбачає „колова”доповнювальність:

1) доповнювальність двох взаємовилучаючих способів опису квантових об’єктів або наборів уявлень щодо них;

2) доповнювальність двох окремих понять в межах певної теорії?

 

4.3.9. Який з варіантів доповнювальності охоплює „паралельна” доповнювальність:

1) доповнювальність певної пари окремих понять які відносяться до одного типу класичного опису (корпускулярного або хвильового);

2) доповнювальність двох способів опису об’єктів (просторово-часового та імпульсно-енергетичного)?

 

4.3.10. Чи можливе застосування принципу доповнювальності поза межами природознавства, тобто в науках про людину:

1) так; 2) малоймовірне; 3) не можливе?

 

4.4. Принцип неможливості (заборони або вилучення)

 

4.4.1. Враховуючи принцип неможливості (у формі принципа заборони Паулі) визначте, яка саме електронна конфігурація (з наведеного переліку) багатоелектронних атомів (Z > 1) відповідає атому літія Li (атомний номер 3):

1) 1S2; 2) 1S2 2S1; 3) 1S2 2S2 2p1; 4) 1S2 2S2 2p2; 5) 1S2 2S2 2p4;

6) 1S2 2S2 2p5; 7) 1S2 2S2 2p6?

 

4.4.2. Яка з наведених теорем може розглядатися як приклад неможливості, що супроводжує процес наукового пізнання, тобто є по суті гносеологічним аспектом неможливості в природознавстві (узагальненої чи специфічної):

1) теорема Піфагора; 2) теорема Геделя; 3) теорема Нетер; 4) теореми Е.Нернст?

 

4.4.3. Враховуючи принцип неможливості (принцип заборони Паулі) визначте, яка електронна конфігурація (з наведеного переліку) багатоелектронних атомів (Z > 1) відповідає атому фтора F (атомний номер 9):

1) 1S2; 2) 1S2 2S1; 3) 1S2 2S2 2p1; 4) 1S2 2S2 2p2; 5) 1S2 2S2 2p4;

6) 1S2 2S2 2p5; 7) 1S2 2S2 2p6?

 

4.4.4. Який з видів неможливості є наслідком симетрії простору-часу:

1) узагальнена; 2) специфічна?

 

4.4.5. Враховуючи принцип неможливості (принцип заборони Паулі) визначте, яка електронна конфігурація (з наведеного переліку) багатоелектронних атомів (Z > 1) відповідає атому неона Ne (атомний номер 10):

1) 1S2; 2) 1S2 2S1; 3) 1S2 2S2 2p1; 4) 1S2 2S2 2p2; 5) 1S2 2S2 2p4;

6) 1S2 2S2 2p5; 7) 1S2 2S2 2p6?

 

4.4.6. Методологічною основою та теоретичним обґрунтуванням якого з фізичних явищ є принцип заборони Паулі (різновидність принципу неможливості):

1) зона теорія твердих тіл; 2) тунельний ефект; 3) періодична система елементів; 4) a-розпад?

 

4.4.7. Враховуючи принцип неможливості (принцип заборони Паулі) визначте, яка електронна конфігурація (з наведеного переліку) багатоелектронних атомів (Z > 1) відповідає атому алюмінія Аl (атомний номер 13):

1) 1S2 2S2 2p6; 2) 1S2 2S2 2p6 3S23p1; 3) 1S2 2S2 2p6 3S2 3p4; 4) 1S2 2S2 2p6 3S2 3p5; 5) 1S2 2S2 2p6 3S2 3p6?

 

4.4.8. Наслідком якої з неможливостей є правила відбору (можливі та неможливі переходи електронів, атому з одного стану в інший):

1) специфічної; 2) узагальненої?

 

4.4.9. Враховуючи принцип неможливості (принцип заборони Паулі) визначте, яка електронна конфігурація (з наведеного переліку) багатоелектронних атомів (Z > 1) відповідає атому сірки S (атомний номер 16):

1) 1S2 2S2 2p6; 2) 1S2 2S2 2p6 3S23p1; 3) 1S2 2S2 2p6 3S2 3p4; 4) 1S2 2S2 2p6 3S2 3p5; 5) 1S2 2S2 2p6 3S2 3p6?

 

4.4.10. Які з наведених варіантів переходу електронів в атомі з одного стану в іншій заборонені принципом неможливості (правилами відбору):

1) 2S«1S; 2) 3p«2d; 3) 3d«1S; 4) 3p«1S; 5) 4f«2p; 6) 3d«2p?

 

4.5. Принципи симетрії, інваріантності

 

4.5.1. Яка з симетрій простору-часу обумовлює інваріантністьімпульса замкненої системи:

1) однорідність часу; 2) однорідність простору; 3) ізотропність простору?

 

4.5.2. Яка з симетрій простору-часу обумовлює інваріантність момента імпульсу замкненої системи:

1) однорідність часу; 2) однорідність простору; 3) ізотропність простору?

 

4.5.3. Яка з симетрій простору-часу обумовлює інваріантність енергії ізольованої замкненої системи:

1) однорідність часу; 2) однорідність простору; 3) ізотропність простору?

 

4.5.4. Незмінність просторового розташування площини руху планет Сонячної системи за еліптичними орбітами обумовлена:

1) інваріантністю енергії ; 2) інваріантністю імпульса ; 3) інваріантністю момента імпульса ?

 

4.5.5. Інваріантність секторіальної швидкості руху планет Сонячної системи за еліптичними орбітами, в одному з фокусів в яких знаходяться Сонце, являється наслідком:

1) однорідності часу; 2) однорідності простору; 3) ізотропності простору?

 

4.5.6. Інваріантність електричного заряду обумовлена:

1) симетрією простору-часу; 2) калібрувальною симетрією; 3) суперсиметрією?

 

4.5.7. Антисиметрія (один з варіантів перестановочної симетрії) як основа принципу заборони Паулі має місце при перестановці:

1) бозонів (тотожні квантових мікрооб’єктів з нульовим або цілочисленним спіном); 2) ферміонів (тотожних квантових мікрооб’єктів з навпілцілим спіном)?

 

4.5.8. Зв'язок поміж двома типами симетрій (зовнішньою та внутрішньою) зумовлений:

1) принципом відповідності; 2) принципом доповнювальності; 3) взаємозв’язком форм буття матерії?

 

4.5.9. Яка з чотирьох фундаментальних взаємодій має найбільшу, а яка – найменшу сукупність динамічних симетрій:

1) сильна; 2) електромагнітна; 3) слабка; 4) гравітаційна?

Відповідь обґрунтуйте на підставі таблиці 3, наведеної в додатку.

 

4.5.10. Правила відбору, тобто можливість переходів електронів поміж енергетичними станами (рівнями) зумовлені:

1) інваріантністю елементарного заряду; 2) інваріантністю енергії; 3) інваріантністю моменту імпульсу; 4) інваріантністю спінового моменту?

 

 

Тема 5. Онтологічна та гносеологічна проблематики

постнекласичної науки

5.1. Проблематика сучасного природознавства.

 

5.1.1. Які з існуючих дотепер проблем сучасного природознавства (з наведеного часткового їх переліку) відносяться до методологічних, а які – до технологічних:

1) проблема керованого термоядерного синтезу; 2) проблема єдиної теорії фундаментальних взаємодій; 3) проблема надпровідності; 4) проблема класифікації “елементарних частинок”; 5) проблема поліпшення характеристик матеріалів; 6) проблема релятивістської мікропричинності?

 

5.1.2. Чи передбачає ймовірність як об’єктивна характеристика фізичних явищ в мікросвіті існування причинного взаємозв’язку в узагальненому філософському тлумаченні:

1) так; 2) не передбачає; 3) передбачає, але за певних умов?

 

5.1.3. Проблема класифікації та систематики елементарних частинок обумовлена:

1) великою кількістю притаманних їм квантових чисел які відповідають їх певним фізичним характеристикам;

2) з’ясуванням закономірності походження сукупності цих квантових чисел;

3) відсутністю необхідної експериментальної бази (прискорювачів надвисоких енергій, хронометрів, детекторів тощо)?

 

5.1.4. Який з методологічних принципів дає підстави для песимістичних прогнозів щодо експериментальних пошуків поодиночних кварків та магнітних монополів:

1) принцип відповідності; 2) принцип невизначеності; 3) принцип неможливості; 4) принцип доповнювальності?

 

5.1.5. Яке з квантових чисел (внутрішніх характеристик елементарних частинок) визначає їх розподіл або класифікацію на ферміони та бозони:

1) ізоспін; 2) середній час життя; 3) маса спокою; 4) електричний заряд; 5) спін?

Відповідь обґрунтуйте на підставі таблиці 2, наведеної в додатку.

 

5.1.6. Яке з квантових чисел (внутрішніх характеристик елементарних частинок) визначає їх розподіл на лептони, мезонита баріони:

1) спін; 2) баріонне число; 3) лептонне число; 4) маса спокою; 5) електричний заряд; 6) ізоспін?

Відповіді обґрунтуйте на підставі таблиці 2, наведеної в додатку.

 

5.1.7. Який з наведеного переліку можливих характерів геометрії Всесвіту відповідає випадку його відкритої моделі, а який – випадку його закритої моделі:

1) геометрія Евкліда (k = 0);

2) геометрія Лобачевського (k = -1);

3) геометрія Рімана (k = + 1)?

 

5.1.8. Експериментальне підтвердження нестаціонарності Всесвіту, зокрема його розширення на існуючій стадії розвитку, отримане на підставі:

1) ефекту Доплера; 2) ефекту Комптона; 3) фотоелектричного ефекту?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.1.9. Чи можливо передбачити подальший розвиток, еволюцію Всесвіту згідно відкритої або закритої його моделі на підставі існуючих оцінок часу його існування Δt, усередненої густини та температури T:

1) неможливо; 2) можливо; 3) малоймовірно?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.1.10. Що є визначальною ознакою процесів розвитку як в органічній, так і в неорганічній природі у будь-яких просторових масштабах (від мікроствіту до мегасвіту):

1) симетрія; 2) асиметрія; 3) взаємодоповнювальна єдність симетрії та асиметрії?

 

5.2. Проблематика епістемології.

 

5.2.1. Чи мають реальне підґрунтя песимістичні прогнози щодо кризи сучасної фундаментальних наук (в межах природознавства):

1) так; 2) ні; 3) мають, але в майбутньому?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.2.2. Умовою та визначальною ознакою подальшого розвитку наукового пізнання є:

1) процес диференціації; 2) процес інтеграції; 3) органічний синтез зазначених процесів?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.2.3. Який з наведеного переліку термінів найбільш точно відображає специфіку поза наукового знання:

1) пара наука; 2) квазінаука; 3) лженаука; 4) псевдонаука?

 

5.2.4. Які чинники зумовлюють ренесанс сучасної псевдонауки:

1) наявність унікального експериментального обладнання; 2) розрив поміж сучасними науковими поняттями та мовою повсякденного спілкування; 3) зміна методологічної свідомості; 4) посилення питомої ваги прикладних наук?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.2.5. Прихильники індетермінізму пропонують в якості еквівалентної заміни принципу причинності:

1) принцип відповідності; 2) принцип невизначеностей; 3) принципи симетрії; 4) принцип доповнювальності?

Чи можлива така заміна?

 

5.2.6. Чи можна вважати, що квантова причинність (статистично-ймовірнісний характер опису) є подальшим узагальненням динамічної причинності (детерміністського опису класичної науки):

1) так; 2) ні; 3) можна, але за певних умов?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.2.7. Який з видів простоти охоплює ітеративна простота (за умови її уточнено-розширеного тлумачення):

1) математичну; 2) динамічну; 3) математичну та динамічну?

Відповідь обґрунтуйте.

 

5.2.8. Якими ознаками (з наведеного переліку), характеризуються прості (закриті), а якими – складні (відкриті) системи:

1) лінійні рівняння; 2) нелінійні рівняння; 3) наявність зворотного зв’язку; 4) відсутність зворотного зв’язку; 5) стабільність; 6) здатність до самоорганізації?

 

5.2.9. Яке з існуючих дотепер визначень категорії „матерія” є більш виправданим і чому:

1) об’єктивна реальність поза свідомістю суб’єкта; 2) позасуб’єктна реальність?

 

5.2.10. Який з можливих наведених варіантів найменувань спеціальної теорії відносності найбільш повно відображає її суть:

1) теорія простору та часу; 2) теорія простору-часу; 3) теорія інваріантів?

Відповідь обґрунтуйте.

 



Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. I. ПРЕДМЕТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
  3. II. Завдання на проект.
  4. II. Перевірка домашнього завдання.
  5. II. Перевірка домашнього завдання.
  6. II. Перевірка домашнього завдання.
  7. II. Перевірка домашнього завдання.
  8. II. Перевірка домашнього завдання.
  9. II. Перевірка домашнього завдання.
  10. II. Перевірка домашнього завдання.
  11. II. Перевірка домашнього завдання.
  12. II. Перевірка домашнього завдання.




Переглядів: 501

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Висновки до модуля ІІ | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.039 сек.