Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Організація бюджетного процесу в Україні та його учасники

 

Організація бюджетного процесу в Україні регламентується Бюджетним кодексом (Додаток А), рішеннями Верховної Ради, місцевих рад народних депутатів та їх виконавчих органів.

Бюджетний процес уявляє собою регламентовану нормами права діяльність, яка пов’язана зі складанням, розглядом, затвердженням, виконанням бюджетів, контролем за їх виконанням, розглядом та затвердженням звітів про виконання бюджетів, що входять до складу бюджетної системи України.

У Бюджетному кодексі (гл. 4 "Бюджетний процес та його учасники") законодавчо закріплено чотири великі стадії бюджетного процесу:

- складання проектів бюджету;

- розгляд та прийняття Закону „Про державний бюджет України” і рішень про місцеві бюджети;

- виконання бюджету, у разі необхідності внесення змін і доповнень до Закону „Про державний бюджет України” і рішень про місцеві бюджети;

- підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету і прийняття рішення щодо нього.

На всіх стадіях бюджетного процесу здійснюються фінансовий контроль і аудит та оцінка ефективності використання бюджетних коштів.

Контроль за дотриманням бюджетного законодавства покладений на Верховну Раду, Рахункову палату, Міністерство фінансів, Державне казначейство, Державну контрольно-ревізійну службу, Верховну Раду АРК, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад.

Усі стадії бюджетного процесу повторюються систематично щорічно. Бюджет складається та затверджується на рік, що має назву бюджетного року або бюджетного періоду. В Україні бюджетний рік співпадає з календарним роком (також бюджетний рік співпадає з календарним у Франції, Бельгії, Швейцарії; у Великобританії, Канаді, Японії він починається з 1 квітня, в Італії – з 1 липня, в США – з 1 жовтня).

Аналізуючи дані табл.. 4.1, можна підкреслити невідповідність термінів прийняття бюджету ВР в перші роки незалежності. З прийняттям Бюджетного кодексу був закладений принцип незворотності дії бюджету в часі, тобто, в разі неприйняття бюджету до 1 січня рік дії бюджету повинний починатися з дати його опублікування і закінчуватись у відповідну дату через рік. Ці норми бюджетного права знайшли своє практичне втілення в дотриманні термінів розгляду та прийняття щорічного бюджету.

Бюджетне планування уявляє собою комплекс організаційно-технічних та методичних заходів із визначення доходів та видатків бюджетів у процесі їх складання, розгляду та затвердження. Воно посідає центральне місце у фінансовому плануванні, оскільки пов'язане з показниками фінансових планів підприємств, організацій та установ різних форм власності. В процесі бюджетного планування аналізуються кількісні та якісні показники, що дає змогу врахувати пропозиції щодо зміцнення дохідної частини бюджету, забезпечення держави необхідним обсягом фінансових ресурсів для виконання визначених Конституцією функцій. Бюджетне планування тісно пов'язане з економічним і соціальним плануванням: низка бюджетних показників базується на показниках плану економічного та соціального розвитку.

 

Таблиця 4.1

Дати подання проекту та прийняття Закону „Про Державний бюджет України”

Бюджетний рік Подання проекту Державного бюджету на розгляд до Верховної Ради Прийняття закону „Про Державний бюджет” на поточний рік
грудень 1991р.-червень 1992 р. 18 червня 1992 р.
березень-квітень 1993р. 9 квітня 1993 р.
січень 1994 р. 1 лютого 1994 р.
березень 1995 р. 7 квітня 1995 р.
грудень 1995 р. 22 березня 1996 р.
вересень 1996 р.-червень1997р. 1 липня 1997 р.
вересень 1997 р. 30 грудня 1997 р.
вересень-жовтень 1998 р. 31 грудня 1998 р.
вересень-жовтень 1999 р. 17 лютого 2000 р.
15 вересня 2000 р. 7 грудня 2000 р.
15 вересня 2001 р. 20 грудня 2001 р.
14 вересня 2002 р. 26 грудня 2002 р.
10 вересня 2003 р. 27 листопада 2003 р.
15 вересня 2004 р. 26 грудня 2004 р.

 

У процесі бюджетного планування забезпечуються необхідні фінансові пропорції у відповідності плану економічного і соціального розвитку; визначаються обсяг доходів бюджету та резерви їхнього росту, обсяг видатків та резерви їхнього скорочення; створюється достатня фінансова база соціального захисту населення; розподіляються доходи і видатки між ланками бюджетної системи; створюються державні матеріальні та фінансові резерви.

Кожний етап бюджетного процесу має особливості, які характеризуються його учасниками (органами та посадовими особи, що наділені бюджетними повноваженнями) та їхніми функціями.

Для здійснення програм та заходів, за рахунок бюджету бюджету, асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів, які за обсягом наданих прав поділяються на головних та розпорядників нижчого рівня. Фізичним та юридичним особам, які не мають статусу одержувача бюджетних коштів вони надаються лише через розпорядника. Головні розпорядники коштів державного бюджету визначаються відповідно до Бюджетного кодексу та затверджуються щорічним законом „Про Державний бюджет України” шляхом установлення бюджетних призначень. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет. До функцій головного розпорядника бюджетних коштів належать:

- розробка плану діяльності згідно зі завданнями та функціями, визначеними нормативно-правовими актами, з метою досягнення конкретних результатів за рахунок бюджетних коштів;

- розробка на базі плану діяльності проекту кошторису та бюджетних запитів для подачі Міністерству фінансів чи місцевому фінансовому органу;

- отримання бюджетних призначень через їх затвердження у щорічному Законі „Про Державний бюджет України”, забезпечення управління бюджетними асигнуваннями;

- затвердження кошторисів розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня;

- здійснення внутрішнього контролю за повнотою надходжень до розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів, а також за витрачанням ними коштів;

- одержання звітів про використання коштів від розпорядників нижчого рівня та одержувачів, аналіз його ефективності.

Розпорядниками коштів II ступеня виступають бюджетні установи в особі їх керівників, які уповноважені на отримання асигнувань, прийняття зобов’язань та здійснення виплат з бюджету на виконання функцій самої установи і на розподіл виділених асигнувань для переказу розпорядникам III ступеня та безпосередньо підпорядкованим їм одержувачам.

Розпорядниками коштів III ступеня виступають бюджетні установи в особі їх керівників, які уповноважені на отримання асигнувань, прийняття зобов’язань та здійснення виплат з бюджету на виконання функцій самої установи і на розподіл виділених асигнувань безпосередньо підпорядкованим їм одержувачам.

Контрольні питання

1. Що таке бюджетна система України?

2. Які принципи покладені в основу побудови бюджетної системи України?

3. Охарактеризуйте структуру бюджетної системи України

4. Назвіть складові зведеного бюджету України

5. Які основні нормативні акти регламентують діяльність бюджетної системи?

6. Дайте коротку характеристику змісту Бюджетного кодексу.

7. Назвіть повноваження у сфері бюджетних відносин Рахункової палати, Державного казначейства, контрольно-ревізійного управління, державної податкової служби.

8. Які типи побудови центрального бюджету?

9. Чим відрізняються закріплені доходи від регульованих?

10. Що таке бюджетне планування?

 


Читайте також:

  1. A. Організація уроку.
  2. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. I. Організація класу до уроку та повторення правил техніки безпеки.
  5. II. Організація і проведення спортивних походів
  6. II. Організація перевезень
  7. II. Організація перевезень
  8. II. Поняття соціального процесу.
  9. IIІ. Інші учасники провадження у справі про банкрутство
  10. IV. План навчального процесу.
  11. А) Грошова оцінка земель по Україні
  12. А. Організація Острозького колегіуму – Академії




Переглядів: 986

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Функціонування складових бюджетної системи України | Організація та функціонування міжбюджетних відносин в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.