МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Розділ X. Правові форми управління замельними ресурсами
ляду на цю обставину, а також ураховуючи зацікавленість вітчизняної аудиторії, доцільно побудувати логічно доступнішу інтерпретацію кадастру прийдешнього, з'ясовуючи при цьому як чинники руху до нього, так і відповідні перетворення. Сучасні досягнення, й насамперед ефективність використання земельно-кадастрової інформації в провідних країнах, однозначно переконують, що головна конструктивна основа такої інтерпретації полягає в новітніх комп'ютерних технологіях. Саме вони, опановуючи процеси управління середовищем на сучасному етапі, водночас є передумовою руху до створення досконаліших систем. Але комп'ютерні технології, навіть найпотужніші, - це лише технічний засіб, своєрідний важіль, який, знаходячись у певних руках, визначає дієвість усього кадастрового механізму. Найбільшого ж ефекту досягають системи, що управляються з достатнім динамізмом і гнучкістю, спроможні швидко реагувати на зміну обставин, завжди здатні до оновлення та перетворень із метою вдосконалення. Це дуже серйозні вимоги, і забезпечуються вони, як показує досвід, тільки єдиним шляхом - підвищенням рівня приватизованості. Отже, високі комп'ютерні технології й достатній рівень приватизованості є тими головними чинниками, які, впливаючи на систему сучасного кадастру, зумовлюють її рух до вдосконалення. (Зрозуміло, що визначальною домінантою цього руху в кадастрі, як і взагалі в усіх галузях практичної діяльності людини, є постійно зростаючі потреби суспільства). З'ясування головних чинників і суспільної домінанти перетворень на шляху від сучасних до майбутніх кадастрових систем дає змогу накреслити достатньо вірогідну схему цих перетворень (рис. 10.2). За цією схемою задоволення зростаючих потреб суспільства вимагає, з одного боку, застосування в галузі кадастру вищих (новітніх комп'ютерних) технологій, а з іншого - забезпечення необхідної дієвості таких технологій досягається відповідним зростанням рівня приватизованості кадастрових структур. Схема 10.3. Схема руху створення кадастру майбутнього Належна дія обох головних чинників - підвищення технологічності та рівня приватизованості - в розвинених системах сучасного кадастру створює багатофакторний ефект, який зумовлює структурні організаційні й кадрові перетворення. У свою чергу, сукупність радикальних перетворень, що відбулися, втілюється в тканині кадастру XXI ст. Переходячи до розгляду сфери майбутнього кадастру, необхідно підкреслити, що результат дії головних чинників - багатофакторний ефект -надає кадастровому процесу принципово новий спектр можливостей, але водночас вимагає і відповідних умов для своєї реалізації. Серед цих можливостей першочергової уваги заслуговує реалізація давно очікуваної ідеї об'єднання двох частин кадастру - картографічної (базової) та реєструвальної (юридичної). Доцільно нагадати, що за прийнятою методикою робіт після геодезичної зйомки завжди передбачалось обов'язкове камеральне опрацювання, в процесі якого виконували обчислення й трудомісткі креслярські роботи на папері; у результаті каме- Земельне право України рального опрацювання одержували необхідні для реєстрації паперові графічні матеріали - плани і карти земельних ділянок. Як бачимо, відокремлення між картографічною та реєструваль-ною частинами складалось історично, оскільки традиційна паперово-олівцева технологія не передбачала іншого шляху для створення реєстрів земельних даних. Нинішні можливості комп'ютерної техніки, зокрема досягнення комп'ютерної графіки, дають змогу принципово вдосконалити класичну методику, вимагаючи лише однієї вихідної умови - проведення польових вимірів; все інше - обчислювальне опрацювання й графічні креслення, включаючи одержання потрібних кадастрових планів і карт, виконується автоматично. Втілення ідеї об'єднання обох частин кадастру вигідне не лише структурним удосконаленням системи, воно відкриває бачення якісно нових перспектив задоволення потреб суспільства завдяки можливості побудови єдиної базової моделі даних відносно реальних об'єктів місцевості. Якщо, наприклад, давно відомою базою даних для створення топографічних карт є польові геодезичні виміри, виконані з урахуванням певних вимог, то більш універсальною базою буде модель, створена із застосуванням значно місткіших джерел даних і відомостей, стосовно інших аспектів використання земель. Це стає можливим саме завдяки потенціалу новітніх технологій, оскільки лише створена на їхній основі базова модель існуючої ситуації (не тільки геодезичної, а й господарської, правової, екологічної і т.д.), прив'язана до конкретної частини простору, здатна забезпечити суспільство терміново необхідною багатофакторною інформацією. Таким чином, кадастр майбутнього одержує принципово новий інструментарій, особливо необхідний державі для вироблення збалансовуючої політики використання земель в' умовах зростання чисельності населення, погіршення екології та збільшення дефіциту ресурсів. Визначивши цю найсуттєвішу ознаку майбутнього кадастру, слід ще раз підкреслити, що дієвість будь-якого інструментарію завжди залежить від раціонально організованого проце- Розділ X. Правові форми управління замельннми ресурсами___________ су виробництва, а це вимагає безпосередньої участі у виробництві приватних структур. На цю обставину прямо вказують Ю. Кауфман і Д. Стендлер, стверджуючи, що "кадастр 2014 буде високо приватизованим. Громадський і приватний сектор працюватимуть разом". Це означає, що співпраця буде забезпечена організаційним розподілом функціональних обов'язків між обома секторами. Приватний сектор як більш гнучкий і здатний швидше реагувати на вимоги вільної економіки виконуватиме поточну роботу, пов'язану із забезпеченням кадастровою інформацією комерційного ринку земель і відповідних державних служб по плануванню використання земельної власності. Громадському сектору призначаються обов'язки контролю й нагляду за діяльністю приватного сектора та ефективністю усієї кадастрової системи. Головним результатом діяльності обох секторів повинна стати завжди актуальна для суспільства досконала картина вивченості земель, і в першу чергу, правових аспектів земельної власності. Особливої ваги цей акцент у діяльності кадастру набуває на вищих ступенях розвитку цивілізації, в умовах невпинного зростання рівня використання земель і функціонального навантаження на одиницю території, коли дедалі більше обмежується класичне право власності й абсолютне володіння землею. Як правило, це призводить до перетину на одній і тій же просторовій базі протилежних і навіть антагоністичних інтересів громадськості та приватних прошарків. Очевидно, що не-врегульованість подібних відносин не має права на існування в розвинутому суспільстві, оскільки є причиною для конфліктів. При цьому єдиною прийнятно легітимною основою для регулювання може бути лише з'ясована в: усіх подробицях правова ситуація відносно використання земель. Це також означає, що кадастр майбутнього повинен бути забезпечений адекватним законодавством, у якому б громадська сфера інтересів на просторовий базис була визначена і збалансована законодавчим шляхом із законною системою приватних прав, обтяжень та обмежень на земельну власність, розташовану в тому ж координатному просторі. Земельне право України Оскільки у нинішньому кадастрі при реєстрації прав на земельну власність документуються тільки цивільні права, майбутній розвиток вимагатиме обов'язкового врахування й захисту також громадських прав та обмежень, перед кадастром наступного періоду стоїть величезне за обсягом і нове за змістом завдання, яке потребуватиме великих фінансових витрат. Інвестування в системі кадастру завжди вимагали великих коштів і завжди існувала проблема щодо їх повернення. Але зміни в організаційній структурі майбутнього кадастру на користь приватної діяльності в оперативній роботі й значно більші можливості надання споживачам якісно ціннішої інформації дозволяють розв'язати цю проблему. "Кадастр 2014 буде відновлюючим кошти", впевнено стверджують дослідники, і вони мають підставу, якщо взяти до уваги прибутки численних споживачів кадастрових матеріалів. Відшкодування вкладених у систему кадастру інвестицій за рахунок прибутків його споживачів - цілком реальне джерело фінансування в XXI ст. Важливі й складні завдання, покладені на кадастр майбутнього, крім фінансового, організаційного і технічного забезпечення, вимагають також докорінних змін у фаховій підготовці персонального складу його нинішніх структур. При цьому необхідно враховувати, що застосування високих комп'ютерних технологій, дозволяючи автоматизувати обчислювальні та креслярські роботи (включаючи й виготовлення карт у потрібних масштабах і проекціях за відповідно розробленим програмним забезпеченням), у принципі дає можливість звільнитися від певних категорій спеціалістів. Про це неодноразово йшлося у виступах провідних вчених і в багатьох публікаціях, і сформульований в одній з них висновок, іііо "в 2014 р. в галузі кадастру не буде креслярів і картографі?", також грунтується на достатній аргументації. Але якщо у майбутньому цілком логічна перспектива звільнення від певних спеціалістів, то це аж ніяк не стосується землеміра в класичному розумінні. Потреба у землемірах-зем-левпорядниках існуватиме завжди, оскільки завжди існуватиме потреба у безпосередніх вимірах у натурі. Справа лише в Розділ X. Правові форми управління замельними ресурсами________ тому, що якісно новий кадастр вимагатиме суттєвого перепро-філювання нинішніх спеціалістів у фахівців нового зразка. Особливість службових обов'язків таких фахівців полягатиме в поєднанні геодезичного професіоналізму з глибокою юридичною освіченістю та економічними знаннями, у їхній здатності приймати індивідуальні рішення і нести за них персональну відповідальність. Такий службовець для споживача кадастру XXI ст. повинен уособлювати авторитет держави та її гарантії відносно вірогідності одержаного матеріалу, підкреслюючи його достатньою ерудицією й володінням ситуації у сфері використання земельної власності. Отже, необхідно підкреслити, що фахівець майбутнього -керівник і виконавець у галузі кадастру наступного ст. - повинен володіти умінням не лише якісно відтворювати в документах фізичні характеристики нерухомості, а й професійно захищати її. При цьому його здатність до аналізу економічних аспектів фахової діяльності як на рівні простого виконавця, так і на посаді провідного менеджера-керівника не повинна підлягати сумніву. З'ясування імовірних ознак і особливостей зовсім недалекого, але ще достатньо гіпотетичного кадастру наступного століття, дає змогу підійти до побудови його графічної інтерпретації, виділяючи п'ять головних аспектів (рис. 10.3). Завдання галузі - виробництво очікуваного суспільством продукту. Службовий персонал - здійснення виробничого процесу. Технічні засоби - комп'ютерне забезпечення виробництва. Структура галузі - організаційне забезпечення виробництва. Фінансування - фінансове забезпечення галузі. Розроблена інтерпретація, безумовно, поліпшує сприймання образу, в якому провідна наукова думка вбачає кадастр майбутнього, але як схема постійно залишається доступною для вдосконалення. Читайте також:
|
|||||||||
|