Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






У 1879 р. Вільгельм Вундт у Лейпцизі відкриває першу експериментальну психологічну лабораторію – це вважається народженням психології як самостійної науки.

Психологія – наука про свідомість

Коли на початку ХІХ ст. у науці затвердився каузальний світогляд, душа, яка все пояснювала, але сама залишалася незрозумілою, перестала задовольняти вчених як предмет дослідження.

Перша наукова психологія взяла на озброєння ідеї Декарта. Декарт уважав, що людина з дитинства усмоктує дуже багато оман, приймаючи на віру різні твердження й ідеї. Якщо хочеш знайти істину, то для початку потрібно піддати все сумніву. Тоді людина може легко засумніватися в показаннях своїх органів чуття, у правильності логічних міркувань і навіть математичних доказів. Піддавши все сумніву, ми можемо дійти висновку, що немає ані землі, ані неба, ані нашого власного тіла, ані Бога. Але при цьому обов'язково щось залишається – залишається наш сумнів, вірна ознака того, що ми мислимо. І тоді ми можемо стверджувати, що існуємо, тому що мислячи, безглуздо припускати неіснуючим те, що мислить. Мислю, отже, існую.

Із цього стала виходити психологія наприкінці XIX ст.: перше, що людина виявляє в собі – її власна свідомість. Це головний і безумовний факт, і основне завдання психології полягало в тому, щоб піддати аналізу стани та зміст свідомості.

Основні завдання психології свідомості:

1. Описати властивості свідомості.

2. Визначити найпростіші елементи свідомості.

3. Знайти закони поєднання цих елементів у більш складні явища.

Властивості свідомості, виявлені в межах першої наукової психології:

1. Незвичайна розмаїтість змістів поля свідомості: зорові образи, слухові враження, емоційні стани, думки, спогади, бажання – усе це могло знаходитися там одночасно.

2. Неоднорідність поля – чітко виділяється центральна область, особливо ясна й виразна, це – “поле уваги” або “фокус свідомості”. За її межами знаходиться область, змісти якої неясні, невиразні – “периферія свідомості”.

3. Змісти свідомості, що заповнюють обидві області, знаходяться в безупинному русі. Рух свідомості, безперевну зміну його змісту й станів У. Джемс відобразив у поняттіпотік свідомості”. Потік свідомості неможливо зупинити, жоден минулий стан свідомості не повторюється.

4. Процеси свідомості поділяються на 2 великих класи: одні відбуваються як би самі по собі, інші організуються і спрямовуються суб'єктом (довільні та мимовільні).

5. Свідомість ритмічназа своєю природою.

6. Людська свідомість здатна майже безмежно насичуватися деяким змістом, якщо він активно поєднується в більш великі одиниці. Процеси такої організації В.Вундт назвав “актами аперцепції”.

 

 

Наступна задача, що була поставлена психологами (за аналогією з природничими науками) – знайти найпростіші елементи, тобто розкласти складну динамічну картину свідомості на найпростіші, далі неподільні елементи і знайти закони їх поєднання.

Найпростішими елементами свідомості Вундт оголосив окремі враження або відчуття. Кожне відчуття має: якість, інтенсивність, довжину (тривалість), просторову тривалість (є в зорового, але немає в слухового відчуття).

Відчуття з описаними властивостями – об'єктивні елементи свідомості. Але є ще суб'єктивні елементи або почуття. Вундт запропонував 3 пари суб'єктивних елементів – елементарних почуттів:

задоволення – незадоволення;

збудження – заспокоєння;

напруга – розрядка.

Ці пари – незалежні осі тривимірного простору всієї емоційної сфери. Усі внутрішні переживання складаються зі сполучення цих елементів:

радість = задоволення+збудження;

надія = задоволення + напруга;

страх = незадоволення + напруга.

Поєднання простих елементів свідомості здійснюється за законом асоціацій, відкритим Арістотелем: якщо два враження з'являються у свідомості одночасно або безпосередньо одне за одним, між ними встановлюється асоціативний зв'язок і надалі поява одного елемента у свідомості за асоціацією викликає появу іншого.

Основним методом дослідження була інтроспекція – “дивитися усередину”. Ідейний батько методу – Дж. Локк (1632–1704), який вважав, що існує 2 джерела всіх наших знань: об'єкти зовнішнього світу і діяльність власного розуму, яка здійснюється за допомогою особливого внутрішнього почуття – рефлексії. Інтроспективний метод полягав в описуванні власних відчуттів, які з’являлися при сприйманні певних стимулів.

 


Читайте також:

  1. Аналіз самостійної роботи
  2. Базові принципи психології спорту.
  3. В практичній психології
  4. Визначення психології як науки, її значення, основні принципи, завдання
  5. Визначення радіобіології як науки.
  6. Вимоги до групової психології в туристичному поході
  7. Виникнення і розвиток психології як науки
  8. ВИНИКНЕННЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ЇЇ ЯК САМОСТІЙНОЇ НАУКИ.
  9. ВИНИКНЕННЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ЇЇ ЯК САМОСТІЙНОЇ НАУКИ.
  10. Виникнення та інституціоналізація політичної науки.
  11. Виникнення та становлення зарубіжної соціальної психології
  12. Виникнення та становлення соціології як самостійної науки




Переглядів: 992

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Донаукова психологія як вчення про душу | Поведінка як предмет психології

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.