Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поведінка як предмет психології

У другому десятилітті ХХ ст. відбулася “революція в психології”, яку можна порівняти з початком нової психології Вундта: Дж.Уотсон видає в 1913 р. книгу “Психологія з погляду біхевіориста”, у якій стверджує, що не свідомість, а поведінка є предмет психології. Уотсон вважав, що психологія повинна стати природничо-науковою дисципліною і ввести науковий об'єктивний метод у дослідження. Об’єктивно можно було вивчати тільки те, що спостерігається ззовні.

Відношення “стимул – реакція” (S – R) проголошується одиницею поведінки і перед психологією ставляться такі найближчі завдання:

 

- виявити й описати типи реакцій;

- дослідити процес їх утворення;

- вивчити закони їх комбінування, тобто створення складної поведінки.

Уотсон почав з опису типів реакцій. Він виділив насамперед реакції вроджені і набуті, а також зовнішні і внутрішні. Унаслідок їх поєднання в поведінці існують такі типи реакцій: набуті (рухові навички); внутрішні набуті (мислення, під яким розумілося внутрішнє мовлення); зовнішні вроджені (хапання, чихання, мигання, а також реакції при страху, люті, любові, тобто інстинкти й емоції, але описані об'єктивно в термінах стимулу й реакції); внутрішні вроджені – реакції залоз внутрішньої секреції, зміни в кровообігу, тобто реакції, досліджувані у фізіології.

Спостереження та експерименти доводять, що поведінкові реакції виробляються внаслідок навчання, тому навичка та навчання стають головною проблемою біхевіоризму. Мова, мислення – види навичок. Навичка – це індивідуально набута чи завчена дія. Її основу складають елементарні рухи, що є вродженими. Утримання навичок – пам'ять.

Як розширюється потік активності? За якими законами набуваються нові, не вроджені реакції? Тут Уотсон звертається до робіт російських учених І. П. Павлова і В. М. Бехтерєва, які описали механізми утворення умовних або “сполучних” рефлексів. Уотсон приймає концепцію умовного рефлексу як природничо-наукову базу психологічної теорії. Усі реакції набуваються шляхом зумовлювання.

Обмеженість схеми S–R виявилася досить швидко: як правило, стимул і реакція знаходяться в таких складних і різних відношеннях, що безпосередній зв'язок між ними простежити не вдається. З огляду на це Е.Толмен увів поняття “проміжні змінні”, під якими розумів внутрішні процеси, що опосередковують дії суб'єкта, тобто впливають на зовнішню поведінку: цілі, наміри, гіпотези, “когнітивні карти” (образи ситуацій) і под.

Основні заслуги біхевіоризму:

1) надання психології матеріалістичного спрямування, завдяки чому психологія була повернена на природничо-науковий шлях розвитку;

2) запровадження об'єктивного методу, заснованого на реєстрації й аналізі фактів, що спостерігаються зовні, процесів, подій;

3) розширення класу досліджуваних об'єктів: стала інтенсивно вивчатися поведінка тварин, немовлят тощо.

 


Читайте також:

  1. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.
  2. Абетково-предметний покажчик
  3. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  4. Аналіз предметної сфери соціальної роботи
  5. Аналогія - спосіб отримання знань про предмети та явища на основі їхньої подібності з іншими.
  6. Базові принципи психології спорту.
  7. Банківське право України: поняття , предмет регулювання, джерела і система
  8. Банківське право: предмет та методи правового регулювання
  9. Бібліографія. Інформаційно-пошукові мови бібліографічних фондів. Види каталогів: систематичні, предметні, абеткові.
  10. В практичній психології
  11. В якості критеріїв для оцінки або вимірювання предмета завдання з надання впевненості не можуть використовуватись очікування, судження або власний досвід аудитора.
  12. Види аналізів, які використовуються для атрибуції предмета.




Переглядів: 1667

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
У 1879 р. Вільгельм Вундт у Лейпцизі відкриває першу експериментальну психологічну лабораторію – це вважається народженням психології як самостійної науки. | Лекція 2. Сучасний стан психологічної науки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.