МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поведінка як предмет психологіїУ другому десятилітті ХХ ст. відбулася “революція в психології”, яку можна порівняти з початком нової психології Вундта: Дж.Уотсон видає в 1913 р. книгу “Психологія з погляду біхевіориста”, у якій стверджує, що не свідомість, а поведінка є предмет психології. Уотсон вважав, що психологія повинна стати природничо-науковою дисципліною і ввести науковий об'єктивний метод у дослідження. Об’єктивно можно було вивчати тільки те, що спостерігається ззовні. Відношення “стимул – реакція” (S – R) проголошується одиницею поведінки і перед психологією ставляться такі найближчі завдання:
- виявити й описати типи реакцій; - дослідити процес їх утворення; - вивчити закони їх комбінування, тобто створення складної поведінки. Уотсон почав з опису типів реакцій. Він виділив насамперед реакції вроджені і набуті, а також зовнішні і внутрішні. Унаслідок їх поєднання в поведінці існують такі типи реакцій: набуті (рухові навички); внутрішні набуті (мислення, під яким розумілося внутрішнє мовлення); зовнішні вроджені (хапання, чихання, мигання, а також реакції при страху, люті, любові, тобто інстинкти й емоції, але описані об'єктивно в термінах стимулу й реакції); внутрішні вроджені – реакції залоз внутрішньої секреції, зміни в кровообігу, тобто реакції, досліджувані у фізіології. Спостереження та експерименти доводять, що поведінкові реакції виробляються внаслідок навчання, тому навичка та навчання стають головною проблемою біхевіоризму. Мова, мислення – види навичок. Навичка – це індивідуально набута чи завчена дія. Її основу складають елементарні рухи, що є вродженими. Утримання навичок – пам'ять. Як розширюється потік активності? За якими законами набуваються нові, не вроджені реакції? Тут Уотсон звертається до робіт російських учених І. П. Павлова і В. М. Бехтерєва, які описали механізми утворення умовних або “сполучних” рефлексів. Уотсон приймає концепцію умовного рефлексу як природничо-наукову базу психологічної теорії. Усі реакції набуваються шляхом зумовлювання. Обмеженість схеми S–R виявилася досить швидко: як правило, стимул і реакція знаходяться в таких складних і різних відношеннях, що безпосередній зв'язок між ними простежити не вдається. З огляду на це Е.Толмен увів поняття “проміжні змінні”, під якими розумів внутрішні процеси, що опосередковують дії суб'єкта, тобто впливають на зовнішню поведінку: цілі, наміри, гіпотези, “когнітивні карти” (образи ситуацій) і под. Основні заслуги біхевіоризму: 1) надання психології матеріалістичного спрямування, завдяки чому психологія була повернена на природничо-науковий шлях розвитку; 2) запровадження об'єктивного методу, заснованого на реєстрації й аналізі фактів, що спостерігаються зовні, процесів, подій; 3) розширення класу досліджуваних об'єктів: стала інтенсивно вивчатися поведінка тварин, немовлят тощо.
Читайте також:
|
||||||||
|