Визначення транспортних потоків, їх види та постановка двох основних задач
Розрізняють виконані та перспективні транспортні потоки. Виконані транспортні потоки за минулий відрізок часу, вони ще називаються статистичними або звітними. В оперативних планах транспортні потоки розглядаються і прогнозуються на майбутнє - це перспективні (прогнозовані) транспортні потоки.
З метою прогнозування транспортних потоків використовують різні моделі, а саме моделі довгострокового та короткострокового прогнозування. Ці моделі засновано на використанні статистичних даних за попередні періоди. Моделі довгострокового прогнозування використовують для управління розвитком транспортної системи. Їх реалізація здійснюється за допомогою методу найменших квадратів.
Короткострокове прогнозування використовується для удосконалення методів оперативного управління або регулювання. Основою цих підходів є моделі, яким притаманна властивість до самонавчання , а саме моделі на основі експоненційного згладжування або на основі використання генетичних алгоритмів.
Транспортні потоки визначають навантаження на транспортні системи, від параметрів транспортних потоків залежать потрібні потужності транспортних систем (станцій, депо, дільниць, полігонів, потреба в рухомому складі, паливі й інших ресурсах). Вони є вихідними даними при розробці технології і розрахунку потужності всіх типів станцій, розрахунку плану формування і графіка руху поїздів.
Максимальний потік в одиницю часу, що може бути пропущений по елементах мережі, складає пропускну спроможність як елементів так і всієї мережі.
У загальній теорії транспортних потоків вирішуються дві основні задачі:
1) визначення оптимального транспортного потоку на існуючій транспортній мережі і її елементах. Якщо транспортний потік більше оптимального, то мережа буде працювати в умовах перевантажень із затримками, відмовленнями й економічними збитками;
2) установлення оптимальної потужності транспортної системи для пропуску заданих чи прогнозованих потоків.