Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 3. Вчення про кістки (Osteologia).

 

До опорно-рухового апаратувходять кістки, з’єднання між ними і скелетні м’язи. Кістки представляють єдину функціональну систему, пасивну частину опорно-рухового апарата, яка приводиться до руху м’язами (активною частиною опорно-рухового апарата).

Хімічний склад кісток. Кістка живої людини містить 50% води, 28%

органічних речовин (12% осеїн і 16% жирів) і 22% неорганічних речовин (сполуки кальцію, фосфору,магнію та ін.). Мацерована (обезжирена, вибілена, висушена) кістка на 1/3 складається з органічних речовин і на 2/3 з неорганічних речовин.

Основні властивості кісток – пружність, еластичність, міцність, твердість. При переважанні органічних речовин у кістці (у дітей) кістка більш еластична; при переважанні неорганічних речовин (у старих людей) – кістка більш ламка і хрустка. Хімічний склад кісток міняється з віком, залежить від функціональних навантажень, харчування та ін. факторів.

Будова кісток.Кістка живий, пластичний орган, вона складається з кількох тканин, має певну морфологічну структуру. Основною тканиною в кістці є кісткова тканина, крім неї є щільна з’єднувальна тканина, цупка з’єднувальна тканина, хрящова тканина.

В кістковій тканині розрізняють три види клітинних елементів:

· остеобласти –молоді клітини, що приймають участь в утворенні нової кісткової тканини;

· остеоцити – зрілі клітини, нездатні до поділу;

· остеокласти – клітини, що руйнують кістку.

Структурною одиницею кістки є остеон – система остеоцитів і кісткових пластинок, концентрично розташованих довкола центрального каналу (каналу остеону). Зверху кістка вкрита тонкою оболонкою – окістям, яке складається з волокнистої сполучної тканини. В окісті містяться кровоносні та лімфатичні судини, нерви, які проникають у кістку і зв’язують її з навколишніми тканинами. В окісті розрізняють два шари – зовнішній (з щільної волокнистої сполучної тканини) та внутрішній (з цупкої, у якій містяться остеобласти). За рахунок внутрішнього шару відбувається ріст кістки у товщину та її зростання після порушення цілісності. Окістя виконує захисну, трофічну та кістково утворюючу функції.

Під окістям розташовується компактна речовина, вона побудована з пластичної кісткової тканини, яка пронизана системою тонких кісткових канальців. В тих кістках, які функціонально мають витримувати більше навантаження, шар компактної речовини більше. Під компактною речовиною міститься пориста губчаста речовина, вона має комірчасту будову і містить червоний кістковий мозок, який виконує кровотворну (гемопоез) і захисну функції. Перетинки губчастої речовини розташовані у певних напрямках і забезпечують міцність кістки. Порожнина всередині кістки заповнена кістковим мозком, він буває жовтий і червоний. Червоний мозок міститься у комірках губчастої речовини.

Класифікація кістокбазується на їх формі, функції та особливостях будови. Розрізняють:

1. Трубчасті кістки побудовані з губчастої та компактної речовини, мають вигляд трубки з кістково-мозковою порожниною, виконують функції опори, захисту, руху. Трубчасті кістки поділяються на довгі та короткі.

У довгих трубчастих кісток (плечова, кістки передпліччя, стегнова, кістки гомілки) переважає поздовжній розмір, вони є важелями руху. В них розрізняють середню частину – тіло кістки (діафіз), і два кінці – епіфізи (проксимальний і дистальний). В середині діафізу трубчастих кісток міститься кістково-мозкова порожнина, яка в дорослих заповнена жовтим кістковим мозком. Епіфізи довгих трубчастих кісток побудовані переважно з губчастої речовини, вкритої ззовні шаром компактної речовини.

Короткі трубчасті кістки (фаланги пальців та ін.) виконують в основному функцію опори, їх розміри майже однакові у всіх трьох площинах.

2. Губчасті кістки побудовані з губчастої речовини, вкритою тонким шаром компактної речовини. Розрізняють довгі (ребра, грудина) та короткі (хребці, кістки зап’ястка, заплесна) губчасті кістки. До губчастих кісток відносяться сесамоподібні кістки (які нібито «вставлені» в сухожилки м’язів, що збільшує плече сили м’яза та відповідно його силу дії). Ці кістки розташовуються біля суглобів, сприяють рухам в них, але не мають з’єднань з кістками скелета.

3. Пласкі кістки побудовані з двох тонких пластинок компактної речовини, між якими розташований тонкий шар губчастої речовини, що містить канали для кровоносних судин, виконують функції захисту (кістки черепа), опори та захисту (кістки поясів кінцівок), утворюють порожнини для захисту органів (кістки таза).

4. Змішані кістки (хребці, вискова кістка та ін.) – це такі, різні частини яких неоднорідні за формою та будовою – мають елементи плоских та губчастих кісток.

5. Повітряносні кістки (клиноподібна, решітчаста, лобова, верхня щелепа) мають всередині порожнини (пазухи), вистелені слизовою оболонкою і заповнені повітрям, що зменшує їх вагу без зниження міцності.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 4264

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи дослідження в анатомії. | Лекція № 7. Скелет кінцівок.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.