Маркетингової орієнтації: поняття, склад і характеристика
Товар у системі маркетингу – це продукт, з яким товаровиробник виходить на ринок, а також засіб, за допомогою якого задовольняються ринкові потреби.
Ф.Котлер вказує, що товар - це все, що може задовольнити нужду або потребу і пропонується ринку з метою притягнення уваги, придбання, використання або споживання. До товарів належать фізичні об’єкти (матеріальні речі), послуги, окремі особи, конкретні місця, організації, ідеї або їх сукупність.
Необхідно знати, що в умовах маркетингу розглядають і вивчають 3 рівні товару (рис. 4.1):
Ø Перший рівень: товар за задумом - це спосіб вирішення проблеми або основна вигода, ідея корисності, послуга, яку можна здійснити і продати на ринку і заради якої споживач купує товар.
Ø Другий рівень: на основі товару за задумом створюють товар у реальному виконанні, який є матеріалізованою ідеєю. Цей товар володіє такими характеристиками: рівнем якості, набором властивостей, марочною назвою, упаковкою, специфічним оформленням.
Ø Третій рівень: надбудовою товару за задумом та у реальному виконанні є товар з підкріпленням. Для більш вдалого продажу товару проводиться його підкріплення: постачання, кредитування, монтаж, установка, гарантії, сервіс.
Рис. 4.1 – Ринкові атрибути товарів
Для урахування особливостей товарів при проведенні їх дослідження доцільно здійснювати класифікацію (таблиця 4.1).
Таблиця 4.1 – Класифікація товарів
№
Ознаки класифікації
Види товарів
1.
Матеріальний зміст
1.1. матеріальні товари;
1.2. послуги, ідеї, місця, окремі особи, організації.
2.
Тип споживача
2.1. споживчі товари (товари широкого споживання, товари народного споживання);
2.2. товари виробничого (промислового) призначення (інституціональні).