Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Промислова революція, науково-технічний прогрес та їх вплив на розвиток суспільного життя, художньої культури європейських країн.

У 60-ті роки ХVIII ст. в Англії, а в ХІХ ст. в інших європейських країнах почалася промислова революція. Вона являла собою процес переходу від мануфактурного до машинного виробництва. Машинне виробництво вимагало глибоких змін у техніці. За підрахунками П.Сорокіна, в ХІХ столітті було здійснено більше ніж 8,5 тис. винаходів.

Різке зростання попиту на метали призвело до винаходу англійцем Генрі Бесемером конвертерного способу перероблення чавуну на сталь, так званого бесемерівського процесу (1856р.), а у 1864р. французький інженер П’єр Мартен побудував печі, які давали можливість виплавляти сталь із суміші чавуну та металобрухту.

Практично єдиним універсальним двигуном до кінця ХІХ ст. була парова машина, яку в 1784р. створив англійський винахідник Джеймс Уатт(1736-1819рр.).

Надзвичайна подія сталася в історії судноплавства. У 1807р. американський винахідник Роберт Фултон побудував перший у світі колісний пароплав "Клермонт". Англієць Джордж Стефенсон поклав початок розвитку парового залізничного транспорту. У 1814р. він став автором паровоза "Ракета". У 1814-1825рр. в Англії була побудована перша залізниця загального користування Стоктон-Дарлінгтон. Американський винахідник Семюел Морзе у 1837р. винайшов електромагнітний телеграфний апарат, а в 1838р. розробив спеціальний телеграфний код (азбука Морзе).

З кінця 70-х р. ХІХ ст. почав поширюватися телефонний зв’язок, розпочалася ера електричної лампочки. У 1882р. американський винахідник і підприємець Томас Едісон побудував у Нью-Йорку першу в світі теплову електростанцію загального користування, а в 1896р. дала струм найбільша гідроелектростанція - Ніагарська. У 80-х на вулицях Берліна з’являються перші трамваї. У 1897р. німецький інженер Рудольф Дізель реалізував свою давню ідею двигуна внутрішнього згоряння, названого його іменем. Почалася історія автомобіля та літака.

Німецький інженер, винахідник Карл Бенц у 1885р. побудував перший у світі автомобіль Benz. Брати-американці Уілбер і Орвілл Райт 12 грудня 1903р. здійснили першими у світі політ тривалістю 59 секунд на побудованому ними літаку з двигуном внутрішнього згоряння.

Наприкінці 1895р. німецький фізик В.К. Рентген повідомив про існування нового роду променів із дивовижними властивостями. Залишаючись невидимими, вони пронизують різні предмети. Рентген став володарем першої у світі серед фізиків Нобелівської премії(історія родини шведських винахідників Нобелів).

У кінці ХІХ ст. почалося становлення атомної фізики як самостійної науки. У 1896р. французький фізик А. Беккерель вперше виявив радіоактивність солей урану. Радіоактивність різних елементів, радіоактивне випромінювання вивчали видатні французькі фізики П’єр Кюрі та його дружина Марія Склодовська-Кюрі. Саме вона запровадила до наукового обігу поняття "радіоактивність". Склодовська-Кюрі керувала Радієвим інститутом у Парижі. Разом з чоловіком дослідниця в 1898р., відкрила нові елементи: полоній та радій.

За свої винаходи Беккерель, П’єр Кюрі та Марія Склодовська-Кюрі в 1903р. одержали Нобелівську премію. Склодовська-Кюрі була першою жінкою в світі, яка отримала таку високу нагороду. Крім того, вона була першою жінкою, яка завідувала кафедрою в Сорбонні.

Специфічною формою інтеграції науки й техніки стало створення кінематографу, який у 1895р. запатентували брати Луї та Огюст Люм’єри в Парижі. 28 грудня 1895р. в підвалі "Гран кафе" на бульварі Капуцинів (Париж) відбувся перший публічний платний сеанс кіно.

Прогрес суспільства неможливий без розвитку науки. ХІХ ст. - епоха розвитку класичного природознавства. Була створена єдина система наук. Зароджується геологія, палеонтологія, біологія, ембріологія, проводяться серйозні дослідження процесу розвитку. До середини ХІХ ст. ідея розвитку, незворотності процесу живої природи стала універсальною і витіснила уявлення про першопоштовх. Справжнім переворотом стали теорія Ч. Дарвіна про відбір, теорія клітинної будови живого організму, закон збереження і перетворення енергії. Теорія Дарвіна завдала нищівного удару механічній картині світу, метафізичному мисленню. Було закладено підґрунтя для формування цілісної картини світу. У конкретних науках, у філософії утверджується ідея діалектичного розвитку.

Промислова революція докорінно змінила не лише технічну основу виробництва, але й соціально-економічні відносини, побут, духовний світ людини. Винайдені машини приводилися в дію людьми. Капіталісти, з одного боку, намагалися створити технічні засоби, які б не потребували від робітників високої кваліфікації, але, з іншого боку, жорстока конкуренція, принцип змагання, сприяли постійному зростанню навичок, здібностей, освіти робітників. Удосконалилась матеріальна база культури, сформувалися нові соціальні верстви населення, збільшився інтелектуальний потенціал суспільства. У ХІХ ст. з’являється інтелігенція(від лат. intelligens - той, що розуміє, мислячий, розумний - люди, які професійно займаються розумовою, переважно складною, творчою працею, розвитком і поширенням культури ).

Інтенсивно розвиваються й суспільні науки. Виникає інтерес до історії, причин історичного розвитку. У європейських країнах утворюються музеї, видаються історичні журнали. ХІХ ст. пройшло під впливом ідей Канта, Гегеля, Спенсера, Маркса, які вважали, що завдання всесвітньої історії людства будуть цілком вирішені вже в недалекому майбутньому. Це майбутнє згладить усі протиріччя, якими до цього визначалася людська історія і настане вищий - досконалий стан суспільства. Це ідеальне суспільство передбачало можливість абсолютного щастя і чесного людського життя в умовах його земного тимчасового існування.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  3. I. ІСТОРИЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
  4. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  5. II. Розвиток математичних знань учнів.
  6. II. Розвиток математичних знань.
  7. II. Розвиток математичних знань.
  8. II. Розвиток математичних знань.
  9. II. Розвиток математичних знань.
  10. II. Розвиток математичних знань.
  11. II. Розвиток математичних знань.
  12. II. Розвиток математичних знань.




Переглядів: 525

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ключові терміни та поняття | Основні тенденції художньої культури ХІХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.