Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Філософія Григорія Сковороди

 

Григорій Савич Сковорода з прожитих 72-х років віддав філософській роботі лише останні 25 років свого життя. Тільки в 70-80-х роках XVIII віку він почав створювати свої філософські діалоги, трактати, притчі і, мандруючи по Україні, став проповідувати своє філософське вчення. А шлях майже в 50 років був тільки підготовкою до цієї мандрівки в образі “старичка” – бродячого філософа, наставника.

Григорій Савич Сковорода (1722-1794) народився на Полтавщині в сім’ї малоземельного козака. Декілька років (з перервами) він вчився в Києво-Могилянській академії. Потім перебував в придворній капелі в Петербурзі. У складі посольської місії був декілька років в Угорщині. Після повернення працював викладачем – спочатку в Переяславської семінарії (викладав поетику), а потім в Харківському коллегіумі (читав курс лекцій по етиці). З Харківського коллегіуму він був вигнаний за прочитаний ним курс “християнської гречності”, концепція якого не співпадала з офіційно-церковною. За роки, витрачені на навчання і викладання, у нього не тільки нагромаджувався життєвий досвід, але і формувалося усвідомлене відношення до світу, його проблем.

Придбання життєвого досвіду і формування світогляду відбувалося під дією поєднання двох взаємодоповнюючих і навіть сприятливих чинників: його багатосторонньої обдарованості, з одного боку, і соціальної обстановки, що різко міняється – з іншого. Біографи зазначають, що у Сковороди був глибокий розум, феноменальна пам’ять, поетичні здібності, виключно музичний слух і голос; він писав вірші, складав музику, грав на декількох інструментах, мав здібності до малювання.

Своєрідність історичного моменту полягала в тому, що це булв час звільнення від феодального гніту і первинного накопичення капіталу, що супроводилося моральним розтлінням, користолюбством, пожадливістю, розпустою, владою речей, духовною спустошенністю.

Особливість творчої поведінки Григорія Сковороди (яке потім відбилося і на характері його філософського вчення) полягала в тому, що при негативному відношенні до світу, що погруз в користолюбстві, він обрав таку позитивну форму боротьби зі злом, при якій центр тягаря з області критики політичних відносин в суспільстві був переміщений в сферу освіти, культури, моральності. Причому його власний спосіб життя повністю співпадав з тим вченням, яке він сам проповідував.

У 50-60 роки XVIII віку Сковорода створює в основному літературні твори. Він написав біля 50 пісень і віршів, створив цикл байок під назвою “Байки. Харківські”, зробив перекази ряду античних мислителів. У своїх творах в противагу моралі, заснованої на багатстві, золоті і владі, Сковорода прославляє людину “малих бажань” і обмежені матеріальні потреби. Байки Сковороди за своїм ідейним змістом служать як би прелюдією до його філософської творчості. Вже в байках звучить один з його головних філософських принципів. Його суть складається у визнанні законними і природними тільки тих потреб і прагнень людини, які відповідають природній, а не соціальній відмінності людей. Мораль (“сила”) його байок часто перевищує їх безпосередній сюжет.

Необхідність переходу від творення байок безпосередньо до філософської творчості особливо явно відчувається в моралі байки 1719 р.: “Світло і пітьма, тління і вічність, віра і нечестя – світ весь складають і одне іншому треба. Хто пітьма – будь пітьмою, а син світла – так буде світло. Від плодів їх пізнайте їх”1.

Формально філософська система Сковороди укладається в один рядок. Основа цієї системи полягає в існуванні “двох натури” і “трьох світів”. Розшифровка існування “двох натури” слідує безпосередньо з трактату “Про Бога”: “Весь світ складається з двох натури: одна – видима, інша – невидима. Видима натура називається тварюка, а невидима – бог. ... У древніх бог називається розумом всесвітнім. Йому ж у них було дані різні імена, наприклад: натура, буття речей, вічність, час, доля, необхідність, фортуна і т.д. А у християн найзнатніші йому імена наступні: дух, господь, цар, батько, розум, істина, ... Що стосується видимої натури, то їй також не одне ім’я, наприклад: речовина або матерія, земля, плоть, тінь, і т.д.”1.

Питання про бога, який складає першооснову усього сущого – “вищу всіх причин причину”, внутрішню причину розвитку всього світу, є одним з основних питань в філософській системі Сковороди. Своїм уявленням про бога він поставив себе в опозицію по відношенню до церкви, що дотримується біблійної легенди про створення світу богом протягом шести днів. На відміну від церковного, його бог – вічний початок – невловимий і невидимий, оскільки він, “будучи присутнім у всім, не є ні частиною, ні цілим, не має міри, тимчасової і просторової характеристики”. Таке розуміння бога, що ототожнюється з природою, отримало в філософії назву пантеїзму. Сам термін “пантеїзм” був уперше введений англійським філософом Джоном Толандом (1670-1722), хоч уявлення про тотожність бога і природи були закладені ще нідерландським філософом Бенедиктом Спінозою (1632-1677).

Уявлення Сковороди не можна віднести ні до чистого ідеалізму, ні до чистого матеріалізму. У нього бог і матерія співіснують разом, хоч невидима натура завжди первинна, тобто у Сковороди мета розвитку матерії задана богом апріорі. Оскільки будь-який розвиток світу розуміється Сковородою як здійснення мети, то розвитком управляють внутрішні закони, які визначають можливі межі саморозвитку. Ці межі саморозвитку задані богом і від людей не залежать. Творчість же можливa тільки в рамках відведених богом – природними законами – межами.

Розберемо тепер, що ж переховується під існуванням “трьох світів”, кожний з яких також володіє двома натурами – видимою і невидимою.

Першим і головним миром у Сковороди є весь Всесвіт – макрокосм. Макрокосм включає в себе все народжене в цьому великому світі, складеному з паралельних незліченних світів. У цьому світі немає ні початку, ні кінця – він вічний і безмежний. Метою пізнання цього світу є не опис окремих предметів, а розкриття їх невидимої натури – збагнення їх внутрішнього значення, бо через внутрішню суть окремих речей можна осягнути “таємні пружини розвитку всього Всесвіту”. При цьому Сковорода вважає, що внутрішня невидима суть речей завжди пов’язана з видимою через зовнішню форму, що визначається мірою, ритмом, симетрією, пропорцією.

Другим з “трьох світів” є малий світ – мікрокосм – світ людини. Звернемося до трактату під назвою “Симфонія, наречена книга АСХАНЬ, про пізнання самого себе”. У цьому трактаті від імені одного з дійових осіб – “Друга” – задається питання з подальшою на нього відповіддю: “А що ж таке Людина? Що б воно не було: справа, чи дія, або слово – все те пуста пустка, якщо воно не отримало події своєї в самій людині... Вся різна плоть, вся незмірна незліченність і видимість стікається в людині і пожирається в людині... Все, що там тільки іменується, навіть до останньої межі, до крихітної точки – все потребою зобов’язане у виконання прийти в самій людині”.

Отже, згідно з представленнями Сковороди, все, що здійснюється в світі – макрокосмі, знаходить своє завершення в людині – мікрокосмі. З позицій вчення Сковороди можливості пізнання світу людиною нічим не обмежені. Прагнення людини до пізнання ототожнюється з прагненням людини до бога без посередників, бо богом є сама природа, а людина – її витвір, – пізнаючи бога – пізнає самого себе. У цьому значенні Сковорода заперечує агностицизм – вчення про непізнаваність світу.

Дуже тонким моментом в теорії пізнання Сковороди є той факт, що він не зв’язує множення людиною своїх пізнань із зростанням матеріальних потреб, задоволення яких розуміється як досягнення людського щастя. Швидше навпаки: чим краще чоловік пізнає самого себе і навколишній його світ, тим розумніше і скромніше повинні бути його потреби.

Ця думка особливо яскраво виражена в “Притчі, нареченій “Евродій”: “Будь задоволений малим. За багато чим не женись. Мереж, простертих на лов, вельми бережися. Я вам передбачаю – розкішно не жити! На таких-то завжди закидають мережі. Триста пали в неволю по гарячій пристрасті, шістсот плачуть в хворобах за тимчасовими ласощами”1.

Що ж до щастя, то як буде показано нижче, воно пов’язане не із задоволенням все зростаючих матеріальних потреб, а з радістю “сродного труда”.

Існуючий же світ Сковорода характеризував в одному трактаті як: “світ є бенкет, що біснуються, торжище, що хитаються, море, що хвилюються, пекло, що мучаться”, а в іншому, як: “світ же є море, що топляться, країна моровою виразкою прокажених, огорожа лютих левів, остенів приваблених, торжище блудників, піч, распаляюча похоть, бенкет що біснується, лик і хоровод п’яно-навіжених, і не протверезяться, поки не втомляться, стисло сказати, сліпці за сліпцем в безодню грядущі”1.

Можливість подолання людиною моральних вад Сковорода зв’язує не із зовнішніми обставинами, а з внутрішніми якостями людини. Взагалі науку про людину Сковорода вважає вищою з всіх наук. Людське щастя він розглядає тільки через призму внутрішньої натури людини. З філософії Сковороди слідує, що внутрішня натура, в кінцевому результаті, виражається через взаємодію з певним виглядом праці. Тема “спорідненого труда” – ця одна з самих найважливіших тем, що розвиваються Сковородою. Ця тема перейшла з його байок в філософію і досягла такої висоти, що придбала значення загального принципу, що визначає не тільки людське щастя, але навіть значення людського буття.

Третім – з існуючих “трьох світів” – є символічний світ, що ототожнюється Сковородою з Біблією. Біблії також приписується існування двох натури – зовнішньої (знак) і внутрішньої – (значення). Сковорода вважає, що представлені в Біблії легенди – це фантазія, обман, фальсифікація, небилиці, брехня, з одного боку, але в них закладене таємниче значення, корисне і повчальне знання – з іншого.

Сковорода і сам написав декілька притч з вигаданими образами, але з глибоким внутрішнім значенням. Тому і Біблію він розглядав як інструмент збагнення прихованої таємниці. Збагнення внутрішньої натури Сковорода зв’язує з пізнанням краси. Він вважає, що зовнішня форма – це випадкове явище, що привноситься в природу, а внутрішня натура – це істинне джерело краси.

Застосовуючи філософію двох натури і трьох світів до людини, Сковорода робить висновок, що людина здійснює прекрасні вчинки і щаслива тільки тоді, коли вона погодить свою поведінку і образ життя зі своїми природними схильностями.

У філософському вченні Сковороди не тільки самим сильним і яскравим, але і самою важливою для сучасності є теза про щастя людини і людства загалом. Вже главах вказувалося, що у вченні Сковороди щастя людини не зв’язується з все більш повним задоволенням його потреб (адже саме так розуміється щастя як західним суспільством споживання, так і суспільством, що будувало донедавна соціалізм).

У Сковороди розуміння щастя має більш глибоке коріння. Суть щастя він зв’язує з образом життя самої людини. Найбільш повно ця суть розкривається через вислів Сократа: “інший живе на те, щоб їсти, а я – їм для того, щоб жити” – яким Сковорода відкриває свій трактат під назвою “Ікона Алкивіадська”[15]. Своїм розумінням щастя Сковорода як би захищає людську “природу” від примітивного її зведення до споживання і своєкористі. Сам він обрав такий спосіб життя, який з його слів допомагав йому “не жити краще”, а “бути кращим”. Прагнення “бути краще” він зв’язував з поняттям “чистої совісті”: “краще година чесно жити, чим погано цілий день”.

Найбільшої глибини теза про щастя досягає на тому моменті, коли Сковорода визначає саму суть “чесного життя” і “чистої совісті”. Виявляється, суть ця розкривається через трудову діяльність людини. У Сковороди не всякий труд веде до чесного життя і чистої совісті. У нього труд – це не обов’язок, не борг, не примушення (як суспільство вважає сьогодні), а, навпаки, вільний потяг людини. Процес праці розглядається як насолода і відчуття щастя навіть незалежно від його результатів. Такому труду Сковорода дає визначення “споріднений”. Розділення людей, що займаються “спорідненим” і “неспорідненим” трудом – це і є сама глибока думка, на яку можна спиратися при розв’язанні сучасних проблем людства. Думка про те, що щастя людини полягає в праці, і що праця зробила мавпу людиною, відвідувала багатьох філософів і раніше. Але ось визначення праці з позицій або джерела свободи і щастя, або джерела страждання і нещастя людей зустрічається досить рідко. У Сковороди вперше ця тема визначилася як головна і в літературних творах, і в філософських трактатах. Вся його творчість виходить з розуміння того, що людство може об’єднати тільки праця з суспільною користю і особистим щастям – “споріднена” праця. Праця же “неспоріднена” – джерело деградації і людини, і людського суспільства.

Філософська спадщина Г.С. Сковороди багатогранна. Воно охоплює самі різні аспекти людського життя: науку, релігію, культуру, мистецтво. Можна однозначно стверджувати, що всі грані спираються на загальний центральний стержень, що розглядає проблему природи людини і її призначення. Цей стержень включає в себе і сам образ Сковороди, що підтвердив практикою життя силу свого вчення.


Читайте також:

  1. Академічна філософія кінця – XIX – поч. XX ст.
  2. Антична філософія
  3. Антична філософія.
  4. Антична філософія.
  5. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  6. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  7. Антропологічно-ірраціоналістична філософія
  8. Б ) Філософія епохи схоластики
  9. Гуманістична філософія епохи Ренесансу.
  10. Давньогрецька антична філософія
  11. Давньоіндійська філософія
  12. Давньоіндійська філософія.




Переглядів: 1609

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розвиток філософії в духовній культурі України XIV-XVII віків | Українська філософія XIX віку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.