Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Філософія Григорія Сковороди

 

Григорій Савич Сковорода з прожитих 72-х років віддав філософській роботі лише останні 25 років свого життя. Тільки в 70-80-х роках XVIII віку він почав створювати свої філософські діалоги, трактати, притчі і, мандруючи по Україні, став проповідувати своє філософське вчення. А шлях майже в 50 років був тільки підготовкою до цієї мандрівки в образі “старичка” – бродячого філософа, наставника.

Григорій Савич Сковорода (1722-1794) народився на Полтавщині в сім’ї малоземельного козака. Декілька років (з перервами) він вчився в Києво-Могилянській академії. Потім перебував в придворній капелі в Петербурзі. У складі посольської місії був декілька років в Угорщині. Після повернення працював викладачем – спочатку в Переяславської семінарії (викладав поетику), а потім в Харківському коллегіумі (читав курс лекцій по етиці). З Харківського коллегіуму він був вигнаний за прочитаний ним курс “християнської гречності”, концепція якого не співпадала з офіційно-церковною. За роки, витрачені на навчання і викладання, у нього не тільки нагромаджувався життєвий досвід, але і формувалося усвідомлене відношення до світу, його проблем.

Придбання життєвого досвіду і формування світогляду відбувалося під дією поєднання двох взаємодоповнюючих і навіть сприятливих чинників: його багатосторонньої обдарованості, з одного боку, і соціальної обстановки, що різко міняється – з іншого. Біографи зазначають, що у Сковороди був глибокий розум, феноменальна пам’ять, поетичні здібності, виключно музичний слух і голос; він писав вірші, складав музику, грав на декількох інструментах, мав здібності до малювання.

Своєрідність історичного моменту полягала в тому, що це булв час звільнення від феодального гніту і первинного накопичення капіталу, що супроводилося моральним розтлінням, користолюбством, пожадливістю, розпустою, владою речей, духовною спустошенністю.

Особливість творчої поведінки Григорія Сковороди (яке потім відбилося і на характері його філософського вчення) полягала в тому, що при негативному відношенні до світу, що погруз в користолюбстві, він обрав таку позитивну форму боротьби зі злом, при якій центр тягаря з області критики політичних відносин в суспільстві був переміщений в сферу освіти, культури, моральності. Причому його власний спосіб життя повністю співпадав з тим вченням, яке він сам проповідував.

У 50-60 роки XVIII віку Сковорода створює в основному літературні твори. Він написав біля 50 пісень і віршів, створив цикл байок під назвою “Байки. Харківські”, зробив перекази ряду античних мислителів. У своїх творах в противагу моралі, заснованої на багатстві, золоті і владі, Сковорода прославляє людину “малих бажань” і обмежені матеріальні потреби. Байки Сковороди за своїм ідейним змістом служать як би прелюдією до його філософської творчості. Вже в байках звучить один з його головних філософських принципів. Його суть складається у визнанні законними і природними тільки тих потреб і прагнень людини, які відповідають природній, а не соціальній відмінності людей. Мораль (“сила”) його байок часто перевищує їх безпосередній сюжет.

Необхідність переходу від творення байок безпосередньо до філософської творчості особливо явно відчувається в моралі байки 1719 р.: “Світло і пітьма, тління і вічність, віра і нечестя – світ весь складають і одне іншому треба. Хто пітьма – будь пітьмою, а син світла – так буде світло. Від плодів їх пізнайте їх”1.

Формально філософська система Сковороди укладається в один рядок. Основа цієї системи полягає в існуванні “двох натури” і “трьох світів”. Розшифровка існування “двох натури” слідує безпосередньо з трактату “Про Бога”: “Весь світ складається з двох натури: одна – видима, інша – невидима. Видима натура називається тварюка, а невидима – бог. ... У древніх бог називається розумом всесвітнім. Йому ж у них було дані різні імена, наприклад: натура, буття речей, вічність, час, доля, необхідність, фортуна і т.д. А у християн найзнатніші йому імена наступні: дух, господь, цар, батько, розум, істина, ... Що стосується видимої натури, то їй також не одне ім’я, наприклад: речовина або матерія, земля, плоть, тінь, і т.д.”1.

Питання про бога, який складає першооснову усього сущого – “вищу всіх причин причину”, внутрішню причину розвитку всього світу, є одним з основних питань в філософській системі Сковороди. Своїм уявленням про бога він поставив себе в опозицію по відношенню до церкви, що дотримується біблійної легенди про створення світу богом протягом шести днів. На відміну від церковного, його бог – вічний початок – невловимий і невидимий, оскільки він, “будучи присутнім у всім, не є ні частиною, ні цілим, не має міри, тимчасової і просторової характеристики”. Таке розуміння бога, що ототожнюється з природою, отримало в філософії назву пантеїзму. Сам термін “пантеїзм” був уперше введений англійським філософом Джоном Толандом (1670-1722), хоч уявлення про тотожність бога і природи були закладені ще нідерландським філософом Бенедиктом Спінозою (1632-1677).

Уявлення Сковороди не можна віднести ні до чистого ідеалізму, ні до чистого матеріалізму. У нього бог і матерія співіснують разом, хоч невидима натура завжди первинна, тобто у Сковороди мета розвитку матерії задана богом апріорі. Оскільки будь-який розвиток світу розуміється Сковородою як здійснення мети, то розвитком управляють внутрішні закони, які визначають можливі межі саморозвитку. Ці межі саморозвитку задані богом і від людей не залежать. Творчість же можливa тільки в рамках відведених богом – природними законами – межами.

Розберемо тепер, що ж переховується під існуванням “трьох світів”, кожний з яких також володіє двома натурами – видимою і невидимою.

Першим і головним миром у Сковороди є весь Всесвіт – макрокосм. Макрокосм включає в себе все народжене в цьому великому світі, складеному з паралельних незліченних світів. У цьому світі немає ні початку, ні кінця – він вічний і безмежний. Метою пізнання цього світу є не опис окремих предметів, а розкриття їх невидимої натури – збагнення їх внутрішнього значення, бо через внутрішню суть окремих речей можна осягнути “таємні пружини розвитку всього Всесвіту”. При цьому Сковорода вважає, що внутрішня невидима суть речей завжди пов’язана з видимою через зовнішню форму, що визначається мірою, ритмом, симетрією, пропорцією.

Другим з “трьох світів” є малий світ – мікрокосм – світ людини. Звернемося до трактату під назвою “Симфонія, наречена книга АСХАНЬ, про пізнання самого себе”. У цьому трактаті від імені одного з дійових осіб – “Друга” – задається питання з подальшою на нього відповіддю: “А що ж таке Людина? Що б воно не було: справа, чи дія, або слово – все те пуста пустка, якщо воно не отримало події своєї в самій людині... Вся різна плоть, вся незмірна незліченність і видимість стікається в людині і пожирається в людині... Все, що там тільки іменується, навіть до останньої межі, до крихітної точки – все потребою зобов’язане у виконання прийти в самій людині”.

Отже, згідно з представленнями Сковороди, все, що здійснюється в світі – макрокосмі, знаходить своє завершення в людині – мікрокосмі. З позицій вчення Сковороди можливості пізнання світу людиною нічим не обмежені. Прагнення людини до пізнання ототожнюється з прагненням людини до бога без посередників, бо богом є сама природа, а людина – її витвір, – пізнаючи бога – пізнає самого себе. У цьому значенні Сковорода заперечує агностицизм – вчення про непізнаваність світу.

Дуже тонким моментом в теорії пізнання Сковороди є той факт, що він не зв’язує множення людиною своїх пізнань із зростанням матеріальних потреб, задоволення яких розуміється як досягнення людського щастя. Швидше навпаки: чим краще чоловік пізнає самого себе і навколишній його світ, тим розумніше і скромніше повинні бути його потреби.

Ця думка особливо яскраво виражена в “Притчі, нареченій “Евродій”: “Будь задоволений малим. За багато чим не женись. Мереж, простертих на лов, вельми бережися. Я вам передбачаю – розкішно не жити! На таких-то завжди закидають мережі. Триста пали в неволю по гарячій пристрасті, шістсот плачуть в хворобах за тимчасовими ласощами”1.

Що ж до щастя, то як буде показано нижче, воно пов’язане не із задоволенням все зростаючих матеріальних потреб, а з радістю “сродного труда”.

Існуючий же світ Сковорода характеризував в одному трактаті як: “світ є бенкет, що біснуються, торжище, що хитаються, море, що хвилюються, пекло, що мучаться”, а в іншому, як: “світ же є море, що топляться, країна моровою виразкою прокажених, огорожа лютих левів, остенів приваблених, торжище блудників, піч, распаляюча похоть, бенкет що біснується, лик і хоровод п’яно-навіжених, і не протверезяться, поки не втомляться, стисло сказати, сліпці за сліпцем в безодню грядущі”1.

Можливість подолання людиною моральних вад Сковорода зв’язує не із зовнішніми обставинами, а з внутрішніми якостями людини. Взагалі науку про людину Сковорода вважає вищою з всіх наук. Людське щастя він розглядає тільки через призму внутрішньої натури людини. З філософії Сковороди слідує, що внутрішня натура, в кінцевому результаті, виражається через взаємодію з певним виглядом праці. Тема “спорідненого труда” – ця одна з самих найважливіших тем, що розвиваються Сковородою. Ця тема перейшла з його байок в філософію і досягла такої висоти, що придбала значення загального принципу, що визначає не тільки людське щастя, але навіть значення людського буття.

Третім – з існуючих “трьох світів” – є символічний світ, що ототожнюється Сковородою з Біблією. Біблії також приписується існування двох натури – зовнішньої (знак) і внутрішньої – (значення). Сковорода вважає, що представлені в Біблії легенди – це фантазія, обман, фальсифікація, небилиці, брехня, з одного боку, але в них закладене таємниче значення, корисне і повчальне знання – з іншого.

Сковорода і сам написав декілька притч з вигаданими образами, але з глибоким внутрішнім значенням. Тому і Біблію він розглядав як інструмент збагнення прихованої таємниці. Збагнення внутрішньої натури Сковорода зв’язує з пізнанням краси. Він вважає, що зовнішня форма – це випадкове явище, що привноситься в природу, а внутрішня натура – це істинне джерело краси.

Застосовуючи філософію двох натури і трьох світів до людини, Сковорода робить висновок, що людина здійснює прекрасні вчинки і щаслива тільки тоді, коли вона погодить свою поведінку і образ життя зі своїми природними схильностями.

У філософському вченні Сковороди не тільки самим сильним і яскравим, але і самою важливою для сучасності є теза про щастя людини і людства загалом. Вже главах вказувалося, що у вченні Сковороди щастя людини не зв’язується з все більш повним задоволенням його потреб (адже саме так розуміється щастя як західним суспільством споживання, так і суспільством, що будувало донедавна соціалізм).

У Сковороди розуміння щастя має більш глибоке коріння. Суть щастя він зв’язує з образом життя самої людини. Найбільш повно ця суть розкривається через вислів Сократа: “інший живе на те, щоб їсти, а я – їм для того, щоб жити” – яким Сковорода відкриває свій трактат під назвою “Ікона Алкивіадська”[15]. Своїм розумінням щастя Сковорода як би захищає людську “природу” від примітивного її зведення до споживання і своєкористі. Сам він обрав такий спосіб життя, який з його слів допомагав йому “не жити краще”, а “бути кращим”. Прагнення “бути краще” він зв’язував з поняттям “чистої совісті”: “краще година чесно жити, чим погано цілий день”.

Найбільшої глибини теза про щастя досягає на тому моменті, коли Сковорода визначає саму суть “чесного життя” і “чистої совісті”. Виявляється, суть ця розкривається через трудову діяльність людини. У Сковороди не всякий труд веде до чесного життя і чистої совісті. У нього труд – це не обов’язок, не борг, не примушення (як суспільство вважає сьогодні), а, навпаки, вільний потяг людини. Процес праці розглядається як насолода і відчуття щастя навіть незалежно від його результатів. Такому труду Сковорода дає визначення “споріднений”. Розділення людей, що займаються “спорідненим” і “неспорідненим” трудом – це і є сама глибока думка, на яку можна спиратися при розв’язанні сучасних проблем людства. Думка про те, що щастя людини полягає в праці, і що праця зробила мавпу людиною, відвідувала багатьох філософів і раніше. Але ось визначення праці з позицій або джерела свободи і щастя, або джерела страждання і нещастя людей зустрічається досить рідко. У Сковороди вперше ця тема визначилася як головна і в літературних творах, і в філософських трактатах. Вся його творчість виходить з розуміння того, що людство може об’єднати тільки праця з суспільною користю і особистим щастям – “споріднена” праця. Праця же “неспоріднена” – джерело деградації і людини, і людського суспільства.

Філософська спадщина Г.С. Сковороди багатогранна. Воно охоплює самі різні аспекти людського життя: науку, релігію, культуру, мистецтво. Можна однозначно стверджувати, що всі грані спираються на загальний центральний стержень, що розглядає проблему природи людини і її призначення. Цей стержень включає в себе і сам образ Сковороди, що підтвердив практикою життя силу свого вчення.


Читайте також:

  1. Академічна філософія кінця – XIX – поч. XX ст.
  2. Антична філософія
  3. Антична філософія.
  4. Антична філософія.
  5. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  6. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  7. Антропологічно-ірраціоналістична філософія
  8. Б ) Філософія епохи схоластики
  9. Гуманістична філософія епохи Ренесансу.
  10. Давньогрецька антична філософія
  11. Давньоіндійська філософія
  12. Давньоіндійська філософія.




Переглядів: 1541

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розвиток філософії в духовній культурі України XIV-XVII віків | Українська філософія XIX віку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.