Процес консультування - це спільна діяльність консультанта і клієнта, метою яких є вирішення визначеної задачі і здійснення бажаних змін в організації-клієнті. Цей процес має початок (установлюються відносини і починається робота) і кінець (консультант залишає організацію). Між цими двома аспектами можна виділити кілька основних фаз.
Це допомагає і консультантові, і клієнтові бути систематичними і методичними, переходити від фази до фази і від операції до операції, що з’являються один за одним по логіці речей та часом.
У літературі можна знайти багато різних шляхів розподілу процесу консалтингу, на основні фази. Різні автори пропонують моделі, що вміщують в себе від трьох до десяти фаз..
Доцільно використовувати універсальну п’ятифазну модель: підготовка, діагноз, планування дій, впровадження і завершення.
Ясно, що пропоновану модель не можна сліпо застосовувати у всіх випадках, але вона представляє собою гарну основу для розробки і планування конкретних завдань і проектів.
Використовуючи цю модель при конкретної ситуації, можна пересунути деякі фази, наприклад впровадження може початися до закінчення планування дій. Можна також повернутися від пізньої стадії до більш ранньої.