Необхідність управління запасами. Визначення оптимального обсягу замовлення.
Типовою проблемою, пов'язаною з виконанням логістичних функцій розподілу, е планування запасів, які становлять близько 30% загального обсягу оборотних коштів.
Великий обсяг замовлення має певні переваги і вади.
Переваги:
/ зменшення витрат на підготовку замовлення; / зменшення дефіциту запасів; / зменшення транспортних витрат.
Вади:
/ збільшення витрат на зберігання запасів; / збільшення потрібного капіталу;
/ висока ймовірність морального та фізичного зносу товару.
Прийняття рішень щодо товарного запасу має на меті підтримання оптимальної величини запасу. Малі запаси - це ризик несвоєчасного виконання замовлень споживачів, і як наслідок - незадоволеність споживачів. Великий запас - великі витрати на його утримання. Як знайти компроміс? Таким компромісом може бути прийняття на основі АВС-аналізу рішення щодо розподілу товарів на три групи, залежно від того, яким попитом користуються товари, і встановлення різних стандартів обслуговування для кожної з них (наприклад, для запасів групи А - наявність на складі протягом 95% часу). Ілюстрація АВС-аналізу наводиться в ситуації 49.
У більшості моделей управління запасами оптимальним вважається такий обсяг замовлення, за якого забезпечується мінімальна величина загальних витрат.
Основними моделями планування запасів в:
o модель економного розміру замовлення (ЕРЗ);
o модель з резервним запасом;
O модель ЕРЗ за наявності знижок за кількість.
Кожна з цих моделей, які розглядаються нижче, дає відповіді на два запитання: / Скільки замовляти? / Коли замовляти?