При вивченні наступної теми необхідно враховувати, що кожний підхід до стратегічного управління має особливості у змісті та структурі окремих етапів і підсистем, у переліку та послідовності дій у процесі аналізу, але базується на двох основних посиланнях – аналізі ситуації зовнішньому і внутрішньому середовищі господарської організації.
Найбільш зручно вивчати тему 3 згідно послідовності нижче приведеної схеми (рис. 3.1.) стратегічного аналізу підприємства.
Проміжне сере-довище(прямого впливу)
- споживачі
- конкуренти
- постачальники
- партнери
- організації-регулятори
- профспілки
- місцеві органи влади
Аналіз виробничого потенціалу (цільова оцінка)
- організація маркетингу на підприємстві (ФОПСТИЗ)
- персонал
- рівень організації вироб-ництва і управління
- рівень забезпечення ресурсами
- рівень виробництва (технології)
- рівень науково-технічного забезпечення
- фінанси, інвестиції, креди-тування та інші підсистеми
Рис. 3.1. Схема стратегічного аналізу
Аналіз та оцінка загального стану підприємства
на підприємстві
Нерозривно з стратегічним аналізом необхідно розглядати ретроспективний аналіз підприємства (на основі даних техніко-економічних показників розроблюється аналіз стратегічного рівня підприємства та дається оцінка) і аналіз ринків (припущення щодо цільових груп споживачів). На основі цих аналізів будується уявлення про систему процесів у галузі та даються наступні прогнози о розмірі і частки ринку, забезпеченості ресурсами, тенденціях НТП у галузі, тенденціях об характері розвитку “життєвого циклу” галузі.
Крім того, в процесі вивчення теми студенту необхідно навчитися робити обґрунтовані висновки про можливості підприємства й відповідно вибирати напрямки розвитку підприємства.