Модель з мультиплікативною компонентою
Використовуючи обчислені вище значення середніх плинних (табл. 2 ), знаходимо оцінки сезонних компонент:
3-й квартал 2000р. = 31/27,5 = 1,1273
4-й квартал 2000р. = 27/30,5 = 0,8852
1-й квартал 2001р. = 32/33,5 = 0,9552
2-й квартал 2001р. = 38/35,5 = 1,0704
3-й квартал 2001р. = 43/37 = 1,1622
4-й квартал 2001р. = 31/39 = 0,7949
1-й квартал 2002р. = 40/42 = 0,9756.
Розрахуємо середні квартальні значення сезонних компонент (табл.5 ).
Їх значення виражаються в частках, а їх сума дорівнює 4,0207. Тому для коригування – кожну оцінку помножимо на 4/4,02.
Табл.5
Квартал
| Серед. значення сезонної компоненти
| Відкориговане. сер. значення сезонної компоненти
|
|
| 0,9604
|
| 1,0704
| 1,0649
|
|
| 1,1389
|
|
| 0,8358
| Разом
|
|
| На основі десезоналізованих обсягів випуску продукції побудуємо лінійне рівняння регресії, яке описує тренд мультиплікативної моделі:
Табл.6
Рік
| Квартал
| Обсяг випуску, yt
| Сезонна компо-нента, St
| Десезоналіз. обсяг, Tt=yt/St
| П/н періоду, t
| Прогноз. значення , ytпр
| Абс. похибка прогнозу, yt-ytпр
| Відносна похибка прогнозу, %
|
|
|
| 0,9604
| 20,8
|
| 22,0
| -2,0
| 10,0
|
|
| 1,0649
| 24,4
|
| 26,8
| -0,8
| 3,1
|
|
| 1,1389
| 27,2
|
| 31,3
| -0,3
| 1,9
|
|
| 0,8358
| 32,3
|
| 24,9
| +2,1
| 7,8
|
|
|
| 0,9604
| 33,3
|
| 30,8
| +1,8
| 3,8
|
|
| 1,0649
| 35,7
|
| 36,7
| +1,3
| 3,4
|
|
| 1,1389
| 37,8
|
| 41,8
| +1,2
| 2,8
|
|
| 0,8358
| 37,1
|
| 32,6
| -1,6
| 5,2
|
|
|
| 0,9604
| 41,7
|
| 39,7
| +0,3
| 0,8
|
|
| 1,0649
| 43,2
|
| 46,4
| -0,4
| 0,9
|
|
| 1,1389
| 44,8
|
| 52,3
| -1,3
| 2,5
|
Функція f(t) отримана за допомогою програми Excel. Результати її визначення на графику:
Далі знаходимо прогнозні значення ytпр, підставляючи в знайдене рівняння тренду відповідні періоди t.
Підставимо порядкові номери періоду прогнозування і відповідні значення сезонних компонент і отримаємо прогноз на 4 кв. 2002р. та 1 кв. 2003р.:
Y2002(4)пр = (2,3*12+20,6)*0,8358 = 40,3
Y2003(1)пр = (2,3*12+20,6)*0,9604 = 48,5
Середня похибка прогнозування за допомогою мультиплікативної моделі для наведеного прикладу = 3,9%.
Читайте також: - CMM. Модель технологічної зрілості. Зрілі і незрілі організації.
- Demo 7: Модель OSI (модель взаімодії відкритих систем)
- G2G-модель електронного уряду
- O модель привабливість - конкурентоспроможність (матриця Мак Кінсі).
- OSI - Базова Еталонна модель взаємодії відкритих систем
- V – модель
- Абстрактна модель
- Абстрактна модель
- Абстрактна модель оптимального планування виробництва
- Американська модель соціальної відповідальності
- Аналіз динаміки ринку, модель життєвого циклу
- Англійський економіст У. Бріджез пропонує модель організаційних змін за такими напрямками.
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:
|
|