МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Система учасників провадження в адміністративних судахВажливим учасником проваджень є адміністративні суди, основним призначенням діяльності яких відповідно до ст. 124 Конституції є здійснення правосуддя щодо публічно-правових спорів, що виникають у державі. Відповідно до ст. 23 КАС, усі адміністративні справи в суді першої інстанції, крім випадків, встановлених вказаним кодексом, розглядаються і вирішуються суддею одноособово. Разом із тим, із загального правила про одноосібне здійснення суддею адміністративного судочинства у місцевому (окружному) адміністративному суді (ст. 23 КАС) є виняток, передбачений ч.ч. 1-2 ст. 24 КАС. Згідно із ч. 3-7 ст. 24 КАС,усі адміністративні справи, які перебувають у провадженні поза судом першої інстанції, тобто у вищестоящих судових інстанціяхрозглядаються та вирішуються у таких інстанціях виключно колегією суддів. Одну із провідних ролей у адміністративному процесі, безперечно, відіграють такі його учасники як сторони. Поняття сторін у теорії юридичного процесу є узагальнюючим і одночасно включає в себе поняття „позивач” і „відповідач” (ст. 50 КАС). Згідно ст. 3 КАС позивач – це особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб’єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду. А відповідач – суб’єкт владних повноважень, а у випадках, передбачених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача. Провідна роль цих учасників провадження обумовлюється тим, що саме завдяки їм та їхній поведінці, волевиявленню виникає і розвивається вказаний процес. Позивачем і відповідачемможуть бути: 1) фізичні особи – громадяни України, іноземці чи особи без громадянства; 2) юридичні особи – підприємства, установи, організації; 3) суб’єкти владних повноважень– орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій, в тому числі на виконання делегованих повноважень. У процесі є поняття неналежної сторони. Поряд із заміною неналежної сторони (ст. 52 КАС) у адміністративному процесі існує ще одна підстава зміни суб’єктного складу публічно-правового спору – процесуальне правонаступництво – це обумовлена вибуттям або заміною сторони процедура її заміщення особою-правонаступником, яка може успадковувати права або обов’язки вибулої чи заміненої сторони (ст. 55 КАС). У адміністративну справу можуть вступати, так звані, треті особи. Треті особи, як і сторони, належать до осіб, які беруть участь у справі з метою захисту власних прав, свобод та інтересів. Відрізняє третіх осіб від решти учасників адміністративної справи і одночасно поєднує із сторонами, наявність специфічної правової зацікавленості у результатах вирішення публічно-правового спору. Власне саме специфічний інтерес і характеризує осіб, як третіх, відмежовує їх від сторін та інших учасників процесу. Треті особи є відносно автономними процесуальними фігурами, оскільки: 1) наділені відповідним обсягом диспозитивних повноважень, на основі яких можуть вільно розпоряджатись тим предметом спору, який має місце між ними і сторонами процесу; 2) мають можливість навіть після вирішення адміністративним судом первісного публічно-правового спору або продовжити власний процес, розпочатий ще у межах первісної справи, або ж порушити абсолютно нову, „власну” адміністративну справу. Особи, які вступають в адміністративний процес, що вже триває, за власною ініціативою, пред’являючи адміністративний позов до однієї чи одночасно двох сторін справи, отримали назву третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору.Для цього виду третіх осіб притаманний юридичний інтерес щодо предмету спору, який, однак, виник між іншими суб’єктами адміністративних процесуальних відносин. Вступаючи до адміністративної справи, треті особи, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, подають адміністративний позов,який за формою і змістом має відповідати вимогам закону (ст.ст. 105, 106 КАС). Поряд із третіми особами, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, у ч. 2 ст. 53 КАС закріплено другий вид третіх осіб –треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.На відміну від третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, вказані особи в адміністративну справу можуть вступити за власною ініціативою, або бути залучені іншими учасниками. Зокрема можуть бути залучені до участі у справі а) за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або б) з ініціативи суду. КАС передбачена також участь в адміністративному процесіорганів та осіб, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб.До таких суб’єктів віднесено: Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (омбудсмана); працівників прокуратури; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб.При цьому Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, органи державної влади, органи місцевого самоврядування повинні надати адміністративному суду докази, які підтверджують наявність поважних причин, що унеможливлюють самостійне звернення цих осіб до адміністративного суду для захисту своїх прав, свобод та інтересів (ч. 1 ст. 60 КАС із змінами, внесеними згідно із Законом № 4176-VI від 20.12.2011).
В адміністративному процесі поряд із його лідируючими учасниками (адміністративний суд, який розглядає та вирішує публічно-правовий спір, сторони, треті особи), учасниками, які захищають права, свободи та інтереси інших осіб (Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади та органи місцевого самоврядування), своєрідна роль відводиться особам, які є іншими учасниками адміністративного процесу. Такими особами є секретар судового засідання, судовий розпорядник, свідок, експерт, спеціаліст, перекладач (ст. 62 КАС). Головною особливістю адміністративної процесуальної правосуб’єктності вказаних учасників є те, що їх участь у адміністративній справі обумовлена, по-перше, необхідністю виконання покладених на них законодавством обов’язків, по-друге, вони абсолютно позбавлені юридичної зацікавленості у результатах вирішення адміністративної справи, а тому, по-третє, ці учасники виступають нейтральними, пасивними суб’єктами адміністративного процесу. Інших учасників процесу поділяють на такі дві групи:1) особи, які обслуговують адміністративне судочинство (секретар судового засідання, судовий розпорядник, перекладач); 2) особи, які сприяють розгляду справи (свідок, експерт, спеціаліст). Новою процесуальною фігурою у судовому процесі є судовий розпорядник(ст. 64 КАС), оскільки до прийняття Цивільного процесуального кодексу України від 18 березня 2004 року та КАС України як такого учасника процесу взагалі не було передбачено. На відміну від секретаря судового засідання, який обов’язково має бути присутнім при розгляді адміністративним судом будь-якого публічно-правового спору, судовий розпорядник може бути залучений до участі в адміністративному процесі головуючим у судовому засіданні. Тобто його участь у розгляді та вирішенні адміністративної справи не є обов’язковою (факультативна). Практичне значення процесуального представництва полягає, по-перше,у наданні сторонам, третім особам, які беруть участь у розгляді та вирішенні справи, кваліфікованої юридичної допомоги. По-друге,процесуальний представник, як особа, наділений спеціальними знаннями у галузі права, здатний професійно захистити у конкретній адміністративній справі суб’єктивні інтереси зацікавлених у результатах справи осіб. Для забезпечення права на захист від обвинувачення та надання правової допомоги при вирішенні справ у судах та інших державних органах в Україні діє адвокатура. Положеннями КАС представників сторін та третіх осіб віднесено до складу осіб, які беруть участь у справі (ст. 47). Повноваження процесуального представника в процесі обмежуються конкретним публічно-правовим спором і, як правило, припиняються із завершенням розгляду адміністративної справи та постановленням по ній рішення суду. Повноваження визначаються, як у чинному законодавстві, так і в окремому документі – довіреності або адвокатському ордері. На відміну від цивільного судочинства, представник, який бере участь в адміністративному процесі на основі договору, має диспозитивні права лише тоді, коли цими диспозитивними правами він спеціально наділений у виданій йому довіреності. Участь у процесі процесуального представника, який діє від імені та в інтересах сторони, третьої особи, не позбавляє права цих осіб відстоювати свої законні інтереси у суді поряд із представником. У ч. 3 ст. 56 КАС закріплено, що представники беруть участь в адміністративному процесі на основі договору або закону. Тому, можна говорити про те, що процесуальне представництво буває таких двох основних видівяк договірнеі законнепроцесуальне представництво.
Так, законними представниками можуть бути такі суб'єкти: 1. Батьки, усиновлювачі, опікуни, піклувальники чи інші особи, визначені законом – захищають права, свободи та інтереси 1) малолітніх та неповнолітніх осіб, які не досягли віку, з якого настає адміністративна процесуальна дієздатність, а також 2) недієздатних фізичних осіб. Також зазначені представники можуть захищати в суді права, свободи та інтереси неповнолітніх осіб, які досягли віку, з якого настає адміністративна процесуальна дієздатність, непрацездатних фізичних осіб і фізичних осіб, цивільна дієздатність яких обмежена. 2. Керівник чи інша особа, уповноважена законом, положенням, статутом на здійснення функцій законного представника відповідного органу, підприємства, установи, організації. 3. Органи та інші особи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб. Важливо пам’ятати, що процесуальним законом (ст. 57 КАС) передбачені обмеженнящодо осіб, які можуть бути представниками в адміністративному процесі. Так, не можуть бути представникамив суді особи, які беруть участь у справі як секретар судового засідання, експерт спеціаліст, перекладач та свідок. Судді прокурори, слідчі не можуть бути представниками в суді крім випадків, коли вони діють як представники відповідних органів, що є стороною або третьою особою у справі, чи як законні представники сторони чи третьої особи. Процесуальні повноваження представника в адміністративному процесі обов’язково мають бути документально підтверджені, інакше суд просто не допустить особу виконувати функції представника по конкретній адміністративній справі.
Читайте також:
|
||||||||
|