Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розв’язання

 

1. Ідентифікуємо змінні моделі:

Y — продуктивність праці, залежна змінна;

X1 — фондомісткість продукції, незалежна змінна;

X2— плинність робочої сили, незалежна змінна.

У загальному вигляді економетрична модель:

.

2. Специфікуємо модель в лінійній формі:

Оскільки оцінка параметрів моделі за методом 1МНК виконуватиметься на основі покрокової регресії, то спочатку буде побудована економетрична модель виду:

,

де

3. Нормалізуємо змінні моделі. Розрахунки представимо в табл. 3.2.

Таблиця 3.2

№ п / п Y  
3,3000 0,2900 4,7000 10.8900 0,0841 22,0900  
0,5 0,3000 –0,2100 0,7000 0,0900 0,0441 0,4900  
0,8 1,3000 0,0900 –1,3000 1,6900 0,0081 1,6900  
0,7 2,3000 –0,0100 –5,3000 5,2900 0,0001 28,0900  
0,6 –3,7000 –0,1100 8,7000 13,6900 0,0121 75,6900  
0,6 5,3000 –0,1100 –2,3000 28,0900 0,0121 5,2900  
0,8 0,3000 0,0900 2,7000 0,0900 0,0081 7,2900  
0,5 –4,7000 –0,2100 –0,3000 22,0900 0,0441 0,0900  
0,6 –8,7000 –0,1100 –0,3000 75,6900 0,0121 0,0900  
4,3000 0,2900 –7,3000 18,4900 0,0841 53,2900  
7,1       176,1 0,309 194,1  

 

 

Продовження табл. 3.2

№ п / п
0,7864 1,6489 1,0668
0,0715 –1,1946 0,1589
0,3098 0,5120 –0,2951
0,5481 –0,0569 –1,2030
–0,8817 –0,6258 1,9747
1,2630 –0,6258 –0,5221
0,0715 0,5120 0,6128
–1,1200 –1,1946 –0,0681
–2,0732 –0,6258 –0,0681
1,0247 1,6498 –1,6570

 

Середні значення:

.

Дисперсія:

Середньоквадратичні відхилення:

;

4. Побудуємо кореляційну матрицю (матрицю парних коефіцієнтів кореляції):

.

Розрахунок елементів кореляційної матриці наведено в табл. 3.3.

Таблиця 3.3

Y*2
0,6184 2,7217 1,1381 1,2973 0,8389 1,7600
0,0051 1,4272 0,0252 –0,0854 0,0114 –0,1898
0,0960 0,2621 0,0871 0,1586 –0,0914 –0,1511
0,3004 0,0032 1,4472 –0,0312 –0,6593 0,0684
0,7774 0,3916 3,8995 0,5517 –1,7411 –1,2357
1,5951 0,3916 0,2725 –0,7903 –0,6593 0,3267
0,0051 0,2621 0,3756 0,0366 0,0438 0,3138
1,2544 1,4272 0,0046 1,3380 0,0763 0,0813
4,2981 0,3916 0,0046 1,2973 0,1412 0,0426
1,0500 2,7217 2,7455 1,6905 –1,6978 –2,7336
Всього          
10,0000 10,0000 10,0000 5,4632 –3,7375 –1,7174

Звідси кореляційна матриця:

.

5. Враховуючи, що

,

то на першому етапі треба побудувати економетричну модель виду:

.

Рівняння для визначення параметру має вигляд:

Запишемо модель:

,

6. На другому етапі включимо в економетричну модель , в результаті модель набуде такого вигляду:

.

Система рівнянь для визначення параметрів цієї моделі:

Розв’язавши систему рівнянь, отримаємо:

Економетрична модель має вигляд:

.

7. Розрахуємо коефіцієнти детермінації та кореляції:

Це значення коефіцієнта детермінації свідчить про те, що варіація продуктивності праці лише на 37,9% визначається варіацією фондомісткості продукції та плинності робочої сили.

Коефіцієнт кореляції характеризує не тісний зв’язок факторів із продуктивністю праці.

8. Оцінимо достовірність моделі та її параметрів на основі критеріїв Фішера та Стьюдента.

При ступенях свободи і ; рівні довіри Fтабл = 19,36. Оскільки Fфакт < Fтабл, то нульова гіпотеза відносно суттєвості зв’язку, який вимірюється на основі економетричної моделі, відхиляється. Це означає, що економетрична модель є недостовірною, тому перевірка значущості оцінок параметрів моделі є недоцільною.

9. Виконаємо перехід до економетричної моделі, в якій змінні виражені в абсолютних значеннях (вони наведені в табл. 3.1)

.

10. Наведемо розраховані економетричні моделі в даному прикладі і дамо змістовне тлумачення параметрів цих моделей.

1) ;

2) .

Перш за все звернімо увагу на відсутність вільного члена в першій економетричній моделі. Це пов’язано з тим, що всі змінні нормалізовані і мають одну й ту саму одиницю виміру. Параметри першого рівняння характеризують граничну зміну залежної змінної, якщо незалежна збільшиться на величину свого середньоквадратичного відхилення . Так, якщо збільшиться на , то — на при незмінній величині ; якщо збільшиться на , то — на 0,288 при незмінній величині фактора . Враховуючи, що всі змінні мають одну й ту саму величину виміру, параметри першої економетричної моделі характеризують порівняльну силу впливу незалежних змінних на залежну. При параметрі це свідчить, що фондомісткість продукції сильніше впливає на продуктивність праці, ніж плинність робочої сили.

В другій економетричній моделі, яка характеризує зв’язок продуктивності праці з фондомісткістю продукції та плинністю робочої сили, коли кожний економічний показник має свою початкову одиницю виміру, є вільний член. Його рівень залежить від початку відрахунку змінних, а також від одиниць виміру кожної змінної моделі.

Параметр показує, що при зміні фондомісткості продукції на 1 тис.грн. продуктивність праці зросте на 11,86 тис.грн., якщо плинність робочої сили не зміниться. Параметр показує, що при збільшенні плинності робочої сили на 1% продуктивність праці зменшиться на 0,288 тис.грн. У загальному кожний із цих параметрів характеризує граничну зміну продуктивності праці, якщо відповідний фактор зміниться на одиницю за умови, що інший є константою. Маючи оцінку параметрів лінійної моделі і та співвідношення середніх значень продуктивності праці і кожного із факторів зокрема, знайдемо коефіцієнти еластичності:

Коефіцієнти еластичності характеризують, на скільки процентів зміниться продуктивність праці, якщо кожний із факторів, зокрема, зміниться на 1%. Так, = 0,29, тобто якщо фондомісткість продукції збільшиться на 1% , продуктивність праці – на 0,29%. = – 0,15, а це означає, що граничне збільшення продуктивності праці при зниженні плинності робочої сили на 1% складатиме 0,15%.

3.3. Завдання для самостійної роботи

Завдання 3.1. Для моделі, яка побудована для даних, наведених у табл. 2.3 — 2.5, виконати дисперсійний аналіз, зробити висновки відносно достовірності моделі та її параметрів.

Завдання 3.2. За даними, які наведені в табл. 2.3 — 2.5, побудувати економетричну модель за методом 1МНК на основі покрокової регресії. Порівняти оцінки параметрів даної економетричної моделі з оцінками параметрів моделі для відповідних даних завдання 2.3. Дати змістовне тлумачення оцінок параметрів, зробити висновки.

 


Читайте також:

  1. IV. Алгоритм розв’язання задачі
  2. IV. Алгоритм розв’язання задачі
  3. IV. Алгоритм розв’язання задачі
  4. IV. Перевірка розв’язання і відповідь
  5. IV. ПРИКЛАДИ ТИПОВИХ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ТА ПОРЯДОК ЇХ РОЗВ’ЯЗАННЯ
  6. Актуальні проблеми регіональної політики та їх розв’язання.
  7. Алгоритм розв’язання
  8. Алгоритм розв’язання
  9. Алгоритм розв’язання задачі
  10. Алгоритм розв’язання задачі
  11. Алгоритм розв’язання розподільної задачі
  12. Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування її розв’язання програмним методом




Переглядів: 572

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розв’язання | ТЕМА 4. МУЛЬТИКОЛІНЕАРНІСТЬ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.