![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Практична роботаТема: Дієприслівник як форма дієслова Мета: - поглибити і удосконалити знання про дієприслівник, визначення дієприслівникових зворотів; - визначити дієприслівники доконаного і недоконаного видів, їх творення; - навчити писати не з дієприслівниками, а також морфологічно розбирати дієприслівник. Обладнання: схеми, таблиці. Завдання за темою: Завдання 1. Спишіть. Підкресліть дієприслівники. Визначте їхню синтаксичну роль. 1. Ліс, наблизившись, перетворився з голубого в зелений, його соковиті хащі по той бік річки, прокидаючись, повнилися, пташиним тисячоголосим гомоном. 2. Птаство, радуючись весні, творило музику краси дивовижної, солов'ї аж заходились, зозулі кували, кували, торкаючи дзьобиками чарівні клавіші неба. 3. Схід все ясніше розцвітався рожевим, світла більшало, невтомна пташина музика, напливаючи з зелених глибин, мовби пригортала веснянку (3 тв. О. Гончара). 4. Підбиті хижаки важко падали вниз, силкуючись втриматись на широко розкинутих крилах (М Пригара). 5. Але й високі сосни, вирвавшись зеленим верхів'ям до сонця, теж чомусь шумлять журливо (І.Цюпа). 6. Над річкою і лісом засинювалось небо: здалеку-предалеку, погуркуючи та поблискуючи, накочувала гроза (Григір Тютюнник). Завдання 2. Запишіть у два стовпчики окремо дієприслівники доконаного і недоконаного виду. Усміхаючись, зачинивши, визволяючи, нагнувшись, обгорнувши, повернувшись, угадавши, вивершивши, вирушаючи, бігаючи, тримаючи, змовчавши, виспівуючи, пануючи, спопеляючи, сміючись, виходячи, зійшовши, смакуючи, живучи, використавши, перевтілюючись, зваживши, насмілившись, заслуговуючи, закінчуючи, перегнавши, даючи, активізувавши, розгубившись, з'єднавши, розширивши, розширюючи. Завдання 3. З поданих дієслів утворіть дієприслівники доконаного й недоконаного виду, записавши їх у два стовпчики. Поставте наголоси. Йти, нести, виховувати, прокричати, заходити, спонукати, під'їжджати, чекати, сміятися, нахилятися, перемагати, підписувати, розпинати, розбити, підважити, підсунути, переїжджати, скасувати, скасовувати, змагатися, підносити, підстерігати, засинати, спробувати, перелітати, переносити, звалити, схопити, зважити, з'ясувати, підписати, знемагати. Завдання 4. Перепишіть речення, підкресліть дієприслівники, визначте основи, від яких вони утворені, вид та синтаксичну роль у реченні. Назвіть дієприслівникові звороти. 1. Землі піднявши вже котору тонну, у глибині, де шум не доліта, читаємо, як скіфу золотому дає скрижаль богиня золота. 2. Ішла людина, просто йшла людина, закинувши шарманку за плече. 3. Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану. 4.1 проходять якісь безпардонні пронози, Потираючи руки, беруться за все. Поки геній стоїть, витираючи сльози, метушлива бездарність отари свої пасе. 5. Розбившися грудьми об полустанок, в траві лежить березовий Ікар. 6. А в сні далекому, туманному, не похиляючи траву, — Дюймовочка в листочку капустяному, — я у життя із вічності пливу. 7. Дніпро, старенький дебаркадер, левино-жовті береги лежать, на кігті похиливши зелену гриву шелюги (З тв. Л. Костенко). Завдання 5. Спишіть, розкривши дужки. Поясніть написання не з дієприслівниками. 1. (Не) спитавши броду, не лізь у воду. 2. (Не) нагнувшись, гриба не найдеш. 3. (Не) вбивши ведмедя, не діли шкуру. 4. (Не) спитавши голови, не лізь до ніг. 5. (Не) взявшись за сокиру, хату не зробиш. 6. (Не) подумавши, кілочка не застружеш. 7. (Не) сіявши, не пожнеш. 8. (Не) давши оброку, не бий коня по боку (Нар. тв.). Завдання 6. Знайдіть дієприкметники і визначте їх прикметникові (рід, число і відмінок) і дієсліпні (стан, час, вид) ознаки. 1. Трофейний багнет, видобутий з чохла, блиснув, як рибина, що скинулася при місяці (Гонч.). 2. Тіснота, голос, лайка, гуркіт возів, і знову чорна дорога в гори, блискання іскор, викресаних підковами, клекіт копит (Гонч.). 3. Рівна, наче викреслена циркулем, лінія пустельного горизонту була попереду, як і раніше (Смол.). 4. Давайте, говоріть ви, народом породжені й на тій же землі вирощені» лицарі правди (Ле). 5. Молоді каштани, висаджені понад тротуаром, сягали кронами якраз до луток (Смол.) 6. Теплий кожух, тільки шкода — Не на мене шитий, А розумне ваше слово Брехнею підбите (Шевч.). 7. Варто б вплинути в справі виборів нового редактора в такий спосіб, щоб ним... була людина, близько стояча до нас... (Коцюб.). 8. Я лежу довго, спокійно, майже забуваю про свого недалеко мене так само неповорушно лежачого сусіда (Коцюб.). 9. Часами темнішало від швидко літаючих хмар, але як швидко налітали вони, так швидко й проносились (Янов.). Читайте також:
|
||||||||
|