Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Практична робота

Тема: Чергування голосних і приголосних фонем

Мета:

- поглибити знання студентів про чергування голосних і приголосних фонем або його відсутність, про зміну задньоязикових на передньоязикові;

- розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення

- прищеплювати любов до слова.

Обладнання: схеми, підручники.

Завдання для виконання:

Завдання 1. Прочитайте слова, перепишіть їх. Поясніть відсутність чергу­вання виділених звуків [о], [є] з [і].

Груповод, бомбовоз, сором, город, солод, вересень, ше­лест, ніготь, рівень, носок, сов (від сова), ос (від оса), турбот, лож (від ложе), Сидоренко, ніженька, вихователь, козел — ко­зла, замок — замка, гребінець, ятірець, покровитель, гордий, гнобитель, кружечка, орел, котел, готель, модель, вітер, верес, оберемок, овес, осел, Псел, сестер, верба, дівчинонька, роз­критий, безтурботний.

Завдання 2. Перепишіть, поясніть написання є чи о після шиплячих та й. Укажіть, у яких словах і формах порушені чергування.

Грушоподібний, чорний, начебто, опущене, ображено, що­до, шестиствольний, знаєш, телебачення, честь, жест, чергове, дешево, чепець, чебрець, ощенитися, джерготати, пошесть, щелехвіст, шепотун, шедевр, щока, бджола, знайомого, чека­ти, черешня, пошесті, жорна, женчик, жених, прожену, зрадже­ний, щезати, кийочок, краєчок.


Завдання 3.
Доберіть за зразком до поданих спільнокореневі слова або інші форми слів, щоб показати чергування приголосних. Назвіть сло­ва, в яких чергування не відбувається. При потребі користуйтеся ор­фографічним словником.

Зразок. Матросматроський; Цюріх — цюріхський (не відбувається).

I. Половці, Гаага, Гаваї, іммігрант, Лейпциг, Наварра, Ка­захстан, калмики, Калькутта, Кременчук, Липецьк, Кагарлик, Квебек, Волга, інститут, керівник, гагаузи, Україна, Кутаїсі, (протока) Лаперуза.

II. Единбург, Балхаш, джентльмен, Єсентуки, Токмак, Чер­нігів, Чикаго, Бандунг, Виборг, Кобеляки, колеж, коряки, Кранець, Кременець, Кронштадт, Лотарингія, Луцьк, Лу­ганськ, Великі Луки, Воронеж, вояка, Овруч, кореспондент, споживач, Черкаси, Полісся, багач, бурлака, купець, подвиж­ник, Галич.

Завдання 4. Прочитайте подані речення. Поясніть чергування [у] з [в], [і] з [й]; з'ясуйте причини, що інколи порушують ці чергування.

I. 1. Пливе висока біла хата в зеленім морі смеречин. Зви­сають роси, як суниці. У небі — журавлів вінок. 2. Барвінкуйся, земле, й барвінкуй Нашу думу й пісню до зорі. 3. Щебетали діти і світився хліб. 4. А звідки! — певно, ще від предків Вкраїна пахне вишняком, і дзбаном сонця п'ють сме­реки туману біле молоко. 5. Яславлю братство проліска й за­ліза (З тв. Т.Мельничука).

II. 1. Гаїна вслухається в ніч, вдивляється у високе не­бо. 2. З давніх-давен в українських селах відзначають тради­ційне народне свято Івана Купала. 3. Було ще рано, сині роси зблискували на травах, і сонце заспане купалось на левадах (З тв. І.Цюпи).

 

Завдання 5. Користуючись зразком, впишіть, де можливо, замість крапок слова з початковими у, в. Поясніть, чи змінюються від цього значен­ня слів.

Зразок. Всіянийусіяний, вславленийуславлений (значення не змінюється); вправауправа (значення змінює­ться: завданняустанова).

Упоминатися — ...; упорати — ...; уморити — ...; упро­довж — ...; удосконалений — ...; уплив —...; уступ — ...; уда­ча — ...; ураження — ...; удочеряти — ...; угрітий — ...; украй — ...; уколений — ...; ужитий — ...; угору — ...; увече­рі — ...; увись —...; увісьмох — ...; упріти — ....

 

Завдання 6. Запишіть наведені сполуки слів, розкривши дужки і вибравши з них потрібні сполучники й прийменники. Якщо можливі варіанти, наведіть їх.

Лиш (в, у) небі, позеленіло (в, у) очах, їздив (в, у) відря­дження, увесь (в, у) роботі, був (в, у) снігах, читав (в, у) авто­бусах, пригода (в, у) дорозі, бути (в, у) Африці, кімнати (й, і) коридори, от (й, і) добре, мільйони (й, і) мільйони, газети (й, і) журнали, слова (й, і) діла, полум'яні (й, і) закличні, іди (й, і) скажи, ти (й, і) я, небо (й, і) земля.

 

 


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. II. Самостійна робота студентів.
  3. III. Практична частина.
  4. IV. ВИХОВНА РОБОТА В КЛАСІ
  5. IV. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ.
  6. IV. Науково-дослідницька робота.
  7. IV. Практична робота.
  8. IV. Практична частина
  9. IV. Робота над темою уроку
  10. Qорганізаційне середовище, в якому виконується робота
  11. V. Робота з підручником
  12. V. Робота з підручником. с. 59-60




Переглядів: 470

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практична робота | Практична робота

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.