Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Філософія та світогляд і його типи.

Вивчення філософії як особливої галузі людського знання та
інтелектуальної Ідіяльності ми починаємо з питання про людину та її становище в світі. Це зумовлено, перш за все, тим, що # філо­софія, як і будь-які інші види людської діяльності, постає людською спрі'ївою: не було би людини, ми не вели би про все це розмову. По-друге, з чим би ми не мали справи - з природою, творчістю, нау­кою, пізнанням - ми завжди, так чи інакше, маємо справу з лю­диною. Не в тому сенсі, що людина настільки егоїстична, що власний голос заглушує їй "грім небесний", а в тому, що реаль­но ми можемо вести розмову про будь-що лише тоді, коли воно ввійшло в контакт із нами, із нашим сприйняттям.

Людина своєю активністю створює універсум, в якому живе і про який знає, бо ми не знаємо, що є світ сам по собі; ми знаємо той світ, який нам відкрився через нашу діяльність, працю, впізнання, експерименти, фантазію і т. ін. Саме з того огля­ду слід розуміти твердження А. Шопенгауера про те, що світ є нашим уявленням, або слова Ф. Ніцше про те, що все є лише про­явами життя. За влучним висловом М. Хайдеггера, людина є "от­вором у бутті", бо на рівні людини та через людину глибинні потенції буття вперше виходять у своє виявлення.

Унаслідок того, що людина постає ніби епіцентром, або зосе­редженням, універсуму, вона сама виявляє себе надзвичайно по-різному та суперечливо. Можна нескінченно перебирати людські життя та долі, але вони завжди в чомусь виявляться новими, не­сподіваними. Власне кажучи, саме тому людське самопізнання постає невичерпним за змістом та горизонтами виявлення. Мимо­волі виникає питання: завдяки чому людина має такі властивості? Що становить основи її буття? Водночас перед нами постає та окреслюється питання і про те, якими людськими потребами зу­мовлене існування філософії (яка, за словами французького філо­софа, математика та фізика Р. Декарта-, лише одна відрізняє нас від дикунів).

Намагаючись осмислити людину, ми порівнюємо її з іншими істотами та явищами світу, і в такому порівнянні перед нами вимальовуються деякі фундаментальні особливості становища людини у світі.

1. Першою особливістю людини виступає її розумність, здатність усвідомлювати себе і те, що її оточує. В загальному плані розумність постає перед нами як здатність людини не лише жити та діяти, зберігати своє життя та регулювати його, а й як людська можливість не зливатися із дійсністю та власними дія­ми, володіти певні/ми засобами оцінки дійсності.Розумність людини - це та Ті особливість, яка найчастіше кидаєть­ся у вічі при міркуваннях про людину і яка зумовлює необхідність людського самоусвідомлення.

2. Значною мірою якості людини та її становище в світі по­в'язані з її біологічною нвспвціалізованістю. Це означає, що в будову людського організму не закладена програма її способу життя та життєвих здійснень.

Коли ми маємо справу з твариною, то можемо лише за особливостями будови її організму визначити, що це за істота і яким може бути спосіб її життєдіяльності (птах літає, риба живе у воді і т. ін.). У тваринному світі досить чітко та однозначно діє закон співвідношення органів та функцій: якщо є певний орган, він повинен виконувати саме такі функції. Коли ж народжується людина, ми можемо прогнозувати можливі варіан­ти Гі життя, але ніхто не дасть гарантій щодо здійснення таких прогнозів. Мало того, народу/сена людина взагалі може "випасти" з людського сусп­ільства і не набути навіть елементарних навичок людської поведінки (пря­ма хода, користування предметами побуту та ін.), не кажучи вже про опанування культурою, видами людської професійної діяльності та ін. Зви­чайно, і тут ми бачимо, що народжується саме людина, проте ми розумі­ємо, що її життя не може бути зведеним до життя її організму, і яким саме життям вона проживе, того особливості 'її анатомічної будови не визисічають. Людина може мати певні завдатки, наприклад, чудовий му­зичний слух, проте це зовсім не зумовлює того, що вона стане музикантом.

3. Відсутність якоїсь певної (однієї) програми життя робить людину істотою вільною, такою, що має свободу: людина як людина (а не її організм) ні до чого жорстко не прив'язана й одно­значно не спонукувана: "Доля людини покладена на неї саму" (Ж.-П.Сартр); "Людина - це передусім проект... "(Ж.-П.Сартр), тобто людина має можливість обирати, певною мірою проекту­вати своє життя.

4. В іншому аспекті неспеціалізованість постає як універ­сальність людини: якщо людина не призначена однозначно ні до чого конкретного, то вона потенційно, так би мовити, за сут­тю, може бути всім. І справді, загалом нормально розвинена людина може оволодіти майже всіма можливими видами та напрямами людської діяльності. Мало того, з цього огляду людина "відкрита" майбутньому, тобто може створювати принципово нові види діяльності та поведінки. Саме завдяки універсальності, різноманітності, незапрограмованостілюдини існує історія люд­ства, тварини, наприклад, не мають власної історії у тому сенсі, аю вони віками, із популяції в популяцію діють одноманітно, а людська історія являє собою досить швидку й динамічну зміну суспільств, культурних досягнень, видів діяльності, способів жит­тя. Певна річ, що за наявності єдиної жорсткої програми життє­вих здійснень людини все це було б неможливе.

Той факт, що людина є істотою неспеціалізованою, що вона не ре­
алізує своїм життям певної, заздалегідь наданої їй програми, має не
лише позитивне значення, а й свою не дуже приємну сторону: нада­
ної програми життя немає, а тому людина сама повинна її знайти, сфор­
мулювати. Якщо ж вона цього чомусь не зможе зробити, то віддасть
своє життя невідомо чому - чи-то традиції, чи-то життєвій стихії,
але й результат життя у такому випадку також буде не зовсім
належати саме цій людині. Перед нами окреслюється така ситуа­
ція: людина є істотою неспеціалізованою, а тому вільною та універ­
сальною. Вона "може бути всім ", але саме тому може бути й нічим.
Тому в людській історії, у розвитку окремої людини так гостро
стоїть питання про пошуки життєвих орієнтирів, про людський
життєвий вибір, людське самовизначення.
5. Людина як істота розумна є єдиною, хто усвідомлює свою
смертність, обмеженість та скінченність свого життя (принаймні
- свого земного життя). Цей момент відіграє в історії людства та в
житті окремої людини надзвичайно важливе значення: життя на­
дається людині лише один раз, тому ціна життєвого вибору фак­
тично оплачена ціною життя\ ми маємо можливість виправдати
своє перебування у цьому світі й у цьому житті лише один раз, у
єдино можливому для нас варіанті. Тому тема смерті в людській
думці невіддільна від теми життя. В аспекті розглянутих особли­
востей людини вона надзвичайно посилює і загострює проблеми
людського самовизначення, пошуку життєвого сенсу. Адже в разі
помилки повторити "життєвий експеримент" буде вже неможливо.
Звідси - знамениті міркування М. Монтеня: "Розмірковувати про
смерть означає розмірковувати про свободу. Хто навчиться по­
мирати, той забуде, що таке бути рабом". "Міра життя - не в
його тривалості, а в тому, як ви його використали".

Людина сучасної цивілізації майже піде не стикається з природою в її первісному вигляді: її оточують переважно штучні створіння, результа­ти її праці, пізнання, наснаги. Внаслідок того людина прогресує не за раху­нок змін в організмі, а за рахунок розвитку власної діяльності, за рахунок удосконалення соціокультурпихнадбань. Але ось тут слід звернути увагу на надзвичайно важливий факт: річ у тім, що навички людської соціокуль-турнсії діяльностіне передаються генетичне. / це пояснюється тим, що предмети культури не становлять частини людського організму, існують поза ним, а генетична передаються лише відомості про будову організму.

0тже, народжуючись, людина, для того щоб стати людиною, по­винна опанувати способами соціокультурної поведінки, навчитися діяти з допомогою предметів культури. Вона має навчитися прямої ходи, їсти з посуду, розмовляти, писати, водити автомобіль та ін.

Буття людини (саме як людини) тримається на людському зу­силлі, людській активності. Ми є людьми настільки, наскільки утримуємо себе в людському статусі буття. Якщо ж ми чомусь не робимо таких зусиль, то, як кажуть, "спускаємося на дно " суспільного життя, певною мірою втрачаючи людські якості. Отже, лише прилучення до культури, але прилучення внутріш­ньо активне, дійове, вольове та свідоме, робить нас людьми.

Розглянуті особливості становища людини в світі засвідчують, що задля того, щоби бути людиною, треба, звичайно, людиною наро­дитися; проте ця умова є необхідною, але недостатньою: людина не народжується із готовою програмою на життя (якщо ми і віримо у те, що хтось заздалегідь визначив наше життя, ми все одно позбавлені знань про те, що і як саме нам призначено), тому вона сама по­винна її знайти, виробити, здійснити свій життєвий вибір, оскільки у кінцевому підсумку лише вона сама має право розпорядитися влас­ним життям. Історичне покликання та глибинне виправдання філо­софії полягає саме у тому, щоб виробити і падати людині інтелек­туальні засоби для свідомого здійснення життєвого вибору.


Читайте також:

  1. II. Відкриття і подолання схоластичного світогляду
  2. Академічна філософія кінця – XIX – поч. XX ст.
  3. Антична філософія
  4. Антична філософія.
  5. Антична філософія.
  6. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  7. Антропологічно-ірраціоналістична філософія
  8. Б ) Філософія епохи схоластики
  9. Безробіття і його типи. Закон Оукена
  10. Верифікація та її типи.
  11. Верифікація та її типи.
  12. Види світогляду: міфологічний, релігійний та філософський (натуралістична, об’єктивно-ідеалістична, субєктивно-ідеалістичні і матеріалістичні моделі).




Переглядів: 568

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Флософія як специфічний тип знання. | Поняття та типологія світогляду. Світогляд і філософія

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.