МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Періодизація історії психології
Можна розглядати історію психології як процес становлення її предмету. Предмет психології історично змінювався таким чином: 1) психологія як наука про душу (Стародавній світ, Середні Віки, початок епохи Відродження); 2) психологія як наука про свідомість (кінець епохи Відродження, Новий час, Просвітництво, XIX ст., XX ст.). 3) психологія як наука про поведінку (кінець XIX ст., XX ст.). 4) психологія як наука про особистість (XX ст.).
Два великих періоди історії психології: 1) перший, коли психологічні знання розвивалися в надрах філософії, а також інших наук, насамперед природознавства; 2) другий — коли психологія розвивалася як самостійна наука. Вони неспівмірні за часом: перший період (VI в. до н.е. - середина XIX в.) охоплює близько 2,5 тисячі років, другий - трохи більше сторіччя (середина XIX в.- теперішній час).
Відмінності між сучасною психологією та її коріннями - це питання її методів. Новій науці треба було розвивати більш точні й об'єктивні методи дослідження. Коли дослідники переконалися в надійності таких методів, психологія стала відділятися від своїх філософських коренів.
Найчастіше появу самостійної психологічної науки пов'язують зі школою В.Вундта, тобто з початком розвитку експериментальної психології.
Залежно від розвитку предмету і методу психології (від того, що і як вивчала психологія) можна виокремити основні етапи розвитку психології (за Т.Д.Марцинковською).
2. Розвиток психології у стародавньому світі
Часові межі: від найдавніших часів до III-IV ст. Країни: Стародавній Схід (Єгипет, Китай, Індія), Стародавня Греція та Рим
Предмет психології: душа як джерело активності тіла; функції душі - пізнання й регуляція поведінки. Методи психології: спеціальних методів немає, використовуються методи інших наук - філософії, медицини, математики - при дослідженні змісту й функцій душі.
Основні досягнення періоду: визначаються основні проблемипсихології, пов'язані з дослідженням пізнання, активності тіла, способів регуляції поведінки й меж свободи людини
Міфологічний період Перші уявлення про психічну діяльність людини й тварин з'являються ще в межах донаукового знання (у міфологічний період). У давні часи душа визначалася як оживляюча, віддільна і безсмертна сутність, як причина індивідуального існування. Душа уявлялась як двійник тіла, здатний до самостійного існування. Люди вірили у метаморфози (перетворення) предметного світу. Але душа при метаморфозах залишається незмінною, вона лише може переходити з одного тіла в інше, близьке за ходом метаморфози. Такий перехід називається метемпсихозом, перевтіленням душ. У Індії віра у метемпсихозом розвинулась у вчення про реінкарнацію.
Людина одушевлювала все навколишнє. Анімізм - уявлення, згідно з яким душа визнається існуючою у всіх природних тілах, явищах та визначає їхні метаморфози.
Поступово наочний образ душі, характерний для ранніх уявлень, поступається місцем безтілесній, знеособленій силі. Ще в межах міфологічної психології завершується відділення духовного від матеріального, кожне з яких починає виступати як деяка самостійна сутність.
Філософський період (початок) У філософській психології душа виступає вже не як двійник самої людини, а як безтілесна причина. За кілька тисячоліть до н.е. на Сході складаються великі цивілізації: єгипетська, індійська, китайська.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|