Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Робота з протилежностями

Розширення свідомості

Фігура і фон

Тут і тепер

При проведенні роботи з клієнтом принцип «тут і тепер» нагадує психотерапевтові про важливість постійно повертати увагу клієнта до ситуації, що актуально переживається ним, настроюючись на майбутню роботу разом з психотерапевтом на рішення цієї ситуації, а не на відхід від неї в роздуми про минулому і майбутньому. Разом з цим принципом гештальт відрізняє ще ряд принципових положень.

Це вже згаданий принцип цілісності і фігуративності. Підкреслюючи необхідності цілісного сприйняття, врахування взаїмовпливу всіх внутрішніх і зовнішніх чинників, що впливають на клієнта, Перлз виділяв в цій цілісній картині фігуру і фон. Такий комплексний підхід допомагає об’єктивніше оцінити і кожен з елементів гештальту, бо те, що окремо виглядає недоліком, в комплексі може виявитися важливим чинником психічної адаптації і взаємодії інших елементів.

Гештальттерапія бачить своє завдання в тому, щоб зруйнувати у клієнта порочний гештальт (неправильне, таке, що психотравмує сприйняття себе і ситуації), а потім допомогти самому сконструювати новий позитивний гештальт. Фактично тільки сам клієнт може збудувати новий, позитивніший із його точки зору гештальт свого життя.

Часто як наочний приклад різного гештальту сприйняття однієї і тієї ж ситуації приводяться різні картинки, перевернувши які ми отримуємо абсолютно протилежні вирази емоцій. Ці прийоми підкреслюють, що наше сприйняття вельми суб'єктивно і часто залежить не від об'єкту, а від того, як ми на нього дивимося.

Інший найважливіший принцип гештальттерапії - це принцип розширення свідомості.

Цей термін, так само як «тут і тепер», набув поширення і в інших видах психотерапії і навіть у філософії і педагогіці. Суть його полягає в тому, щоб дозволити клієнтові побачити, здавалося б, нерозв'язну ситуацію з іншого боку (або з різних боків), і тим самим вихід з неї. У ширшому сенсі розширення свідомості дозволяє людині в цілому поглянути по-іншому на все своє життя і на себе в цьому житті, побачити не тільки шляхи подолання перешкод, але і можливості повнішої самореалізації.

Часто прийоми розширення свідомості цілеспрямовано використовуються для того, щоб поміняти місцями фігуру і фон, тобто фон (або його фрагменти) зробити фігурою (вивести на перший план, в центр уваги), а фігуру (що невиправдано займала центральне місце в свідомості і заважала правильному баченню ситуації) перевести у фон.

Наступний принцип - робота з протилежностями. Наше сприйняття «зашлаковане» штампами. Ми вільно або мимоволі відносимо людей і їх вчинки (включаючи наші власні) до різних оцінних категорій типу «добрий - злий», «хороший - поганий», «корисний - шкідливий», такий, що «захищається - нападає», «ми - вони» тощо.

У гештальттерапію включено вправи, які дозволяють нам переконатися в необ'єктивності наших оцінок, а нерідко і в їх подвійності. Така подвійність емоційного сприйняття однієї і тієї ж людини, вчинку, події в психології називається амбівалентністю відчуттів.


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. IV. Практична робота.
  3. VI. Домашня робота.
  4. VI. Практична робота .
  5. VI. Практична робота .
  6. VI. Практична робота.
  7. VI. Практична робота.
  8. VI. Практична робота.
  9. VI. Практична робота.
  10. VI. Практична робота.
  11. VI. Практична робота.
  12. VI. Практична робота.




Переглядів: 675

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 7. Гештальттерапія | Амбівалентність відчуттів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.