МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Оцінка ефективності діяльності підприємстваГоловними джерелами інформації для оцінки ефективності діяльності є Звіт про фінансові результати та Баланс. 4) Показники рентабельності. Коефіцієнти рентабельності оцінюють ефективність діяльності компанії, що визначається шляхом співвідношення результатів діяльності з витраченими ресурсами, або з обсягами діяльності. Звичайно рентабельність розраховують у відсотках. Рентабельності активів (Ра) показує, скільки грошових одиниць прибутку отримала фірма з однієї грошової одиниці ресурсів, незалежно від джерела залучення коштів. Цей показник є одним з найбільш важливих індикаторів конкурентноздатності підприємства. Рівень конкурентноздатності визначається за допомогою порівняння рентабельності активів аналізованого підприємства зі средньогалузевим коефіцієнтом та показниками інших підприємств. (5.22) де П - прибуток; А – кількість задіяних для цього активів. Звичайно вживається середньоарифметична (чи середньохронологічна) величина активів за період. Чисельник даної формули залежить від цілей аналізу: це може бути чистий прибуток, або ж прибуток до оподаткування. Слід так вибирати показник, щоб забеспечіти порівняльність даних, тобто не враховувати особливості поточного періоду. Якщо в загальній сумі активів значна частка витрат майбутніх періодів, то баланс необхідно модифікувати, виключивши з підсумку балансу суму цих витрат, що була і на початок року, і на кінець року. Важливим показником оцінки діяльності є рентабельність основної діяльності (економічна рентабельність, ЕР). Рентабельність основної діяльності є модифікованим показником рентабельності активів. Від дозволяє узгодити плани підприємства з фактичними результатами діяльності. (5.23) де А – вартість задіяних активів; Под – прибуток від основної діяльності, який можна отримати розрахунково за формулою: (5.24) де ВП – валовий прибуток; АдВ – адміністративні витрати; ВЗб – витрати на збут. Рентабельність власного капіталу (Рвк) дозволяє визначити ефективність використання капіталу, інвестованого власниками, і порівняти цей показник з можливим одержанням доходу від вкладення цих коштів в інші цінні папери. У розвинутих країнах він впливає на рівень котирування акцій компанії. (5.25) де ЧП– чистий прибуток; ВК – середній за період розмір власного капіталу; Тут використовується показник чистого прибутку, оскільки саме він є джерелом доходів власників. Рентабельність реалізації (Рр) показує, скільки грошових одиниць валового прибутку отримало підприємство з 1 грн. реалізованої продукції. Також даний показник відбиває зміни в політиці ціноутворення і здатність підприємства контролювати собівартість реалізованої продукції, тобто ту частину коштів, що необхідна для оплати поточних витрат, що виникають у ході виробничо-господарської діяльності, виплати податків і т.д. Динаміка коефіцієнта може свідчити про необхідність перегляду цін і посилення контролю над використанням матеріально-виробничих запасів. (5.26) де ВП - валовий прибуток від реалізації; В - валова чи чиста виручка від реалізації продукції товарів, робіт, послуг; Рентабельність витрат на виробництво продукції, виконання робіт, надання послуг (Рв) показує скількох грошових одиниць заробило підприємство з 1 витраченої грошової одиниці. У ході аналізу цього показника варто враховувати, що на його рівень істотний вплив роблять застосовувані методи обліку матеріально-виробничих запасів. (5.27) де С/в - собівартість реалізованої продукції, виконаних робіт, зроблених послуг. Рентабельність операційної діяльності (Роп.д) дозволить оцінити, яку прибуток приносить кожна грошова одиниця операційної діяльності: (5.28) де ПОпД - прибуток від операційної діяльності; ЧВ – чиста виручка; ІОпД – інші операційні доходи; С/в - собівартість реалізованої продукції, виконаних робіт, зроблених послуг; АдВ – адміністративні витрати; ВСб – витрати на збут; Іов - інші операційні витрати. По аналогії можна сконструювати ще декілька показників, наприклад рентабельність звичайної діяльності. В цілому ж рентабельність залежить від структури доходів і витрат. Відсутність валового прибутку говорить про ринкові чи технологічні проблеми підприємства. Такому підприємству важко залучати кошти. Відсутність прибутку від операційної діяльності при наявності валового прибутку говорить про організаційно-управлінські проблеми підприємства. 5) Показники ділової активності. Коефіцієнти ділової активності дозволяють проаналізувати, наскільки ефективне підприємство використовує свої ресурси, насамперед обігові кошти, у часі. Як правило, до цієї групи відносяться різні показники оборотності. Важливість цих показників визначається тим, що швидкість обігу коштів підприємства безпосередньо впливає на його платоспроможність і забезпечення безперервності господарської діяльності. Коефіцієнт оборотності активів (коефіцієнт трансформації, КОа) характеризує ефективність використання фірмою всіх наявних ресурсів, незалежно від джерел залучення. Він показує, скільки разів за рік (чи інший звітний період) відбувається повний цикл виробництва і обігу, що приносить відповідний ефект у виді прибутку, або ж скільки грошових одиниць виручки від реалізації принесла кожна грошова одиниця активів. Цей коефіцієнт варіюється в залежності від галузі. (5.29) При зіставленні даного коефіцієнта для різних компаній чи для однієї компанії за різні періоди необхідно перевірити, чи забезпечена однаковість в оцінці середньорічної вартості активів. Більш того, показник оборотності активів за інших рівних умов буде тим вище, чим більше знос основних засобів підприємства. Коефіцієнт оборотності власного капіталу (КОвк). Цей показник характеризує різні аспекти діяльності: з комерційної точки зору він відбиває або надлишки продажу, або їхню недостатність для обігу власного капіталу за період; з фінансової - активність коштів , якими ризикує вкладник; з економічної - швидкість обороту вкладеного капіталу. (5.30) Якщо даний показник занадто високий, то це свідчить про зростання кредитних ресурсів у структурі джерел капіталу, тобто це пов’язано з високим рівнем ризику. Якщо занадто низький - це свідчить про неефективне використання капіталу власників і виникає проблема пошуку нових джерел доходів. Коефіцієнт оборотності матеріально-виробничих запасів (Кіз) показує, скільки разів за аналізований період запаси обернулися в собівартості реалізованої продукції. (5.31) де С/в - собівартість реалізованої продукції, виконаних робіт, зроблених послуг; З - середньоарифметична вартість запасів за звітний період. Період оборотності запасів (ПОЗ) (у днях) - відбиває швидкість оборотності цих запасів. ; (5.32) де КДП - кількість днів в аналізованому періоді (для року - 365 чи 366 днів, для місяця - 30 чи 31 день і т.д.); КОз - коефіцієнт оборотності матеріально-виробничих запасів. У ході аналізу цього показника необхідно враховувати вплив оцінки матеріально-виробничих запасів, особливо при порівнянні діяльності даного підприємства з конкурентами. У цілому, чим вище показник оборотності запасів, тим менше коштів зв'язано в цій найменш ліквідній статті оборотних коштів, тим більше ліквідну структуру мають оборотні кошти і тем стійкіше фінансове положення підприємства (за інших рівних умов). Особливо актуальне підвищення оборотності і зниження суми запасів при наявності значної заборгованості в пасивах компанії. За коефіцієнтом оборотності дебіторської заборгованості (КОдз) судять, скільки разів у середньому дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги перетворювалася в кошти протягом звітного періоду. (5.33) де ДЗ- середня вартість чистої дебіторської заборгованості за період. У даному показнику в чисельнику потрібно вживати виручку від реалізації продукції в кредит, а якщо це неможливо – то чисту виручку від реалізації. Але останнє знижує достовірність результатів. Період оборотності дебіторської заборгованості (ПОДЗ) показує, скільки в середньому днів потрібно для оплати дебіторської заборгованості. ; (5.34) Незважаючи на те, що для аналізу даного коефіцієнта не існує іншої бази порівняння, крім середньогалузевих коефіцієнтів, цей показник корисно порівнювати з періодом оборотності кредиторської заборгованості. Такий підхід дозволяє розробити умови комерційного кредитування, якими підприємство користається в інших компаній, з тими умовами кредитування, що само надає іншим підприємствам. Тривалість операційного циклу (ТОЦ). По цьому показнику визначають, скільки днів у середньому потрібно для виробництва, продажу і оплати продукції підприємства. (5.35) Коефіцієнт оборотності кредиторської заборгованості (Кокз) показує, скільки компанії потрібно оборотів для оплати виставлених їй рахунків по комерційному кредиту. (5.36) де З – обсяг закупівлі в кредит за період; КЗ- середня вартість кредиторської заборгованості за товари, роботи, послуги; Оскільки за даними фінансової звітності обсяг закупівлі в кредит часто визначити неможливо, замість нього використовується собівартість реалізованої продукції. Період оборотності кредиторської заборгованості (ПОКЗ) показує скількох у середньому днів потрібно для оплати кредиторської заборгованості. ; (5.37) Тривалість фінансового циклу (ТФЦ) - період часу, протягом якого підприємство має нестачу чи вивільнені фінансові ресурси. (5.38) Якщо ТФЦ > 0, то це свідчить про дефіцит джерел фінансування основної діяльності підприємства, тому що період часу, протягом якого кошти "заморожені" у запасах і дебіторській заборгованості, перевищує терміни погашення підприємством своїх зобов'язань. Або ж це показує яку частку операційного циклу підприємство покривало за рахунок власних обігових коштів; якщо ТФЦ < 0 - зворотна ситуація, тобто маються тимчасово вільні кошти (надлишок фінансування). При ТФЦ = 0 терміни одержання грошей від основної діяльності і оплати зобов'язань збігаються. Чим більше тривалість фінансового циклу, тим більше потреба підприємства в обігових коштах (мал.5.3). Мал. 5.3. Структура фінансового циклу. Для підвищення ефективності використання ресурсів і підвищення їх віддачі підприємству потрібно знижувати ТФЦ шляхом підвищення оборотності запасів та дебіторської заборгованості та отримання відстрочок у постачальників. Читайте також:
|
||||||||
|