Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методи вивчення патофізіології

Кожна наука має свої пріоритетні методи дослідження. Патофізіологія є ос-новною експериментальною дисципліною в медицині, а її основним мето­дом є експериментальне дослідження, яке дозволяє моделювати /відтворюва­ти/, як правило, в простішій формі, патологічні процеси на тваринах, вивчати їх етіо-логію та патогенез, розробляти науково обгрунтовані методи профілактики та терапії, а також оцінювати їх ефективність.

Особливість патофізіологічного експерименту полягає у відтворенні на ла-

бораторних тваринах експериментальних моделей хвороб з метою виявлення

механізмів їх виникнення, розвитку та завершення у людини. За К.Бернаром,

експеримент - це спровоковане спостереження на піддослідних тваринах, яке

здійснюється за бажанням експериментатора.

Експеримент проводиться на різних видах тварин, на окремих органах, тканинах, клітинах і субклітинних структурах. Відтворення у лабораторних тварин штучного захворювання, яке має ті чи інші риси відповідної хвороби людини називають експериментальним моделюванням

(ЕМ). ЕМ - це заміна ори­гіналу більш простим об'єктом, вивчаючи який можна отримати нові дані про оригінал. Великий інтерес має виявлення на тваринах основних закономір­ностей механізму розвитку захворювань людини, а також впливу на них нових лікарських засобів і вивчення при цьому механізмів видужання.

Разом з тим необхідно відмітити, що організм людини набагато склад­ні-ший найбільш організованих тварин і є підвладний впливу соціальних факто-рів. У зв'язку з цим моделювання хвороби людини у повному об'ємі на твари-нах не є реальним.

Етапи відтворення експерименту:

- створення робочої гіпотези (мети, завдань досліджень);

- підбір об'єкту дослідження ( виду тварин). Вибір тварин має надзвичай-но важливе значення для успішного вивчен­ня закономірностей розвитку пато-логічних процесів. Наприклад, експеримен­тальні виразки шлунку необхідно викликати у щурів, а не у кроликів, бо у останніх спостерігається спонтанне виразкоутворення. Алергію, анафілак­тичний шок краще за все моделювати на морських свинках, а неврози - на собаках;

- вибір спеціальної методики, яка найкраще відповідає поставленому завдан­ню;

- підбір реактивів, приладів, інструментарію, які відповідають методиці до-слідження;

- планування експерименту;

- моделювання хвороби (патологічного процесу) і проведення самого експе-рименту;

- фіксація результатів досліджень;

- аналіз отриманих даних та створення висновку згідно поставленої мети.

Види експериментів:

І. 1) Гострі - короткочасні (вивчення порушення кровообігу на судинах

язика жаби).

2) Хронічні - довготривалі (моделювання пухлинного процесу).

ІІ.1)Фізіологічні – ті, що завершуються зі збереженням функції та структури.

2)Патологічні - ті, що завершуються без збереження функції чи структури або летально.

III. 1)Основні - ті, що дають основні дані, виявляють причину явища, що

відбувається, характеризують його.

2)Контрольні -ті, що виключають можливість помил­кового висновку з основного досліду.

Контрольні досліди існують для підтвердження правильного висновку, зробленого з основного досліду і відрізняються від нього якісно лише однією умо­вою. Наприклад, якщо групі мишок, на яких випробовують дію нового фа-рмакологічного препарату, вводиться в основному досліді 1,0 мл цього препа-рату, то контрольній групі тварин обов'язково необхідно ввести ана­логічним чином таку ж кількість індиферентної речовини (1,0 мл фізрозчину).

Експериментальний висновок буде невірним, якщо відмінність між дослідами становитиме 2 умови (у більшості випадків). Різниця у 3 умови категорично недопустима.

Для вивчення патологічних процесів використовують наступні методи моде-лювання хвороб:

- метод виключення: проводять видалення або пошкодження якогось органу (хірургічне, хімічне) і порівнюють симптоми, які з'явились при порушенні функції цього ж органу в людини;

- метод включення (введення): вводять в організм тварин різні речовини, гор-мони і порівнюють результати їх дії з результатами аналогічних впливів при тих чи інших захворюваннях людини;

- метод подразнення: шляхом різних впливів змінюють функції того чи ін­шо-го органу та вивчають їх;

- метод ізольованих органів: (ізольовані серце, печінка і т.д.): дозво­ляє оціни-ти дійсний характер, глибину пошкодження цього органу і його роль у розвит-ку недостатності кровообігу, травлення і т.д.;

- метод тканинних культур: дає можливість вивчати пронеси злоякісні і оці-нювати ефективність протипухлинних препаратів поза організмом;

- метод порівняльної патології: дозволяє вивчити у порівняльному (ево­лю-ційному) аспекті гарячку, запалення, гіпоксії і т.д. І.І.Мечніков вивчав фагоци­тоз: спочатку на амебах, потім у більш складних організмах, і в кінце­вому результаті - у людини.

При проведенні експерименту постає питання чи правомірно переносити на людину висновки патофізіологічного експерименту, який проведе­ний на тва-рині? Патофізіологічний експеримент не відтворює повністю хво­робу людини. Закони розвитку хвороби у людському організмі принципово відрізняються від закономірностей розвитку патологічних процесів у тва­рин. Але ЕМ пато-логічних процесів у тварин залишається могутньою зброєю для вияснення закономірностей виник­нення, розвитку і завершення хвороби у людини.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Мета вивчення курсу.
  3. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  7. V. Вивчення нового матеріалу.
  8. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  9. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  10. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  11. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  12. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.




Переглядів: 1640

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
План лекції | Загальна нозологія

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.