Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття, ознаки та система господарського законодавства

Суб'єкти господарського права

Суб'єкти господарського права — учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Згідно зі ст. 55 ГК суб'єктами господарювання є:

1) господарські організації— юридичні особи: державні, комунальні та інші підприємства, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку;

2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.

Суб'єкти господарювання реалізують свою господарську ком­петенцію на основі права власності, права господарського відання, права оперативного управління.

Суб'єкти господарювання — господарські організації, які діють на основі права власності, права господарського відання чи опе­ративного управління, мають статус юридичної особи.

Суб'єкти господарювання — відокремлені підрозділи (струк­турні одиниці) господарських організацій, які можуть діяти лише на основі права оперативно-господарського використання майна, без статусу юридичної особи.

Господарська правосуб'єктність — це визнана законодавст­вом за суб'єктом господарювання сукупність загальних юридич­них можливостей по участі в безпосередній господарській діяль­ності і керівництві нею.

Ознаки суб'єкта господарського права:

1) визначеність організаційно-правової форми, яку суб'єкт обирає самостійно з числа передбачених законами;

2) майнова відособленість, яка може існувати у різних формах:

майно може бути закріплене за суб'єктом господарювання по праву власності, праву повного господарського відання, праву оператив­ного;

3) легітимність існування як суб'єкта господарювання (необхідність державної реєстрації встановлюється ст. 58 Господарського кодексу України);

4) наявність господарських прав та обов'язків, що становлять господарську компетенцію;

5) відповідальність за результати господарювання (може вира­жатися у вигляді: економічної відповідальності за несприятливі результати власної діяльності, оперативно-господарських санкцій, майнової відповідальності).

Господарське законодавствозагалом можна визначити як систему нормативних актів, які згідно із законом є інституційними джерелами господарського права. Основними джерелами господар­ського права є саме закони та інші нормативні акти. Такі форми права, як звичай, судовий прецедент, у цій сфері застосовуються рідко.

Вся господарська діяльність в Україні регулюється норматив­ними актами, які є джерелами господарського права.

Нормативний актгосподарського законодавства — офіцій­ний письмовий документ компетентного органу держави, який є джерелом норм господарського права, тобто встановлює (змінює) або припиняє норми господарського права.

Нормативними актами, що регулюють господарську діяль­ність в Україні,є:

1) Конституція України. Конституцією регулюються питання
господарської діяльності у статтях про власність, про підприєм­ництво, про компетенцію вищих органів державної влади (Верхов­ної Ради, Президента, Кабінету Міністрів) тощо.

2) Господарські закони, які можна класифікувати як:
загальні (Закон України «Про власність», Господарський кодекс, який регулює основні види господарських відносин і дого­ворів);

закони про види і правовий статус господарюючих суб'єктів (Закони України «Про господарські товариства», «Про колективне сільськогосподарське підприємство», Господарський кодекс України тощо);

закони про окремі види господарської діяльності (Закони Укра­їни «Про транспорт», Кодекс торговельного мореплавства, Пові­тряний кодекс України, Господарський кодекс);

закони про окремі відносини (наприклад, Господарський про­цесуальний кодекс України).

3) Законодавчі акти:

а) постанови Верховної Ради України;

б) декрети Кабінету Міністрів із господарських питань, які приймаються Кабінетом Міністрів України на підставі тимчасових повноважень, делегованих йому Верховною Радою України.

4) Підзаконні нормативні акти:

а) укази Президента України з господарських питань («Про державну комісію з цінних паперів та фондового ринку» від 14 лю­того 1997 р.);

б) розпорядження Президента України («Про заходи щодо вре­гулювання відносин заборгованості підприємств» від 14 травня 1997 р.);

в) постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України з господарських питань, які приймаються відповідно до ст. 117 Конституції України;

г) господарські нормативні акти міністерств, державних комі­тетів та інших центральних органів виконавчої влади. Ці акти приймаються у вигляді положень, інструкцій, правил тощо, які затверджуються наказами відповідних міністрів. До цієї групи відомчого законодавства належать також акти, прийняті господарськими об'єднаннями (асоціаціями, корпораціями, концернами тощо), та локальні нормативні акти господарюючих суб'єктів;

д) нормативні акти господарського законодавства місцевих рад та місцевих держадміністрацій (нормативні господарські акти територіальної дії).

Основним галузевим кодифікованим актом господарського за­конодавства є Господарський кодекс України, який встановлює відповідно до Конституції України правові основи господарської діяльності на різноманітності господарювання різних форм влас­ності, де предметом регулювання є господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської ді­яльності між суб'єктами господарювання. Проте наявність кодексу не виключає необхідності подальшої систематизації господар­ського законодавства, оскільки у кодексі відображені лише загальні положення, які потребують конкретизації та деталізації предмет­ного регулювання.

Структурними підрозділами системи господарського законодав­ства є окремі законодавчі (нормативні) інститути, Інститут є гру­пою (підсистемою) нормативних актів, предметом яких є комплекс однорідних відносин чи вид діяльності.

Систему господарського законодавства становлять:

1. Законодавчий інститут суб'єктів господарювання (роз­ділII Господарського кодексу «Суб'єкти господарювання» визначає види та правове становище суб'єктів господарювання, порядок їх створення та державної реєстрації, порядок припинення діяльності та ліквідації. Деталізація правового становища окремих видів суб'єктів господарювання знаходить відображення, наприклад, у законах України «Про господарські товариства», «Про селянське (фермерське) господарство» та ін.).

2. Інститут майнових основ господарювання фозділ III Гос­подарськогокодексу «Майнові основи господарювання» визначає загальні засади правового режиму майна суб'єктів господарювання; конкретизація цих положень міститься, наприклад, у законах Укра­їни «Про приватизацію державного майна», «Про оренду держав­ного й комунального майна» тощо).

3. Інститут господарського договірного права. Діюча система законодавства про договірне господарське право ґрунтується на кодифікованих законах і нормативних актах про окремі види до­говорів. Кодифіковані акти — це: Господарський кодекс України,
що містить норми про зобов'язальне право, окремі види зобов'я­зань, відповідальність за порушення зобов'язань, порядок укладан­ня, внесення змін та розірвання господарських договорів, окремі види господарських договорів; Господарський процесуальний
кодекс України, що встановлює загальний порядок урегулювання розбіжностей і спорів при укладанні, зміні та розірванні господар­ських договорів. Прикладом законів про окремі види договорів можуть бути закони України «Про лізинг», «Про концесії», «Про
інвестиційну діяльність» та ін.

4. Інститут обмеження монополізму та захисту суб'єктів господарювання й споживачів від недобросовісної конкуренції (гл. З Господарського кодексу України, закони «Про захист економічної конкуренції», «Про Антимонопольний комітет України», «Про захист від недобросовісної конкуренції» та ін.).

5. Інститут правового регулювання господарсько-торговель­ної діяльності, який включає в себе Господарський кодекс України в тій частині, що регулює відносини щодо поставки, контрактації сільськогосподарської продукції, енергопостачання, біржової тор­гівлі, оренди та лізингу, закони України «Про товарну біржу», «Про лізинг» та ін.

6. Інститут правового регулювання фінансової діяльності ґрунтується на Господарському кодексі України, а також на зако­нах України «Про національний банк України», «Про банки і бан­ківську діяльність», «Про цінні папери і фондову біржу», «Про страхування» тощо.

7. Інститут зовнішньоекономічної діяльності, діяльність якого регулюється VII розділом Господарського кодексу України «Зовнішньоекономічна діяльність», а також законами України «Про зовнішньоекономічну діяльність», «Про режим іноземного інвес­тування» тощо.

5. Поняття та зміст підприємництва

Основним законодавчим актом, що регулює стан і розвиток під­приємництва в Україні, є Господарський кодекс України від 16 січ­ня 2003 року, який визначає загальні правові, економічні і соціальні засади здійснення підприємницької діяльності (підприємництва) гро­мадянами і юридичними особами на території України, установлює гарантії свободи підприємництва і його державної підтримки.

Статтею 42 Господарського кодексу України підприємництво визначене як самостійна, систематична, на власний ризик госпо­дарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Матеріальну основу підприємницької діяльності складає вла­сність. Власник має право використовувати належне йому майно (будівлі, споруди, будинки, засоби виробництва, виготовлену про­дукцію, транспортні засоби, грошові кошти, цінні папери тощо) для здійснення підприємницької діяльності. При цьому всім вла­сникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Ознаки підприємницької діяльності:

1) ініціативність і самостійність — підприємець має право без обмежень приймати рішення і здійснювати самостійно будь-яку діяльність, що не суперечить чинному законодавству;

2) творчий та інноваційний характер — пошук нових можливо­стей, орієнтація на нововведення;

3) систематичність — регулярність, постійний характер;

4) ризиковий характер — покладання на підприємця тягаря передбачення несприятливих наслідків і застосування заходів з метою їх превенції та усунення;

5) цільова спрямованість на одержання прибутку;

6) самостійна юридична відповідальність.
Принципи підприємницької діяльності:

а) вільний вибір видів підприємницької діяльності;

в) самостійне формування програми діяльності та вибір поста­чальників і споживачів виготовленої продукції, залучення матері­ально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежене законом, встановлення цін на продукцію та по­слуги відповідно до закону;

г) вільне наймання працівників;

д) комерційного розрахунку та власного комерційного ризику;
є) вільне розпорядження прибутком, що залишається після спла­ти податків, зборів та інших платежів, передбачених законом;

є) самостійного здійснення підприємцем зовнішньоекономічної діяльності, використання підприємцем належної йому частки ва­лютної виручки на свій розсуд.

Підприємництво в Україні здійснюється в будь-яких організа­ційних формах, передбачених законом, на вибір підприємця.

Відповідно до ст. 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Здійснення підприємницької діяльності забороняється органам державної влади та органам місцевого самоврядування.

Крім обмеження суб'єктивного складу підприємництва законо­давством України встановлено певні обмеження, які стосуються здійснення окремих видів підприємницької діяльності:

1. Відповідно до ст. 4 Закону України «Про підприємництво» деякі види підприємництва мають право здійснювати лише певні суб'єкти (так, діяльність, пов'язана з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, виготовленням і реалізацією військової зброї та боєприпасів до неї, вибухових речовин, видобуванням бурштину, охороною окремих особливо важливих об'єктів права державної власності, а також діяльність, пов'язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних, судово-психіатричних експертиз та розробкою, випробуванням, ви­робництвом та експлуатацією ракет-носіїв, у тому числі з їх кос­мічними запусками з будь-якою метою, може здійснюватися тільки державними підприємствами та організаціями, а проведення лом­бардних операцій — також і повними товариствами) та ін.

2. Заборона здійснювати окремі види діяльності без спеціаль­ного дозволу (ліцензії).


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  4. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  5. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  6. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  7. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  8. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  9. VI. Узагальнення та систематизація знань
  10. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  11. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  12. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру




Переглядів: 718

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Господарські правовідносини, їх ознаки та види | Державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.