Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЛЕКЦІЯ № 7. Класичне вчення про темперамент. Психологічна характеристика типів нервової діяльності та темпераменту

Під темпераментом розуміють природні особливості поведінки, типові для даної людини і проявляються в динаміці тонусу і врівноваженості реакцій на життєві впливи.

Поведінка людини залежить не тільки від соціальних умов, але й від особливостей природної організації індивіда, а тому виявляється досить рано і чітко у дітей у грі, заняттях і спілкуванні.

Темперамент забарвлює всі психічні прояви індивіда, він позначається на характері протікання емоцій і мислення, вольової дії, впливає на темп і ритм мови. Разом з тим потрібно пам'ятати, що від темпераменту не залежать ні інтереси, ні інтереси, ні соціальні установки, ні моральна вихованість особистості.

Вчення про темперамент виникло ще в давнину. Лікарі Гіппократ, а потім Гален, спостерігаючи індивідуальні особливості поведінки людей, зробили спробу описати і пояснити ці особливості. Родоначальником вчення про темперамент прийнято вважати давньогрецького лікаря Гіппократа (V ст. До н. Е..) Він вважав, що в тілі людини є чотири рідини: кров, слиз, жовч жовта і чорна. Темперамент людини визначається змішуванням цих рідин. Назви темпераментів, даних за назвою рідин, збереглися до наших днів.

Так, холеричний темперамент походить від слова chole («жовч»), сангвинистического - від sanguis («кров»), флегматичний - від phlegma («слиз»), меланхолійний - від melan chole («чорна жовч»).

Гіппократ вважав, що темперамент залежить від способу життя людини і від кліматичних умов. Так, при сидячому способі життя скупчується флегма, а при рухомому - жовч, звідси відповідно і прояви темпераментів. Гіппократ досить точно описав типи, але не зміг науково пояснити їх.

В останні роки, крім гуморальних теорій, висуваються хімічні, фізичні, анатомічні, неврологічні і суто психологічні теорії. Однак жодна з них не дає правильного і повного опису темпераменту.

Значний внесок у наукове обгрунтування темпераменту вніс І.П. Павлов, який відкрив властивості нервової діяльності. Він показав, що вроджене поєднання цих властивостей і характеризує те, що називають темпераментом. На відміну від попередників він взяв для дослідження не зовнішня будова тіла (німецький психолог Е. Кречмер) і будова судин (П. Ф. Лесгафт), а організм як ціле і виділив у ньому мозок як такий компонент, який, по-перше, регулює діяльність всіх органів і тканин, по-друге, об'єднує і узгоджує діяльність різноманітних частин у системі, по-третє, відчуває на собі вплив усіх органів і під впливом посилаються ними імпульсів функціонально перебудовує підтримку життя в органах і тканинах, по-четверте, є в прямому сенсі цього слова органом зв'язку організму із зовнішнім світом.

Методом умовного рефлексу І. П. Павлов розкрив закономірності вищої нервової діяльності та основні властивості нервових процесів - збудження і гальмування. Основні властивості нервових процесів наступні:

1) сила;

2) врівноваженість;

3) рухливість.

Сила нервових процесів є показником працездатності нервових клітин і нервової системи в цілому. Сильна нервова система витримує велику і тривале навантаження, у той час як слабка за цих умов «ламається».

Рухливість - це швидкість зміни одного процесу іншим. Вона забезпечує пристосування до несподіваних і різкою зміною обставин.

Комбінація цих властивостей характеризує специфічні типи нервової діяльності. Найбільш часто зустрічаються чотири типи нервової діяльності. З них три типи І. П. Павлов відносить до сильних і один - до слабкого типу. Сильні типи у свою чергу діляться на урівноважені і неврівноважені, врівноважені - на рухомі (лабільні) і спокійні (інертні).

У результаті була виділена наступна типологія:

1) сильний неврівноважений (невтримний) тип нервової системи характеризується сильним процесом порушення і менш сильним гальмуванням;

2) сильний урівноважений (процес порушення балансується з процесом гальмування), рухливий;

3) cільний урівноважений, інертний (зовні більш спокійний, «солідний»);

4) слабкий характеризується слабкістю процесів збудження і гальмування, малою рухливістю (інертністю) нервових процесів.

І. П. Павлов ототожнював тип нервової системи та темперамент. Подальші дослідження показали, що тип нервової діяльності не завжди збігається з типом темпераменту. На темпераменті позначаються не тільки властивості нервової діяльності, а й соматична організація особистості в цілому. Тип нервової системи розглядається як завдаток темпераменту. Темперамент проявляється не тільки в емоційних, але і в розумових вольових процесах. Коли говорять про темперамент людини, то мають на увазі не динаміку ізольованих психологічних процесів, а весь синдром (систему динамічних особливостей цілісної поведінки особистості).

Темперамент, таким чином, є не що інше, як найбільш загальна характеристика імпульсивно-динамічної сторони поведінки людини, що виражає переважно властивості нервової системи.

Холеричний темперамент. Людина, що володіє вказаним типом темпераменту, відрізняється підвищеною збудливістю, а внаслідок цього - і неврівноваженістю поведінки. Холерик запальний, агресивний, прямолінійний у відносинах, енергійний у діяльності. Для холериків характерна циклічність у роботі. Вони можуть з усією пристрастю віддатися роботі, в цей час вони готові долати перешкоди і труднощі, але при виснаженні сил, падінні віри в свої сили і можливості настає пригнічений настрій. Така циклічність - один з наслідків неврівноваженості нервової діяльності.

Сангвінічний темперамент. Для сангвініка характерні велика рухливість, легка пристосовність до мінливих умов життя; він швидко знаходить контакт з людьми, товариський, не відчуває скутості в новій обстановці. У колективі сангвінік веселий, життєрадісний, охоче береться за живе діло, здатний до захоплення. Однак, розвиваючи кипучу діяльність, він може так само швидко остигати, як і швидко захоплюватися, якщо справа перестає його цікавити, вимагає кропіткої роботи та терпіння, якщо воно має буденний характер.

У сангвініків емоції легко виникають, легко змінюються. Легкість, з якою у сангвініка утворяться і переробляються нові тимчасові зв'язки, велика рухливість характеризують гнучкість розуму. Сангвінік схильний до дотепності, швидко схоплює нове, легко переключає увагу. Продуктивний при динамічної і різноманітної роботі. Робота, що вимагає швидкої реакції, а разом з тим врівноваженості, більше підходить йому.

Флегматичний темперамент. Флегматик - спокійний, врівноважений чоловік, завжди рівний, наполегливий і завзятий трудівник в житті.

Урівноваженість і деяка інертність нервових процесів дозволяють флегматику залишатися спокійним у будь-яких ситуаціях. При наявності сильного гальмування, врівноважує процес порушення, йому неважко стримувати свої імпульси, пориви, суворо дотримуватися виробленого розпорядку життя, системи в роботі, не відволікатися з незначних приводів.

Недоліком флегматика є його інертність, малорухомість. Йому потрібен час для розкачки, для зосередження уваги, для переключення його на інший об'єкт. Інертність позначається і на відсталості стереотипів, труднощі їхньої перебудови, що призводить до зайвої фіксованості характеру, недостатньою його гнучкості. Інертність як якість має і позитивне значення: вона забезпечує неквапливість, грунтовність і в цілому - сталість, визначеність характеру. Флегматики особливо підходять для роботи, що вимагає методичності, холоднокровності і тривалої працездатності.

Меланхолійний темперамент. Представники цього типу відрізняються високою емоційною чутливістю, а внаслідок цього - і підвищеної ранимостью. Меланхоліки кілька замкнуті, особливо якщо зустрічаються з новими людьми, нерішучі у важких обставинах життя, відчувають сильний страх у небезпечних ситуаціях.

Слабкість процесів збудження і гальмування при їх неврівноваженості (переважає гальмування) призводить до того, що всяке сильний вплив загальмовує діяльність меланхоліка, у нього настає позамежне гальмування. Меланхолік схильний віддаватися переживанню по самому незначному приводу. У звичній обстановці, в хорошому дружньому колективі меланхолік може бути контактним людиною, успішно вести доручену справу, проявляти наполегливість і переборювати труднощі.

Отже, темперамент позначається на характері активності (на працездатності, комунікативності чи соціальному контакті), легкості пристосування до умов. Темперамент пов'язаний з іншими рисами особистості і впливає на відносини, культуру поведінки та вольову активність особистості.

 


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  5. II. Мета вивчення курсу.
  6. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  7. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  8. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  9. IV. Вивчення нового матеріалу.
  10. IV. Вивчення нового матеріалу.
  11. IV. Розподіл нервової системи
  12. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи




Переглядів: 1204

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 6. Типології особистості, що грунтуються на властивостях індивіда | ЛЕКЦІЯ № 8. Проблема розвитку мотиваційної сфери особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.