Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ № 7. Класичне вчення про темперамент. Психологічна характеристика типів нервової діяльності та темпераменту

Під темпераментом розуміють природні особливості поведінки, типові для даної людини і проявляються в динаміці тонусу і врівноваженості реакцій на життєві впливи.

Поведінка людини залежить не тільки від соціальних умов, але й від особливостей природної організації індивіда, а тому виявляється досить рано і чітко у дітей у грі, заняттях і спілкуванні.

Темперамент забарвлює всі психічні прояви індивіда, він позначається на характері протікання емоцій і мислення, вольової дії, впливає на темп і ритм мови. Разом з тим потрібно пам'ятати, що від темпераменту не залежать ні інтереси, ні інтереси, ні соціальні установки, ні моральна вихованість особистості.

Вчення про темперамент виникло ще в давнину. Лікарі Гіппократ, а потім Гален, спостерігаючи індивідуальні особливості поведінки людей, зробили спробу описати і пояснити ці особливості. Родоначальником вчення про темперамент прийнято вважати давньогрецького лікаря Гіппократа (V ст. До н. Е..) Він вважав, що в тілі людини є чотири рідини: кров, слиз, жовч жовта і чорна. Темперамент людини визначається змішуванням цих рідин. Назви темпераментів, даних за назвою рідин, збереглися до наших днів.

Так, холеричний темперамент походить від слова chole («жовч»), сангвинистического - від sanguis («кров»), флегматичний - від phlegma («слиз»), меланхолійний - від melan chole («чорна жовч»).

Гіппократ вважав, що темперамент залежить від способу життя людини і від кліматичних умов. Так, при сидячому способі життя скупчується флегма, а при рухомому - жовч, звідси відповідно і прояви темпераментів. Гіппократ досить точно описав типи, але не зміг науково пояснити їх.

В останні роки, крім гуморальних теорій, висуваються хімічні, фізичні, анатомічні, неврологічні і суто психологічні теорії. Однак жодна з них не дає правильного і повного опису темпераменту.

Значний внесок у наукове обгрунтування темпераменту вніс І.П. Павлов, який відкрив властивості нервової діяльності. Він показав, що вроджене поєднання цих властивостей і характеризує те, що називають темпераментом. На відміну від попередників він взяв для дослідження не зовнішня будова тіла (німецький психолог Е. Кречмер) і будова судин (П. Ф. Лесгафт), а організм як ціле і виділив у ньому мозок як такий компонент, який, по-перше, регулює діяльність всіх органів і тканин, по-друге, об'єднує і узгоджує діяльність різноманітних частин у системі, по-третє, відчуває на собі вплив усіх органів і під впливом посилаються ними імпульсів функціонально перебудовує підтримку життя в органах і тканинах, по-четверте, є в прямому сенсі цього слова органом зв'язку організму із зовнішнім світом.

Методом умовного рефлексу І. П. Павлов розкрив закономірності вищої нервової діяльності та основні властивості нервових процесів - збудження і гальмування. Основні властивості нервових процесів наступні:

1) сила;

2) врівноваженість;

3) рухливість.

Сила нервових процесів є показником працездатності нервових клітин і нервової системи в цілому. Сильна нервова система витримує велику і тривале навантаження, у той час як слабка за цих умов «ламається».

Рухливість - це швидкість зміни одного процесу іншим. Вона забезпечує пристосування до несподіваних і різкою зміною обставин.

Комбінація цих властивостей характеризує специфічні типи нервової діяльності. Найбільш часто зустрічаються чотири типи нервової діяльності. З них три типи І. П. Павлов відносить до сильних і один - до слабкого типу. Сильні типи у свою чергу діляться на урівноважені і неврівноважені, врівноважені - на рухомі (лабільні) і спокійні (інертні).

У результаті була виділена наступна типологія:

1) сильний неврівноважений (невтримний) тип нервової системи характеризується сильним процесом порушення і менш сильним гальмуванням;

2) сильний урівноважений (процес порушення балансується з процесом гальмування), рухливий;

3) cільний урівноважений, інертний (зовні більш спокійний, «солідний»);

4) слабкий характеризується слабкістю процесів збудження і гальмування, малою рухливістю (інертністю) нервових процесів.

І. П. Павлов ототожнював тип нервової системи та темперамент. Подальші дослідження показали, що тип нервової діяльності не завжди збігається з типом темпераменту. На темпераменті позначаються не тільки властивості нервової діяльності, а й соматична організація особистості в цілому. Тип нервової системи розглядається як завдаток темпераменту. Темперамент проявляється не тільки в емоційних, але і в розумових вольових процесах. Коли говорять про темперамент людини, то мають на увазі не динаміку ізольованих психологічних процесів, а весь синдром (систему динамічних особливостей цілісної поведінки особистості).

Темперамент, таким чином, є не що інше, як найбільш загальна характеристика імпульсивно-динамічної сторони поведінки людини, що виражає переважно властивості нервової системи.

Холеричний темперамент. Людина, що володіє вказаним типом темпераменту, відрізняється підвищеною збудливістю, а внаслідок цього - і неврівноваженістю поведінки. Холерик запальний, агресивний, прямолінійний у відносинах, енергійний у діяльності. Для холериків характерна циклічність у роботі. Вони можуть з усією пристрастю віддатися роботі, в цей час вони готові долати перешкоди і труднощі, але при виснаженні сил, падінні віри в свої сили і можливості настає пригнічений настрій. Така циклічність - один з наслідків неврівноваженості нервової діяльності.

Сангвінічний темперамент. Для сангвініка характерні велика рухливість, легка пристосовність до мінливих умов життя; він швидко знаходить контакт з людьми, товариський, не відчуває скутості в новій обстановці. У колективі сангвінік веселий, життєрадісний, охоче береться за живе діло, здатний до захоплення. Однак, розвиваючи кипучу діяльність, він може так само швидко остигати, як і швидко захоплюватися, якщо справа перестає його цікавити, вимагає кропіткої роботи та терпіння, якщо воно має буденний характер.

У сангвініків емоції легко виникають, легко змінюються. Легкість, з якою у сангвініка утворяться і переробляються нові тимчасові зв'язки, велика рухливість характеризують гнучкість розуму. Сангвінік схильний до дотепності, швидко схоплює нове, легко переключає увагу. Продуктивний при динамічної і різноманітної роботі. Робота, що вимагає швидкої реакції, а разом з тим врівноваженості, більше підходить йому.

Флегматичний темперамент. Флегматик - спокійний, врівноважений чоловік, завжди рівний, наполегливий і завзятий трудівник в житті.

Урівноваженість і деяка інертність нервових процесів дозволяють флегматику залишатися спокійним у будь-яких ситуаціях. При наявності сильного гальмування, врівноважує процес порушення, йому неважко стримувати свої імпульси, пориви, суворо дотримуватися виробленого розпорядку життя, системи в роботі, не відволікатися з незначних приводів.

Недоліком флегматика є його інертність, малорухомість. Йому потрібен час для розкачки, для зосередження уваги, для переключення його на інший об'єкт. Інертність позначається і на відсталості стереотипів, труднощі їхньої перебудови, що призводить до зайвої фіксованості характеру, недостатньою його гнучкості. Інертність як якість має і позитивне значення: вона забезпечує неквапливість, грунтовність і в цілому - сталість, визначеність характеру. Флегматики особливо підходять для роботи, що вимагає методичності, холоднокровності і тривалої працездатності.

Меланхолійний темперамент. Представники цього типу відрізняються високою емоційною чутливістю, а внаслідок цього - і підвищеної ранимостью. Меланхоліки кілька замкнуті, особливо якщо зустрічаються з новими людьми, нерішучі у важких обставинах життя, відчувають сильний страх у небезпечних ситуаціях.

Слабкість процесів збудження і гальмування при їх неврівноваженості (переважає гальмування) призводить до того, що всяке сильний вплив загальмовує діяльність меланхоліка, у нього настає позамежне гальмування. Меланхолік схильний віддаватися переживанню по самому незначному приводу. У звичній обстановці, в хорошому дружньому колективі меланхолік може бути контактним людиною, успішно вести доручену справу, проявляти наполегливість і переборювати труднощі.

Отже, темперамент позначається на характері активності (на працездатності, комунікативності чи соціальному контакті), легкості пристосування до умов. Темперамент пов'язаний з іншими рисами особистості і впливає на відносини, культуру поведінки та вольову активність особистості.

 


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  5. II. Мета вивчення курсу.
  6. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  7. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  8. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  9. IV. Вивчення нового матеріалу.
  10. IV. Вивчення нового матеріалу.
  11. IV. Розподіл нервової системи
  12. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи




Переглядів: 1285

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 6. Типології особистості, що грунтуються на властивостях індивіда | ЛЕКЦІЯ № 8. Проблема розвитку мотиваційної сфери особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.