МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛНАВЧАЛЬНА МЕТА АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ Нюхова та смакова сенсорні системи Допоміжний апарат соматичної сенсорної системи — шкіра Загальні питання анатомії та фізіології сенсорних систем Л Е К Ц І Я № 17 Т е м а: “Органи чуття.” • Анатомо-фізіологічні аспекти саморегуляції функцій організму Отримання та аналіз інформації про процеси, що відбуваються у навколишньому середовищі, зміни у внутрішніх органах здійснюються завдяки сенсорним системам, які включають периферійні та центральні відділи нервової системи. Інформація, яка надходить до центральної нервової системи, аналізується, внаслідок чого виникає суб'єктивне відображення зовнішнього та внутрішнього середовища, що є основою для формування відповідної реакції. Знання цієї теми необхідні для розуміння змін відповідних реакцій, які виникають унаслідок патології (випадання функції хоча б одного із відділів сенсорної системи призводить до порушення діяльності всієї системи). Знати: загальні питання анатомії та фізіології сенсорних систем, анатомії та фізіології шкіри та її похідних; нюхову та смакову сенсорні системи. Уміти: визначати на таблицях та муляжах основні морфологічні структури органів чуття. Сенсорна система (за І.П. Павловим — аналізатор) складається зпериферійного, провідникового та центрального відділів. Периферійний відділ аналізатора — це численні рецептори, які здатні сприймати подразнення. Існує декілька класифікацій рецепторів: • залежно від місця розташування рецептори поділяють на інтерорецептори (вісцерорецептори), які містяться у різних внутрішніх органах, і екстерорецептори — розташовуються на зовнішній поверхні тіла; • залежно від модальності рецептори бувають: механорецептори, терморецептора, хеморецептори, фоторецептори тощо; • залежно від характеру контакту із середовищем рецептори поділяються на контактні, тобто такі, що сприймають подразник під час безпосереднього контакту з ним, і дистантні - ті, що не потребують такого контакту. Структура рецептора буде залежати від виду подразнення, а також від його значення для організму, інформації, яка отримується за допомогою даної сенсорної системи. Це можуть бути вільні закінчення дендритів аферентних нейронів чи складні структури, які утворюють органи чуття, які, окрім власне рецептора, мають і допоміжні структури. Основні властивості рецепторів: • рецептори здатні перетворювати, трансформувати специфічну форму енергії будь-якого подразнення в нервовий імпульс; • специфічність рецепторів, тобто кожний подразник (звук, світло, тепло, їжа) сприймається певними рецепторами; • висока чутливість до адекватних подразників (адекватний подразник сприймається рецепторами навіть тоді, коли він має низький рівень енергії); • збудження рецептора може виникнути і внаслідок дії неадекватного подразника, але в цьому випадку сила подразнення повинна бути в декілька разів більшою, ніж адекватного (наприклад, удар в око може викликати відчуття спалаху світла); • для кожного рецептора існує певний поріг подразнення; • адаптація, тобто пристосування до постійно діючого подразника, проявляється зниженням чутливості рецептора, якщо на нього довгий час діє сильний подразник, і підвищенням під дією слабкого (суб'єктивно це проявляється пристосуванням до дії шуму, тепла, кольору, запаху тощо). Провідниковий відділ представлений нервовими шляхами, які проводять нервовий імпульс у центральний відділ аналізатора. Центральний, або мозковий, відділ аналізатора — певні ділянки кори великих півкуль головного мозку, у клітинах яких нервові імпульси набувають нових якостей. Вони є основою для виникнення відчуття, елементарного психічного акту, який відображає навколишню дійсність. На основі відчуттів виникають більш складні психічні акти — сприйняття, уявлення та абстрактне мислення. Враховуючи анатомічну єдність та спільність функцій, виділяють наступні аналізатори: зоровий, слуховий, вестибулярний, шкірний, смаковий, нюховий, м'язово-суглобовий та вісцеральний. Деякі аналізатори мають так звані допоміжні структури (наприклад, рогівка, зіниця та кришталик у зоровому аналізаторі; вушна раковина, слухові кісточки, барабанна перетинка в слуховому), завдяки яким здійснюється проведення енергії адекватних подразників, захист від дії надзвичайно сильних і неадекватних подразників тощо. Читайте також:
|
||||||||
|