МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЗАНЯТТЯ № 2.ТЕМА: Стилістичні засоби фонетики . ЗМІСТ. 1. Загальна характеристика звукового складу мови. 2. Норми вимови. 3. Склад і наголос. 4. Правила переносу слів. 1. Звук у мові – найдрібніша акустично – артикуляційна неподільна одиниця мовлення.Окремо взятий звук не має будь – якого значення , він його набуває лише у складі слів і морфем. Виконуючи функцію розпізнання та розрізнення їхніх значень, наприклад :бік- вік-лік; зір – кір; дар – дер – дур; іди – іде – іду – ідеш – ідуть – ішов і под. Цікавим видається вислів Б.Грінченка : „ Погляньмо насамперед на слово - що воно собою являє , з яких елементів складається. На першому плані стоять у ньому два елементи : звукова форма і значення – без них слово немислиме , а заберіть у будь – якого слова , наприклад , „ стіл” , поєднання звуків , які його складають , і слова вже не буде, воно прертвориться в чисте поняття або уявлення ; і навпаки : позбавлене свого значення , слово перестає бути словом і перетворюється за висловом О. Потебні . „ у штучний фонетичний препарат...” Звуки створюють зовнішню ( звукову) оболонку слова. Для того, щоб відрізнити звук від літери на письмі , звук беруть у квадратні дужки, наприклад : літера с(ес) позначає звук і[с] т.д. Цікаво, що гавайська мова налічує лише 11 звуків ( 6 голосних і 5 приголосних) , але від цього не видається бідною чи немилозвучною. За акустичними властивостями звуки мови поділяють на голосні та приголосні ,дзвінкі й глухі, високої та низької тональності . У творенні звуків одні мовні органи людини відіграють активну роль ( голосові зв’язки, задня стінка глотки, піднебінна завіса, язичок, язик, губи), інші – пасивну. Звідси існує поділ : голосних звуків – на переднього , середнього і заднього ряду, високого , середнього й низького підняття; приголосних – на губні , передньоязикові , середньоязикові, задньоязикові та глоткові, або фарингальні , й т.д. Голосні утворюються видихуванням повітря , що вільно проходить крізь ротову порожнину ( ротовідкриваючі) ; основою їх є голос. В українській мові для позначення голосних звуків слугують десять літер абетки : а, о, у, е, и, і, я, ю, є,ї.За участю губ у творенні голосних звуків вирізняють лабіалізовані (о,у) й нелабілізовані(а,е,и,і). При написанні одна літера може відповідати одному звуку, наприклад , літери а,о,е,и,і завжди позначають відповідні голосні наголошені й ненаголошені: бажання, водойма, зулус, незалежність, витримка, зігріти, а літери я.ю,є,ї можуть позначати :
Звукосполуки й+ а, й+ у, й+ е: а) на початку слова ( яблуко, юрта, євшан – зілля); б) після голосних ( секвоя, раювати, конвеєр); в) після апострофа ( в’язати, під’южувати, об’єднання); г) після ь ( мільярд, ньютон, кольє, канотьє); д) після й ( війя, майя, фойє, Гойя) ; Літера ї завжди позначає два звуки й + і ( їхати. з’їзд, Київ, Ільїн). Літери я.ю.є можуть позначати також голосні а,у,е та вказувати на мякість чи пом’якшеність попереднього звука, наприклад : лямка, ряжанка, майбуття, дяк, люстро, миттю, життєвий. П р и г о л о с н і : б,в,г,г,д,ж,з,й,к,л,м,н,п,р,с,т,ф,х,ц,ч,ш,щ. Мовознавча вікторина Дати обґрунтування відповіді на запропоновані запитання. 1. З якої кількості звуків складається звукова система української літературної мови? 2. Скільки голосних звуків в українській літературній мові ? Назвіть їх основні характеристики. 3. На які групи поділяються приголосні звуки за участю голосу й шуму? 4. Які звуки утворюються за допомогою голосу й шуму? 5. Які приголосні характеризуються за глухістю – дзвінкістю? 6. За місцем творення приголосні поділяються на... 7. За способом творення приголосні української мови поділяються на.... 8. На які групи поділяються приголосні звуки за твердістю - м’якістю?
Завдання 1. Знайти звукообрази , що досягаються внаслідок звуковідтворення , та пояснити їх. 1. Гігантське місто витискає штанги - гуп- гуп, гуп- гуп.( Л. Костенко). 2. Колишися, калинонько, колишися , зеленими листочками розпишися ( М. Підгірянка).3. Гуси крильми лопочуть. На льоту між собою гелгочуть. ( М. Пригара). 4. В нас є розбійник у дворі : он він цвірінькає вгорі. (М. Пригара).5. На галяві озерце – кришталеве люстерце ( Т. Коломієць). 6. Лопотіли крилами і рожевим пір’ям, лоскотали марево золотим сузір’ям (В. Симоненко).7.І він іде. І я собі іду. Йдемо удвох під вечір по стежині. А він мені дудукає : ду-ду! ( Л. Костенко)
Читайте також:
|
||||||||
|