Студопедия
Новини освіти і науки:
Контакти
 


Тлумачний словник






ЗАНЯТТЯ № 2.

ТЕМА: Стилістичні засоби фонетики .

ЗМІСТ.

1. Загальна характеристика звукового складу мови.

2. Норми вимови.

3. Склад і наголос.

4. Правила переносу слів.

1. Звук у мові – найдрібніша акустично – артикуляційна неподільна одиниця мовлення.Окремо взятий звук не має будь – якого значення , він його набуває лише у складі слів і морфем. Виконуючи функцію розпізнання та розрізнення їхніх значень, наприклад :бік- вік-лік; зір – кір; дар – дер – дур; іди – іде – іду – ідеш – ідуть – ішов і под.

Цікавим видається вислів Б.Грінченка : „ Погляньмо насамперед на слово - що воно собою являє , з яких елементів складається. На першому плані стоять у ньому два елементи : звукова форма і значення – без них слово немислиме , а заберіть у будь – якого слова , наприклад , „ стіл” , поєднання звуків , які його складають , і слова вже не буде, воно прертвориться в чисте поняття або уявлення ; і навпаки : позбавлене свого значення , слово перестає бути словом і перетворюється за висловом О. Потебні . „ у штучний фонетичний препарат...”

Звуки створюють зовнішню ( звукову) оболонку слова. Для того, щоб відрізнити звук від літери на письмі , звук беруть у квадратні дужки, наприклад : літера с(ес) позначає звук і[с] т.д.

Цікаво, що гавайська мова налічує лише 11 звуків ( 6 голосних і 5 приголосних) , але від цього не видається бідною чи немилозвучною.

За акустичними властивостями звуки мови поділяють на голосні та приголосні ,дзвінкі й глухі, високої та низької тональності . У творенні звуків одні мовні органи людини відіграють активну роль ( голосові зв’язки, задня стінка глотки, піднебінна завіса, язичок, язик, губи), інші – пасивну. Звідси існує поділ : голосних звуків – на переднього , середнього і заднього ряду, високого , середнього й низького підняття; приголосних – на губні , передньоязикові , середньоязикові, задньоязикові та глоткові, або фарингальні , й т.д.

Голосні утворюються видихуванням повітря , що вільно проходить крізь ротову порожнину ( ротовідкриваючі) ; основою їх є голос. В українській мові для позначення голосних звуків слугують десять літер абетки : а, о, у, е, и, і, я, ю, є,ї.За участю губ у творенні голосних звуків вирізняють лабіалізовані (о,у) й нелабілізовані(а,е,и,і).

При написанні одна літера може відповідати одному звуку, наприклад , літери а,о,е,и,і завжди позначають відповідні голосні наголошені й ненаголошені: бажання, водойма, зулус, незалежність, витримка, зігріти, а літери я.ю,є,ї можуть позначати :

 

 

Звукосполуки й+ а, й+ у, й+ е:

а) на початку слова ( яблуко, юрта, євшан – зілля);

б) після голосних ( секвоя, раювати, конвеєр);

в) після апострофа ( в’язати, під’южувати, об’єднання);

г) після ь ( мільярд, ньютон, кольє, канотьє);

д) після й ( війя, майя, фойє, Гойя) ;

Літера ї завжди позначає два звуки й + і ( їхати. з’їзд, Київ, Ільїн).

Літери я.ю.є можуть позначати також голосні а,у,е та вказувати на мякість чи пом’якшеність попереднього звука, наприклад : лямка, ряжанка, майбуття, дяк, люстро, миттю, життєвий.

П р и г о л о с н і : б,в,г,г,д,ж,з,й,к,л,м,н,п,р,с,т,ф,х,ц,ч,ш,щ.

Мовознавча вікторина

Дати обґрунтування відповіді на запропоновані запитання.

1. З якої кількості звуків складається звукова система української літературної мови?

2. Скільки голосних звуків в українській літературній мові ? Назвіть їх основні характеристики.

3. На які групи поділяються приголосні звуки за участю голосу й шуму?

4. Які звуки утворюються за допомогою голосу й шуму?

5. Які приголосні характеризуються за глухістю – дзвінкістю?

6. За місцем творення приголосні поділяються на...

7. За способом творення приголосні української мови поділяються на....

8. На які групи поділяються приголосні звуки за твердістю - м’якістю?

 

Завдання 1. Знайти звукообрази , що досягаються внаслідок звуковідтворення , та пояснити їх.

1. Гігантське місто витискає штанги - гуп- гуп, гуп- гуп.( Л. Костенко).

2. Колишися, калинонько, колишися , зеленими листочками розпишися

( М. Підгірянка).3. Гуси крильми лопочуть. На льоту між собою гелгочуть.

( М. Пригара). 4. В нас є розбійник у дворі : он він цвірінькає вгорі.

(М. Пригара).5. На галяві озерце – кришталеве люстерце ( Т. Коломієць).

6. Лопотіли крилами і рожевим пір’ям, лоскотали марево золотим сузір’ям

(В. Симоненко).7.І він іде. І я собі іду. Йдемо удвох під вечір по стежині. А він мені дудукає : ду-ду! ( Л. Костенко)

 


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вступне заняття
  10. Гігієнічна оцінка заняття з фізичної культури
  11. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
  12. Завдання до заняття




<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нью-Йоркська група поетів – об’єднання українських поетів емігрантів, 1958 - Нью-Йорк, представники: Богдан Бойчук, Віра Вовк, Юрій Тарнавський, Емма Андріївська. | ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.