Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЗАНЯТТЯ № 9.

ТЕМА : Зв’язне мовлення . Ділові папери. Загальні вимоги до складання документів. Документація щодо особового складу. Автобіографія. Заява.

Актуалізація опорних знань.

Питання для бесіди

  1. Що таке стиль мовлення ? ( сукупність мовних засобів вираження, зумовлених змістом і цілеспрямованістю висловлювання).
  2. Які стилі мовлення ви знаєте? ( розмовно- побутовий, науковий, публіцистичний, художній, офіційно- діловий).
  3. Які особливості офіційно- ділового стилю мовлення? ( оповідний характер викладу, стандартна канцелярська лексика , використання термінології, перевага прямого порядку слів у реченні, складні речення, гранично точний виклад, безособові й наказові форми дієслів, часте вживання віддієслівних іменників і відіменних прикметників

( на основі , за рахунок, згідно з, з метою), складних сполучників (внаслідок того що, у зв’язку з тим що, зважаючи на те що), чітко регламентовані розміщення й будова тексту, обсяг основних частин, відсутність мовної індивідуальності автора, повна відсутність художньо- зображальних засобів).

  1. Де вживаються тексти офіційно- ділового стилю? ( при складанні ділових паперів)
  2. Що таке документ? ( засіб закріплення різними способами на спеціальному матеріалі інформації про факти, події, явища об’єктивної дійсності і мислительську діяльність людини).

Подача нового матеріалу.

Сьогодні на занятті ми будемо вчитись складати такі документи як автобіографія і заява. Почнемо з автобіографії.

У перекладі з грецької мови avtos- сам , bios - життя , grapho – пишу. Отже, якщо перекладемо українською мовою з грецької , одержимо кальку

„ саможиттєпис”. Звідси виходить , що автобіографія - це розповідь людини про своє життя.

Виконання вправи.

Чи можна вважати поданий уривок із оповідання С.І. Васильченка автобіографією?

 

Появився я на світ давно. Якщо говорити точніше, то дуже і дуже давно....

Тоді ще не Земля крутилася навколо Сонця в нашому селі, а Сонце бігало навколо Землі.

Мені , отже, пощастило захопити ще й чималий шмат кам’яного віку, коли мій дід по матері Юхим Шевченко , а по вуличному Циба, видобував вогню до люльки кремінцем об кремінець...

Читати навчився я рано і читав силу силенну всякої всячини , що сприяло тому, що в 3-му класі церковноприходської школи „ кукса” висунув мене на читця- соліста.

Подивившись по- селянському уважно, батько практично страктував мої успіхи в церковній грамоті і вирішив зробити з мене попа.

У чому відмінність між біографією і автобіографією?( автобіографія – це твір- розповідь, написаний у офіційно- діловому стилі, а не роздум, слід уникати міркувань про причинно- наслідкові зв’язки та опису подій).

АВТОБІОГРАФІЯ -документ, у якому особа в хронологічній послідовності описує своє життя від моменту народження до часу складання документа. Автобіографія належить до документів з незначним рівнем стандартизації , тому автор відносно вільний у виборі форми автобіографії й мовних засобів. Це один з небагатьох ділових паперів , що пишуться від першої особи, але не треба при цьому зловживати займенником „я”. Необхідно уникати прикметників , що виражають ознаку, і, звичайно ж, кожен, хто пише автобіографію , основну увагу має приділити фактам , не вдаючись до міркувань з приводу окремих життєвих ситуацій.

Заголовок документа „ автобіографія” пишеться посередині рядка трохи нижче верхнього поля. Кожне нове повідомлення починається з абзацу.

В автобіографії зазначаються дані :

1)прізвище, ім’я, по- батькові;

2) дата народження;

3) місце народження ( місто, село, район. область);

4) відомості про навчання ( повне найменування навчальних закладів, у яких довелося вчитися);

5)відомості про трудову діяльність та всі види громадської роботи;

6)короткі відомості про найближчих родичів( батько, мати, чоловік або дружина, діти);

7) дата написання ( ліворуч під текстом), підпис автора( праворуч).

 

Питання для бесіди

1. Чим визначається послідовність викладу матеріалу в автобіографії?

( хронологічною послідовністю перебігу подій)

2. Яке значення при написанні автобіографії має зазначення місця і дат?

( це основна інформація , яка перетворює розповідь про своє життя на документ)

3. Чим досягається точність, сухість та офіційність викладу? (відсутністю прикметників, емоційно- забарвленої лексики, однотипністю побудови речень).

Виконання вправ.

1. І варіант – напишіть автобіографію в офіційно- діловому стилі, дотримуючись правил оформлення автобіографії;

2.ІІ – варіант напишіть автобіографію в художньому стилі.

2.Виправте помилки у побудові словосполучень, що трапляються у текстах офіційно- ділового стилю.

Моя автобіографія, хронометраж часу, вільна вакансія, промислова індустрія, прейскурант цін, в травні місяці, наказ за номером 25.

Слово викладача.

Така риса писемної форми мовлення , як традиційність і певний писемний

„ консерватизм” , проявляється в ділових паперах особливо чітко й послідовно. Це зумовлюється тим, що в ділових паперах набагато більше, ніж в усному діловому мовленні , витрачається праці й зусиль на спеціальну обробку тексту, це пояснюється прагненням компенсувати відсутність різноманітних супровідних засобів розмовного мовлення ( інтонація, жести, міміка, ситуація мовлення) засобами лексики і синтаксису. Ця обробка можлива лише в межах наявних в українській літературній мові норм.

Сувора нормативність ділових паперів зумовлюється ще й тим, що тут спілкування з уявним читачем документа – це односторонній контакт з невизначеною аудиторією, до того ж контакт не безпосередній, а опосередкований , що вимагає особливої логічної виразності тексту, дбайливого , ретельного добору мовних засобів.

Отже, щоб правильно оформити різноманітні ділові папери , потрібно враховувати особливості офіційно- ділового стилю мовлення, дотримуватися основних вимог до будь- якого документа, а саме:

1) додержуватись прийнятих у даному суспільстві форм ділових паперів, їхньої структури тощо;

2) дотримуватися норм сучасної української літературної мови , не вживати кальок, використовувати загальновідомі, зрозумілі слова і конструкції;

3) не вживати просторічних , діалектних , розмовних , емоційно- експресивних мовних засобів;

4)домагатися логічної завершеності , чіткості висловлювань, точності викладу, вичерпності й переконливості обґрунтувань;

5) уникати двозначності, багатослів’я;

6) писати слова , відступаючи від краю аркуша( зліва) , бо цього вимагають технічні умови ( підшивання ділових паперів) ; не варто „ втискувати” в рядок частину фрази, а потрібно перенести її в наступний рядок ( не можна переносити в наступний рядок прізвище, залишаючи в попередньому ініціали; не слід відривати при перенесенні назви посад, звань від прізвищ);

7) дотримуватися пунктуаційних правил ( після цифрових позначень може ставитися крапка, тоді речення розпочинається з великої літери, а фраза закінчується крапкою. Цифрові і буквені позначення можуть подаватися з дужками (а),1), тоді перше слово переліку пишеться з малої літери; словесна нумерація передбачає здебільшого завершене речення, крапку в його кінці, кому після вставного слова по- перше тощо).

 

Серед документів , які мають високий рівень стандартизації , ми бачимо й заяву.

ЗАЯВА - це документ , який містить прохання особи ( особиста заява) або установи ( службова заява) щодо здійснення своїх прав або захисту інтересів.

Складові частини ( реквізити) заяви :

1. Адресат ( назва установи або посада , прізвище та ініціали керівника, на ім’я якого подається заява, у давальному відмінку).

2. Адресант ( назва установи або посада , прізвище, ім’я, по батькові, іноді адреса і паспортні дані особи, яка звертається із заявою, у родовому відмінку).

3.Назва виду документа.

4. Текст.

5, Підстава ( додаток) : перелік документів, доданих до заяви на підтвердження її правомірності.

6. Дата.

7. Підпис.

Кожен документ має свої моделі. У заяви це, наприклад, такі :

Прошу допустити мене до , прошу надати мені, прошу призначити мене, прощу дозволити мені, прошу вжити заходів....

Виконання вправи

Користуючись правилами складання заяви, напишіть зразок заяви на надання відпустки

Узагальнююча бесіда

-Яка функціяофіційно –ділового стилю, його основні ознаки? (цей стиль вживається при складанні ділових паперів і має такі основні ознаки : оповідний характер викладу, стандартна канцелярська лексика, використання термінології. Перевага прямого порядку слів у реченнях, складні речення , гранично точний виклад, безособові й наказові форми дієслів, часте вживання віддієслівних іменників і відіменних прикметників

( на основі, за рахунок, згідно з, з метою), складних сполучників( внаслідок того що, у зв’язку з тим що), чітко регламентовані розміщення й будова тексту, обсяг основних частин, відсутність мовної індивідуальності автора, повна відсутність художньо- зображувальних засобів).

 

- Що таке документ? Які бувають документи за способом викладу матеріалу? ( документ – засіб закріплення різними способами на спеціальному матеріалі інформації про факти, події, явища об’єктивної дійсності і мислительну діяльність людини, за способом викладу матеріалу виділяють документи зі значним і незначним рівнем стандартизації)

- Розкажіть основні правила написання автобіографії. (Заголовок документа „ автобіографія” пишеться посередині рядка трохи нижче верхнього поля. Кожне нове повідомлення починається з абзацу.)

В автобіографії зазначаються такі дані :

1)прізвище, ім’я, по- батькові;

2) дата народження;

3) місце народження ( місто, село, район, область);

4) відомості про навчання ( повне найменування навчальних закладів , у яких довелось вчитися0;

5) відомості про трудову діяльність та всі види громадської роботи;

6) короткі відомості про найближчих родичів ( батька , мати, чоловік або дружина, діти);

7) дата написання ( ліворуч під текстом), підпис автора (праворуч).

-Чим відрізняється мовлення службової автобіографії від мовлення автобіографії літературної? ( автобіографія - це тівр- розповідь, написаний у офіційно- діловому стилі, а не роздум, у ньому відсутні міркування про причинно- наслідков зв’язки та описування подій).

-Чи вважається документ дійсним без підпису дати? Наскільки це важливо?

-Які складові частини має заява?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :вивчити основні положення конспекту; скласти автобіографію, заяву.


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вступне заняття
  10. Гігієнічна оцінка заняття з фізичної культури
  11. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
  12. Завдання до заняття




Переглядів: 895

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ. | ЗАНЯТТЯ № 12

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.