МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЗАНЯТТЯ № 12ТЕМА:Спрощення в групах приголосних ЗМІСТ. 1.Актуалізація мотиваційних резервів( тестування). 2. Спрощення в групах приголосних ( теоретичний матеріал).
1. АКТУАЛІЗАЦІЯ МОТИВАЦІЙНИХ РЕЗЕРВІВ ІЗ ТЕМИ :
Виконання тестових завдань. 1. У якому рядку допущено помилку в групах приголосних? А Якісний, пристрасний, розісланий, пісний; Б Випускний, тижневий, нещасний, кісники; В Авантюриський, артистці,чесно, кістлявий; Г Хруснути, шістсот, студентський. Компостний.
2. Позначте рядок , у якому порушено правила спрощення в групах приголосних .
А Ремісник, абстрактний, піаністчин, пискнути; Б Якістно, учасник, туристський, пестливий; В кістлявий, пристрасний, дилетантський, пропускний; Г Комендантський, буревісник, баяністці, шістнадцять.
3.Позначте рядок . у якому спрощення приголосних в усіх словах передається на письмі.
А Артис...ці, зап’яс...ний, тис...нути, злощас...ний; Б кореспондент...ський, швидкіс...ний, аванпост...ний, кіс...лявий; В дріж...жовий, ях...смен, жаліс...ний, інтелігент...ський; Г проїз...ний, свис..нути. чес...ний, серц...цевина.
4. Позначте рядок, у якому спрощення приголосних у всіх словах передається на письмі.
А Заліз...ний. шіс...сот, хвас...ливий, сон...це; Б безчес..ний, блис...нути, якіс...ний, щотиж...ня; В студен...чин, пя...десят, відпус...ка, сер...це; Г очис...ний, шіс...надцять, випус...ний, ус...но. 5. Позначте рядок, у якому допущено помилки в написанні груп приголосних.
А Пестливий, тижневий, модерністський, серце, невістці; Б міський, артисці, гігантський, туристський, якісний; В шістсот, блиснути, почесний, абонентський , медалістці; Г намісник, свиснути, улесливий, парламентський, прикрісний. 6. Позначте рядок , у якому всі слова зі спрощенням у групах приголосних записані правильно.
А Безсмертний, виснути, ненависний, компостний, тижневий; Б туристський, вартісний, присвистнути, пестливий, заїжджений; В студенство, буревісник, зап’ястний, випускний, бризнути; Г брязнути, пропагандиський, місцевий, вискнути, шістнадцять.
7. Спрощення в групах приголосних на письмі відбувається в усіх словах рядка :
А. блис...нути. сервіс...ний, шубовс...нути, гігант...ський; Б бряз...нути, під’їз...на, облас...ний. парламент...ський; В якіс...ний, хрус...нути, страс...на, заздріс...ний; Г їж...жу, шелес...не. пе...ливо, очис...ний.
8. У словах якого стовпчика спрощення на письмі не позначається ?
А.Капус...няк, капус...ниця, капус...ний; Б шіс...десят, шіс...десятники, шіс...десятий; В захис...ниця. полезахис...ний, захис...ник; Г улес...ливо, підлес...ливість.
9. Спрощення приголосних відсутнє на письмі через його відсутність у вимові у всіх словах рядка : А кіс...лявий, закарпа...ський, кіль кіс...ний, влас...ник; Б учас...ник, мотиж...ня, баскетболіс...ці, стис...нути; В швидкіс...ний, безвиїз...ний, контрас...ний, ус...но; Г зап’яс...ний. пес...ливий, випус...ний, хвас...ливий.
Ігрове дослідження – відновлення. Виписати слова в дві колонки : у першу – слова, в яких відбувається спрощення, у другу - в яких не відбувається. Пристрас...ний, у мерех...ливому, контрас...ний, хвас...нути, кіль кіс...ний, у доблес...ному, зап’яс...ний, знавіс...нілий, радіс...ний. Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву – прочитаєте словосполучення.
УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ.
Іноді при творенні або змінюванні слів виникає важкий для вимови збіг трьох приголосних , найчастіше зубних. Тоді, як правило, середній приголосний у вимові випадає. На письмі ця зміна позначається не завжди. 1.Групи приголосних стн і стл спрощуються на сн і сл у вимові й на письмі : перстень – персня, честь – чесний, щастя – щасливий. Винятки становлять : а) слова кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, зап’ястний,шістнадцять( у слові шістнадцять , як в шістдесят та шістсот , звук т у вимові випадає); б) прикметники , утворені від іменників іншомовного походження на ст. : контрастний, баластний, форпостний, компостний. 2. Групи приголосних скн, зкн і шчк спрощуються на сн, зн і шк. У вимові й на письмі : тиск- тиснути, блиск- блиснути, брязк – брязнути. Але немає спрощення в словах випускний, пропускний, рискнути, вискнути ( від виск), тоскно, скнара, скніти, брезкнути і споріднених. В утвореному від іменника писк дієслові допускається двояке написання : писнути і( рідше) пискнути. 3. У вимові й на письмі відбувається спрощення ще в таких словах: а) тижня, тижневий – від тиждень; б) проїзний, виїзний, під’їзний і под. – із коренем –їзд; в) серце – при формі сердець; г) ченця – родовий відмінок від чернець; г) скатерка – від скатерть. 4. Лише у вимові відбувається спрощення : а) у групах приголосних стц, стч; невістка – невістці; невістчин; б) у групах приголосних стськ, нтськ, нтств: турист – туристський, студент- студентський. Такі слова пишемо за морфологічним принципом.
Читайте також:
|
||||||||
|