Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЗАНЯТТЯ № 12

ТЕМА:Спрощення в групах приголосних

ЗМІСТ.

1.Актуалізація мотиваційних резервів( тестування).

2. Спрощення в групах приголосних ( теоретичний матеріал).

 

1. АКТУАЛІЗАЦІЯ МОТИВАЦІЙНИХ РЕЗЕРВІВ ІЗ ТЕМИ :

 

Виконання тестових завдань.

1. У якому рядку допущено помилку в групах приголосних?

А Якісний, пристрасний, розісланий, пісний;

Б Випускний, тижневий, нещасний, кісники;

В Авантюриський, артистці,чесно, кістлявий;

Г Хруснути, шістсот, студентський. Компостний.

 

2. Позначте рядок , у якому порушено правила спрощення в групах приголосних .

 

А Ремісник, абстрактний, піаністчин, пискнути;

Б Якістно, учасник, туристський, пестливий;

В кістлявий, пристрасний, дилетантський, пропускний;

Г Комендантський, буревісник, баяністці, шістнадцять.

 

3.Позначте рядок . у якому спрощення приголосних в усіх словах передається на письмі.

 

А Артис...ці, зап’яс...ний, тис...нути, злощас...ний;

Б кореспондент...ський, швидкіс...ний, аванпост...ний, кіс...лявий;

В дріж...жовий, ях...смен, жаліс...ний, інтелігент...ський;

Г проїз...ний, свис..нути. чес...ний, серц...цевина.

 

4. Позначте рядок, у якому спрощення приголосних у всіх словах передається на письмі.

 

А Заліз...ний. шіс...сот, хвас...ливий, сон...це;

Б безчес..ний, блис...нути, якіс...ний, щотиж...ня;

В студен...чин, пя...десят, відпус...ка, сер...це;

Г очис...ний, шіс...надцять, випус...ний, ус...но.

5. Позначте рядок, у якому допущено помилки в написанні груп приголосних.

 

А Пестливий, тижневий, модерністський, серце, невістці;

Б міський, артисці, гігантський, туристський, якісний;

В шістсот, блиснути, почесний, абонентський , медалістці;

Г намісник, свиснути, улесливий, парламентський, прикрісний.

6. Позначте рядок , у якому всі слова зі спрощенням у групах приголосних записані правильно.

 

А Безсмертний, виснути, ненависний, компостний, тижневий;

Б туристський, вартісний, присвистнути, пестливий, заїжджений;

В студенство, буревісник, зап’ястний, випускний, бризнути;

Г брязнути, пропагандиський, місцевий, вискнути, шістнадцять.

 

7. Спрощення в групах приголосних на письмі відбувається в усіх словах рядка :

 

А. блис...нути. сервіс...ний, шубовс...нути, гігант...ський;

Б бряз...нути, під’їз...на, облас...ний. парламент...ський;

В якіс...ний, хрус...нути, страс...на, заздріс...ний;

Г їж...жу, шелес...не. пе...ливо, очис...ний.

 

8. У словах якого стовпчика спрощення на письмі не позначається ?

 

А.Капус...няк, капус...ниця, капус...ний;

Б шіс...десят, шіс...десятники, шіс...десятий;

В захис...ниця. полезахис...ний, захис...ник;

Г улес...ливо, підлес...ливість.

 

9. Спрощення приголосних відсутнє на письмі через його відсутність у вимові у всіх словах рядка :

А кіс...лявий, закарпа...ський, кіль кіс...ний, влас...ник;

Б учас...ник, мотиж...ня, баскетболіс...ці, стис...нути;

В швидкіс...ний, безвиїз...ний, контрас...ний, ус...но;

Г зап’яс...ний. пес...ливий, випус...ний, хвас...ливий.

 

Ігрове дослідження – відновлення.

Виписати слова в дві колонки : у першу – слова, в яких відбувається спрощення, у другу - в яких не відбувається.

Пристрас...ний, у мерех...ливому, контрас...ний, хвас...нути, кіль кіс...ний, у доблес...ному, зап’яс...ний, знавіс...нілий, радіс...ний.

Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву – прочитаєте словосполучення.

 

 

УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

Іноді при творенні або змінюванні слів виникає важкий для вимови збіг трьох приголосних , найчастіше зубних. Тоді, як правило, середній приголосний у вимові випадає. На письмі ця зміна позначається не завжди.

1.Групи приголосних стн і стл спрощуються на сн і сл у вимові й на

письмі : перстень – персня, честь – чесний, щастя – щасливий.

Винятки становлять :

а) слова кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, зап’ястний,шістнадцять( у слові шістнадцять , як в шістдесят та шістсот , звук т у вимові випадає);

б) прикметники , утворені від іменників іншомовного походження на ст. : контрастний, баластний, форпостний, компостний.

2. Групи приголосних скн, зкн і шчк спрощуються на сн, зн і шк. У вимові й на письмі : тиск- тиснути, блиск- блиснути, брязк – брязнути.

Але немає спрощення в словах випускний, пропускний, рискнути, вискнути

( від виск), тоскно, скнара, скніти, брезкнути і споріднених.

В утвореному від іменника писк дієслові допускається двояке написання : писнути і( рідше) пискнути.

3. У вимові й на письмі відбувається спрощення ще в таких словах:

а) тижня, тижневий – від тиждень;

б) проїзний, виїзний, під’їзний і под. – із коренем –їзд;

в) серце – при формі сердець;

г) ченця – родовий відмінок від чернець;

г) скатерка – від скатерть.

4. Лише у вимові відбувається спрощення :

а) у групах приголосних стц, стч; невістка – невістці; невістчин;

б) у групах приголосних стськ, нтськ, нтств: турист – туристський, студент- студентський.

Такі слова пишемо за морфологічним принципом.

 


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вступне заняття
  10. Гігієнічна оцінка заняття з фізичної культури
  11. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
  12. Завдання до заняття




Переглядів: 1156

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗАНЯТТЯ № 9. | Робота в парах.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.