Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Никколо Макиавелли (1469-1527) першим з мислителів Нового часу звернувся до ідей Платона і Арістотеля і створив на їх основі оригінальну теорію суспільства і держави.

У його головному творі "Государ" описуються принципи створення сильної держави в умовах, коли в народі не розвинені цивільні доброчесності, але акцент робиться не на структурі суспільства, а на поведінці політичного лідера. Макіавеллі сформулював закони поведінки правителя, що бажає добитися успіху.

Закон перший : діями людей править честолюбство і прагнення до влади. Щоб добитися стабільності суспільства, потрібно з'ясувати, який соціальний шар честолюбніший: охочі зберегти те, що мають, або охочі придбати те, чого у них немає. Обидва мотиви однаково руйнівні для держави, і для підтримки стабільності виправдана будь-яка жорстокість.

Закон другий : розумний правитель не повинен виконувати усі свої обіцянки. Адже і піддані не дуже поспішають з виконанням своїх зобов'язань. Домагаючись влади, можна марнувати обіцянки, але прийшовши до неї, не обов'язково їх виконувати, інакше потрапиш в залежність від підлеглих. Заслужити на ненависть за добрі справи так само легко, як і за злі, але зло - ознака твердості. Звідси рада: щоб завоювати владу, потрібно бути добрим, але щоб її утримати, потрібно бути жорстоким.

Закон третій : творити зло потрібно відразу, а добро - поступово. Нагородами люди дорожать, коли вони рідкісні, покарання ж треба виробляти відразу і у великих дозах.

Томас Гоббс (1588-1679) зробив наступний крок: він розробив теорію громадського договору, що стала основою вчення про громадянське суспільство. Гоббс поставив питання: "Як можливе суспільство? " - і відповів на нього так: по-перше, люди народжуються нездібними до громадського життя, але придбавають схильність до неї в результаті виховання (соціалізації); по-друге, громадянське суспільство породжене страхом одних перед іншими. Природний стан людей, згідно Гоббсу, - це "війна усіх проти усіх", абсолютне суперництво індивідів в боротьбі за існування. Це природний стан суспільства породжує у людей страх один перед одним. Саме страх примушує людей створити громадянське суспільство, тобто таке суспільство, яке на договірній основі гарантує кожному своєму членові відносну захищеність від ворожих дій інших. Страх не роз'єднує, а навпроти, сполучає, спонукає піклуватися про загальну безпеку. Держава - найкращий спосіб задоволення такої потреби.

Громадянське суспільство - вищий етап розвитку; воно покоїться на юридичних нормах, що визнаються усіма. У громадянському суспільстві можливі три форми правління : демократія, аристократія, монархія. В результаті громадського договору припиняється війна усіх проти усіх: громадяни добровільно обмежують особисту свободу, отримуючи натомість надійний захист.

Джамбаттиста Вико (1668-1744) в епоху Просвітництва розробляв принципи історичного методу і пізнання "цивільного світу", повністю створеного людьми. По Вико, походження усіх громадських установ слід шукати в "модифікаціях свідомості" людей, а не в якій-небудь зовнішній силі, що управляє людьми як маріонетками. Причому соціальний порядок виникає і розвивається "природним чином.. при відомих обставинах людської необхідності або користі". Оскільки історія, цивільний світ повністю створені людьми за їх розумінням, то підлягають систематизації, а якщо створити відповідний метод, можна і історію перетворити на науку, не менш точну, ніж геометрія. Вико запропонував ряд правив: якщо періоди в історії тотожні, то можна говорити про аналогію одного періоду іншому, але не слід поширювати на окремі епохи представлення і категорії сучасності; схожі періоди чергуються приблизно в одному і тому ж порядку; історія рухається по спіралі, а не по кругу, вступаючи в традиційну фазу в новій формі (закон циклічної еволюції). Підкреслюючи специфіку історичних епох, Вико бачить єдність світової історії, прагне знайти загальне, таке, що повторюється і істотне в історії різних народів і країн. Кожне суспільство здійснює еволюційний цикл, що складається з трьох стадій ("віки богів", "століття героїв" і "століття людей"), що послідовно змінюють один одного, і завершується кризою і загибеллю цього суспільства. Специфіка "внутрішньої" історії кожної епохи залежить від особливостей "устоїв" (під ними Вико розуміє не лише моральний і традиційний устрій життя нації, але і економічний), правових встановлень, форми правління і способів легітимації влади, міжособової комунікації і характерних стереотипів мислення. Ці чинники проявляються в конкретно-подієвій течії історії як "боротьба станів" і відповідна її перипетіям динамічна логіка соціально-політичних форм громадського життя. Фіксуючи стан сучасних йому європейських націй у фазі "століття людей" ("цивільної епохи"), Вико виявляє основний імпульс історичних змін в протистоянні плебеїв і аристократії. Їх боротьба (плебеї прагнуть до зміни соціальної організації, аристократи - до її збереження) призводить до послідовної зміни владно-організуючих форм від аристократії через демократію до монархії. Розкладання монархії супроводжується розкладанням усього соціального організму і руйнуванням цивілізації. Історичний цикл поновлюється, починаючись знову з релігійної стадії розвитку. Але абсолютної повторюваності в історії немає і не буде, оскільки має місце свобода людського рішення. Якщо конкретні події циклічного "руху націй" можуть розрізнятися, то сам закон циклічного відтворення сутнісних форм культурно-історичних целостностей є єдиним і універсальним, підтримуючи важливу для Вико тезу про "повернення речей людських" (укорінений потім у філософії Ф. Ніцше і О. Шпенглера).

Соціологія своїми коренями йде в епоху Просвітництва і історичні події Французької революції, що зробила істотний вплив на подальший розвиток людства. Тут слід назвати таких мислителів, як Вико (1668-1744), Монтескье (1689-1755), Вольтер (1694-1778), Руссо (1712-1778), Гельвеции (1715-1771), Тюрго (1727-1781), Кондорсе (1743-1794).

Шарль Луї Монтескье зіграв особливу роль в створенні ідейно-теоретичної основи соціологічної науки. У роботі "Про дух законів" (1748) Монтескье задається метою зрозуміти історію, побачити в безлічі звичаїв, устоїв, звичок, ідей, різних соціально-політичних інститутів певний порядок. За ланцюгом подій, що здаються випадковими, він намагається побачити закономірності, яким ці події підвладні. Багато речей, відмічав він, управляють людьми: клімат, релігія, закони, принципи правління, приклади минулого, устої, звичаї; як результат цього утворюється загальний дух народу.

У своїх творах Монтескье приділяв особливу увагу політичним і державним інститутам. Особливий інтерес представляють його ідеї про розподіл влади і три види правління (демократія, аристократія, деспотія), які згодом були покладені в основу політичного устрою сучасних буржуазно-демократичних держав.

З ім'ям Монтескье багато в чому пов'язано виникнення теорії географічного детермінізму. Він вивчав вплив клімату, географічного середовища, чисельності населення на різні аспекти соціально-політичного і економічного життя. На його думку, характер політичного режиму залежить від розмірів території, займаної державою. Наприклад, Монтескье вважав, що республіка за своєю природою вимагає невеликої території, монархічна держава має бути середньої величини, а великі розміри імперії - передумова для деспотичного управління.

Жан Жак Руссо (1712-1778) розробив концепцію "ordre naturel" (природного порядку), який завдяки громадському договору перетворюється на "ordre positif" ("порядок позитивний"). На відміну від Гоббса Руссо не вважає, що люди від природи ворожі один одному. У його розумінні людина за своєю природою добра, вільна і самодостаточен. Первісний стан людського співтовариства характеризується свободою і рівністю усіх. Період виходу із стану дикості, коли людина стає істотою громадською, представлявся йому найщасливішою епохою - "золотим століттям". Подальші біди людства виникають у міру посилення соціальної нерівності. Внаслідок розподілу праці відбувається привласнення усього небагатьма, які укладають з незаможними громадський договір, заснований на нерівності і несвободі незаможних. Так за допомогою договору закріплюється нерівність. Воно може бути усунене тільки шляхом передачі прав усіх окремих людей суспільству в ході процесу голосування, коли інтереси окремих осіб нейтралізуються і обгрунтовується загальна воля. У цьому громадському договорі положення людей двояко: з одного боку, вони незалежні як частини суверена, а з іншої - як піддані вимушені підкорятися загальній волі. Руссо обгрунтовує законність революційного перевороту : народ має право "скинути з себе ярмо" і "повернути собі свободу", оскільки рабство осоружне самому єству людини. Основою політичної теорії Руссо є вчення про народний суверенітет як здійснення загальної волі. Вона у свою чергу виступає джерелом законів, мірилом справедливості і головним принципом управління.


Читайте також:

  1. III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  3. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IV. Подання нового матеріалу
  7. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  8. V. Вивчення нового матеріалу.
  9. V. Виклад нового матеріалу
  10. V. Закріплення нового матеріалу – 5хв.
  11. V. Пояснення нового матеріалу
  12. V.Пояснення нового матеріалу




Переглядів: 576

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РОЗВИТОК СОЦІОЛОГІЇ | Становлення соціології як науки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.