Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Соціальні статуси

У повсякденних розмовах слово "статус" використовується для позначення позиції індивідуума, визначуваної його економічним станом, впливом і престижем. Проте соціологи під статусом розуміють соціальну позицію людини у рамках групи або суспільства, пов'язану з певними його правами і обов'язками. Саме за допомогою статусів ми ідентифікуємо один одного в різних соціальних структурах. Мати, мер, священик, приятель, начальник, чоловік, капітан, дитина, якут, замовник, професор і засуджений - усе це статуси.

Статус порівнювали з готовим костюмом. У певних рамках майбутній покупець вибирає тканину і фасон. Проте російська людина не може вибрати одяг африканського шамана або індійського раджі: він виходитиме з того, що є в російській культурі. Більше того, наш вибір обмежується розміром і нашими фінансовими можливостями. Зробивши вибір в цих рамках, ми можемо внести деякі зміни. Але купити ми все-таки можемо лише те, що нам пропонує торгівля. Статуси теж поступають готовими, і діапазон вибору тут обмежений. Суспільства зазвичай лімітують конкурентну боротьбу за статус залежно від статі і віку людини, його соціальної приналежності. Наприклад, якщо дивитися на речі реально, не кожен російський може бути обраний президентом. Жінки, національні меншини і представники нижчих шарів суспільства із самого початку стикаються з серйозними перешкодами в боротьбі за вищий соціальний статус. Ці спостереження підводять нас до розгляду приписуваного і досягнутого статусу.

Приписувані і досягнуті статуси. Не усі статуси знаходяться в нашій владі. Деякі статуси надаються нам групою або суспільством. Статус, успадкований від народження, природжений називається приписуваним (аскриптивным). Загальноприйнятими критеріями приписуваного статусу є вік і пів. Наприклад, згідно із законом не можна отримати водійські права, одружитися, брати участь у виборах або отримувати пенсію, не досягнувши необхідного для цього віку. Расова приналежність, релігія, сім'я і соціально-економічне положення також є загальноприйнятими підставами для визначення статусу тієї або іншої особи.

Інші статуси ми отримуємо за допомогою індивідуального вибору і конкуренції. Статус, що придбавався індивідом в суспільстві завдяки його власним зусиллям, називається досягнутим. Жодне суспільство не може ігнорувати відмінність индивидуальностей, тому успіх або невдача окремої людини відбивається в наданні йому певного статусу на основі конкретного досягнення. Професор, диригент хору, лікар, актор, студент університету, священик, міліціонер, кишеньковий злодій, президент компанії, тренер і аквалангіст - усе це приклади досягнутого статусу.

Основний статус. Деякі з наших статусів переважають над іншими статусами як в нашій свідомості, так і у свідомості інших людей. Основний статус - це ключовий статус, що визначає соціальне положення і значення людини, пов'язане з певними його правами і обов'язками. Для дітей основним статусом є вік; аналогічним чином в багатьох суспільствах основним статусом є пів. Основний статус утворює каркас, усередині якого формулюються наші цілі і проходить наше навчання.


Читайте також:

  1. Багатомірність і сутність культури виявляється в її основних функціях: соціальній (гуманістичній), пізнавальній, аксиологічній, семіотичній, нормативній.
  2. Біосоціальні риси людини
  3. Визначте соціальні перетворення в процесі радянізації українського суспільства.
  4. Висуває принципово нові соціальні ідеї.
  5. Відповідальність Фонду соціального страхування від нещасних випадків, страхувальників, застрахованих, а також осіб, які надають соціальні послуги, за невиконання своїх обов'язків
  6. Відрахування в соціальні фонди.
  7. Відрізняють запропоновані (предписанные) і набуті соціальні статуси.
  8. Влада і соціальні норми в первісному суспільстві
  9. Волонтерство у соціальній роботі
  10. Глава 11. СОЦІАЛЬНІ ЗМІНИ
  11. Глава 4. СОЦІАЛЬНІ ГРУПИ І ОРГАНІЗАЦІЇ
  12. Державні соціальні служби в Україні




Переглядів: 498

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні поняття | Соціальні ролі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.043 сек.